Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gedde fiskeri m. fluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gedde fiskeri m. fluestang
    Sendt: 07 Jul 2013 kl. 00:55
Hej, derude!

- Jeg overvejer at fiske gedder og har derfor et par spørgsmål, igen.

1. Wire: Kan man ikke bruge* de der færdiglavede wires, som er færdiglavet med hægte og svirvel? - I stedet for at lave dem selv, og ville man kunne kaste med det?

2. Ville det være upraktisk at kaste med, hvis man satte en 0.50 line på som er ca 60-70cm lang, bundet på leader (9fods), og med 30-40 cm lang wire i enden?




Redigeret af Safet123 - 07 Jul 2013 kl. 00:57
Til top
Dansenegeren Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmuslaustsen Avatar

Tilmeldt:: 05 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 462
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmuslaustsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2013 kl. 07:32
Det kan du sagtens bruge:-)
Når jeg selv fisker Gedder dropper jeg dog leaderen og sætter 80-90 cm 0.60 direkte på skydehovedet og et færdig købt wire på og bum så virker det:-)
K&B
Rasmus
Tjek
www.bombayfly.dk
Til top
Tobias Holland Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sirt

Tilmeldt:: 19 Aug 2010
Geografisk: Aalborg Øst
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sirt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2013 kl. 07:34
Hejsa

Jeg vil klart anbefale dig af købe noget wire til at lave forfang af selv. Det er billigere i længden og de færdigtlavede wirere er også for stive i det.

Daniel Holm har lavet en video om, hvordan du laver dine egne forfang - Den er en super hjælp!


Mine forfang laver jeg af ca. 70 cm monofil 0,5 og så 30 cm wire. Det binder jeg direkte på fluelinen - færdigt arbejde. Det korte forfang gør det meget nemmere at vende de store fluer.

Spørg endelig igen, hvis der er andet du vil vide :)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2013 kl. 13:44
Okay, mange tak begge to! - Tobias# Det vil jeg gerne, ligeså snart jeg kommer på noget LOL
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2013 kl. 13:51
Citat: Sirt

Hejsa

Jeg vil klart anbefale dig af købe noget wire til at lave forfang af selv. Det er billigere i længden og de færdigtlavede wirere er også for stive i det.

Daniel Holm har lavet en video om, hvordan du laver dine egne forfang - Den er en super hjælp!


Mine forfang laver jeg af ca. 70 cm monofil 0,5 og så 30 cm wire. Det binder jeg direkte på fluelinen - færdigt arbejde. Det korte forfang gør det meget nemmere at vende de store fluer.

Spørg endelig igen, hvis der er andet du vil vide :)




- Det med at wiren er for stiv, det har jeg prøvet i går. Jeg satte en 35cm lang wire på, som var ALT for stiv i det, så det var et helvede. Jeg havde sat "Juletræet" på, bare for sjov, og så kom der en gedde og bed den af (brugte 0.80 fluorcarbon) - ret sørgeligt for gedden :-(
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2013 kl. 23:55
Jeg har oplevet at de hægte som sidder på de færdig lavede forfang knækker, derfor binder jeg også selv mine forfang. til popper fiskeri bruger jeg for det meste 0.80 nylon.. jeg har ikke oplevet at det er blevet bidt over "endnu" ?? ellers binder jeg selv at stål. som både er blødt og hvor man kan binde alm. knuder på.. det virker også fint..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2013 kl. 00:41
Køb fx SG softflex wire. Det kan man nemt binde knuder på. Og hvis der skal bruges hægte, så find en der kan holde til noget og ikke vejer for meget. De der billige købe forfang til 5-10 kr. har de ringeste hægter og svirvelen er også af tvivlsom kvalitet. De er ærlig talt ikke en øre værd.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2013 kl. 01:42
Jeg har brugt savage gear fluorocarbon i 0.70 og har
Aldrig mistet en fisk på det forfang :)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2013 kl. 23:07
Citat: TLL

Jeg har oplevet at de hægte som sidder på de færdig lavede forfang knækker, derfor binder jeg også selv mine forfang. til popper fiskeri bruger jeg for det meste 0.80 nylon.. jeg har ikke oplevet at det er blevet bidt over "endnu" ?? ellers binder jeg selv at stål. som både er blødt og hvor man kan binde alm. knuder på.. det virker også fint..



