Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Om Tange Sø

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Om Tange Sø
    Sendt: 03 Nov 2013 kl. 19:28
Se hvad Venstremanden Kristian Pihl Lorentzen, skriver om Tange Sø på sin Facebookside:

"Bevar dansk natur – bevar Tange Sø!

Debatten om Tange Søs fremtid har bølget frem og tilbage i snart 20 år. Desværre uden at der er truffet den endelige afgørelse, som rigtig mange venter på. Tirsdag den 5/11 skal sagen debatteres endnu engang i folketingssalen og jeg har fornøjelsen at være Venstres ordfører på sagen. Som det er slået fast af miljøminister Ida Auken, så bliver der med det aktuelle lovforslag om ophævelse af Tangeværkets koncession heller ikke i denne omgang truffet en afgørelse af søens fremtid. Lovforslaget betyder i sig selv ikke noget for værkets – og dermed søens fremtid. Derimod er der langt op til en endelig afgørelse omkring 2015 i forbindelse med de kommende vandplaner for Gudenåen. Mon ikke det ryster mange, at Danmarks Naturfredningsforening (DN) har oprustet og arbejder benhårdt på mange fronter for en fjernelse af alle spærringer i Gudenåen. DN vil tømme den opstemmede Tange Sø, som har eksisteret siden 1920. ”Naturgenopretning” lyder det tvivlsomme argument for DN’s fundamentalistiske holdning. Men hvad er egentlig dansk natur? Accepterer DN ikke, at Danmarks smukke natur for det mestes vedkommende er formet af vore forfædre for at sikre fremgang og udvikling? Som det fx var tilfældet med Tange Sø, da visionære jyder ville producere el og sikre lys over land? Det står lysende klart for mig, at DN i den grad skamrider begrebet naturgenopretning i Tange Sø sagen. Rigtig mange vil mene, at DN reelt plæderer for naturødelæggelse. Hvor er respekten for de dyr og planter, der har nydt godt af Tange Sø i snart 100 år. Mener DN virkelig, at nogle arter er finere og vigtigere, end andre? Hvor er DN’s respekt for de enorme rekreative herlighedsværdier og fritidslivet, der knytter sig til Tange Sø? Mange undrer sig med rette over, at DN ledelse tillader sig at sidde i et elfenbenstårn langt fra Midtjylland og gøre sig til dommer over en naturperle som Tange Sø. Helt galt går det når DN vil misbruge den kommende nationale naturfond som et middel til at udrydde Tange Sø. Det er i sandhed på høje tid, at vi får en bred og folkelig debat om, hvad der egentlig er dansk natur, og om hvad der i grunden er naturgenopretning. Det går slet ikke at overlade disse spørgsmål alene til DN, der åbenbart ikke har respekt for det smukke danske kulturlandskab, som det er formet af mennesker gennem tiderne. Bevar dansk natur – bevar Tange Sø!"

Har manden da slet ikke opdaget, at det der tales om, er et langt omløbstryg og en bevarelse af søen! Dead
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 19:53
Hej Henning
Godt indlæg på dette tidspunkt.
Naturgenopretning må være, at give åen tilbage til det, den var før vi ødelagde den.
Det er jo også DNs holdning. Spændende hvordan kommunal valget går for venstre.
Jeg ved bare ikke hvilket parti, der støtter vores synspunkter.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 20:00
Citat: Henning

Se hvad Venstremanden Kristian Pihl Lorentzen, skriver om Tange Sø på sin Facebookside:

"Bevar dansk natur – bevar Tange Sø!

Debatten om Tange Søs fremtid har bølget frem og tilbage i snart 20 år. Desværre uden at der er truffet den endelige afgørelse, som rigtig mange venter på. Tirsdag den 5/11 skal sagen debatteres endnu engang i folketingssalen og jeg har fornøjelsen at være Venstres ordfører på sagen. Som det er slået fast af miljøminister Ida Auken, så bliver der med det aktuelle lovforslag om ophævelse af Tangeværkets koncession heller ikke i denne omgang truffet en afgørelse af søens fremtid. Lovforslaget betyder i sig selv ikke noget for værkets – og dermed søens fremtid. Derimod er der langt op til en endelig afgørelse omkring 2015 i forbindelse med de kommende vandplaner for Gudenåen. Mon ikke det ryster mange, at Danmarks Naturfredningsforening (DN) har oprustet og arbejder benhårdt på mange fronter for en fjernelse af alle spærringer i Gudenåen. DN vil tømme den opstemmede Tange Sø, som har eksisteret siden 1920. ”Naturgenopretning” lyder det tvivlsomme argument for DN’s fundamentalistiske holdning. Men hvad er egentlig dansk natur? Accepterer DN ikke, at Danmarks smukke natur for det mestes vedkommende er formet af vore forfædre for at sikre fremgang og udvikling? Som det fx var tilfældet med Tange Sø, da visionære jyder ville producere el og sikre lys over land? Det står lysende klart for mig, at DN i den grad skamrider begrebet naturgenopretning i Tange Sø sagen. Rigtig mange vil mene, at DN reelt plæderer for naturødelæggelse. Hvor er respekten for de dyr og planter, der har nydt godt af Tange Sø i snart 100 år. Mener DN virkelig, at nogle arter er finere og vigtigere, end andre? Hvor er DN’s respekt for de enorme rekreative herlighedsværdier og fritidslivet, der knytter sig til Tange Sø? Mange undrer sig med rette over, at DN ledelse tillader sig at sidde i et elfenbenstårn langt fra Midtjylland og gøre sig til dommer over en naturperle som Tange Sø. Helt galt går det når DN vil misbruge den kommende nationale naturfond som et middel til at udrydde Tange Sø. Det er i sandhed på høje tid, at vi får en bred og folkelig debat om, hvad der egentlig er dansk natur, og om hvad der i grunden er naturgenopretning. Det går slet ikke at overlade disse spørgsmål alene til DN, der åbenbart ikke har respekt for det smukke danske kulturlandskab, som det er formet af mennesker gennem tiderne. Bevar dansk natur – bevar Tange Sø!"

