Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Østersø Laksens fremtid

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Østersø Laksens fremtid
    Sendt: 18 Dec 2013 kl. 19:59
1 Times indsigt I Østersø laksens udfordringer

http://www.tv2bornholm.dk/net-tv.aspx?videoID=160949
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 06:35
Glæder mig tl at tage ud efter nytår og fange et par stykker til røgovnen
Truet eller ej, der bliver flere og flere hvert år og det hvad enten du tager til bornholm møn eller sverige. så vil mildest talt sige at de lomme biologer skulle pakke sammen og tage deres eksamen om Tongue


Redigeret af fætter ål - 19 Dec 2013 kl. 06:41
Til top
Johnni Bülow Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bulow74

Tilmeldt:: 15 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bulow74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 06:59
Ja og der er stadig masser af fisk i alle verdens have......suk siger man bare, håber sq ikke mine børns børn, skal i put for at prøve at fange en fisk. Stern Smile
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 09:36
Endnu en gang bliver man forbavset over den viden dette forum rummer, masser af Laks i Østersøen....det er klart, de vælter jo som bekendt op i elvene hele vejen rundt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 10:33
Det er virkelig en middelmådig TV-udsendelse, som hopper let og elegant hen over de egenlige problemer, og som udpeger lystfiskeriet herunder trolligfiskeriet som den helt store synder.

Vattenfalls opstemninger og kraftværker bliver kun nævnt som et mindre delproblem der bare ikke kan ændres på, og her i Danmark ved vi jo fra Gudenåen og Tangeværket, at et vandkraftværk er den stensikre løsning, hvis man ønsker at udrydde en laksestamme i et vandløb.

Svenskerne og især de baltiske lande har også været meget dårlige til at sørge for en effektiv spildevandsrensning, og de danske lystfiskere har jo ved selvsyn oplevet, hvordan forurening kan ødelægge et vandløb, oppe i Sverige og ovre i Balticum har de bare levet højt på, at de ikke er nær så tæt befolket som vi er her i Danmark.

Det er også rystende at opleve, hvordan biologerne går efter lystfiskernes og i særdeleshed trollingfiskernes beskedne fangster, de udgør jo kun en promille i forhold til de tonsvis af laks som erhvervsfiskerne fanger, og det er da bare for dumt, når trollingfiskerne i udsendelsen bliver betegnet som fritidsfiskere og redskabsfiskere.

Men det mest latterlige er godt nok, at udsendelsen er redigeret sådan, at biologerne deltager i lovprisningen af det lystfiskeri som foregår oppe i elvene, hvor laksen endelig er nået op for at reproducere sig selv, og så forsøger man at sætte trollingfiskeriet i et dårligt lys, desuagtet at det rent faktisk foregår ude i havet, hvor laksen er fødesøgende.

Hvis man virkelig ville beskytte de tilbageværende bestande af Østersølaks, så skal der bare sættes en stopper for erhvervsfiskeriet efter laks i Østersøen, for lystfiskeriet vil aldrig nogensinde kunne udgøre en trussel mod bestandene, og hvis man vil redde de truede laksestammer, så skal man bare fjerne alle vandkraftværkerne, og få styr på udledningen af spildevand i elvene.

Og så vil jeg sige, at det er med god samvittighed, at jeg og min fiskemakker hvert år fanger en 15-25 laks, og de fisk som vi ikke selv kan spise, dem får vi røget, og så bruger vi nogle røgede laksesider som julegaver til venner og familie.

/Lars

Redigeret af LarsJep - 19 Dec 2013 kl. 12:23
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 10:35
Hej Keld,
Ork nej, det er bestemt ikke noget problem, at der ikke kommer ret mange laks op i mange af de svenske elve og bestanden de fleste steder er kraftigt faldende. 

Det er heller ikke noget problem, at lokale lysfiskere, som fisker i elvene, beretter om, at fangsterne er små og de fleste steder katastrofal. Det er heller ikke et problem, at de biologer som har el-fisket og lavet bestandanalyser sammen med lystfiskerne, siger at det er afgørrende for laksens fremtid, at der kommer gydende fisk. 

Næh du, så længe trollingfiskerne kan fange deres  4.000 laks på fire dage under Bornholm Trolling Master, og ja få fyldt fryseren op, med dioxin fyldte fisk og IKKE mindst få fanget så mange fisk, at det kan betale for det benzin som de  brændstof hungrende trollngbåde forbruger, ja så er alt godt. Som en trollingfisker jeg talte med sagde;   "- jeg ved ikke så meget om laksen i  de der elve, det interessere mig heller ikke, jeg fisker jo kun i saltvand…."Smile



Redigeret af niels åge skovbo - 19 Dec 2013 kl. 11:23
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 11:15

Synes at jeg for et stykke tid siden i en eller anden artikel læste noget om, at man mente at laksens fertilitet var nedadgående, og man vidste ikke hvorfor.

Dette er også observeret hos andre populationer og er ligeledes en gåde.

Men hvis det skulle forholde sig sådan med laksene i Østersøen, så kunne det måske være grunden til at de tilsyneladende er talrige i havet, men mangler på gydepladserne.

Man vil jo i så fald opleve et udmærket laksefiskeri i selve Østersøen, men på længere sigt vil bestanden både i fersk-og saltvand falde dramatisk.


Mvh

Jim.


Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 11:55
Citat: niels åge skovbo

Hej Keld,
Ork nej, det er bestemt ikke noget problem, at der ikke kommer ret mange laks op i mange af de svenske elve og bestanden de fleste steder er kraftigt faldende. 

Det er heller ikke noget problem, at lokale lysfiskere, som fisker i elvene, beretter om, at fangsterne er små og de fleste steder katastrofal. Det er heller ikke et problem, at de biologer som har el-fisket og lavet bestandanalyser sammen med lystfiskerne, siger at det er afgørrende for laksens fremtid, at der kommer gydende fisk. 

Næh du, så længe trollingfiskerne kan fange deres  4.000 laks på fire dage under Bornholm Trolling Master, og ja få fyldt fryseren op, med dioxin fyldte fisk og IKKE mindst få fanget så mange fisk, at det kan betale for det benzin som de  brændstof hungrende trollngbåde forbruger, ja så er alt godt. Som en trollingfisker jeg talte med sagde;   "- jeg ved ikke så meget om laksen i  de der elve, det interessere mig heller ikke, jeg fisker jo kun i saltvand…."Smile


Jeg har en fornemmelse af at du har et lille horn i siden på trollingfiskerne! Wink 

Hvis man skal holde sig til fakta, hvad jeg synes man bør, så var det i det seneste afholdte Trolling Master, 1412 laks der blev landet af 248 både, et gennemsnit på 5,7 fisk pr båd over fire dage, så lyder det vist ikke så voldsomt.

Ang. brændstof hungrende både, så kan jeg oplyse, at min bette 18' båd, har brugt under 70l på fire fiskedage i Pukaviken. Hvor meget brændsel er der gået til, for at du kunne fange fisken på dit profilbillede ? Wink 

Mvh
Henning, der også kan finde på at trollingfiske


Redigeret af Henning - 19 Dec 2013 kl. 11:57
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 11:57
Brian O :

Ja, det må sgu være helt vildt... Tænk at der er så mange, at du kan fange dem med båden på landLOLLOL.

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolaj Kolding! Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj Kolding! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 12:01
Citat: niels åge skovbo

Hej Keld,
Ork nej, det er bestemt ikke noget problem, at der ikke kommer ret mange laks op i mange af de svenske elve og bestanden de fleste steder er kraftigt faldende. 

Det er heller ikke noget problem, at lokale lysfiskere, som fisker i elvene, beretter om, at fangsterne er små og de fleste steder katastrofal. Det er heller ikke et problem, at de biologer som har el-fisket og lavet bestandanalyser sammen med lystfiskerne, siger at det er afgørrende for laksens fremtid, at der kommer gydende fisk. 

Næh du, så længe trollingfiskerne kan fange deres  4.000 laks på fire dage under Bornholm Trolling Master, og ja få fyldt fryseren op, med dioxin fyldte fisk og IKKE mindst få fanget så mange fisk, at det kan betale for det benzin som de  brændstof hungrende trollngbåde forbruger, ja så er alt godt. Som en trollingfisker jeg talte med sagde;   "- jeg ved ikke så meget om laksen i  de der elve, det interessere mig heller ikke, jeg fisker jo kun i saltvand…."Smile


Det er helt fint med forskellige holdninger, men husk lige at holde dig til de faktiske tal og ikke noget man selv finder på til fordel for ens holdning. Rekord året 2013 blev det fanget 1400 laks, vel og mærke under 4 dages fiskeri med havblik. Wink 
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 12:21
Citat: niels åge skovbo

Næh du, så længe trollingfiskerne kan fange deres  4.000 laks på fire dage under Bornholm Trolling Master, og ja få fyldt fryseren op, med dioxin fyldte fisk og IKKE mindst få fanget så mange fisk, at det kan betale for det benzin som de  brændstof hungrende trollngbåde forbruger, ja så er alt godt. Som en trollingfisker jeg talte med sagde;   "- jeg ved ikke så meget om laksen i  de der elve, det interessere mig heller ikke, jeg fisker jo kun i saltvand…."Smile


Du og TV-udsendelsen har helt glemt fortælle os, at der er over tohundrede både som deltager i Bornholm Trolling Master, og i hver båd er der typisk 2 til 4 lystfiskere, og der fiskes næsten i døgndrift i alle fire døgn.

