Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Imprenering med NikWax

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Imprenering med NikWax
    Sendt: 16 Sep 2013 kl. 21:01
Har forsøgt at genimprænere min Simms Guide wadejakke, dog uden særlig succes.
Jakken er først vasket i Tach wash og efterfølgende vasket i TX-Direkt Wash In.
 
Resultatet er ikke som jeg kunne ønske ( at vandråberne bare preller af ),men
mere at de suger langsomt ind i stoffet.
 
Produktet er jo ellers dyrt nok.
 
Gør jeg noget forkert eller hvad er jeres erfaring ?
 
Mvh. Kim
Til top
Jacob Hänninen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
skovdalen5 Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skovdalen5 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 21:17
Se evt denne vejledning
Til top
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 21:42
Har ganske vist ikke tørretumblet jakken, men NikWax beskriver det kun som en mulighed og ikke en nødvendighed.
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 22:04
der er også nået der hedder aquastop fra kiwi kan man bruge det
det er nanotechnologyShocked
Til top
Kristoffer Holst Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristoffer H Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristoffer H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 22:31
Min erfaring er at tørretumbling er nødvendig. Har prøvet uden og med samme resultat som dig. Hvis det derimod har været en tur i tumbleren preller vandet af som forventet. Kan bedst beskrive det som et vokslag der kommer efter varmen fra tumbleren.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 23:12
Hej KIm
 
Havde lige skrevet et længere indlæg, som desværre forsvandt, da min tablet løb tør og lukkede ned.
 
Et par ting du skal huske når du vasker din jakke.
 
For det første skal din vaskemaskine være fuldstændig fri for sæbe. På de fleste nye maskiner kan man tage skuffen ud og rense den. Gør det, så du er sikker på der ikke sidder nogle gamle sæberester i skålen. Især for impregneringsvæske er vaskepulver den "rene gift".
 
For at være på den sikre side kører jeg nogle gange et kort kogeprogram uden vaskepulæver og tøj i maskinen for at få den renset ordentligt.
 
Når du har vasket jakken, og skal til at impregnere den. Lad være med at bruge alt for mange omdrejninger i centrifugeringen til sidst (selv bruger jeg max. 600)
 
Herefter skal jakken i tørretumbler. Hvis din tumbler har et skåneprogram med høj temperatur får du det bedste resultat efter min mening. Tjek mærkatet i jakken. Der bør stå hvor meget den kan tåle.
 
Jeg har selv en Simms Guide jakke og bruger et skåneprogram til bomuld - skulle være samme temperatur som til håndklæder. Altså når jeg tumbler. Når jeg vasker bruger jeg ikke mere end 30 grader.
 
Efter denne formel burde din jakke få "nyt liv". Som det står i et andet indlæg i tråden, virker det som om tørretumblingen "hærder" impregneringsvæsken.
 
Lad jakken tørre færdigt natten over efter tørretumblimgen, og du skulle meget gerne have fået "vandperleeffekten" tilbage.
 
Held og lykke
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2013 kl. 23:38

Når du skal vaske med TX-Direkt Wash In så gør det i en balje og istedet for de 10 min. der står på bøtten så gør det 30-45min og skyl kun en gang i rent vand og lad dryptørre. Har brugt den metode i op 7-8år med 5-6 stykker tøj hvert år og det har aldrig kikset.

Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 08:50
Jeg har købt en hårtørrer til samme formål da ikke alle waders og vadejakker må tørretumbles, men bruger Grangers 2in1 i stedet. Det virker.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Kim Rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2013 kl. 21:18
Tak for svarene kan se at det er mulitg at få det til at lykkedes
 
Mvh. Kim
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down