Har manden da slet ikke opdaget, at det der tales om, er et langt omløbstryg og en bevarelse af søen! Dead


LOL Det var da en gang øregas det ville noget, men hvad kan man forvente af et gammelt bondeparti Tongue
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 20:08
Og han buldre løs på hans væg:

Tøm Tange Sø - det er naturgenopretning, lyder det barske og virkelighedsfjerne budskab fra Danmarks Naturfredningsforening. Tange Sø har eksisteret som en naturperle og en umistelig del af det danske kulturlandskab siden 1920 - isnart 100 år. Hvordan i alverden kan DN finde på at angribe en sådan sø og den natur, der gennem årtier har tilpasset sig de lokale forhold? Det må vist være skamridning af begrebet "naturgenopretning". Hvor er den sunde fornuft
blevet af?


Jeg kan godt lide den sidste sætning: Hvor er den sunde fornuft blevet af?
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 21:52
Tilgiv dog manden, han fra Venstre og ved ikke bedre. Han er sandsynligvis undfanget på et glat underlag.

Jesper Rasmussen


Redigeret af Rasmussen - 03 Nov 2013 kl. 22:33
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 22:03
Hej Jesper
Ja, det er jo et problem, med de silkelagener.LOL
mvh Lasse Hagebro
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2013 kl. 22:30
Problemet med Pihl Lorentzen er at han har et hus med udsigt over søen som jo nødig skulle miste ejendomsværdi .

Som mange andre fra Venstre, så drives han først og fremmest af personlig begær og grådighed.

Redigeret af Jan Persson - 03 Nov 2013 kl. 22:31
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 08:45
Citat: Jan Persson

Problemet med Pihl Lorentzen er at han har et hus med udsigt over søen som jo nødig skulle miste ejendomsværdi .

Som mange andre fra Venstre, så drives han først og fremmest af personlig begær og grådighed.

Og det fortsætter han ufortrødent med, selv om han nu er flyttet væk fra søen. 
Da der var risiko for at få en omfartsvej til nabo, var der alle mulige gode (for Lorentzen) grunde til, at den ikke skulle ligge dér!

 
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 10:20
Hvad er det for en Politiker? Han har et Facebook siden, fin, men man kan ikke debattere med ham om hans udtalelse eller synspunkter, medmindre man er VEN med ham... Underligt!!!   
Hilsen Yves
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 10:46
Det skal du med alle Yves, poliker eller ej.
Du kan ikke skrive til nogen på facebook, hvis man ikke er venner med vedkommende...
sådan er Facebook indrettetWink
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 15:03
Citat: yves

Hvad er det for en Politiker? Han har et Facebook siden, fin, men man kan ikke debattere med ham om hans udtalelse eller synspunkter, medmindre man er VEN med ham... Underligt!!!   
Hilsen Yves

Og venner har han sikkert ikke mange af! Confused
Men hvis du gerne vil i kontakt med ham, kan du finde hans mailadresse her

Jeg tillader mig dog at tvivle på, at han er modtagelig for argumenter, der ikke tilgodeser hans interesser! Angry
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 15:58
Citat: yves

Hvad er det for en Politiker? Han har et Facebook siden, fin, men man kan ikke debattere med ham om hans udtalelse eller synspunkter, medmindre man er VEN med ham... Underligt!!!   
Hilsen Yves
Man kan vel altid benytte sig af at skrive en besked, hvilket jeg har gjort flere gange med dem som jeg ikke er venner med. Så helt umuligt er det altså ikke, så fat tasterne og skriv!!!Wink
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 15:59
Citat: Rasmussen

Tilgiv dog manden, han fra Venstre og ved ikke bedre. Han er sandsynligvis undfanget på et glat underlag.