Hvis vi går ud fra, at der i snit er 3 mand pr. båd, og at der var tohundrede både som fiskede i over 18 timer pr. døgn i 4 dage, så er der blevet fisket i omkring 22.000 timer for at fange de 1.400 laks, det er en laks pr. 15,7 fisketime.

Prøv at holde de tal op i mod, hvor få dage der går fra premieren i de jyske lakseåer til laksekvoterne er opfisket, efter hvad jeg har læst, så bliver kvoterne opfisket på under en uge, og i nogle åer i løbet af få dage.

Og der snakkes jo så meget om, at en lystfiskerfanget laks giver en langt større indtægt til samfundet, end den kilopris som erhvervsfiskerne får for deres fangster, og derfor er det vel ikke rimeligt, at du kritiserer trollingfiskerne for, at de sejler rundt i dyre både, og at de bruger mange penge på udstyr og benzin.

Jeg kan også oplyse dig, at producenterne af påhængsmotorer har lært en hel masse af bilindustrien, moderne bådmotorer er blevet utrolig benzinøkonomiske, så vi kan faktisk sejle i flere ture for det samme som et enkelt dagkort til Skjern Å koster.

/Lars


Redigeret af LarsJep - 19 Dec 2013 kl. 12:32
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 12:37
Det er ikke lystfisker/trollingfiskerne der er problemet. Jeg så en svensk udsendelse om deres fritidsfiskere og det dem der er årsag til hele dette cirkus. I Sverige har man lov til at bruge erhvervs udstyr til dette fiskeri. Der er tusind vis af disse redskaber uden kontrol. Der er taget billeder af joller efter deres både fyldt til renden med laks og igen ingen kontrol med hvor meget de fangede. Den Svenske formand for fritids fiskerene syntes det var helt ok, da man jo havde lov til at fiske på denne måde.
Der er nogle der meget gerne vil holde dette problem ude af syne i debatten om laksen.
Jeg skal prøve at finde denne udsendelse så i kan få et link til den.
mvh Hvass
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 18:00
Hej Nicolaj og Henning,
I har helt ret der blev indvejet godt 1400 laks. Beklager at jeg brugte et andet tal. Har ikke tjekket det, men mener at der i en tidliger meget lang tråd,  blev oplyst at der ialt blev fanget 4000 laks, men det kun var de 1400 der blev indvejet. Beklager meget fejlen og tak fordi i korekser mig.

Kan iøvrigt oplyse, at jeg intet har imod dem der troller. Tvært om, jeg er bare ikke så meget for, når LYSTfiskeri bliver for grådigt. Der var trods alt en del trollingbåde, som fangede mere end 150 kilo laks på de fire dage. Jeg kan derfor godt forstå, at de lystfiskere, som fisker i elvene, bliver kede af det, når de har kvoteringer på hvor mange fisk de må fange og generelt er meget glade for at fange en laks eller to på e uges fiskeri.

Men igen, der er naturligvis stor forskel på trollingfiskere, dem der kan se fornuften i mådehold og dem som blot hiver alt indenbors til fryseren. 

Så faktisk noget Tv-Bornholm, hvor en tróllingfiskere  sagde ;  " - det var sgu´ lidt ringe idag, vi fik kun to små laks på 5-6 kilo…..". Så synes jeg ikke der er meget respekt for fisken og det faktum, at de naturlige bestande i elvene der løber ud i Østersøen generelt har det meget svært med at kunne reproducere laksebestandene.

De 1400 laks fanget på fire dage kan sættes i relief til de samlede danske 2013 kvoter for laks reelt set er mindre end hvad der blev fanget på fire dage på Bornholm af blot 248 både.

Storå:  85 stk. laks større end 75 cm og 85 stk. laks på 75 cm og mindre
Skjern Å: 180 stk. laks større end 75 cm og 220 stk. laks på 75 cm
Varde Å:  80 stk. laks større end 75 cm og 80 stk. laks på 75 cm og mindre
Sneum Å: 40 stk. laks større end 75 cm og 40 stk. laks på 75 cm og mindre
Kongeå: 25 stk. laks større end 75 cm og 25 stk. laks på 75 cm og mindre
Ribe Å: 50 stk. laks større end 75 cm og 50 stk. laks på 75 cm og mindre
Brede Å: 30 stk. laks større end 75 cm og 30 stk. laks på 75 cm og mindre

I år, var det særdeles småt med storlaks og generelt var der lakskvote tilbage helt hen til slutningen på sæsonen i de fleste vandløb. 

Mit indlæg var som sådan lidt en reaktion på dette  citat:  "- Truet eller ej, der bliver flere og flere hvert år og det hvad enten du tager til bornholm møn eller sverige. så vil mildest talt sige at de lomme biologer skulle pakke sammen og tage deres eksamen om" Det synes jeg er trist at man ikke anderkender, at dem som holder øje med fiskebestandene og opvækst fiskene i elvene, har et stort fagligt niveau og i det hele taget taler sandt. At de faldende fangster i elevene taler sit eget sprog og ikke bør kunne tilsidesættes som utroværdigt.!

Eller et andet citat : " -.hvert år fanger en 15-25 laks, og de fisk som vi ikke selv kan spise, dem får vi røget, og så bruger vi nogle røgede laksesider som julegaver til venner og familie ".  

Hvis vi antager at hver laks vejer blot fem kilo (lavt sat) så er der trods alt tale om 75 til 125 kilo laks. Det er efter min mening ikke rimeligt at tolde så voldsomt på en fiskeart, som generelt ikke har det voldsomt godt i elvene.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo

Ps. For god ordens skyld skal jeg lige nævne, at jeg selv hjemtager fisk til gryden, ikke mange og jeg tager heller ikke fisk med hjem så længe der er en i fryseren.





Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 18:07
nu er jeg selv ejer af en båd fisker overalt også som trollingfisker... i år var vi 4 dage i Klintholm havn på møn efter laks, i snit fiskede vi ca 10 timer pr dag det er 40 timer på turen 2 mand det bliver til vi sammenlagt har brugt 80 timer... vi havde 3 fisk med hjem det er 26,6 time pr laks.... men vi var fint tilfreds og havde haft en god tur... kender ikke andre trollingfisker der "fylder" fryseren. makkerbåden gjorde det bedre end os de havde 5 laks det er stadig 16 timer pr fisk...
hilsen
Martin Pedersen
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martin Pedersen84

Tilmeldt:: 17 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Pedersen84 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 18:17
så vidt jeg husker siger fiskeguiden i udsendelsen at de kunder han har må fange 1 fisk pr dag og max 5 fisk i alt... nu ved jeg ikke hvor mange kunder han har af gangen på hans stykke men har de hver 5 fiskedage kan han have 18 hold igennem pr sæson har han kun 1 mand tages der så 90 laks på hans stykke men har han 5 mand af gangen er det 450 laks pr sæson og det er kun på hans stykke.. det er bare et regnestykke kan godt ske jeg er helt galt på den det er lidt tid siden jeg så programmet
Hilsen
Martin Pedersen
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 19:00
Hmm.. som altid når en bestand har problemer, begynder man, at se skævt til andre fangstformer en ens egen. Nogen skal bare ha` skylden, bare ikke èn selv. Se bare de kilometerlange tråde om ålefiskeriet, med alle undskyldningerne, fornægtelserne, tilsviningerne, ligegyldigheden, grådigheden osv. osv Ikke for at sammenligne fiskearterne, men den menneskelige natur, der (desværre) altid er den samme i denne slags sager.
 
Overordnet er det et spørgsmål om, at enhver fjernet laks giver 1 færre laks til evt. reproduktion, uanset hvem der fanger den - hvornår eller hvor!.
 
Erhvervsfiskernes fangster er så justeret af kvoteudskrivningen, og alle "vi" andre har det ikke lovgivne "mådehold" at rette ind efter. Mådehold indeholder delting som: grådighed, behov, ligegyldighed, intelligensniveau, respekt, ansvarlighed m.m. og det er der rigtig mange der omskriver til egen fordel (dem der ikke kan vise det!) 
 
