Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tangesøloven ophæves og spærringer bliver

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tangesøloven ophæves og spærringer bliver
    Sendt: 30 Aug 2013 kl. 23:16
Miljøministeriet lægger nu op til at "Tangesø-loven" annuleres og ikke fortsætter når den igen har udløb i januar 2014. Det betyder at Tangeværket umiddelbart kan fortsætte indtil nogen engang i fremtiden (tidligst i næste vandplanperiode) får besluttet at driften skal stoppe og vandrefiskene prioriteres. Det kan jo umiddelbart have lange udsigter... http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/7583fc10-2531-4081-b583-78912e98e3ac/Udkast%20til%20forslag%20til%20lov%20om%20oph%C3%A6velse%20af%20Tangeloven.pdf 

Det er ingen hemmelighed at det går meget trægt i øjeblikket med at fjerne betydende spærringer i vores vandløb. Vandplanerne skulle jo sætte skub i projekterne og bl.a. en masse store dambrugsspærringer skulle fjernes. Status er at Naturstyrelsen i juli 2013 har vedtaget en spritny erstatningsvejledning, der med tilbagevirkende kraft beskriver hvad staten vil give i erstatning til dambrugsjere og andre stemmeværksejere. Svaret er max 2.000 kr pr km vandløb man åbner op til opstrøms når spærringer fjernes. For spærringen i Idom Å ved Idom Dambrug åbnes der op til 15 km vandløb ved stemmeværkets fjernelse. Hvor mange tror at dambrugsejeren er tilfreds med sølle 30.000 kr i erstatning, når stemmeværket rives ned?? - Og hvor mange vandløb er efter den model lange nok til at der kan realiseres et realistisk erstatningsbeløb? Nej, vel - jeg kan heller ikke komme i tanke om danske vandløb der har en længde på over 1.000 km. Konklusionen er at der pt. kun kan fjernes små spærringer a la rørstyrt. Skuffende!

Erstatningsvejledning ( spærringer s. 5):

PS. nu hedder erstatningsvejledningen på Naturstyrelsens hjemmeside ikke længere juli 2013, men august 2013 - den er åbenbart blevet ændret igen..


Redigeret af Jakob Larsen - 31 Aug 2013 kl. 08:29
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2013 kl. 23:27
Ja, det viser jo med al tydelighed, at det er embedsmænd købt af lobbyister som styrer Danmark - hvis miljøministeren godkender loven som beskrevet, så er hun sgu et f...... asshole.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 07:47
Hvad kan ændringen betyde for Tange Sø?

Ændringen betyder for det første at Folketinget belejligt slipper for at tage stilling til faunapassagen nu.

Viborg Kommune forventes, at give tilladelse til fortsat indvinding, men kommunen vil sikkert indføje i vandindvindingsafgørelsen, at "vandindvindingen skal revurderes såfremt der efter vandløbsloven træffes foranstaltninger vedrørende etablering af forbedret faunapassage forbi Tange Sø og/eller Tangeværket". Bemærk i lovforslaget, at den gamle Tangelov fortsætter til Viborg Kommune har meddelt de nødvendige tilladelser. Kommunen kan som miljømyndighed i denne sag åbenbart ikke selv træffe afgørelse om fx. et afslag.

Bemærk  formuleringen " Spørgsmålet om etablering af en faunapassage ved værket vil blive aktuelt i forbindelse med 
gennemførelse af EU's Vandrammedirektiv for anden planperiode 2015-2021." Heri ligger stadig en masse varm luft..spørgsmålet vil blive aktuelt igen i næste vandplanperiode, men ikke at der endnu er taget stilling til om noget i praksis skal ske vedrørende faunapassage. Såfremt der sker noget med faunapassagen ligger det vel også ret klart mellem linjerne, at Miljøministeriet ikke forestiller sig at søen tømmes - det gør jeg nu heller ikke..

At løsningen ved Tangeværket igen udskydes er beklageligt, ligesom det samme gælder for det andet forhold i tråden, at udskydelsen tilsyneladende også gælder for en lang række andre restaureringsprojekter spredt ud over landet, fordi der ganske enkelt kun er afsat småpenge (12 mill. kr) til de nødvendige erstatninger. Det er jo nok her hunden ligger begravet, man er ikke indstillet på at finde de nødvendige midler til naturen....- men gerne milliarder til fx. motorveje.