Jesper Rasmussen
ClapClapClapClapClapClap Sådan skal det blot skrives Tongue
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 16:02

Der skal bare laves det omløb, så er den ged barberet, og alles interesser er tilgodeset.  Beer

Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 18:28
Barberede geder, glatte underlag og små hjerner



FARVEL ?
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 20:13
Ingen tvivl om manden er en tumpe, og Tageværket SKAL væk,  men Jan Persson hvis du nu lige fik en motorvej igennem din have, så vil jeg godt se din reaktion....og det citat der kommer nu : Som mange andre fra Venstre, så drives han først og fremmest af personlig begær og grådighed. Tangerer din evindelige tomhed i øverste etage, for der er utallige eksempler på at dine ligesindede har raget til sig, så de er absolut ikke en skid bedre.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 21:30
Alt den debat omkring Tange sø, synes ligesom at køre at køre i ring.
Jeg synes der er nogle andre aspekter som drukner lidt i de mange argumenter for at fjerne søen.
Tangeværket lejede/købte rettet til at indvinde Gudenåens vand i en årrække. Denne kontrakt er udløbet og det krænker da min retsbevidsthed, at man nu pludseligt mener at have vundet hævd, på at blive ved med at indvinde åens vand.
De lodsejere som fører an i kampen, for fortsat at spærre Gudenåen og bevare søen, burde da for pokker have vist at søen kun eksisterede på lånt tid, dengang de købte deres ejendomme.
For mig er det lidt det samme som at gå i Blockbuster og leje en film, og så bare beholde den når lejeperioden udløber, med det argument, at den ser pæn ud min reol, og den hæver værdien på min bolig.
Tror også man i debatten bør nedtone laksenes overlevelse lidt, for det er fakta at gudenålaksen er uddød, og aldrig kan komme tilbage. At man så vælger at genskabe en bestand med fisk fra andre vandløb, for at fremme lystfiskeret, er jo fint nok, men det må bare ikke være det tungeste argument i kampen for søens fjernelse.

Der er mange andre fiskearter som lider under spærringen, og det at Tange sø er med til at varme åens vand op, og få algevæksten til stige voldsomt, har store konsekvenser for åens nedre løb og ikke mindst Randers Fjord.
Skal man stille tingene på spidsen, burde man i mine øjne ekspropriere alle ejendommene som ligger ned til søen og som tilhører dem som kæmper for en fortsat spærring af Danmarks længste å.
Dernæst skulle man tømme søen og hæve bundkvoten nedfor dæmningen så åen igen får et rask flydende stykke.
Når naturen er genoprettet, kan man sælge den ekstra jord som førhen lå på bunden af søen sammen med de eksproprierede ejendomme, som med garanti ikke er blevet mindre værd nu hvor de har fået en flot og naturlig å i baghaven.
Regnestykket vil i den sidste ende kunne balancere og mere eller mindre være uden udgift for samfundet, ud over et par pakker tudekiks til de fundamentalistiske tilhængere af en fortsat spærring af Gudenåens frie løb.

Skulle jeg have trådt et par lodejere over tæerne med dette indlæg, har det også være min hensigt, og jeg beklager det ikke.

Jesper Rasmussen


Redigeret af Rasmussen - 04 Nov 2013 kl. 21:30
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 21:58
Just do it
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 21:59
Citat: Rasmussen

Alt den debat omkring Tange sø, synes ligesom at køre at køre i ring.
Jeg synes der er nogle andre aspekter som drukner lidt i de mange argumenter for at fjerne søen.
Tangeværket lejede/købte rettet til at indvinde Gudenåens vand i en årrække. Denne kontrakt er udløbet og det krænker da min retsbevidsthed, at man nu pludseligt mener at have vundet hævd, på at blive ved med at indvinde åens vand.
De lodsejere som fører an i kampen, for fortsat at spærre Gudenåen og bevare søen, burde da for pokker have vist at søen kun eksisterede på lånt tid, dengang de købte deres ejendomme.
For mig er det lidt det samme som at gå i Blockbuster og leje en film, og så bare beholde den når lejeperioden udløber, med det argument, at den ser pæn ud min reol, og den hæver værdien på min bolig.
Tror også man i debatten bør nedtone laksenes overlevelse lidt, for det er fakta at gudenålaksen er uddød, og aldrig kan komme tilbage. At man så vælger at genskabe en bestand med fisk fra andre vandløb, for at fremme lystfiskeret, er jo fint nok, men det må bare ikke være det tungeste argument i kampen for søens fjernelse.

Der er mange andre fiskearter som lider under spærringen, og det at Tange sø er med til at varme åens vand op, og få algevæksten til stige voldsomt, har store konsekvenser for åens nedre løb og ikke mindst Randers Fjord.
Skal man stille tingene på spidsen, burde man i mine øjne ekspropriere alle ejendommene som ligger ned til søen og som tilhører dem som kæmper for en fortsat spærring af Danmarks længste å.
Dernæst skulle man tømme søen og hæve bundkvoten nedfor dæmningen så åen igen får et rask flydende stykke.
Når naturen er genoprettet, kan man sælge den ekstra jord som førhen lå på bunden af søen sammen med de eksproprierede ejendomme, som med garanti ikke er blevet mindre værd nu hvor de har fået en flot og naturlig å i baghaven.
Regnestykket vil i den sidste ende kunne balancere og mere eller mindre være uden udgift for samfundet, ud over et par pakker tudekiks til de fundamentalistiske tilhængere af en fortsat spærring af Gudenåens frie løb.

Skulle jeg have trådt et par lodejere over tæerne med dette indlæg, har det også være min hensigt, og jeg beklager det ikke.