Uanset hvor mange timer man bruger på fangst pr. laks udgør hver enkelt stadigvæk førnævnte udtynding af  den altafgørende yngelproducerende mængde, så denne målemetode er efter min mening nok en egoistisk målepind til fortsat, at tage alt hjem man fanger - med god samvittighed Unhappy
 
Hvis der skulle være nogen sammenhæng imellem de forskellige fangstmetoder og mængden af fangede laks, burde kvoterne nedsættes for erhvervsfiskerne, og kvoter pr (f.eks. pr uge), burde indføres for øvrige fangsmetoder til havs.
 
At det nævnes, at de "lokale" kan fylde deres både op med laks via redskaber, bør også tages hånd om. Det minder jo om de udsendelser man ser fra Alaska hvor folk er 100% afhængige af mængden af laks til overlevelse i vinterperioden. Det kan man vel nogenlunde forstå, men i vores nordiske land er det vist ikke et overlevelsesmæssigt behov. Nok mest et økonomisk incitament?.
 
P/S - Da dioxin også nedsætter fertiliteten hos mennesker løser problemet med de største laksespisere sig jo nok af sig selv. De uddør selv.  Det er nok laksens måde, at sige - så ka` i lære det Big smile
 
Jeg har som Niels Åge heller intet mod trollingfiskeri, men henstiller blot til, at vi alle må "gribe i egen barm", hvis ikke skaden skal eskalere udover vendepunktet, hvor det er for sent, at reparere/genoprette bestandens mængde/gydevilkår... 
Mvh. - Kim 
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Dec 2013 kl. 21:34
Citat: Martin Pedersen84

så vidt jeg husker siger fiskeguiden i udsendelsen at de kunder han har fange 1 fisk pr dag og max 5 fisk i alt... nu ved jeg ikke hvor mange kunder han har af gangen på hans stykke men har de hver 5 fiskedage kan han have 18 hold igennem pr sæson har han kun 1 mand tages der så 90 laks på hans stykke men har han 5 mand af gangen er det 450 laks pr sæson og det er kun på hans stykke.. det er bare et regnestykke kan godt ske jeg er helt galt på den det er lidt tid siden jeg så programmet
Hilsen
Martin Pedersen

MÅ, men absolut ikk lig med at der bliver fanget 1 laks om dagen...
 


Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2013 kl. 00:14
Citat: niels åge skovbo

Hvis vi antager at hver laks vejer blot fem kilo (lavt sat) så er der trods alt tale om 75 til 125 kilo laks. Det er efter min mening ikke rimeligt at tolde så voldsomt på en fiskeart, som generelt ikke har det voldsomt godt i elvene


Det er jo den sædvanlige historie, de lystfiskere som fisker i åerne og elvene mener, at alle laks og havørreder tilhører dem, hvad hvis vi vendte deres argumentation på hovedet og sagde, at der burde sættes en stopper for fiskeriet efter laks i åerne og elvene, da der ikke er ikke er ret mange laks som når op i vandløbene, og når de endelig er nået derop, så bør de ha' fred til at gyde.

Tænk også lige over, at fangstvægt ikke er det samme som renset og spiseklar vægt, og her i Danmark får vi konstant det kostråd, at vi bør spise fisk mindst en til to gange om ugen.

En husstand kan jo sagtens spise 1 til 1,5 kilo fisk ved et måltid, og i min optik gør det altså ikke nogen forskel om det er fisk som jeg selv har fanget, eller om de er købt hos fiskehandleren.

Og det er iøvrigt den sædvanlige omgang bullsh*t, når du og andre går efter trollingfiskeriet, for det samlede lystfiskeri incl. trollingfiskeriet efter Østesølaks udgør jo under en promille af den mængde laks som de bornholmske erhvervsfiskere fanger.

Men der er jo ikke nogen danske fiskeribiologer som tør mene, at der skal skæres ned på erhvervsfiskernes fangster, for det kunne jo ske, at der var nogle politikere, som fik den gode idé, at der også kan skæres ned på antallet af biologer, som kloger sig på fiskerierhvervet, og det er kun når biologerne kan gemme sig bag nogle EU-beslutninger om fangstkvoter, at de tør komme med nogle små forsigtige bjæf.

Denne diskussion er helt analog med debatten omkring ålehandlingsplanen, der er jo også nogen som har villet gøre det ene ton ål, som alle danske lystfiskere årligt fanger, til det helt store spørgsmål om ålens overlevelse, og det er bare så dumt, når fritidsfiskerne og erhvervsfiskerne hvert år lander mange hundrede ton ål, og en meget stor andel af disse ål netop er blankål, som var på i mod gydepladserne i Sargassohavet.

/Lars


Redigeret af LarsJep - 20 Dec 2013 kl. 00:20
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2013 kl. 09:33
Der fanges laks som aldrig før (Trollingmaster Bornholm)
Opgangen i elvene er meget ringe, der er noget der ikke stemmer.
Det er så lige hvorfor de ikke går op, men det må være biologernes opgave at finde ud af

Bo
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2013 kl. 10:02

Den reducerede fertilitet hos laksene som der tales og skrives en del om, kunne vel være grunden til at de ganske enkelt ikke går op i elvene som tidligere.

Taler vi i den sammenhæng om dioxin og vandmiljø, så forlyder det i pressen i disse dage, at vandmiljøet i de danske farvande nu er bedre end det har været i  25 år.

Jeg kender en del andre som også fisker, særligt kystfiskeri efter havørred, og noget som i den grad undrer mig er, at jeg hele tiden hører at havørrederne er der, men at de ikke vil noget som helst.

Der har altid været dage hvor fiskene er besværlige, det er der intet nyt i.

Men at det er så udpræget som det har været gennem det sidste års tid, det er i allerhøjeste grad noget nyt….det er faktisk hver dag at det nu forholder sig sådan.


Så ja, der er flere ting som bare ikke stemmer.


Mvh

Jim.


Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Dec 2013 kl. 10:14
Jeg skrev selv i en post herinde fra juli måned:

"Der var en positiv fortælling igår på Tv2fri i forbindelse med deres programmer om Bornholm Trolling masters konkurrencen.

De havde en svensker til at fortælle om kvoterne i østersøen, som hvis jeg ikke hørte forkert, var sat helt ned til 0 for svenske fiskere og vist også finske, mens den var reduceret for danske fiskere.

Det havde betydet at der var rekord mange laks i østersøen generelt og rekord for andet år i træk i de store elve helt oppe i den Botniske Bugt, Kalix og en anden jeg ikke er sikker på, måske Torne sagde han.

Disse elve står for en meget stor procentdel af de vilde laks i østersøen sagde han, da mange andre elve har kraftværker og er meget baserede på udsætninger.

I Kalix havde der været talt en opgang på 60.000 laks til gydning og som sagt var det rekord for andet år i træk."


Det stemmer jo så desværre ikke overens med de udmeldinger om at de svenske kvoter ligefrem er sat op!?

Jeg har ikke kunnet finde dokumentation for hvad ham svenskeren udtalte i TV.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 18:05
#Lars Jeppesen :)
 
Nu er det jo ikke sådan, at erhvervsfiskerne spiser deres selvfangede laks. Grunden til at ALLE erhverv findes, er den, at der er efterspørgsel/køb af varen. Hvis folk ikke sad derhjemme i stuerne og guffede laksemadder i sig til (næsten) hverdag, men nøjedes med omtalte guf til påske/jul, ville erhvervsfiskeriet hurtigt aftage helt af sig selv.
 
Den indstilling med at der er andre der fanger langt mere, er IKKE brugbar, da man som nævnt selv er årsagen til, at disse "erhvervsfiskere" fanger alle de fisk...
 
Derfor er den eneste måde man kan komme artsnedgang til livs den, at den enkelte person tager sit eget ansvar seriøst - også mht ålefiskeri!!!. Lad være med at spise dem/fange dem - eller kun i moderat grad (for laksens vedkommende). Ansvarsflugt via alverdens undskyldninger herunder mudderkastning på andres fangstmetoder er desværre noget utallige mener sig berettiget til, endda uden at være selvbevidst om dette!.
 
#Hej Jim :)
 
Ja du har ganske ret i, at tingene tilsyneladende ikke hænger sammen i vores normalt tænkende optik. Noget er vist skredet i svinget :(
 
Marinebiologerne har jo for nyligt været inde på, at torskene i østersøen er nogle udsultede pinde pga. manglende fødefisk!. Mon dette også en årsag til, at laksene bliver så nemt fangede, da de har svært ved, at finde anden fangst end et metalblink med en krog i enden?. Så vil det jo selvf. være en kærkommen og nem årsag til, at f.eks. trollingfiskerne hævder, at der er masser af laks i havet uden - at dette reelt er tilfældet!. At der så i "god tro" bliver hjemtaget det meste af, hvad der bliver fanget, vil jo efterhånden gøre sig gældende i forhold til antallet af "gydebasser" i åer og elve :)
 
Og igen nej!. Jeg giver ikke trollingfiskerne "skylden" for gydeproblemerne, men de er en del af den samlede mængde laksefiskere, der også må tage deres ansvar seriøst!. Så længe den nuværende situation er af "uvis årsag", bør alle deltage i et fælles ansvar uden egoistisk tilgang til behov/økonomisk - RET -  til decimering af arten!. 
 