Redigeret af Jakob Larsen - 31 Aug 2013 kl. 08:33
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 08:43
Hej Jakob
Sørgelig læsning, og desværre sandt. Men sådan er det jo, når den "Højt respekterede magtelite arbejder".Cry
Vi er ca. 140.000 fisketegnsbetalere, og 3-400.000 der en gang imellem er ude at fiske. Så er der vel en tre fire gange så mange naturelskere af forskellig slags.
Det eneste der er en trussel imod magteliten er pressen og dermed stemmer ved et valg. Der sker desværre det, at vi bliver lovet en hel del før valget, som så hurtigt bliver glemt bagefter. Men godt det kommer frem.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 17:32
Hej Lasse

Kun at håbe at enhedslisten synes fiskene skal have lidt ekstra på finanslovenWink

Det er jo en skam at kommuner/konsulenter får penge af staten (NaturErhvervsstyrelsen) til forundersøgelser mv. når man så nogle få måneder senere, ret forudsigeligt, kan konstatere at Naturstyrelsen ikke har penge til erstatninger til dambrugerne...det er hvad man kan kalde ressourcespild.

mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Aug 2013 kl. 20:40
Hej Jakob
Jeg er bange for, at det er ligemeget, hvilket parti der har magten. Det er embedsmændene der bestemmer, hvad der skal ske. Deres vigtigste opgave er at forhindre at der sker noget, som de selv kan komme i klemme ved. De har det jo godt, som det er.Wink
Jeg er lykkelig for det, vi allerede har fået lavet ved Karup Å.
Startende ved Sejbæk, Resen Bæk, Høgild Møllebæk, Åresvad Å, Haderis Å, meget arbejde omkring Ikast. Vi skylder tidligere Viborg Amt, Viborg Kommune, Herning og Ikast kommune en tak. Thumbs Up
 Det vil som du skriver blive meget vanskeligt, at få lavet noget fremover, såfremt de ændringer går igennem i folketinget.
Selv om jeg ikke er SF er, er der en enkelt politiker, jeg har tiltro til, når det gælder naturbeskyttelse. Det er en bondeknold Kresten Tovborg, som desværre  ikke blev genvalgt til folketinget. Han kalder en skovl for en skovl, og bruger ikke de latinske ord for håndbetjent graveredskab, for at vi ikke skal forstå meningen.Big smile
Du hører nærmere om betandanalyse ved Blåkilde, som vi laver mandag. Hvad enten, det er gode eller dårlige resultater.
Det går jo slet ikke så dårligt, bare for langsomt.
mvh Lasse Hagebro


Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 17:49
Her kan man se Naturstyrelsens kommentarer i forhold til høringen omkring Tangelovens ophævelse.


mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 18:28
Hej Jakob
Det er noget af det tungeste stof, jeg nogensinde har læst. Jeg bliver altid meget skeptisk, når sproget bruges på den måde. Der er vel også meningen at almindelige mennesker ikke skal forstå det.
Eneste organisation, der ikke har været hørt og haft en mening om projektet er vist Foreningen for Bøsser og Lesbiske.Wink
Jakob vil du ikke prøve at forklare for os analfabeter, hvad det i korte træk går ud på.Big smile
Det er ikke en kritik af dit indlæg, synes det er godt det kommer frem.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro

Til top
Arne Kristensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ajk

Tilmeldt:: 01 Okt 2010
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ajk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 18:46
Hej Lasse storfanger.
Ja sådan er det jo vores samfund styres af penge, uanset om vi er røde eller blå.
Jeg havde ALDRIG troet at jeg skulle skrive dette. men sådan er det jo vores samfund styres…. om det er enhedslisten eller venstre. ØV også.
Hvor skal vi gå hen??
Hvad skal vi gøre??
Hvem skal vi stemme på??
Vi er fgodt nok ude i sumpen…
KH den selvstændige fluefisker-naturelsker-nyder 
Arne K

