Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brudstyrke på line

 Besvar Besvar
Forfatter
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Brudstyrke på line
    Sendt: 25 Mar 2015 kl. 14:19
Jeg har på et tidspunkt skiftet line på nogle hjul og de "gamle" liner har jeg viklet op på en vindsel. Og nu da jeg skal bruge de "gamle" linerne må jeg konstaterer at jeg har glemt at skrive brudstyrken op.

Der er tale om flet liner og fabrikatet er ukendt men tykkelse kan jeg måle meget nøjagtigt.

Jeg har forsøgt at teste linerne med en kuffertvægt, og det virke slet ikke da kuffertvægten ikke fryser vægtangivelsen på det tidspunkt hvor linen knækker.

Er der nogen som har erfaring med en metode der giver et tilnærmelig retvisende vægt.    
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 14:28
Brudstyrke som angivet på en spole ved grejhandleren, og brudstyrke i praktisk fiskeri, kan nemt være to meget forskellige ting.
Nogle måler på knudestyrke, andre på linens reelle styrke.
 
Ligesom tykkelsen på mange fletliner er svær at definere, da de ofte er mere flade end runde.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 14:30
Hej Jørgen

Jeg har brugt denne simple metode: linen bindes/vikles mellem en fjedervægt og en spand. Fyld vand i spanden indtil linen knækker, og aflæs fjedervægten undervejs. Du må så tage stilling til om du ønsker knudestyrke eller brudstyrke. I sidste tilfælde skal linen rulles mange gange omkring en pind eller lignende i begge ender.

Spanden må gerne hænge lavt over jorden, ellers plasker det når den falser.

Mvh. Peter
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 14:38
Det er mere enkelt at vente med at veje spanden til linen er sprunget.
Fyld sand i, så undgår man, at det skvulper over.
Til top
Kristian Ørsted Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
zziplex Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2003
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zziplex Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 15:41
Ellers må du jo lige komme en tur forbi Østerbro, Jørgen. Så kan vi sætte dine liner i linetesteren ;-)

/Kristian
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 18:57
Hej
Til top
JØRGEN KROG Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J.KROG Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J.KROG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 19:32
TAK FOR DE INDKOMMENDE SVAR.

Kristian, jeg vil ringe til dig om en dag eller to mangler lidt styr på nogle ting. Har du ændret tlf.nr. så send en pers. besked.

Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down