Jesper Rasmussen

Sådan Jesper!!! det var da et super indspark!!! og giver dig 100% ret!!
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 22:32
Tangeværket har idag (dagen før behandling i Folketinget) rejst en masse ekstra spørgsmål til Miljøministeren. I bilag fremgår at Naturstyrelsen har haft møde med Værket, hvor det også er i spil at udskyde stillingtagen om faunapassage  til 3. vandplanperiode....Wacko 


Folketingsbehandlingen er i morgen eftermiddag....spændende hvad argumenter der bringes i spil..
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 22:57
Læs bilagene i link 


Bilag 2: Tangeværkets biologiske rådgiver Waterframe er på krigsstien med et bombardement af beskyldninger mod DTU Aqua, der beskyldes for at komme med usandheder omkring faunapassageforholdene ved Tange Sø og gøre dem værre end de er.

Sidste side:. Ida Auken sendte i juni 2012 et brev til Værket hvor det blev stillet i udsigt at der i andet halvår af 2012 ville være klarhed over vandkraftværker  i relation til vandrammedirektivet...Ermm  ,,nu skriver vi ultimo 2013 og intet er sket...Question


Redigeret af Jakob Larsen - 04 Nov 2013 kl. 23:03
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2013 kl. 23:15
Citat: Rasmussen

Alt den debat omkring Tange sø, synes ligesom at køre at køre i ring.
Jeg synes der er nogle andre aspekter som drukner lidt i de mange argumenter for at fjerne søen.
Tangeværket lejede/købte rettet til at indvinde Gudenåens vand i en årrække. Denne kontrakt er udløbet og det krænker da min retsbevidsthed, at man nu pludseligt mener at have vundet hævd, på at blive ved med at indvinde åens vand.
De lodsejere som fører an i kampen, for fortsat at spærre Gudenåen og bevare søen, burde da for pokker have vist at søen kun eksisterede på lånt tid, dengang de købte deres ejendomme.
For mig er det lidt det samme som at gå i Blockbuster og leje en film, og så bare beholde den når lejeperioden udløber, med det argument, at den ser pæn ud min reol, og den hæver værdien på min bolig.
Tror også man i debatten bør nedtone laksenes overlevelse lidt, for det er fakta at gudenålaksen er uddød, og aldrig kan komme tilbage. At man så vælger at genskabe en bestand med fisk fra andre vandløb, for at fremme lystfiskeret, er jo fint nok, men det må bare ikke være det tungeste argument i kampen for søens fjernelse.

Der er mange andre fiskearter som lider under spærringen, og det at Tange sø er med til at varme åens vand op, og få algevæksten til stige voldsomt, har store konsekvenser for åens nedre løb og ikke mindst Randers Fjord.
Skal man stille tingene på spidsen, burde man i mine øjne ekspropriere alle ejendommene som ligger ned til søen og som tilhører dem som kæmper for en fortsat spærring af Danmarks længste å.
Dernæst skulle man tømme søen og hæve bundkvoten nedfor dæmningen så åen igen får et rask flydende stykke.
Når naturen er genoprettet, kan man sælge den ekstra jord som førhen lå på bunden af søen sammen med de eksproprierede ejendomme, som med garanti ikke er blevet mindre værd nu hvor de har fået en flot og naturlig å i baghaven.
Regnestykket vil i den sidste ende kunne balancere og mere eller mindre være uden udgift for samfundet, ud over et par pakker tudekiks til de fundamentalistiske tilhængere af en fortsat spærring af Gudenåens frie løb.

Skulle jeg have trådt et par lodejere over tæerne med dette indlæg, har det også være min hensigt, og jeg beklager det ikke.

Jesper Rasmussen
Det lyder dejligt det du skriver, og det er så ganske rigtigt at det burde være vejen frem.
Men tror ikke på at du får en politikker til at tage denne beslutning desværre. for det er der ingen der har nødder til.
 
Tror mere på at det omløb vil blive fremtiden, men er helt sikker på at der vil gå mange mange år endnu, før der bliver en bred enighed om dette desværre.
 
Da man fik genslynget Skjern år, var det jo kun noget dyrkningsareal det gik ud over, med Tangesøen er der jo det lille problem som du også nævner, nemlig den med de private ejendomme. Disse menesker har købet deres ejendomme til skyhøje priser, på grund af noget vand ved deres udsigt fra lænestolen, og vil ikke nøjes med det der er svarende til en ekspropriation.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 09:11
Hej Jesper
Rigtigt godt skrevet, håber din løsning vil blive gennemført. Den er både billig og så ved vi det kommer til at virke. Det er jo blot, at give tilbage til naturen, hvad vi har lånt 1 100 år. Det er jo også Danmarks Naturfredningsforenings løsning.Thumbs Up
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 05 Nov 2013 kl. 11:45
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 10:33
Hej Jakob
Waterframe kender helt sikkert den gyldne regel for skødehunde om ikke at bide den hånd som fodrer en. Christian Dieperink har jo for så vidt ret i at fisketrappen formentligt er passabel- i hvert fald for ørred og laks, hvis de utaknemmelige fisk ellers forstod at svømme den vej. Mht antallet af passerende fisk er det også muligt han har ret.
Men helt ærligt 430 fisk skal med en smoltdødelighed på godt over 90 % i søen og endnu højere umiddelbart nedenfor værket (gedde og sandart ophobning i foråret) godt nok være dygtige på fiskedatingmarkedet for at forsyne åen med fisk - og det er jeg overbevist om at embedsmændende er klar over
Det faktum undgår han behændigt, og enhver med blot minimum af indsigt i problemstillingen kan gennemskue det indlæg for hvad det er: et partsindlæg på vegne af Gudenaacentralen og jeg tror ikke det får nogen praktisk betydning for sagen. Alle ordene han bruger om DTU og paragraf 7 udvalg kunne jo nærmest være sakset herindefra - men jeg har svært ved at forestille mig at politikere og embedsmænd vil lade disse betragtninger påvirke lovudformningen
Hvad enden for tangeværket bliver og hvornår den ende kommer - det bliver spændende at se de kommende år. Jeg ønsker mig en å i stedet for en sø i julegave - det er ingen hemmelighed
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2013 kl. 11:52
@Lars

