Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med melorme?

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Paternoster Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paternoster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Erfaring med melorme?
    Sendt: 11 Sep 2013 kl. 20:39
Hej folkens.

Dette kan måske forekomme at være et dumt spørgsmål. Jeg er en grønskolling, så bær over med mig. Smile

Jeg har været rundt ved diverse grejforhandlere, for at lede efter noget levende agn. De fleste har ikke maddiker på lager lige pt. men de har derimod melorme i overflod.

Er der nogen af jer som har erfaring med at bruge melorme, enten på bundrig eller under et flåd? Og hvad ville jeg kunne forvente at fange med dem?

Mit fiskevand er Gudenåen, opstrøms motorvejsbroen.

//Paternoster Smile
Dedikeret Aborre-Fisker!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 20:45
Hej.

- Jeg har set fiskere fiske med melorme i P&T's, men jeg mener at det er forbudt de fleste steder når det er en P&T.

Melorme er nærmest ligesom en orm, bare mindre og en anden form, så du vil fange det du plejer at fange på orm, vil jeg skyde på. Aborre plejer også at kunne lide melorme, hvis det har din interesse. :)

Mvh Safet
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:00
Nu findes der jo også zophobas (kæmpe melorm)

De er væsentlig større!

Nu har melorm en helt anden konsistens end alm. Regnorm
For ikke at nævne duft samt det hvide indmad de spreder
ved krogning. Lidt ligsom at sammen ligne en majflue med en vårflue,
Alike, og så ikke.
Et godt trick er at benytte alm. Melorm lige inden
De rammer billestadiet da de er yderst bløde og meget livlige.

Du må bruge melorm i rigtig mange søer!

Maddiker er forbudt fordi de spræller mere
Samt at de kan overleve meget længere tid i
Vandet/på bunden.

Alt i alt et forrygende agn, specielt også
Zophobas, begge larver kan opdrættes relativt
Simpelt de kræver dig plads og rigtig go udluftning.

Da de producere en kraftig lugt/gas som kan give
Allergi ligesom med Dubia (kakerlak)

:-)

Redigeret af Steffan - 11 Sep 2013 kl. 21:02
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:02
Citat: Steffan

Nu findes der jo også zophobas (kæmpe melorm)

De er væsentlig større!

Et godt trick er at benytte alm. Melorm lige inden
De rammer billestadiet da de er yderst bløde og meget livlige.

Du må bruge melorm i rigtig mange søer!

Maddiker er forbudt fordi de spræller mere
Samt at de kan overleve meget længere tid i
Vandet/på bunden.

Alt i alt et forrygende agn, specielt også
Zophobas, begge larver kan opdrættes relativt
Simpelt de kræver dig plads og rigtig go udluftning.

Da de producere en kraftig lugt/gas som kan give
Allergi ligesom med Dubia (kakerlak)

:-)



Det var maddiker jeg fiskede efter! eller, jeg mente at det var melorme som var forbudte, men du har ret, det er maddiker og ikke melorme!

Min fejl, undskyld.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:03
PAter - du kunne jo evt. sætte et par melorme på din krog og kaste det i vandet og vente i spænding og se hvad der bider på? Det giver sgu lidt mere spænding i det, ville jeg troSmile
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Paternoster Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paternoster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:12
Jeg takker for svarene.

Citat: Safet123

PAter - du kunne jo evt. sætte et par melorme på din krog og kaste det i vandet og vente i spænding og se hvad der bider på? Det giver sgu lidt mere spænding i det, ville jeg troSmile


Det var i virkeligheden en fremragende idé Safet. Jeg prøver mig ad, og så kan jeg jo lige lave et indlæg herinde om hvad jeg får på krogen. Smile
Dedikeret Aborre-Fisker!
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:13
Ja, du må lige melde tilbage med dine fangster ved brug af melorme! Wink
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:43
Melorme er en fremragende agn i P&T især sensommer og efterår...

Før i tiden købte altid 1 kg Zophobas larver for 100 kr i Fredericia, husker dog ikke navnet på firmaet... Posten var dog noget skeptisk når han afleverede pakken, som lød og føltes levendeWink...

Zophobas larverne kunne nemt holdes 2 sæsoner i nogle store glas med spagnum. Fodres en gang ugentligt med et stykke gulerod. Dog ikke for meget da de så hurtigt blev til store biller...

De "alm." melorme som vi havde gående i hvedeklid, var dog meget sværere at holde, da hvedekliden skulle skiftes ret ofte og var meget modtagelig for fugt...

