Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

10 fods vs 6 fods multistang

 Besvar Besvar
Forfatter
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 10 fods vs 6 fods multistang
    Sendt: 07 Feb 2015 kl. 08:18
Hej Forum

Er blevet nysgerrig på at forstå hvorfor jeg bedst kan kaste små agn med multihjul feks 6gr Gladsax wobler på en kort stang feks. Hardys 6,1 glas eller favourite 8,3 begge betjent med en hånd. Når jeg en sjælden gang bruger en 10 fods så bliver kastene underlige afkortet, jeg får ligesom ikke højde på kastet. Det skal sige at 10 fods stangen er noget stivere end de korte stænger! Så mit spørgsmål er kan jeg få samme længde på kastet med en blød 10 fods som med en 6 fods hvis ikke hvorfor?
Vh
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 12:38
Godt spørgsmål, Henrik.  Som hovedregel gælder, at stangen skal være så lang, let og stiv som muligt, hvis målet er længst mulige kast (naturligvis inden for rimelighedens grænser).  F. eks. bruges der til casting stænger med 5 -6 gange så høj angivet kastevægt som dét der bruges aktuelt.  Så det lyder lidt mærkeligt, at dine kast bliver kortere med en 10 fods.  Bruger du samme hjul til de forskellige stænger?

mvh jr 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 13:09
Hej Henrik

Det lyder til at det er din kaste teknik der skal kikkes på.
Generelt kaster man længere med lange stænger end med korte, men self. skal de lange stænger passe til det endegrej man anvender.
Men først og fremmest er det teknik, det er nemlig din teknik der bestemmer hvor langt du kaster og ikke det udstyr du anvender.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 15:04
Men helt ærligt. 6g Gladsax! Det er ikke nemt at få en 10 fods almindelig kyststang til spændes op med den. Så det bliver sikkert et helt andet kast. Alene luftmodstanden er formentlig så stor, at det bliver vanskeligt at få den i den rigtige position inden der sættes power ind. Tror jeg ;-)

Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 15:49
Hej alle

Nej det kn ikke være min teknik, den fejler ikke nogetSmile
Tror du Kristian har fat i noget med at spænde stangen for den 10 fods jeg har brugt har slet ikke samme bøde aktion som de andre og det er derfor jeg overvejer at bygge en der har den rigtige aktion (flue klinge) hvis det altså vil kunne fungere?
Vh
Henrik
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 17:21
Nysgerrigheden drev mig ned til vandet med 3 stænger: en 4-delt 6 fod Microlite énhåndsstang med kastevægt 7 - 21 g, en 9½fod Fenwick BNH kastevægt 5 - 18 g, samt en Savagear Parabellum 9½ fod, kastevægt 12 - 40 g.  Hjul: en Amb. 2500C med keramhybridlejer. Til at kaste med en 6 gram Gladsax wobler.

Kastelængderne blev m. enhånds i snit 95 HåndtagsOmdrejninger (Herefter HO), med Fenwick 100 HO og med Savagear 105 HO.  Alle 3 stænger er bygget til multihjul. 100 HO svarer til ca. 41 meter.

Man kunne tro, at den stiveste stang ville være problematisk til en så let kastevægt som 6 gram.  Dette syntes ikke at være tilfældet, men jeg har selvfølgelig også øvet mig et stykke tid.  Nu er kastelængder jo heller ikke alt, og jeg ville i mange tilfælde vælge den lille énhåndsstang - især når spinnegrejet risikerer at blive parkeret i ryglommen for at blive afløst af fluestangen.

mvh jr
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Feb 2015 kl. 18:28
Hej Jørgen
Jamen du afliver jo fuldkommen min teori, godt gået! Ja måske jeg bare skal øve lidt mereSmile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down