Thumbs Up Enig herfra.
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 19:53

Anklage: Ida Auken sender en abe til Viborg i sagen om Tangeværket


http://www.dr.dk/P4/Vest/Nyheder/MidtVest/2013/09/26/150512.htm

http://www.e-pages.dk/bjerringbroavis/393////
Se side 9 i Midtjyllands Avis
IDA AUKEN BEROLIGER IKKE MIDTJYDERNE !

KPL HAR PÅ SIN HJEMMESIDE SKREVET DENNE SVADA OM NATUREN VED TANGE SØ OG TANGEVÆRKET. - MAN HAR HØRT DENNE FORVRØVLEDE SNAK I EFTERHÅNDEN MANGE ÅR. - MON DER ER NOGET ALVORLIGT GALT MED MANDEN.
------------------------------------------------------------------------------------
Af Kristian Pihl Lorentzen, Ans
Folketingsmedlem for Venstre
Tange Sø som den grimme ælling
I et skingert og dybt useriøst indlæg i Gudenådalens Avis den 6/11 gav Lars Vedsø fra Foreningen til nedlæggelse af Tange Sø undertegnede og min gode ven Verner Gorridsen en ny titel som kejsere. Det skete vist med slet skjult henvisning til H.C. Andersens berømte eventyr ”Kejseren nye klæder”. Jeg takker dog pænt nej til den fornemme titel, ligesom jeg ikke har tænkt mig at optræde i bikini. Derimod vil jeg med fornyet styrke fortsætte en utrættelig kamp for bevarelse af Tange Sø med gennemstrømning af Gudenåens vand. I den forbindelse deltager jeg absolut ikke i undertrykkelse af andre meninger – ej heller i lokalområdet. Tværtimod er det vigtigt, at ”søtømmernes” ekstreme synspunkter kommer frem i lyset, så vi kan forholde os til dem – og bekæmpe dem med fakta og saglig argumentation. Herunder vil jeg arbejde hårdt for, at vi frem til den endelige afgørelse af søens fremtid i 2015 får en bred folkelig debat om, hvad der egentlig er Danmarks natur. Og om, hvad man kan tillade sig at kalde for ”naturgenopretning”. I min verden er det grotesk, at Danmarks Naturfredningsforening (DN) tillader sig at dødsdømme den snart 100 år gamle Tange Sø frem for at sætte sig i spidsen for søens bevarelse som en elsket midtjysk naturperle. Vi kan derfor ikke overlade det til DN alene at definere begreberne ”dansk natur” og ”naturgenopretning”. Her må den brede befolkning inddrages. Hvis jeg afslutningsvis skal spille lidt med på Lars Vedsøs hang til brug af H.C. Andersens eventyr i debatten, så vil jeg i stedet pege på eventyret ”Den grimme ælling”. DN, Lars Vedsø og andre søtømmere har for længst stemplet Tange Sø som naturens grimme ælling. Men jeg kan garantere, at vi er mange, der vil kæmpe hårdt for, at søens virkelige status som en smuk svane bliver resultatet af denne uhyre vigtige debat.



Redigeret af Glen - 10 Nov 2013 kl. 20:00
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 21:30
Hej Glen
Det er såre enkelt
Natur genopretning må være, at give tilbage til naturen, hvad vi har lånt i       100 år, og give den tilbage i den tilstand, den var i før vi greb ind.
Det er vist kun politikere, der kan misforstå ordet " Genopretning " når det passer ind i deres personlige interesser.Embarrassed
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 10 Nov 2013 kl. 21:34
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2013 kl. 22:03
Når en stor organisation som Damnarks Naturfredningsforening går ind for en, for os lystfiskere bedste løsning, burde vi støtte dem. I stedet for at gå på kompromis og udskyde det i det uendelige, som vi har gjort.
Man må hellere i en handel forlange for meget i starten end for lidt, så er der en mulighed for at slække på kravet om nødvendig.Wink
mvh Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 13:04
Jeg tvivler desværre på, at vi får lukket vandet ud af søen. Måske vil det være bedre at satse på en mere spisbar løsning end en tømning. Jeg ville da gerne se søen tømt, jeg tror blot at det bliver hulens svært at få det gennemført, så måske er en nummer to løsning udført optimalt en mere sandsynlig løsning, og derfor den opgave man skal bruge krudtet på. Taber vi en tømning på gulvet, så gider "man" nok ikke høre på mere "fis" fra os.

