Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synlig/usynlig Fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Synlig/usynlig Fletline
    Sendt: 21 Dec 2014 kl. 01:01
Hejsa med jer.
Egentlig har jeg hidtil sværget til monofil liner.
Mest af alt fordi de er de mest usynlige og så fordi jeg altid har ment at de var de bedste at kaste med. Især til Multi hjul.
Nu er jeg så begyndt at overveje at prøve en flet line på mit multi hjul.

Så er mit spørgsmål til jer der ude : hvilken vil i anbefale til multi hjul ? og hviken er den mest usynlige ?

Mvh.
Søren
Til top
Tim Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tim Jensen

Tilmeldt:: 24 Nov 2014
Geografisk: Vordingborg
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tim Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 01:50
Surfix 832. Eller spiderwire. Begge i hvid. Spiderwire kan findes til en god pris. 
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 09:21
Skulle der ikke komme en ny nylon line som er lige så stærk som flet ?

Er der nogen som har læst noget om det ?

Vist nok fra WFT ?

Mvh Christian
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 09:27
Bruger power Pro på alle mine multihjul fungere fortræffelig men er sikkert ikke særlig usynlig! men hvilken fletline skulle være usynlig?
Vh
Henrik
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 10:01
Hej Søren

jeg bruger enten monofil eller Powerpro på mine multihjul. Når jeg bruger Powerpro er det med et forfang af flourocarbon. Jeg binder dem sammen med en dobbelt uni-knude som jeg låser og gør glat med en dråbe uv-lim. Knuden skal enten være helt glat eller holdes uden for stangøjerne når der kastes.

Jeg har nogle japanske fletliner liggende som skulle være runde og gennemsigtige som monofil, men stærke som flet. Men jeg har endnu ikke fået afprøvet dem ordentligt endnu. En monofil line med fletlinens u-elasticitet ville være ideelt på multihjul.

Mvh. Peter
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 10:11
Hej
Jeg har i flere år brugt den hvide sufix 832, men jeg ved ikke rigtig om det gir mere fangst end feks. den grønne, umiddelbart synes jeg ikke der er forskel, synes også den ret hurtig tar farve af vandet i åen, til den nye sæson har jeg indkøbt spiderwire også i hvid for at se om der er forskel, men venter også på den nye line som "damquick" omtaler, det skal siges jeg bruger også monofil, men skal de ha samme brudstyrke som flet synes jeg de skal være kraftige 035-040, så er de heller ikke usynlige.
god jagt på den rette line, det kan være svært,

glædelig jul, hilsen Peder   
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 10:51
Jeg bruger Spiderwire. Enten Stealth eller Fluoro. Den sidstnævnte kan jeg kaste lidt længere med.
Da de ikke er usynlige, er der et fluorocarbon-forfang på et par meter bundet med grinner-knot/dobbelt uni.
Spiderwire Ultracast skulle være usynlig for fiskene men den er for blød og fluffy efter min smag.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 15:51
Hej Hasselbach
Nu skriver du intet om hvad slags fiskeri linen skal bruges til men flere af de usynlige flet liner har det med at tage farve efter vandet man fisker i og kan være temmelig svært at få ud igen ! Så jeg ville købe en stærk line og så se stort på om den er usynlig og så bare give den en meter nylon forfang i feks Drenan 0.43 hvis vi taler om kyst fiskeri og min 0.80 hvis vi taler predator fiskeri ;-)
/Søder
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Dec 2014 kl. 18:26
Hejsa med jer.

Mange tak for alle de svar jeg har fået på mine spørgsmål. der er meget delt erfaring det er super.
Nu glemte jeg at skrive at jeg mest fisker efter sølvtøj fra kysten. Og det er også det fletlinen skal bruges til. På mit Amb. Rocket hjul.
Mange af jer skriver at i bruger monofil forfang. Hvor lange laver i dem ?

Mvh.
Søren
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:05
Fra en halv til en hel meter som jeg skriver i mit indspark Wink
/Søder
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:18
Jeg bruger altid fletliner i sorte eller mørkegrønne farver. Jeg ved godt de ikke er usynlige, men til gengæld tror jeg ikke fiskene reagerer på noget i den farve.

I enden af fletlinen binder jeg en rigtig god svirvel, og i svirvlen binder jeg ca. 1m. 0.25 fluorocarbon.

Det virker perfekt, både på multihjul og fastspole.

Jeg fortrækker i øvrigt Sufik Matrix Pro fletlinen.
Til top
Kåre Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gammelgnu

Tilmeldt:: 05 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 190
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gammelgnu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:20
Det er i øvrigt bedst med en sort svirvel i så lille størrelse som muligt. Jeg var på et tidspunkt løbet tør for disse og opleve flere hug direkte på messingsvirvlen.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 10:27
Citat: Hasselbach

Mange af jer skriver at i bruger monofil forfang. Hvor lange laver i dem ?Mvh.Søren



Ca. 1 meter. Jeg fisker meget med gennemløber, og hver gang jeg binder ny knude til gennemløber bliver forfanget lidt kortere. Når det er nede på ca. 20cm skifter jeg til et nyt forfang. Et kort forfang på 20cm ser ikke ud til at reducere fiskenes bidelyst.

Mvh. Peter
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 20:49
Hej med jer.

Peter Larsen du skriver om nogle Japanske runde og "usynlige" fletliner.
Hvad hedder de ? og hvor har du købt dem ?

Mvh.
Søren.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Dec 2014 kl. 21:05
Hej Søren

Det er denne line jeg taler om: http://www.japantackle.com/Lines/Duel_SuperSmooth.htm

Nu mangler jeg bare at tage mig sammen til at få den afprøvet ordentligt.

Mvh. Peter
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Dec 2014 kl. 06:23
Jeg bruger ca. 3 m forfang. Så kommer knuden med øjnene, men det virker for mig uden at ødelægge øjnene på stangen. Kan godt lide ideen om mere usynlighed, slipper for at skifte det så tit selvom jeg skifter agn tit og så giver det en smule elasticitet når fiskene fightes på helt kort hold. Det er nok mere i teorien end i praksis det giver flere landede fisk. God jul Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down