Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Krympeflex / varmeblæsere.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Krympeflex / varmeblæsere.
    Sendt: 10 Maj 2013 kl. 23:02
Jeg var med fra starten af den periode, hvor man begyndte, at lave sine Loop selv, med krympeflex.

Jeg er teknisk interesseret i, hvor langt vi er nået.

Derfor kunne jeg tænke mig at vide følgende:

Hvad for typer af krympeflex regner man for de bedste i dag?

Har man fået afprøvet diameterne til henholdsvis 1 hånd / tohånds og runningliner? og har man et facit på, hvad diameterne på krympeflex, der passer på linerne, hvis ja, hvilke diameter anbefales i krympeflex til henholdsvis 1hånds - 2håndhåndsliner + runningliner?

Hvor købes den anbefalede krympeflex, og hvad vil dagspriserne ca. være?

Hvilke temperaturer arbejdes der med, når man bruger varmeblæsere til at smelte krympeflexen med?

Er digitale / trinløse varmeblæsere en nødvendighed, og hvilket mærke i varmeblæser kan evt. anbefales?

På forhånd tak.

Mvh
P.K.

Redigeret af laah123nu - 12 Maj 2013 kl. 20:07
Til top
per stubtoft andreasen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
per andreasen

Tilmeldt:: 09 Mar 2013
Geografisk: lemvig
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér per andreasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 23:12
Jeg bruger krympeflex fra auto brancen wurth og berner, men tror også thansen harald og jem og fix kan bruges, nu ved jeg ikke helt med temp og tid på opvarmning da jeg bruger det mest anvente for fuskere som mig nemlig en ligter MVH Per
Til top
jimmi petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jimmi petersen Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimmi petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 23:49
Hej

Bruger det billigste man kan købe bare den er klar og uden lim.

det samme med varmeblæseren den billigste fra Harald Nyborg, på laveste trin så er det til at styre.

Jimmi   
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 00:29
Jeg bruger en varmeblæser fra biltema: http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Elvarktoj/Ovrigt/Varmluftpistol-17317/
Fungerer fint og kan justeres fint. alt afhængig efter linen.
Af krympeflex bruger jeg den tranperante fra :http://elektronik-lavpris.dk/advanced_search_result.php?keywords=krympeflex&search_in_description=1&osCsid=p5bvbv36dcg331iuc1vfpdp744
Alt efter tykkelse på linen.


Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 01:04
Hej Per. Jeg bruger en Freud m trinløs varme og 2 trins blæs og kører ca mellem-varme og trin 1 blæs. Har ikke styr på temp i grader, men har hovedet helt nede i for at se "smeltebadet" og for ikke at overvarme. Har bl.a. brugt Lionfish-Jørgens - jeg mener at have set på hans kasser at de er fra Elfa. Det er min erfaring, at det blot gælder om at røret er så stramt som muligt og dog til at få ind for at få det til at klemme mest muligt under krympning. Jeg har set at der findes krymp der krymper mere end til ½ størrelse, kan ikke huske hvor - måske Falkenberg. Kan forøvrigt ikke finde hans hjemmeside i øjeblikket. Men mon ikke han melder sig på tråden? Det blev vist til lidt snik snak og ikke det mere eksakte/faktuelle du efterlyserEmbarrassed. Det kommer nok nogen af de hardcore ingeniører ind på tråden med nogle ordentlige tal!! VH KBJ
Til top
lars hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lars m hansen

Tilmeldt:: 12 Dec 2011
Geografisk: glamsbjerg
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars m hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 08:46
Hej Per K

Jeg vil gerne henvise til 3BEE, som du finder ude i højre side om grossister.
Her er der en virkelig god gennemgang step by step på forskellige loops og samlinger af flueliner.

MVH / Lars Hansen
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 08:57
Hej Klaus
Er det denne du ikke kan finde
 
Michael Nielsen
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 09:54
Hejsa,

Benytter en Steinel 2010E med temperaturstyring i 10-grads intervaller mellem 50 og 630 grader. Arbejdstemperaturen ligger mellem ca. 270 og 350 grader afhængig af, hvor godt coatingen smelter sammen.

Benytter krympeflex fra en lokal el-artikel-grossist - kan ikke huske navnet på fabrikatet.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 18:11
Tak Michael Embarrassed. VH KBJ
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 18:42
https://www.elfaelektronik.dk - de har osse 3:1. Det er noget dyrere end 2:1 som fx koster 16.20 + moms for 15 m (pt tilbud) for 1,6 mm transparent (jeg tror lige man kan trække en 0,27 running eller en meget tynd spids igennem. De har næsten uoverskueligt meget til lidt andre priser end grejhandlere.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 19:28
Nu skal det nok lige gøres klart, at jeg ikke er på jagt efter de materiale, der bruges til at lave vores Loop.

Jeg er er proffessonel interesseret i at hører, hvor langt vi er nået med tilbehør og teknikker ,+ jeg interesseret i, hvad erfaringer man har med digitale varmepistoler.

Jeg har lavet de Loop, jeg har brug for, men derfor kan man jo godt lære hele tide, af andres erfaringer.

Tips og tricks er jo ofte guld værd, så jeg er altid med på en lytter, når kompetente fok, giver deres besyv med

Mvh
P.K.
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 08:47
Hejsa

Jeg har lavet en hjemmeside om lineloops.

På den ligger der både videoer og step by step instruktion.

Der er også mulighed for at købe krympeflex på siden.

www.lineloops.dk

Mvh.
Henrik Haupt
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 09:06
http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/90438457 Jeg synes at du skulle prøve at kigge lidt på denne side. Her kan man få lidt af hvert, blandt andet nogle loops med "ben" til påsvejsning.
 