Spændende om løsningen kommer i min tid - det gør den desværre nok ikke
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2013 kl. 15:19
Hej Kjeld
Nu kommer vi to nok aldrig til at starte en krig Sjælland -Jylland.LOL
Men med den trækken i langdrag løsning, du mener er bedst, tror jeg aldrig vi kommer videre.
Jeg ved ikke, om du forstår, det jeg skriver herunder, men på heden ville det blive forstået.Wink

I gamle dage:
Der sidder en af Damgård Brødrene på " Griserøven" (navnet på en krostue tæt på smågrisemarkedet i Herning) og læser sin formiddags avis.
Der kommer en mand ind af døren og spørger: " Damgård, kan du ikke sige mig, hvad prisen er på smågrise i dag?."   Damgård ser op fra avisen og spørger: " Er du køber eller sælger?"Wink
Du må hellere forlange for meget end for lidt fra starten, ellers taber du.

En sommerhusejer køber et sommerhus i yderste klitrække af hensyn til havudsigt. Han ved ved købet, at havet kommer nærmere og nærmere år efter år.

Jeg går ud fra, at de der har købt hus med udsigt over Tange Sø, ved købet er blevet informeret af mægleren, at Tange Værkets tilladelse ophører 2013.
Hvis køber ikke er blevet gjort opmærksom på det, er det jo en sag imellem mægler og køber. Det kan vel ikke være vores problem.Wink

mvh Lasse Hagebro

Jeg var nede at se El-Værkssøen ved Brande i går morges. 
Nu var det en lille opstemning i forhold til Tange Sø og udtømningen skete for hurtigt., Hvilket medførte en stor materialevandring ned af åen.
Men resultatet, set ud over det område, hvor søen havde ligget var ikke så tosset. Forestil dig det overført til Tange Sø. Så bliver det ikke 150 mill, som de siger vi ikke har, der skal bruges på projektet.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 12 Nov 2013 kl. 11:42
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 08:48
Angående Tange sø, er Kristian Pihl Lorentzen godt igang med at ride sin vante kæphest i medierne! Censored


Mvh
Henning
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 09:04
Hej Henning
Jeg tror ikke Pihl Lorentzen gavner partiet venstre, ved den u seriøse propaganda artikel.
Men det må jo blive hans problem.Wink
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 13 Nov 2013 kl. 09:06
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 09:45
Lasse,
Du der ved så meget om alt, næsten. Kan du berige mig med noget viden om følgende:

Hvor mange grundejere kan man med rimelighed sige vil blive ramt ved en tømning af søen. Dertil kommer så de naturbrugere som har et brugerforhold til naturen med og omkring søen. Faktisk aner jeg ikke hvor mange personer vi som sådan vil få som modstandere af en sø uden vand, og hvad vil søområdet derefter kunne bruges til ??

Berigelse udbedes.
mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 10:34
Citat: Kjeld Willerslev

Lasse,
Du der ved så meget om alt, næsten. Kan du berige mig med noget viden om følgende:

Hvor mange grundejere kan man med rimelighed sige vil blive ramt ved en tømning af søen. Dertil kommer så de naturbrugere som har et brugerforhold til naturen med og omkring søen. Faktisk aner jeg ikke hvor mange personer vi som sådan vil få som modstandere af en sø uden vand, og hvad vil søområdet derefter kunne bruges til ??

Berigelse udbedes.
mvh
Kjeld

Hej Kjeld.

Hvis du ikke har set det tidligere, så kan man læse Cowi's rapport om Gudenåens passage ved Tangeværket her http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf
Måske kan du finde nogle svar i den.

Mvh
Henning
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 11:16
Hej Kjeld
Nu er jeg ikke politiker og kan derfor godt være ærlig.Wink Jeg ved ikke, hvor mange der bliver berørt. Men det er vigtigt, at de der bliver berørt får oplysninger om, hvilke positive ting de får i stedet for søen.
Det vil være naturligt, at gøre de tørlagte områder til rekreative områder.
Forestil dig et brusende vandløb i et grønt landskab. Det har du ikke mange steder i DK.Big smile
Jeg har hurtigt gennemgået Cowis rapport, der er mange flotte skemaer, kurver og beregninger(har sikkert kostet en formue). Jeg kunne ikke finde tal for, hvor mange grundejere og andre, der vil blive påvirket ved en tømning af søen.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 13 Nov 2013 kl. 11:30
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 11:31
Tør slet ikke tænke på den fauna fourening der ville komme hvis man bare tømte en sø på størrelse med Tange Sø. al den slam der blev revet ned gennem Guden Å systemet ville da slå alt liv ihjel på sin vej
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 11:43
Hej Henrik
Hvis sænkningen af vandstanden sker over en længere periode, vil aflejringerne blive liggende i de tør lagte områder. Der vil så blive den sidste sænkning, hvor åen finder sit gamle leje. Her må man så yderligere nedsætte tempoet.
Der kunne godt læres lidt, af gennembruddet af dæmningen ved Brande, selv om det her gik for hurtigt med tømningen.Smile

Hvad ville der ske, såfremt der skete en dæmnings sprængning ved Tange, som den i Brande?. De to anlæg er jo bygget i samme periode.Confused
Fru Pedersen i kælderlejligheden i Langaa, vil nok ikke blive glad.
mvh Lasse Hagebro


Redigeret af lasse hagebro - 13 Nov 2013 kl. 14:03
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 11:54
Tak Henning - den må jeg suse igennem.