P/S - er der forøvrigt nogle der ved, hvorledes mængden af dioxin i en stor torsk er, i forhold til en do.- laks?. De spiser jo begge sild, og selv om dioxin binder sig mest i fedtvæv (fede laks), må der jo stadigvæk være en del i torskene? - skal vi kvitte fiskefrikadunserne eller?. Makreller er fede fisk som også spiser sild - så hvad med dem?.
 
Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 21 Dec 2013 kl. 18:14
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 19:16

Ja hvis man googler “torskene i Østersøen” vælter det frem med links om fiskedød og elendighed, og i det første link står netop dette med at torskene er tæt på kollaps, bla fordi at der ikke er føde til dem.

Det er jo klart at man bliver påvirket af i så mange år, at se tingene går tilbage alle steder.

Jeg har næsten ikke været ude at fiske i år….jeg gider simpelthen ikke mere, synes at spændingen ved at fiske er forsvundet, så jeg finder på andre ting at lave i fritiden.


Mvh

Jim.


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 19:39
Jamen Jim - så er da 2 der føler/gør på samme måde :)
Jeg samler pcère både til mig selv og familien samt deres venner. Jeg prøver også, at få lavet lidt lejlighed i stand (130 år gammel) - (lejligheden :)), mens jeg prøver på, at følge med i nyhedsstrømmen - frasortere alt (undskyld) lortet, og ud fra resten uddrage mine egne konklusioner!.
 
Den tidligere nævnte bemærkning om, at vi alle mindst skal spise fisk 2 gange om ugen holder jo heller ikke en meter!.
 
Når man taler om spisning/behov vil det ALTID være et spørgsmål om BÆREDYGTIGHED, da det ellers er endnu et stupidt spørgsmål om menneskets egoistiske overlevelse på højeste niveau, på bekostning af andre medmennesker - og i sidste ende en hurtigere afslutning af den menneskelige races tilstedeværelse på jorden!.
 
Jim - vi to er følsomme mennesker med fingeren på pulsen. Vi ser alle farerne, og ser desværre også den mangelfulde ansvarsfuldhed der acceleres disse. Hovedsageligt pga. økonomiske grunde, men også pga. den åbenlyse ligegyldighed der følger af alt for mange faresignaler, der ikke direkte har haft indflydelse på den enkelte borger!.
 
At se alverdens ulykker ude omkring i verden, gør efterhånden folk tykhudede (hovede :)), således at de også ignorerer/formindsker deres egne lokale/statslige problemer - snøft - lidt mere snøft :)
 
So where to go? - What to do - mon ami :)
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 20:24
En del af østersølaksen er før blevet brugt til minkfoder, og bliver det sikkert stadig.
Laksen mamgler ikke føde da kondisionfaktoren ikke fejler noget.
Ang folks spisevaner med ål, ændre det intet, i forhold til fiskeriet efter glasål.

Bo
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 21:22
#Bo visgaard Nielsen :)
 
Nu vil jeg helst ikke gentage mig selv - alt for ofte :) - men uanset brugen af fangede laks ændrer det intet, da erhvervsfiskerne naturligvis fanger de kvoter til de priser, de nu engang kan få. ellers går det ud over andre fiskearter - eller dem selv!.
 
Om laksen mangler føde respektivt andre fiskearter, er så igen blot 1 fakta ud af mange nævnte, der alle kan have en årsag til aktuelle problem!.
 
Din påstand til ålenes tilstand - folks spisevaner versus glasålefangst er vi absolut ikke enige i. Ålene vokser enormt langsomt, og står overfor utallige grådige (ligeglade) fiskere, der ikke tænker på, at det er de voksne ål, der skal producere flere af slagsen - grådighed, mad på bordet, ligegyldighed styrer deres fangster. Men samtidig er der så rigtig mange, der fanger de voksne ål, med den undskyldning, at det er glasålefangerne der har hovedparten af skylden. Læs venligst mine tidligere indlæg om tåbelige måder for ansvarsforflygtigelse :)
 
Selvfølgelig ligger problemet i AL ålefangst - ligesom AL laksefangst  - og som tidligere skrevet er det grådighed, ligegyldighed, ansvarsforflygtigelse der er årsag til, at folk stadigvæk prøver på, at overbevise sig selv om, at DERES metode er helt i orden og, at det er andre, der har skylden!. At give glasålefangerne skylden for den lave bestand, mens de selv fisker løs af de voksne fisk, der er i stand til gydning, er jo rent nonsens og uden relation til virkeligheden udover dèn i deres egen lille grådige verden!.
 
Så længe disse menneskelige stenalderagtige dårligdomme stadigvæk har frit spil uden ordentlige styrende love, vil disse egoistiske holdninger altid fortsætte, da nogle mennesker bare ikke er fulgt med i den almindelige evolution, og trods internettets utallige muligheder for mentalt opdatering fortsat ikke vil/er i stand til at fravige de førnævnte dårligdomme!.
 
Hvornår lærer i det Thumbs Down.
 
P/S - men det var jo laksene vi kom fra!
 
Mvh. - Kim


Redigeret af kikophil - 21 Dec 2013 kl. 21:29
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 21:34
@Kim
Prøv du at spis det samme antal ål, som en ret med glasål, indeholder og du vil aldrig spise ål igen.
Det er vildt mange ål der aldrig bliver store på den konto.

Bo
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2013 kl. 21:52
Hej Bo - jamen det er jo bl.a. det jeg skriver om :).
Når en art er truet er det ligegyldigt hvor i artens livscyklus vi tager en portion og guffer i os. Det er også ligegyldigt hvor godt de smager, hvor mange år vi har spist dem på denne måde, eller hvor mange penge vi kan tjene på dem.
 
Der er kun en ting, der betyder noget!. Artens overlevelse/udvidelse...
 
Intet menneskes ønsker om nogen som helst brug af arten betyder noget, når vi taler oprettelse af samme. Vi mennesker er altædere, og kan sagtens undvære de enkelte truede arter. Der er absolut ingen undskyldning for ikke at lade dem være/hjælpe dem, da vi jo allerede er årsagen til deres brutale desimering.
 
Som jeg skrev tidligere omkring laksene. Enhver fanget/død laks (eller andet dyr/fisk) er en mindre laks til reproduktion - uanset hvem, hvorfor, eller til hvad den bliver aflivet/brugt til :)
 
Det er vi mennsker der er den evindelige skurk, og derfor og¨å dem, der har ansvaret og må gribe fat i os selv før, vi pukler løs på andre :) Det princip gælder forøvrigt indenfor alle grene - personligt, erhvervsmæssigt, uddannelsesmæssigt, omsorg for alle andre levende organismer :)
 
P/S politikerne har for 2 år siden forbudt EU at eksporter glasål fra "EU". Hvorvidt dette tidsmæssigt har været nok til, en fremgang for de små "slanger" eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men det var da en lille begyndelse i den rigtige retning. Nogle flere tiltag som total fangst forbud ville selvf. være det bedste (for ålene), men det sker nok ikke. Farmopdrættede ål ville ellers kunne få et erhvervsløft med evt. tilskud hvis de fik en større position på markedet. Men det kan kun tiden og politikerne vide :)
 
Og tilbage til studiet - øh laksene hehe
 
Mvh. - Kim
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 00:27
Hej Kim Korskjær, dit korstog i denne tråd minder i mistænkelig grad om Don Quijote kamp mod vindmøllerne, og li'som hans kamp var både dum, latterlig, og nyttesløs, så holder du fanen så højt oppe i himlen, at dine fødder slet ikke kan nå ned til jorden.

Det er en dokumenterbar kendsgerning, at hvis vi ser bort fra det målrettede fiskeri efter havørred, stalling og laks i vandløbene, så er der ikke nogen former for lystfiskeri, som med de gældende fredningsbestemmelser og tilladte metoder, vil kunne skade og udgøre en trussel for en eller flere bestande af fisk.

Det er derimod en veldokumenteret kendsgerning, at det intensive erhvervsfiskeri udgør en alvorlig trussel for næsten alle arter og bestande af fisk, og det fælles europæiske kvotesystem er 100% styret af økonomiske interesser, som går efter en maximal udnyttelse, og i langt de fleste tilfælde en systematisk overudnyttelse af bestandene.