De "alm." melorme kan købes ret billigt i de fleste dyrehandler Wink
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 21:59
I Gudenåen vil det nok primært være brasen og måske en rimte, som du vil kunne fange på melorme - mens ellers kan du jo blære dig ved lige at spise et par stykker, hvis der skulle komme et par chicks forbi.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2013 kl. 23:35
Citat: Steen Kehler

I Gudenåen vil det nok primært være brasen og måske en rimte, som du vil kunne fange på melorme - mens ellers kan du jo blære dig ved lige at spise et par stykker, hvis der skulle komme et par chicks forbi.




Jeg tror ikke at score tricket "spis melorme" virker i dag, desværre... Wink
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 00:33
Striwer og skaller må også påregnes at ville gå på krogen. Og bliv ikke overrasket hvis der er en skrubbe der tager dem også.
Men meld endelig tilbage hvorledes det går!!!
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 10:18
Tag ind i havnen i Randers og prøv! Der kan du altid bare teste melormene og se om aborrene vil have dem.

Synes faktisk også at jeg har set et klip hvor de fanger STORE aborre på netop melorm. Godt nok var det ikke i Danmark, men det kan vel sådan set være ligemeget Smile
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Paternoster Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paternoster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 12:09
Citat: Skurken90

Tag ind i havnen i Randers og prøv! Der kan du altid bare teste melormene og se om aborrene vil have dem.
Synes faktisk også at jeg har set et klip hvor de fanger STORE aborre på netop melorm. Godt nok var det ikke i Danmark, men det kan vel sådan set være ligemeget Smile


Tak for tippet Casper, er der frit fiskeri i havnebassinet?
Dedikeret Aborre-Fisker!
Til top
Casper Soelberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skurken90 Avatar

Tilmeldt:: 24 Maj 2011
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skurken90 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2013 kl. 14:10
Ja da! Og der bliver taget en del aborre derinde lige nu, ved jeg ;-) 
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Paternoster Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paternoster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2013 kl. 19:02
Så fik jeg afprøvet de melorme!

Var først inde på havnen i Randers, men der stod så mange og fiskede at jeg hurtigt forføjede mig væk derfra.
Jeg endte med at stå ved diget, lige efter Kolonihaveforeningen Venezuela.

Efter at have fundet den rette dybde satte jeg 3 melorme på en str. 10 krog, som jeg fiskede under et flåd. I allerførste kast var der en pæn aborre på omtrent 20cm. Herefter var der temmelig stille, så jeg begyndte at forfodre med nogle krill-pellets, som igen fik sat lidt mere gang i sagerne.
Det viste sig hurtigt at skallerne var usandsynligt glade for melorme. Der var hug efter kun 10 - 15 sekunder.

Det viste sig dog også at løjerne var glade for dem. Da jeg freelinede uden hverken bly eller flåd, med en str. 16 krog, fik jeg hurtigt hevet mere end 20stk op. De blev alle aflivet hurtigt og humant, så jeg har dem til at fiske gedder med.

Efter at have freelinet i omtrent en time, gik jeg igen over til flådet. Og fik hevet endnu 3 pæne aborre op. Hvoraf den ene bestemt var over pundet. Alle blev naturligvis genudsat.

Jeg besluttede mig for et sidste kast inden jeg pakkede sammen, og her blev jeg virkelig overrasket. Flåddet røg under næsten med det samme. Jeg gav naturligvis tilslag, og blev overrasket da fisken blev ved med at trække line af hjulet. Jeg troede først at det måske var en lille karpe. Men efter en kort fight, trak jeg en ny PB-skalle på 34cm op fra vandet. Den spyttede villigt krogen ud, og efter et kort billede blev den selvfølgelig genudsat.
En super fed afslutning på 3 timers fiskeri!



Jeg kan konkludere at melorme virker ligeså godt som alm. regnorm. Og at de egner sig godt til et alsidigt og sjovt medefiskeri. Især hvis man forfodrer en smule. Jeg kastede da også 10 - 15 melorme ud med cirka 10 minutters mellemrum.

//Paternoster
Dedikeret Aborre-Fisker!
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MortenSchultz

Tilmeldt:: 08 Mar 2013
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 69
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MortenSchultz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2013 kl. 21:59
Er du sikker på det ikke er madikker du forveksler med melorme? jeg menes og kunne huske melorme er forholdsvis store larver nemlig. 

Men ja, altid godt og prøve lidt forskelligt :) 
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 13:53
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Paternoster Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Paternoster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 19:45
Citat: MortenSchultz

Er du sikker på det ikke er madikker du forveksler med melorme? jeg menes og kunne huske melorme er forholdsvis store larver nemlig. 

Men ja, altid godt og prøve lidt forskelligt :) 


Nej, jeg kan udemærket kende forskel på de to. :)
Dedikeret Aborre-Fisker!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down