Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fenwick og lineklasser.

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fenwick og lineklasser.
    Sendt: 23 Mar 2014 kl. 19:08
Hej.

For et par år siden købte jeg min første fluestang- En Fenwick HMG #6. Sidste år meldte jeg mig på et kastekursus, hvor jeg købte et skydehoved som skulle passe til min stang. Skydehovedet er et A. Jensen 14 gram og 9.30 m. Jeg kan ikke kaste ret langt med det, og kan kun lige holde 10 m i luften.

Jeg prøvede så i dag at binde et Fenwick aircutter SH  #6 på running linen. Det står på æsken den er 12.5 meter og vejer 20 gram!? Jeg kan uden problemer holde 13 meter i luften, og kaster nok 5 meter længere med dette set up.

Er det normalt at der er så stor forskel fabrikanterne i mellem, eller kører Fenwick deres helt eget lineklasse system?

Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 19:18
jeg personligt synes 14 gram er for lidt til en #6. bruger selv 16 gram.. men længden har også noget at sige..
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2014 kl. 21:48
Kunne lyde som om det er et 2-hånds hovede du har fået fat i Wink
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 00:18
Der står enhånds på kassen, og det virker en del bedre end det 14 grams fra A. Jensen.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2014 kl. 08:38
Prøv at veje dem, de burde veje det samme på 9,3 meter, og tjek længderne når du er igang

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sigma6

Tilmeldt:: 01 Aug 2012
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 66
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sigma6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2014 kl. 19:35
Hej.
Nu har jeg set en masse stænger klassificeret som 6/7. Jeg ved det menes at man skal bruge en # 6 dt line og en #7 wf line. Men hvad med min Fenwick HMG#6 og min Black Hawk #8 hvor de kun er klassificeret med et tal?
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Apr 2014 kl. 22:25
Vægten til de forskellige klasser, på moderne stænger kan varieres rigtig meget.

Vis man har en agrassiv kastestil, kan man styre noget tungere vægte, og jeg bruger gerne i mine klasser 6 - 7, vægte, som i snit ligger 4g. over, hvad fabrikanten anbefaler,og det vil sige 16g. - 21g., men jeg er gammel konkurance kaster, og har et solidt godt håndled, så jeg kan styre detWink

Det vil sige, at mine linerer  helt tilpasset min kastestil, men jeg bruger mange forskellige stang mærker og også flere typer flueliner.

Jeg har i de sidste 10 år haft glæde af, at få fundet skydehoveder, der passer 100% til mit fiskeri, og så får jeg splejset min runningline på, og har en type line, der giver fine lange kast, og jeg kunne reelt fiske hele dagen, vis det var et ønske.

Hvorfor ikke bruge WF liner+ nej de fylder alt for meget på hjulet, måden med skydehoved, og runningline gør, at jeg kan bestemme over, hvad jeg vil have hjulet.

Baglinen, bliver tunet i mængde / længde efter, hvad jeg mener der er rimeligt.

Jeg fisket med flue på kysten i mere end 50 år, g jeg har kun 4 gange været ude for at få hjulet tømt, så jeg vil helere have at kastedelen, er 100% ok, fremfor en stor mængde bagline.

Hvad kaster jeg i længde, ja det er nu ikke mere så vigtig, da jeg efterhånden er en gammel mand, men de 30 m. + forfang, kan da stadig nåes uden at brække ryggenTongue, men de længder, er overhovedet ikke nødvendig, for at fange fisk, og få en god oplevelse også.

Mvh
P.K.
Til top
johannes- madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
johs33 Avatar

Tilmeldt:: 10 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johs33 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 07:21
Det er da godt det ikke er en LOOP stang du er faldet for. det er kun loop stænger jeg har og jeg tror de køre lidt ders eget løb. for skal man tro på det de siger er ders klasser altid lidt tunger end alle andre
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down