ps. hvornår skal du slå min Lindenborgfisk… hehehe
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 19:05
Jeg er desværre enig, men det var jo så efter min mening blot hvad man kunne forvente, specielt når jeg tænker på hvad der skete først med offentlighedsloven og nu planerne om ændring af miljøloven.
Jeg har tilbage i september allerede skrevet til miljøministeren, og gjort hende opmærksom på dette misforhold, desværre har jeg endnu tilgode at hun svarer(ikke uventet desværre) - såvel som at Sportsfiskeren kommer på bane i den anledning.
Men netop idag måtte jeg læse en artikel
http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=39250&utm_source=DN+Nyhedsbreve&utm_campaign=13908a18ec-DN_Nyhedsbrev_uge_44_30_10_2013&utm_medium=email&utm_term=0_16ebc33b07-13908a18ec-42055181
omkring etableringen af en sluseprop ved Thyborøn kanalen, hvor jeg er enig med DN i at den vil skade faunaen i Limfjorden, desværre glemmes der direkte at omtale saltudskylningen ved Lovns Bredning.
Og her er der heller ikke kommentarer fra Sportsfiskeren. Og når jeg skriver Sportsfiskeren mener jeg DSF, så der ikke er tvivl herom.
Mvh
Torben
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 19:15
Hej Arne
Du kunne bare have ladet være med at tømme blodet af den før du vejede den.Wink
Så ville den have vejet over 12,25 kg. Længden 104 cm kan du nok ikke snyde med.
Jeg kan heller ikke finde nogen at stemme på. Hvis du spørger en politiker om hans indstilling før valget, holder han med dig, men skifter hurtigt efter valget.Confused
Godt fiskeriet stopper i åen i morgen, så jeg kan komme i gang med at øge bestanden.
mvh Lasse Hagebro
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 19:31



           

  Hej Torben

Jeg ved godt det er flere år siden dette er skrevet, men du mindede mig om det, da du nævner  Thyorøn Kanal.

Du kommer også ind på udledningerne og forureningen ved Hjarbæk Fjord, hvor jeg også savner DSFs protester imod projektet.                                                                                                                                                                                                                                                   

 Muslingeskrab

Når den statsstøttede videnskab sidder i lommen på politikerne

 

    I oktober 2008 havde lystfiskermedlemsbladet Cardinalen en omfattende artikel om muslingeskraberiet i Limfjorden. Det var en meget saglig og fyldestgørende artikel, hvor manges synspunkter blev omtalt. Artiklerne fyldte 7 sider.

    I december 2008 havde Sportsfiskeren, medlemsblad for Danmarks Sportsfiskerforbund en artikel om samme emne, skrevet af Jesper Svennum. Denne artikel fik lov at fylde 1 side, hvorimod man brugte 7 sider på madopskrifter i samme blad. Til gengæld turde Jesper Svennum, kalde tingene ved deres rette navn,” Bestilt arbejde”.

 

    Jeg var 24 april til foredrag i forbindelse med Forskningens Døgn 2009, på Folkeuniversitetscenteret Skærum Mølle. Det var et foredrag af professor Torben Larsen Ålborg Universitet.

    Temaet for foredraget var planen om lukning af Thyborøn Kanal med en sluse, så man undgik oversvømmelse i limfjordsbyerne ved kraftig vestenvind. Forslaget gik ud på, at lave en sluse virkende som en kontraventil, der kun tillod vandet at løbe fra vest mod øst, når man ønskede det.

Jeg havde ikke før foredraget og heller ikke senere, taget stilling til om jeg er for eller imod planen.

Det var interessant at høre om planerne, og om tilsvarende arbejder der var udført ved Hvide Sande og Torsminde.

    Da foredraget var ovre og vi kumme stille spørgsmål, spurgte jeg Torben Larsen, om ikke han var kommet lidt let hen over den miljømæssige påvirkning, der ville blive, hvis planen blev gennemført.      

    Jeg fik det svar, at det ikke lige var hans speciale. Jeg spurgte derefter, om han nu ikke, såfremt han ønskede planen gennemført, ville bestille nogle undersøgelser hos DTU Aqua, der kun påviste de positive indvirkninger på miljøet i forbindelse med projektet. Han mente ikke, han havde så meget magt, at han kunne det, men spurgte mig om, hvor jeg ville hen med mit spørgsmål.