Der er desuden en grådighed indbygget i de enkelte EU-landes fiskeripolitk, og forvaltningen af lovgivningen og kvoterne sker helt bevidst på en måde, så hvert enkelt lands fiskere får den størst mulige bid af kagen. Her i Danmark har man f.eks. valgt at skære ned på fiskerikontrollen, på den måde lukker myndighederne øjnene for et systematisk overfiskeri og ulovligt fiskeri.

Det er jo ganske smart, for når fiskerikontrollen kun har mandskab og ressourcer til at kunne rejse nogle få sager med overfiskeri og ulovligt fiskeri, så kan de danske politikere sidde nede i EU og hævde, at her oppe i danmark, der går alting efter reglerne, vores fiskerikontrol har kun få sager.

Et andet del-problem er også, at DTU Aqua's fiskeribiologer er ansat og lønnet af det samme ministerium, hvor den aller øverste chef er den minister, som også skal ta' hele balladen med fiskerne og fiskeindustrien, hvis der skal skæres ned på kvoterne, derfor kan det være særdeles skadeligt for de enkelte biologers karrieremuligheder, hvis de gang på gang kommer med pessimistiske bestandsvurderinger, som lægger op til reduktioner af kvoterne.

Her til slut vil jeg sige, at alt dit vrøvl om signalværdi bare er så dumt, at det råber til himlen af naivitet, forslagene om, at lystfiskerne skal undlade at fiske efter ål og laks for at ophjælpe bestandene ville jo svare til, at Dansk Cyklistforbund meldte ud med et forslag om en hastighedsgrænse for cykler på max 10 km i timen, for på den måde at sende et signal, og nedbringe antallet af trafikulykker, hvor bilister har kørt alt for stærkt.

Og jeg vil faktisk mene, at hvis alle danske lystfiskerne fulgte dine ideer, så kunne vi komme til at sende det signal, at ålene og laksen ikke er alvorligt truede, når lystfiskerne mener, at det vil ha' en reel betydning, at de undlader at fiske efter de pågældende arter.

Note: De europæiske erhvervsfiskere fanger årligt ca. 15.000 ton ål. Og der fanges årligt mellem 120 og 150 ton laks af de danske erhvervsfiskere i Østersøen, og vi må gå ud fra, at erhversfiskere fra Polen, Estland, Letland, Litauen og Finland også fanger og lander laks.

/Lars

Redigeret af LarsJep - 22 Dec 2013 kl. 00:35
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 11:20
Til orrienterring vedr. hvor mange % af den samlede ålefangst som fritidsfiskerne og lystfiskerne fanger i DK (2010). 
(Altså ikke erhvervsfiskere).

Tallet er: 22 %

Der er iøvrigt mange andre interessante tal i rapporten.

Mit indlæg her kun skrevet som fakta indput.

Sæt selv dette link ind i din browser, 

http://www.aqua.dtu.dk/Nyheder/2011/12/111214_Fangster-i-det-rekreative-fiskeri

Ps. Problemet er jo nok, at det er tal som er udregnet af biologer ra DTU, så disse tal bliver nok af visse folk på denne site udstillet som utroværdig eller direkte manipulerende og helst sikkert tal der er skrevet med et politisk eler direkte økonomisk formål Wink
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 12:40
Var det ikke en ide at man forbød alt fiskeri i elve og åer ,så havde fisken da en chance når den var oppe og gyde. Erhvervsfiskerene har da også en andel de praler med mellem 6000 og 7000 laks om dagen de dage hvor det går godt.
Til top
Kent Kannegaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Multefrede

Tilmeldt:: 30 Jun 2009
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Multefrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 14:25
Når nu i alle sammen er blevet klogere på laksens problemer, vil jeg da gerne købe en af jeres Trollingbåde. Mangler sådan en båd og bare rolig jeg laver ikke ulykker med den, har aldrig fanget en laks.
Glædelig jul allesammen.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 15:12
Morten overdrivelse fremmer forståelsen. Tror du selv på de tal du kommer med. Hvis de er korrekte, så tager det ikke mange dage at fange hele den danske kvote af laks på 22.538 stk for 2013.
Til top
Thomas Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kansasm

Tilmeldt:: 26 Mar 2013
Geografisk: Hårlev
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kansasm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 15:34
Niels Åge,
Hvis du går ind i selve rapporten om fangsterne af ål, vil du kunne læse, at det er fangst i ruser, der står for al den rekreative ålefangst, dvs. tradionelt lystfiskeri med stang er helt ubetydeligt i den sammenhæng. Tal fra 2011 ligger her i denne rapport http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:116049/datastreams/file_33f00934-b2c3-4274-b956-18134a76462f/content

I min optik er det at betragte som garnfiskeri, selvom det opgøres som rekreativt.

Mht. laksene så kan jeg personligt konstatere, at trollingfiskeriet i den sydlige del af Østersøen har varieret voldsomt fangstmæssigt, men lige nu er inde i en god periode, mest sandsynligt pga. kraftigt reduceret erhvervsfiskeri, i de allerseneste år, hvilket også stemmer godt med den øgede opgang i bl.a. Kalix.

Jeg startede laksetrolling i start 90'erne og har både haft gode år og magre i perioden, dvs. der også tidligere var perioder med chancer for både store og mange fisk på de rigtige tidspunkter. Min personlige holdning er, at så længe man kun fisker til eget forbrug, så har jeg svært ved at se, at lystfiskeriet har en voldsom betydning for bestanden som helhed, hvilket også tidligere er belyst. i forskellige undersøgelser. 

Jeg er selvfølgelig helt opmærksom på, at der kan være brådne kar, der ikke kan finde ud af, hvornår nok er nok. Jeg håber, at de nye frivillige regler som småbådsklubberne i samarbejde med DSF har foreslået kan øge fokus på dette, men uhæmmede fangster trives desværre alle steder, hvor der kan tjenes penge. Et blik på diverse fangstsider viser, at også kystfiskere og regnbuer giver udfordringer omkring dette og leder til ophedede diskussioner, hvor mange "spændende" argumenter bliver spændt for vognen.

Med ønsket om en god jul og et fangstbringende nytår.

/Thomas
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2013 kl. 16:00
Nej Tommy det er jo det så ved ikke hvor de blir af, men det er ikke fra samme person jeg har tallene fra så ved ikke hvad de har gjort med dem. men det ser ud til at jeres tal fra kontrollen måske er lidt i hegnet medmindre de lander fiskene andre steder end i DK. eller hvad de nu gør ved de laks. men når man kigger på alle de km langline der kan ligge der ude ,så tror jeg nu godt det kan passe med 6 til 7000 laks på en god dag.  Der vil selvfølgelig være mange dage hvor de ikke har så mange. Men en ting er sikkert når kutteren er lastet så hårdt at der der kommer vand op over dækket på kutteren ja så er det helt sikkert at de har en del med ind. ja jeg turde sku ikke sejle med de både.
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2013 kl. 00:29
Citat: niels åge skovbo

Til orrienterring vedr. hvor mange % af den samlede ålefangst som fritidsfiskerne og lystfiskerne fanger i DK (2010). 
(Altså ikke erhvervsfiskere).

Tallet er: 22 %

Der er iøvrigt mange andre interessante tal i rapporten.

Mit indlæg her kun skrevet som fakta indput.

Sæt selv dette link ind i din browser, 

http://www.aqua.dtu.dk/Nyheder/2011/12/111214_Fangster-i-det-rekreative-fiskeri

Ps. Problemet er jo nok, at det er tal som er udregnet af biologer ra DTU, så disse tal bliver nok af visse folk på denne site udstillet som utroværdig eller direkte manipulerende og helst sikkert tal der er skrevet med et politisk eler direkte økonomisk formål Wink


Hej Niels Åge, hvem har ansat og betaler dig for at sprede vildlende påstande og rygter i dette fora, det er jo fuldstændt tåbeligt, at du henviser til nogle tal for ålefangster, hvor fangstmængderne for lystfiskere og fritidsfiskere er slået sammen i en pærevælling.

Tilbage i 2007 og 2008 da ålehandlingsplanen blev udformet, da blev der fremlagt oversigter med estimater over erhvervsfiskernes, fritidsfiskernes og lystfiskernes årlige fangster af ål.

Og dengang blev lystfiskernes samlede fangst af ål opgjort til lige omkring et ton pr. år, det blev betragtet som en helt ubetydelig mængde, og derfor blev der heller ikke vedtaget nogle restriktioner for lystfiskeri efter ål.

Men det mest tåbelige er dog, at ålehandlingsplanen blev udformet, så den på papiret og overfor EU, så ud som om der her i Danmark blev gjort en hel masse for at redde den europæiske ål, men i praksis er der ikke sket en nævneværdig reduktion i fangstmængderne.