Mht ret nøjagtige temperaturer til svejsning af coatning, skal du nok have fat i Jørn Fischer. Han har arbejdet en del med det emne og har en digitalt styret varmeføn, så han ved en del om svejsetemperaturen..
 
Bortset fra det, er et loop som bare er lavet ved at lægge linen dobbelt, uanvendeligt til praktisk fiskeri, hvis den laves i den tykke ende af et skydehoved. Det er alt for klodset og griber fat i stangøjerne.
Jeg bruger svejsemetoden til forenderne på mine skydehoveder, samt til loops på mine hjemmelavede "Poly Leadere", hvor linetykkelsen er lille. Ellers finder jeg andre måder at lave loops på. Har skrevet lidt om det her: http://mikandersen.dk/Knuder.htm
 
Mvh Mik :-)
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 09:22
Citat: Mik Andersen



Bortset fra det, er et loop som bare er lavet ved at lægge linen dobbelt, uanvendeligt til praktisk fiskeri, hvis den laves i den tykke ende af et skydehoved. Det er alt for klodset og griber fat i stangøjerne.


Hej Mik
Ovenstående er jeg ikke enig i. Hvis man fjerner coatingen i selve loopet (som jeg viser på min side), så bliver det helt fint.
Loops lavet ved at lægge linen dobbelt, synes jeg klart er det bedste. Min tilgang er: "keep it simple", og så er det både smartest og stærkest. Hvis man begynder at smelte løse loops fast på linen, giver det bare en ekstra mulighed for at noget kan gå galt og tingene går fra hinanden.
Mvh.
Henrik
www.lineloops.dk

Redigeret af Henrik Haupt - 12 Maj 2013 kl. 09:23
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 09:33
Hej Henrik.

Din metode til at lave Loops med, har jeg alle dage benyttet mig af.

Det som åbenbart sker, er at de moderne line i nogle typer, har et andet smelte / flydepunkt, altså forskellig for krympeflexen, så kan det godt give problemer, med holdbarheden.

Enten klæber det ikke, ellers også bliver fluelinen blød som en lort, og efterfølgende virker det, som om ,at krympeflexen bliver endog meget hård.

Derfor er jeg interesseret i hvilket varmeområde, man opererer i, for at få en fin blød overgang til Loopen.

Mvh
P.K.
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 10:55
Hej Henrik
 
Det ser ganske flot ud på din præsentation og jeg er ikke i tvivl om at det fungerer fint, da du jo har fjernet coatningen i selve loopet.
Men... Det vil kun fungere på liner med en flettet kerne og der foretrækker jeg en anden løsning, hvor det er selve kernen som er bundet sammen med en tackling af fletline.
Et svejset loop hænger jo kun sammen i coatningen og har ikke fat i kernen. Dermed er et påsvejset loop vel omtrent lige så stærk som at lægge linen dobbelt og smelte den sammen med sig selv. Bortset fra det, er jeg enig i at det enkle oftest er det bedste.
 
Per.. Jeg vil tro at den forskel du oplever, ligger i blødgøringsmidlet. Nogle af de plastificeringsmidler man hidtil har anvendt, er blevet gjort ulovlige og det har ganske givet, ændret materialets egenskaber. Mon ikke at det også har ændret smeltepunktet og evnen til at flyde sammen?
 
Mvh Mik :-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 11:25
Hej Mik.

Nu er min viden om plast ikke lig nul, da jeg er fagmand indenfor området, og jeg ved udmærket, hvad der er er plastteknologi, men en af patenterne, er jo indholdet i plasten til fremstilling af flueliner ikke er tilgængelig, så vi ved jo reelt ikke, hvad fluelinerne består af, det er rent teoretiske gæt, men det er jo, så det, som gør det svært for mening mand, at tumle, den teknologi, der hedder samling af plastdele på hobbyplan.

Mvh
P.K.
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2013 kl. 19:58
Hej Per
 
Jamen så har du jo alle muligheder for at forstå hvad der giver problemerne. Jeg aner jo ikke noget grundlæggende om plastik, men stykker bare de ting sammen som jeg har læst og hørt.
Bortset fra det... Udgangspunktet i mit svar var at spørge Jørn, da han har rodet en del med at svejse loops og har en ide om hvilken temperatur fønen skal justeres efter. Der tror jeg stadigvæk at du kan få nogle svar.
Men hvis du er fagmand... Så ved du vel også hvilken temperatur du skal lægge ud med. -Så er det vel bare at skrue gradvist op til det passer..
 
Mvh Mik :-)
Til top
Henrik Haupt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Haupt Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2004
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Haupt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2013 kl. 17:06
Citat: PK

Hej Henrik.

Derfor er jeg interesseret i hvilket varmeområde, man opererer i, for at få en fin blød overgang til Loopen.

Mvh
P.K.


Hej Per
Loop skriver at smeltepunktet er 130grader for deres PU-liner og 197 grader for deres PVC-liner.

Men i praktis stiller jeg gerne varmepistolen noget varmere. Jo mere øvet man bliver, jo mere varme kan man typisk håndtere uden det går galt. Min varmepistol står på 280 grader når jeg laver løkker på liner, og jeg stiller faktisk aldrig på temperaturen. I stedet styrer jeg varmen, ved at regulere afstanden fra varmepistol til linen, og hastigheden jeg drejer linen rundt med.

Mvh.
Henrik Haupt
www.lineloops.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down