    Jeg gjorde ham opmærksom på muslingerapporten fra DTU, der var blevet udsendt en uge før, fiskeriministeren gav tilladelse til genoptagelse af skraberiet. En undersøgelse som en folkeskoleelev, med kun få timer i biologi, skulle kunne se, var rablende gal. Jeg påpegede også projektet ved Skjern Å udretningen i 1960, Kjærsgård Plantage og Ceminova.

Han kendte udmærket rapporten om muslingeskraberiet fra DTU, men som han sagde:

 ”Den sag ligger nu hos EU, så lad os ikke røre mere ved den”

   

Det er meget godt, sagen ligger hos EU, indtil en tilfældig falder over den, lukker den op og ser, at den ikke er behagelig at røre ved, hvorefter den bliver sparket tilbage under skrivebordet.

 

    Problemet er, hvis politikerne kan bestille undersøgelser hos statsfinansierede organisationer og bestille dem, så de peger i den retning, man ønsker uden hensynstagen til sandheden.

I tilfældet med muslingeskraberiet er det så tydeligt, men hvor mange sager er der så ikke, hvor det er langt vanskeligere at gennemskue.

 

Jeg savner en mere dybtgående undersøgelse af, hvem der har bestilt en så elendig undersøgelse, og om der eventuelt er manipuleret med den. Jeg har i hvert tilfælde ikke glemt den.

Mvh   Lasse Hagebro                                                                                                     

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 19:44
Hej Lasse

Ja, det er jo en længere smøre og jeg kan godt se den ikke er så enkel.

I korte træk har Naturstyrelsen ikke fundet grundlag for at ændre væsentligt på lovudkastet på trods af en sværm af høringssvar, der finder det mere hensigtsmæssigt at forlænge den nuværende lov med fx. 2 år.

Danmarks Sportsfiskerforbund har frygtet at en ny tilladelse fra Viborg Kommune kunne udløse erstatning til Værket, såfremt man efter kort tid ville ophæve tilladelsen i forbindelse med vedtagelse af fx. et omløbsstryg eller en tømning af søen.
Dette synspunkt har Naturstyrelsen afvist. Styrelsen finder ikke at det vil give en forskel i hvilken form Værket har sin tilladelse. Uden at være jurist må dette afhænge af hvordan Viborg Kommune formulerer en evt. tilladelse.

Det har også været nævnt i høringen at Viborg Kommune havde pligt til at give en tilladelse til vandindvinding. Dette afviser Naturstyrelsen, men siger samtidig at såfremt der ikke gives tilladelse skal Værket lede vandet gennem frislusen...hvilket jo i sig selv ikke giver faunapassage. Det må være en rigtig konklusion, da stemmeværkets fjernelse eller etablering af et omløbsstryg kræver en tilladelse efter vandløbsloven. Selve vandindvindingen tillades efter vandforsyningsloven...

Naturstyrelsen afviser at Viborg Kommune skal ind i en hel masse nye vurderinger i forhold til EF-habitatdirektivet mv. da tilladelsen jo blot er en forlængelse af driften i en eksisterende virksomhed og ikke en udvidelse.

Igen anføres det, at der skal tages stilling til om der skal etableres et omløbsstryg efter 2015, når vandplan nr. 2 skydes i gang...Der er som bekendt ikke truffet afgørelse om det endnu. En tømning af søen nævnes slet ikke som en mulighed.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen. Men som oftest står man tilbage med følelsen af at høringer ikke flytter det store i sådanne sager.