I forhold til fritidsfiskeriet, der har ålehandlingsplanen kun pålagt fritidsfiskerne et stop for ålefiskeri med ruser fra 10. maj til 31. juli, det gør, at de kan fange masser af blankål i hele august og septemper, hvor ålene starter deres træk mod gydepladserne, og det er netop den sæson hvor der fanges flest ål, og derfor er fritidsfiskernes fangster næsten uændrede.

Og for at det skal være rigtigt tåbeligt, så er erhvervsfiskerne ikke blevet pålagt nogen fangstkvoter, de må fange lige så mange ål som de kan, og der er faktisk mange af dem som har øget deres fangster i den periode, hvor ålehandlingsplanen har været gældende.

Derfor er det bare så dumt, at vi her sidder og diskuterer lystfiskeri efter ål, for de danske lystfiskeres fangster er uden betydning for bestanden, og på samme måde er det med lystfiskeriet efter laks i Østersøn.

Og medens lystfiskerne bruger alt deres tid og energi på, at diskutere om deres årlige fangst af et ton ål, og nogle få tusinde østersølaks har betydning for bestandene, så klasker fritidsfiskerne, erhvervsfiskerne, fiskeribiologerne og fiskerikontrollen sig på lårene af grin, for den halve million danske lystfiskere kunne virkelig være en politisk magtfaktor, hvis ikke det var for en komplet uduelig ledelse i DSF, der kun interesserer sig for at mele deres egen kage, og kun varetager de jyske åfiskers interesser.

/Lars
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2013 kl. 08:32
Hej Niels Riis Ebbesen (Lars Jeppesen er vendt tilbage i ny forklædning som Lars Jeppesen  Wink   )

Der er ingen der betaler mig for at sprede noget som helst. De tal jeg har linket  til er ikke rygter som du skriver,  det er officielle tal som er udregnet af forskere.

Hvis du bemærker det har jeg tydeligt skrevet at det var tal der var repræsentative for både lystfiskerne og fritidsfiskerne. Altså det rekreative fiskeri.

Som du selv skriver i nogle af dine tidligere indlæg, så fisker du også garn og må vel meget tydeligt repræsentere ovennævnte gruppe, selv om du ikke fisker ål….!

Jeg kan klart se, at det ville være dejligt om de fisk som stangfiskerne fangede var adskilt fra dem som fritidsfiskerne fangede. Det ville være meget mere interessant, som Thomas Larsen så rigtigt skriver længere oppe. Men i befolknigens øjne, herunder politikerne, bliver der skelnet mellem erhverv og fritid, og om vi kan lide det eller ej, så bliver vi altså sat i bås med netop fritidsfiskerne.

Jeg er lige som dig helt på det rene med, at ålene for længst burde være fredet og denne debat bør vi vidst ikke trætte læserne med på dette site. 

Grunden til at jeg linkede var, at når menigmand kigger på om nogle fiskearter skal fredes, eller hvem der fanger flest osv. så er det trods alt vigtigt at der er nogle nogenlunde valide tal for tingene.

Det helt AFGØRRENDE i denne debat er jo, at hvis vi gerne vil have garnfiskerne til at holde op med at fange laks og for den sags skyld ørreder, så er det vigtigt at vi selv holder vores sti ren. Derfor ærger det mig meget, at garnfiskerne kan sige med en vis ærlighed, at lystfiskerne da skulle lukke næbet, nu da de selv skovler fisk op, eksempelvis omkring Bornholm og de så oven i købet kan dokumentere at lystfiskerne på blot fire dage har fanget flere tons laks……! 

Det vil unægtelig lyde "hult" for menigmand, hvis de lige har set et indslag med TV-2 og Peter Tanov, hvor der slæbes laks ind til vejning og de fortæller om vilde fangster osv. og så samtiddigt kan høre disse lystfiskere argumentere for, at erhvevsfiskerne burde stoppe helt og aldeles med at fiske laks, fordi de (erhversfiskerne) er i fuld gang med at udryde en laks, som biologerne siger har endog megt svært ved at kunne reproducere sig selv i de svenske elve….

Det var dette der var mit formål med indlæget intet andet, for jeg er naturligvis helt på linie med alle øvrige lystfiskere omkring, at erhvervsfiskerne fanger alt for mange laks, at der burde være flere restriktioner omkring garnfiskeri, ål, garn i ferksvand osv.

Men som Kim skriver, så bør og skal vi som lystfiskere vise mådehold og holde den biologiske fane høj. Det mener jeg personligt er vigtigt men accepterer naturligvis at andre har en anden opfattelse.

Til Thomas Larsen.  Jeg synes det er rigtig godt at trolling fiskerne har taget problemet alvorligt og frivilligt taget initiativ til at lave begrænsninger. Det er både klogt men også sympatisk.

Glædelig jul
Niels Åge Skovbo
Til top
Niels O Haugset Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Haugset2

Tilmeldt:: 10 Dec 2013
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Haugset2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2013 kl. 19:52
Citat: LarsJep

Det er virkelig en middelmådig TV-udsendelse, som hopper let og elegant hen over de egenlige problemer, og som udpeger lystfiskeriet herunder trolligfiskeriet som den helt store synder.

Vattenfalls opstemninger og kraftværker bliver kun nævnt som et mindre delproblem der bare ikke kan ændres på, og her i Danmark ved vi jo fra Gudenåen og Tangeværket, at et vandkraftværk er den stensikre løsning, hvis man ønsker at udrydde en laksestamme i et vandløb.

Svenskerne og især de baltiske lande har også været meget dårlige til at sørge for en effektiv spildevandsrensning, og de danske lystfiskere har jo ved selvsyn oplevet, hvordan forurening kan ødelægge et vandløb, oppe i Sverige og ovre i Balticum har de bare levet højt på, at de ikke er nær så tæt befolket som vi er her i Danmark.

Det er også rystende at opleve, hvordan biologerne går efter lystfiskernes og i særdeleshed trollingfiskernes beskedne fangster, de udgør jo kun en promille i forhold til de tonsvis af laks som erhvervsfiskerne fanger, og det er da bare for dumt, når trollingfiskerne i udsendelsen bliver betegnet som fritidsfiskere og redskabsfiskere.

Men det mest latterlige er godt nok, at udsendelsen er redigeret sådan, at biologerne deltager i lovprisningen af det lystfiskeri som foregår oppe i elvene, hvor laksen endelig er nået op for at reproducere sig selv, og så forsøger man at sætte trollingfiskeriet i et dårligt lys, desuagtet at det rent faktisk foregår ude i havet, hvor laksen er fødesøgende.

Hvis man virkelig ville beskytte de tilbageværende bestande af Østersølaks, så skal der bare sættes en stopper for erhvervsfiskeriet efter laks i Østersøen, for lystfiskeriet vil aldrig nogensinde kunne udgøre en trussel mod bestandene, og hvis man vil redde de truede laksestammer, så skal man bare fjerne alle vandkraftværkerne, og få styr på udledningen af spildevand i elvene.

Og så vil jeg sige, at det er med god samvittighed, at jeg og min fiskemakker hvert år fanger en 15-25 laks, og de fisk som vi ikke selv kan spise, dem får vi røget, og så bruger vi nogle røgede laksesider som julegaver til venner og familie.

/Lars

Troede at alle lystfisker var i mod at fisk blev omsat ulovligt, og det at give fisk væk er lige så kriminelt som at sælge demCry
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 00:38
Citat: niels åge skovbo

Hej Niels Riis Ebbesen (Lars Jeppesen er vendt tilbage i ny forklædning som Lars Jeppesen  Wink   )

Der er ingen der betaler mig for at sprede noget som helst. De tal jeg har linket  til er ikke rygter som du skriver,  det er officielle tal som er udregnet af forskere.

Hvis du bemærker det har jeg tydeligt skrevet at det var tal der var repræsentative for både lystfiskerne og fritidsfiskerne. Altså det rekreative fiskeri.

Som du selv skriver i nogle af dine tidligere indlæg, så fisker du også garn og må vel meget tydeligt repræsentere ovennævnte gruppe, selv om du ikke fisker ål….!


Hej Niels Åge, jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at vrøvle om en Niels Riis Ebbesen, har du nogle problemer, eller er der noget som du ikke kan finde ud af.

Jeg må desværre endnu en gang konstatere, at det er noget værre sludder som du hælder ud i dette fora, hvis vi skal diskutere om lystfiskernes fangster udgør en trussel for bestandene af ål og laks i Østersøen, så er der ikke nogen plausible undskyldninger for, at du bygger din argumentation op på, og henviser til en rapport, hvor nogle gumpetunge biologer har blandet lystfiskeri og fritidsfiskeri sammen under betegnelsen rekreativt fiskeri, og hvis du ikke selv kan eller vil se, at det er useriøst, så har du virkelig et problem.

Og nej jeg fisker ikke med garn, ruser eller andre selvfangende redskaber, så her er du også på et løst grundlag i gang med brygge en historie inde i din lille hjerne.