Følelser er jo nemme, når det gælder en løsning, men den bliver svær. Om politikerne nu er så dumme, som Lasse gerne vil gøre dem til, det er nok ikke noget godt argument :-)

Lad os håbe, at man kan finde pengene, så den side ikke skal belaste politikernes nattesøvn. Det vil jo klart gøre det bedre, og så lav Tangeværket om til en museum fra den tid, hvor vi kun brugte lidt strøm. Så vidt jeg erindrer, er der vist nogle spændende interesser hos værkets bestyrelse. Om de er uændrede aner jeg ikke, men de var vist rigtig glade for de poster.

mvh
Kjeld
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 23:48
Jeg forstår egentlig ikke, at mange er så vilde med ideen om et langt omløbsstryg. Man vil stadig have 4-5 km geddesø opstrøms indløbet og der skal graves en enorm slugt langs resten af søen til at rumme stryget. Den skal vel være op til 15 meter dyb og 100 meter bred når alene bunddybden af vandløbet skal være 50 meter, som man kan se i Cowis rapport. Jordmængden der skal bortskaffes er på størrelse med Ejer Bavnehøj. Tange Å er vist et fint lille vandløb med potentiale til en god havørredbestand, og den afskæres for evigt med et omløbsstryg. Samtidig kan man også vinke farvel til Gudenåens naturlige løb og laksens gamle gydepladser på bunden af Tange Sø.
 
På den anden side vil et krav om en total tømning udløse enorm modstand i lokalområdet. Det kan man vel egentlig godt forstå, når mange husejere kan se frem til store værditab og mange andre omkringboende nyder sikkert også søen.
 
Men Vandrammedirektivet kræver nok, at der skal ske et eller andet på at tidspunkt. Måske kunne man se på andre løsningsforslag end dem Cowi har foreslået, når de tilsyneladende har fastlåst fronterne i en skyttegravskrig.
 
En kombiløsning, hvor Tange Sø deles i tre mindre, men stadig ret store, søer og hvor Gudenåen får størstedelen af sit gamle løb tilbage og tilsluttes Tange Å, kunne måske opfylde de fleste ønsker:
 
Gudenåen får frit løb - Tange Å tilsluttes gennem et nyt stryg - stadig søudsigt for langt de fleste - stadig rekreative muligheder ved søerne - stadig søer til søfaunaen - stadig vand ved Tangeværket (dog uden drift) osv... Samtidig vil løsningen være nem at lave. Søen kan tømmes over nogle måneder og herefter skal der bare graves små to små omløb og køres jord op til de nye dæmninger, hvorefter søerne fyldes op igen. Intet skal køres bort. Det burde kunne laves ret hurtigt, og hele området kunne bagefter omdannes til en stor naturpark med fiskeri, fugletårne, cykel- og vandrestier osv.
 
 
 


Til top
Ole Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
planreimport

Tilmeldt:: 30 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér planreimport Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 09:37
Det ser fint ud . Hvor meget koster det   ???   . Det er nok et penge spørgsmål det hele. 
Der nok laves 1000 nye undersøgelser og det koster kassen.
mvh Ole
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 13:09
Hej Henrik
Hvor har du fået den gode ide fra. Den løsning har jeg ikke set før, måske der er noget jeg har overset.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 16:01
Ikke dum ide! Thumbs Up
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 17:34
Hej Henrik

I udgangspunkt ikke en dum ide, men hvordan sikres vandspejl i de 2 øverste (opstrøms) søer?
Ca. hvor bred bliver den midterste sø? - bare for at kunne danne et indre billedeWink

vh Jakob
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 17:46
Hej
Søen ved værket (Tange Værkssø) kan nok løbende få lidt vand fra Tange Å, der fortsat skal føres under vejen før den føres ned over "næsset" til det snoede stryg. Eventuelt må man vel kunne pumpe vand fra Gudenåen derop, eller måske findes der dræn osv, der kan give vand i søen.
 
Den lange sø (Tange Langsø) ved jeg ikke helt hvordan skal få vand, men den kan måske tilsluttes Skelbækken, hvis det ikke er absolut nødvendigt, at den sluttes direkte til Gudenåen.
 
Den tredje sø (Ans Sø) vil nok kunne opretholdes af de små vandløb i Ans.
 
Ans Sø og Tange Langsø kunne eventuelt lægges sammen og vil i så fald få vand fra Skelbækken og de andre småvandløb. Jeg ved ikke, om de overhovedet giver nok, men ellers er der jo egentlig knok at tage af i Gudenåen.
 
Jeg tror at Tange Langså vi være et par hundrede meter bred og jeg mener at søerne er rigeligt store til stadig at være attraktive at bo ved. Faktisk er den nuværende Tange sø jo på størrelse med en østjysk fjord (i hvert fald i længden) og det er vel egentlig ikke "nødvendigt" med såden en kæmpe sø midt i inde i Jylland - i hvert fald ikke hvis man nemt kan få det bedste, nemlig både sø og å.
 