mvh Jakob
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 19:56
Hej Jakob
Tak for svar, jeg blev lidt klogere. Men så dog helst, søen tømt og åen tilbage i sit gamle leje.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 20:10
Jeg er skam selv ved at blive betænkelig med de såkaldte eksperters udtalelser, men undvære dem ville jeg nu nødig. Men i 1960 kunne jeg så ikke gøre ret meget, dengang kravlede/væltede jeg så vidt jeg husker, stadig rundt mellem mors skørter. Men lokalt var jeg tilbage i 2010 så vidne til hvordan saltchok, kan være ødelæggende i åen, da jeg selv måtte være vidne til fiskedøden i den nedre del af Hoptrup å og frem til Slivsøen, og det syn der mødte mig husker jeg kun altfor godt.
Men jeg ser frem til at du kan komme igang med at øge bestandene i dine lokale vande - og håber da du stadig vil stemme ved de kommunale valg, det er trods alt den eneste chance man har for at ændre noget, og netop denne gang er jeg bestemt spændt på resultaterne, for mon ikke der går en prås op for politikerne i Folketinget (det kan jeg da kun håbe, selvom jeg er lidt skeptisk).
Men det er svært at følge med over det hele, især nu hvor man er afskåret fra at følge med i hvad der sker rundt omkring i Danmark, som følge af dagpressens nye politik om adgangen til artiklerne der.
Men hold gejsten oppe, folk som dig har vi stadig brug for - netop på grund af politikere og eksperterne.
Mvh
Torben
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 14:16
Endnu et slående eksempel på hvor dårlige lobbyister forbundet er ....
/Søder
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 15:35
Citat: Jakob Larsen

Hej Lasse

Ja, det er jo en længere smøre og jeg kan godt se den ikke er så enkel.

I korte træk har Naturstyrelsen ikke fundet grundlag for at ændre væsentligt på lovudkastet på trods af en sværm af høringssvar, der finder det mere hensigtsmæssigt at forlænge den nuværende lov med fx. 2 år.

Danmarks Sportsfiskerforbund har frygtet at en ny tilladelse fra Viborg Kommune kunne udløse erstatning til Værket, såfremt man efter kort tid ville ophæve tilladelsen i forbindelse med vedtagelse af fx. et omløbsstryg eller en tømning af søen.
Dette synspunkt har Naturstyrelsen afvist. Styrelsen finder ikke at det vil give en forskel i hvilken form Værket har sin tilladelse. Uden at være jurist må dette afhænge af hvordan Viborg Kommune formulerer en evt. tilladelse.

Det har også været nævnt i høringen at Viborg Kommune havde pligt til at give en tilladelse til vandindvinding. Dette afviser Naturstyrelsen, men siger samtidig at såfremt der ikke gives tilladelse skal Værket lede vandet gennem frislusen...hvilket jo i sig selv ikke giver faunapassage. Det må være en rigtig konklusion, da stemmeværkets fjernelse eller etablering af et omløbsstryg kræver en tilladelse efter vandløbsloven. Selve vandindvindingen tillades efter vandforsyningsloven...

Naturstyrelsen afviser at Viborg Kommune skal ind i en hel masse nye vurderinger i forhold til EF-habitatdirektivet mv. da tilladelsen jo blot er en forlængelse af driften i en eksisterende virksomhed og ikke en udvidelse.

Igen anføres det, at der skal tages stilling til om der skal etableres et omløbsstryg efter 2015, når vandplan nr. 2 skydes i gang...Der er som bekendt ikke truffet afgørelse om det endnu. En tømning af søen nævnes slet ikke som en mulighed.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen. Men som oftest står man tilbage med følelsen af at høringer ikke flytter det store i sådanne sager.

mvh Jakob
 
Ja det er sq.... flot at man kan blive enige om at udskyde igen og igen.
Gad vide om ikke vi kan skrive om dette problem i de næste 20-30 år. føj hvor er vore politikker svage, de tænker sq... kun på hvor længe de kan få lov til at sidde på deres taburet. Samfundet og deres vælger vil de sq... Ski..... på
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Okt 2013 kl. 20:30
Interessant hvor mange penge det senere koster at rydde op efter alle disse eksperters ulykker

Alle disse myndigheder, der snubler over hinanden i sorteper

Tænk, at det i 2013 skal være et emne til diskussion, OM man vil
fjerne sine EGNE ødelæggelser

Og jo, jeg hverken fangede eller så fisk i dag

K&B
Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Nov 2013 kl. 12:18
Citat: Søder

Endnu et slående eksempel på hvor dårlige lobbyister forbundet er ....

Sjov konklusion. Har du noget intern viden da? Hvad hjælper det, at sende 100 af verdens bedste soldater i krig, hvis overmagten er for stor? Sådan kunne den også vendes. Tror bare du er på nakken af forbundet uanset faktuel viden. Personligt aner jeg ikke, om de har gjort det godt nok.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down