Hvor finder du liner i den tykkelse? Jeg har kigget overalt på nettet, og kan ikke finde liner der er tykkere end 0.60mm?

Kender du til en hjemmeside, hvor de sælger liner i den tykkelse? (0.70mm-0.90mm)?
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2013 kl. 23:41
EFI
esbjergfiskernes indkøbs forening..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2013 kl. 23:42
http://www.efi-esbjerg.dk/
her var den..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 00:01
Citat: Safet123

Citat: TLL

Jeg har oplevet at de hægte som sidder på de færdig lavede forfang knækker, derfor binder jeg også selv mine forfang. til popper fiskeri bruger jeg for det meste 0.80 nylon.. jeg har ikke oplevet at det er blevet bidt over "endnu" ?? ellers binder jeg selv at stål. som både er blødt og hvor man kan binde alm. knuder på.. det virker også fint..



Hvor finder du liner i den tykkelse? Jeg har kigget overalt på nettet, og kan ikke finde liner der er tykkere end 0.60mm?

Kender du til en hjemmeside, hvor de sælger liner i den tykkelse? (0.70mm-0.90mm)?

Der har de oven i købet så meget at de sælger af det. Wink

/Jim.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 03:10
Citat: TLL

http://www.efi-esbjerg.dk/
her var den..




Enten er jeg virkelig en stor idiot, eller også er de liner udgået derinde. For den tykkeste jeg indtil videre har set/fundet derinde er 0.60 Nylon. - Alt det andet er flettet line som ikke kan bruges til en dyt LOL
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 03:11
Citat: scott

Citat: Safet123

Citat: TLL

Jeg har oplevet at de hægte som sidder på de færdig lavede forfang knækker, derfor binder jeg også selv mine forfang. til popper fiskeri bruger jeg for det meste 0.80 nylon.. jeg har ikke oplevet at det er blevet bidt over "endnu" ?? ellers binder jeg selv at stål. som både er blødt og hvor man kan binde alm. knuder på.. det virker også fint..



Hvor finder du liner i den tykkelse? Jeg har kigget overalt på nettet, og kan ikke finde liner der er tykkere end 0.60mm?

Kender du til en hjemmeside, hvor de sælger liner i den tykkelse? (0.70mm-0.90mm)?

Der har de oven i købet så meget at de sælger af det. Wink

/Jim.



Deres hjemmeside ligner noget man har lavet på et par minutter. Ville ikke handle derinde hvis jeg var i dit sted. (hvis du handler derinde). - Selvfølgelig har de så meget, at de sælger af det Clap
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 10:20
Det er rigtig nok at der er noget Rasmus Klump over deres hjemmeside, men det er flinke folk og tingene virker.
Jeg har selv handlet der nogle gange og har ikke noget at klage over.
Og så har de de linetykkelser der efterspørges, endda flere forskellige mærker.

/Jim.
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 12:28
du kan trygt handle på Lionfish uden betænkeligheder. Selvom siden ser lidt rodet ud, så er der rigtig mange gode ting. Selve butikken er også et besøg værd. Jeg har været der et par gange og der er mange ting at gå på opdagelse i.




Redigeret af Møllenberg - 09 Jul 2013 kl. 12:29
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 23:13
Det har du ret i, Jim. Jeg turde bare ikke handle derinde, da det ser lidt, som du selv siger "rAsmus klump" over det :D - Men mange tak for begge to, for at rose hjemmesiden :-)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 23:15
forstår bare ikke hvordan man skulle kunne bestille derfra, når man ikke kan lægge det i indkøbskurven. Mærkeligt at opsætte en hjemmeside på den måde der :D, må prøve igen i morgen
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2013 kl. 23:37
http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=63&serieID=2626
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2013 kl. 00:14
Citat: hp8900

http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=63&serieID=2626



Hold da kæft, mange tusinde tak skal du have for det! Det var lige det jeg var på udkig efter, mange tak min ven!!ClapClapClapClapClapClapClapClapTongue
Til top
nikolaj hegaard pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hp8900 Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 378
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hp8900 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2013 kl. 00:15
Hehe var sku så lidt :) 
En stang ved vandet er bedre end 10 i skabet :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down