Jeg har i en anden debat oplyst, at hvis prisen for et et fisketegn hæves til 250 kroner om året, så er prisforskellen op til et fritidsfiskertegn kun 50 kroner, og derfor vil jeg seriøst overveje, at løse et fritidsfiskertegn, min primære begrundelse for det valg vil være, at fritidsfiskernes repræsentant i det rådgivende §7-udvalg er meget bedre end lystfiskernes repræsentant, når det handler om, at sikre en fordeling af fiskeplejemidler, som er geografisk retfærdig.

Og hvis jeg løser et fritidsfiskertegn, så vil det naturligvis være meget nærliggende, at jeg også udnytter det forøgede fangstpotentiale, som der er ved, at jeg helt lovligt vil kunne fiske med garn og ruser, men indt videre er det kun en teoretisk mulighed.

Jeg vil endnu en gang gentage, at lystfiskernes fangster er så beskedne, at de er uden betydning for bestandene, derfor er der ikke nogen grund til, at vi skal reducere vores fangstmængder, og hvis vi skal ændre på nogle metoder, så bør vi kun overveje et totalt stop for lystfiskeri efter laks i åer og elve, så laksene kan få fred til at gyde.

Lystfiskerne skylder ikke nogen noget, de har ikke overfisket bestandene, og derfor kan de med god samvittighed kritisere erhvervsfiskerne og påpege, at deres intensive fiskeri udgør en alvorlig trussel mod stort set alle fiskebestande, herunder også østesølaksen og den europæiske ål.

Lystfiskerne skylder heller ikke fiskeribiologerne noget, så de kan helt frit rejse kritik af deres arbejde og påpege, at biologerne er nogle kyllinger som først og fremmest tænker på deres stillinger, og derfor tør de ikke komme med nogle ærlige og oprigtige udmeldinger omkring, hvor store skader erhvervsfiskeriet påfører alle fiskebestande.

Lystfiskerne har heller ikke lavet alvorlige skader på vandmiljøet, så de skal ikke ha' moralske skrubler ved, at rejse kritik af vandkraftværker og andre som påfører vandmiljøet skader, hvadenten det sker ved fysiske påvirkninger, eller ved udlening af dårligt renset spildevand.

Og derfor er al den snak om signalværdi bare noget sludder og vrøvl, som i bund og grund handler om misundelse over, at trollingfiskerne har udviklet nogle metoder, hvor de rent faktisk fanger fisk, og det er vel at mærke fisk, som åfiskerne har selvejerfornemmelser over for.

/Lars
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 00:39
Citat: Haugset2

Troede at alle lystfisker var i mod at fisk blev omsat ulovligt, og det at give fisk væk er lige så kriminelt som at sælge demCry


Hej Niels O Haugset, det er ikke ulovligt at gi' en fisk væk, der er jo ikke tale om en handel, hvor jeg får penge eller andre varer for fisken, og hvis omsætningsforbudet skulle indebære, at jeg ikke måtte gi' en fisk væk, så må jeg jo heller ikke invitere mine venner til middag, hvor jeg serverer fisk, for det er jo også en måde at gi' fisk væk på.

/Lars


Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 16:35
Hej Lars Riis Ebbesen!.
 
nå - der fik jeg nok tændt lunten i dig hva`ba?. Bare synd for dig, at du som altid tidligere set, bare er en lynkineser LOL
 
Stort tillykke med din talbagekomst på sitet. Godt at se, at du på trods af senilitet og forstokkethed stadigvæk kan sprælle lidt i nettet, når man sparker til dig Wink
 
Du gør som gammel redaktør - det trick, at du leverer en større omgang "stråmænd", der jo er et politisk kneb, der bruges ved, at man leverer en mængde "selvopfundne" konklusioner taget ud fra basisindlæg/oplysninger og som man herefter kører videre på som om,  det er noget startindlægget har skrevet/mener Disapprove
 
Når du så skriver: Det er en dokumenterbar kendsgerning, at hvis vi ser bort fra det målrettede fiskeri efter havørred, stalling og laks i vandløbene, så er der ikke nogen former for lystfiskeri, som med de gældende fredningsbestemmelser og tilladte metoder, vil kunne skade og udgøre en trussel for en eller flere bestande af fisk.

Ja så har det jo absolut intet at gøre med mine indlæg om ekstrem behov i nogle nordiske lande samt i Alaska (og Canada). At jeg så også nævner nogle ekstreme overlevelsessteder  i "Norden", og at disse evt. bør undtages i den samlede vurdering, og (mener jeg så) bør have egen licens udskrevet efter behov, ja det forstår jeg virkelig ikke, at du kan få en omgang "vindmøllefægteri" ud af!. Du er jo simpelthen stået helt af efterhånden, og jeg forstår simpelthen ikke, at du ikke bare smutter på plejehjem, og taler med ligestillede Thumbs Up
 
Husk lige (hvis du da er i stand til det), at det var din tåbelige indstilling jeg havde noget imod!.
 
At mene at noget er ok fordi andre gør det er nok den største "synd" der findes på jord!. Alle skattesnydere, øvrige bedragere, fartovertrædere, mange voldspersoner, magtmisbrug, ja selv krige er startet ud fra dit tåbelige synspunkt om, at ting er i orden bare andre har gjort det først.
 
Når du skriver: Tænk også lige over, at fangstvægt ikke er det samme som renset og spiseklar vægt, og her i Danmark får vi konstant det kostråd, at vi bør spise fisk mindst en til to gange om ugen.

En husstand kan jo sagtens spise 1 til 1,5 kilo fisk ved et måltid, og i min optik gør det altså ikke nogen forskel om det er fisk som jeg selv har fanget, eller om de er købt hos fiskehandleren.
Vi skal spise fisk 1 til 2 gange om ugen?. Øhh kan du da slet ikke tænke selv?. Hvis en fiskestamme - eller ALLE fisk er truede, er der sku da ingen som helst grund til, at spise fisk 2 gange om ugen!!!. Man kan sagtens leve et langt og godt liv helt uden fisk!!!.
 
Og man kan da spise alt fra 0 kilo fisk til 7-8 kilo fisk om ugen!. Hvis du er ligeglad med, om fiskene kommer fra egenfangst eller en fiskehandler viser det jo også klart, at DIN optik ikke er brugbar for andre end dig selv!.
Når du også skriver at vi er dumme, når vi diskuterer danske lystfiskeres fangster af ål, er det jo dig selv, der dummer dig gevaldigt!. Det har vi jo også tidligere skrevet om, om da (stadigvæk) enhver fanget ål, laks, torsk, fladfisk osv. osv. er et hul i den komme gydebestand.
 
Det er imidlertid smart af dig, at nævne, at lystfiskere max. fanger 1 ton ål om året!. Nu er der jo en hel del andre ålefiskere end lystfiskere i vores farvande, og jeg kunne da nævne 10 fritidsfiskere, der fanger over det nævnte ton ål. Tror du selv, at de opgiver al deres ålefangst, eller er du så naiv, at du læner dig op af indgivne tal/prognoser?.
 
Du drukner tråden med konstaterede/beviste dit og dat oplysninger - men du har jo ikke overblik over dem overhovedet!.
 
Husk den med stråmændene. Dit evindelige forsøg på, at drukne folk i oplysninger holder ikke over for èn, der altid bærer redningsvest! - og så for øvrigt god jul ...
 
Nu er der en and, der skal vide, at julen ikke bare er en ???
 
Mvh. - Kim - Alias - Don Quiote - der var en ekstrem modig mand, der sloges mod det alt det tåbelige og ukendte med få våben!!!.


Redigeret af kikophil - 24 Dec 2013 kl. 16:40
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 16:58
Citat: kikophil

Hej Lars Riis Ebbesen!.
 
nå - der fik jeg nok tændt lunten i dig hva`ba?. Bare synd for dig, at du som altid tidligere set, bare er en lynkineser LOL
 
Stort tillykke med din talbagekomst på sitet. Godt at se, at du på trods af senilitet og forstokkethed stadigvæk kan sprælle lidt i nettet, når man sparker til dig Wink
 

Mvh. - Kim - Alias - Don Quiote - der var en ekstrem modig mand, der sloges mod det alt det tåbelige og ukendte med få våben!!!.

Bare for en ordens skyld. 

Fortæl eller vis mig lige, i hvilket indlæg du "tænder lunten" eller sparker til Lars Jeppesen alias Niels Riis Ebbesen, som du roser dig af, her i dit seneste indlæg Question


Redigeret af Henning - 24 Dec 2013 kl. 17:17
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 18:55
#Henning - Jeg vil da gerne forsøge.  Nemmest forståeligt er det selvf. for de der har fulgt med i aktuelle persons deprimerende rundtur på div. sites!  :)
 
NRE kender jeg således fra utallige andre kilometerlange indlæg.  
 