 


Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 18:04
Hej Henrik.

En genial løsning, der hvis den ellers er mulig at gennemføre, burde kunne gøre alle tilfredse! Thumbs Up

Men er der andre end os herinde, du har fortalt om ideen?

Mvh
Henning



Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 18:09
Ja, visuelt får man jo søer, der ligger højt ift. åen, men det mener jeg godt man kan leve med. 
Hvordan man i anlægsfasen i givet fald håndterer slamflugt, må man finde ud af. Måske kan man pumpe delstræk tørre og herefter afgrave slam..og i mellemtiden led vandet via søerne..

vh Jakob

Til top
Lars Peter Ø. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
lph

Tilmeldt:: 03 Nov 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 20:32
Hej Henrik,
Jeg har læst Cowi redegørelsen som et eller andet sted er et ordentligt stykke papir og umiddelbart et godt beslutningsgrundlag. Jeg havde opfattelsen at det ønskelige var model 10 og det mulige formentlig model 11 - men det var indtil jeg så dit indlæg, som kort sagt er genial; indlægget tilbyder alle interessehavere en løsning, en fornuftig omkostning - og vigtigst en naturlig habita for fiskene i åen og de fisk der kommer oven og nede fra.

Mit spørgsmål er alene hvilke mennesker og hvilke forums har kendskab til dette forslag og i hvilket omfang er det kalkuleret hhv. vurderet - og hvorledes kan man bringe det videre; Tangeværks beslutninger nærmer sig og tiden løber fra os!
mvh
lph-ry
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2013 kl. 00:25
Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Hvor har du fået den gode ide fra. Den løsning har jeg ikke set før, måske der er noget jeg har overset.Big smile
mvh Lasse Hagebro
 
Hej Lasse
 
Der var engang én her på forummet der skrev, at man ikke kunne lave en løsning, der kunne slutte Tange Å til Gudenåen. Jeg kiggede så lidt på diverse kort (incl. da gamle på arealinfo) og fandt på at man kunne lade åen gå ned over "næsset" og videre til Gudenåen, hvis Tange Sø ellers var tømt. Ved Dalby Mølleå i Kolding har man udlignet 6-8 meters fald over en ganske kort strækning vha. en række tætte slyngninger, der ligger ganske tæt. Noget ligende kan nok lade sig gøre ved Tange Å. Den gamle dæmning og værket er jo fredet og hvis man skulle lave en løsning ville der jo nok helst skulle være vand ved værket. Derfor kunne man lave en mindre sø ved værket. Ved Ferup Sø nær Kolding opstemmer en dæmning Vester Nebel Å og vandet blev tidligere ledt til Harteværket nær Kolding. Ved denne sø ledte man i 2008 åen udenom søen og dæmningen, og jeg tror det var noget af inspirationen. Løsningen ved Ferup sø viste, at man egentlig kan lave alt, bare viljen (og pengene selvfølgelig) er der. De andre søer skal sikre søudsigt for andre beboere og andre interesser selvfølgelig. Det er jo klart, at beboere i Ans er glade for deres sø, men nu kan de få en flot Gudenå oven i.
 
Jeg præsenterede faktisk om ideen som en aprilsnar sidste år, men der var vist ikke rigtig nogen læste om det:


Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2013 kl. 00:40
Citat: Jakob Larsen

Ja, visuelt får man jo søer, der ligger højt ift. åen, men det mener jeg godt man kan leve med. 
Hvordan man i anlægsfasen i givet fald håndterer slamflugt, må man finde ud af. Måske kan man pumpe delstræk tørre og herefter afgrave slam..og i mellemtiden led vandet via søerne..

vh Jakob

 
Hej Jakob
 
Ja, Tange Værksø vil komme til at ligge ca. 10 meter over Gudenåen. Næsset skråner i dag under vandet ret stejlt ned mod Gudenåens gamle leje og tømmes søen, vil der opstå en form for skrænt. En ny dæmning i forlængelse af næsset vil nok landskabeligt kunne tilpasses og gøres naturlig, og det kunne sikkert blive et ret flot sted, hvor man vil kunne skue ned over Gudenåen og vende sig om og se ud over den nye og mindre sø. 
 
De andre søer vil selvsagt komme til at ligge med mindre højde over Gudenåen, måske 4-5 meter ved det lille omløb ved Ans, men det kunne sikkert også laves ret elegant. Dan lange dæmning kan selvfølgelig laves lidt mere snoet og naturlig end på kortet og tilpasses landskabet.


Redigeret af Henrik L. - 15 Nov 2013 kl. 01:07


Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2013 kl. 07:59
Citat: Henrik L.

Citat: lasse hagebro

Hej Henrik
Hvor har du fået den gode ide fra. Den løsning har jeg ikke set før, måske der er noget jeg har overset.Big smile
mvh Lasse Hagebro
 

 
Jeg præsenterede faktisk om ideen som en aprilsnar sidste år, men der var vist ikke rigtig nogen læste om det:

Ahr, vi var da vist et par stykker, har du måske glemt, at jeg sagde at folk der spøger med den slags, burde piskes! Wink

Men har du delagtiggjort andre og måske mere betydningsfulde, end os her på forum, i din geniale ide?

Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down