Og hvis du ikke havde brugt: "roser dig af" havde jeg nok haft mere respekt for dit spørgsmål - ikke særligt kvikt tænkt ud fra, at du ikke forstår, hvad der bliver skrevet!
 
Når jeg skriver, at jeg tænder lunten på den gode Niels Riis Ebbesen, skyldes det, at jeg havde en fornemmelse af, at "Lars Jeppesen" var lig med Niels Riis Ebbesen - og har så også haft ret i dette. Da jeg så bevidst "pressede NRE lidt i et tidligere indlæg, kom det gode gamle sprudlende manipulerende ævlehoved op af hullet, til fuld skue for de, der kender ham fra de gode gamle dage!. En utrolig bunke hævdede oplysninger der som regel bliver modbevidst.  
 
Sådan fik jeg Niels op af hullet ved at sætte ild i hans korte lunte!.
 
Og P/S kære Henning. Hvis du er mest til fisk, er denne kontrovers absolut ikke noget for dig!. Jeg vil derfor ønske dig og din familie en rigtig god jul, og et rigtig godt nytår Big smile 
 
Og Henning tag forøvrigt ikke fejl af mig!. Jeg udtrykker mig på en ganske egenartet måde, så læs venligst mine indlæg flere gange, hvis du ikke helt forstår dem første gang Thumbs Up
Mvh. - Kim
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Dec 2013 kl. 19:53
Kim...bare giv de to tosser nogle håndmadder. Thumbs Up

Mvh
Jim.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Dec 2013 kl. 11:24
Citat: kikophil

#Henning - Jeg vil da gerne forsøge.  Nemmest forståeligt er det selvf. for de der har fulgt med i aktuelle persons deprimerende rundtur på div. sites!  :)
 
NRE kender jeg således fra utallige andre kilometerlange indlæg.  
 
Og hvis du ikke havde brugt: "roser dig af" havde jeg nok haft mere respekt for dit spørgsmål - ikke særligt kvikt tænkt ud fra, at du ikke forstår, hvad der bliver skrevet!
 
Når jeg skriver, at jeg tænder lunten på den gode Niels Riis Ebbesen, skyldes det, at jeg havde en fornemmelse af, at "Lars Jeppesen" var lig med Niels Riis Ebbesen - og har så også haft ret i dette. Da jeg så bevidst "pressede NRE lidt i et tidligere indlæg, kom det gode gamle sprudlende manipulerende ævlehoved op af hullet, til fuld skue for de, der kender ham fra de gode gamle dage!. En utrolig bunke hævdede oplysninger der som regel bliver modbevidst.  
 
Sådan fik jeg Niels op af hullet ved at sætte ild i hans korte lunte!.
 
Og P/S kære Henning. Hvis du er mest til fisk, er denne kontrovers absolut ikke noget for dig!. Jeg vil derfor ønske dig og din familie en rigtig god jul, og et rigtig godt nytår Big smile 
 
Og Henning tag forøvrigt ikke fejl af mig!. Jeg udtrykker mig på en ganske egenartet måde, så læs venligst mine indlæg flere gange, hvis du ikke helt forstår dem første gang Thumbs Up
Mvh. - Kim
 

Vil/kan du ikke bare give mig et link, til det indlæg hvor du tænder lunten på Lars Jeppesen?
Orker ikke rigtigt at dechifrerer dit indlæg Confused
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2014 kl. 22:07
Hej Kim Korskjær

Jeg forstår stadig ikke hvad du/I har gang i, jeg hedder Lars Jeppesen og det har jeg gjort i lige nøjagtig 58 år og 4 måneder.

Jeg er i øvrigt lige kommet hjem fra en herlig tur ovre i Østersøen, hvor vi har trollet efter laks, og det blev til et snit på to laks pr. dag, og den største vejede lige over 8 kilo.

Men jeg vil gerne vende tilbage til denne diskussions omdrejningspunkt, og her må jeg endnu en gang konstatere, at bort set fra den udmelding, at erhvervsfiskerne tolder alt for hårdt på bestandene af østersølaks, så er der ikke rigtig nogen, som er kommet med en saglig og logisk begrundelse for deres forslag om, at trollingfiskernes helt ubetydelige fangster af laks i Østersøen skal begrænses.

Men det skyldes jo nok, at der ikke er nogle saglige argumenter for, at trollingfiskerne skal reducere deres fangster, når det egenlige problem er, at erhvervsfiskernes kvoter er alt for store, og at svensk lovgivning tillader et stort set ureguleret og ubegrænset fritidsfiskeri efter laks med garn.

/Lars
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 13:03
Trolling-fiskernes fangst af vildlaks skal begrænes, fordi det tærer på en i forvejen trængt bestand. Det skal begrænes, fordi man fisker på de laks, der har klaret sig gennem mange år og derved en del af den genetiske pulje, der må og skal bevares i fremtiden. Derfor skal der begræsninger, også for trollingfiskerne.
 
Sæt dog en stor del af de vilde laks tilbage i havet - fang de finneklippede!
 
Hvor svært kan det være... 
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 15:00
Citat: LarsJep

Hej Kim Korskjær

Jeg forstår stadig ikke hvad du/I har gang i, jeg hedder Lars Jeppesen og det har jeg gjort i lige nøjagtig 58 år og 4 måneder.

Jeg er i øvrigt lige kommet hjem fra en herlig tur ovre i Østersøen, hvor vi har trollet efter laks, og det blev til et snit på to laks pr. dag, og den største vejede lige over 8 kilo.

Men jeg vil gerne vende tilbage til denne diskussions omdrejningspunkt, og her må jeg endnu en gang konstatere, at bort set fra den udmelding, at erhvervsfiskerne tolder alt for hårdt på bestandene af østersølaks, så er der ikke rigtig nogen, som er kommet med en saglig og logisk begrundelse for deres forslag om, at trollingfiskernes helt ubetydelige fangster af laks i Østersøen skal begrænses.

Men det skyldes jo nok, at der ikke er nogle saglige argumenter for, at trollingfiskerne skal reducere deres fangster, når det egenlige problem er, at erhvervsfiskernes kvoter er alt for store, og at svensk lovgivning tillader et stort set ureguleret og ubegrænset fritidsfiskeri efter laks med garn.

/Lars

Hvis du nu havde været medlem af en af småbådsfiskeklubberne, (men det ville selvfølgelig også være med til at fordyrer dit fiskeri!) havde du sikkert også vidst, at i selv er gået ind på at indfører en fangstbegrænsning, - så nogen må have set lyset!
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 21:59
Citat: lerby

Trolling-fiskernes fangst af vildlaks skal begrænes, fordi det tærer på en i forvejen trængt bestand. Det skal begrænes, fordi man fisker på de laks, der har klaret sig gennem mange år og derved en del af den genetiske pulje, der må og skal bevares i fremtiden. Derfor skal der begræsninger, også for trollingfiskerne.
 
Sæt dog en stor del af de vilde laks tilbage i havet - fang de finneklippede!
 
Hvor svært kan det være... 

De danske erhvervsfiskere fanger ca. 110 tons laks om året i Østersøen, alle de øvrige østersølandes erhvervsfiskere fanger også meget store mængder laks, som jeg dog ikke har de eksakte tal på.

De svenske og danske fritidsfiskere fanger også meget store mængder laks i garn og med langliner, og de er ikke pålagt nogle kvoter.

Der drives også et meget omfattende lystfiskeri efter de laks, som endelig er nået op i elvene for at gyde.

Og der er lavet opstemninger og bygget vandkraftværker ved mange af de svenske elve, og det er som bekendt en stensikker metode, hvis han ønsker at udrydde den laksestamme, som lever i det pågældende vandløb.

Så derfor skal det nok nytte rigtig meget, at lave en kæmpe stor indsats, som regulerer på de 2-3 tons laks, som alle trollingfiskerne til sammen fanger i Østersøen

/Lars


Redigeret af LarsJep - 03 Jan 2014 kl. 22:12
Til top
Lars Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsJep Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2013
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsJep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2014 kl. 22:09
Citat: Henning

Hvis du nu havde været medlem af en af småbådsfiskeklubberne, (men det ville selvfølgelig også være med til at fordyrer dit fiskeri!) havde du sikkert også vidst, at i selv er gået ind på at indfører en fangstbegrænsning, - så nogen må have set lyset!


Meget af trollingfiskeriet i Østersøen foregår jo i svensk farvand, så småbådsfiskerne er da ret lige glade med de regler, som DSF får strikket sammen.

Og det er jo et meget lille fåtal af småbådsfiskerne som ønsker at samarbejde med DSF, de fleste kan jo godt huske, at DSF har gjort alt for at bekæmpe trollingfiskeriet.

/Lars
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down