Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hasard med den norske vildlaks

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hasard med den norske vildlaks
    Sendt: 25 Mar 2015 kl. 20:10

Den norske regering er nu klar til accept af at 30 % af lokale norske vildlaksebestande dør pga. de norske havbrugslaks, før der skal gribes ind overfor havbrugsindustrien. Det er jo helt galimatias og bør føre til en dansk boykot af de norske havbrugslaks i COOP, Bilka m. fl. og en tilsvarende støtte af laks opdrættet i recirkulerede landbaserede anlæg.



Redigeret af Jakob Larsen - 25 Mar 2015 kl. 20:16
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 22:20
det er altså norske burlaks til hele verden for over 55 milliarder kr vi her er oppe imod ,dansk boycot kan højst få dem til at grine -og hvorfor starter vi ikke i egen baghave : intet land i verden er da mere gennempint og gennemsyret af gylle ,men derfor boycotter vi jo ikke dansk svinekød -en stor skam at Dan Jørgensen ikke er nordmand ,thi med hans regnemetoder kunne nordmændene blot lukke farmene og alle blive millionærer alene på vildlaksen
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2015 kl. 23:15
Kina er en af de første imod import af laks fra Norge.

http://www.nrk.no/nordland/kina-innforer-nye-restriksjoner-pa-import-av-norsk-laks-1.12267803

Redigeret af Hvass - 25 Mar 2015 kl. 23:16
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2015 kl. 07:59
Hej Jan. 
Jeg tror ikke de norske opdrættere griner hvis der for alvor bliver sat fokus på deres produktionsmetoder og den negative effekt på vildlaksen af sygdomme, lakselus og genetisk forurening. Norske havbrugsejere er bange for udviklingen indenfor landbaseret produktion, der på sigt kan blive meget stor. Landbaseret opdrætslaks kan markedsføres som et bæreygtigt produkt, der vil placere havbrugslaksen som en sekundavare og så kan eksportværdien hurtigt formindskes.
Problemet er at den alm. danske forbruger ikke aner hvad de køber...Embarrassed
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2015 kl. 20:48
Det er meget muligt at aktionærerne i de store virksomheder der producerer laks, vil grine af os, hvis vi ikke fisker i de områder hvor det står hårdt til.

Men:

-Ejeren af brugsen + ansatte
-Ham der lejer hytter ud + ansatte
-Bonden med fiskevandet + familien
-Grejbutikken + ansatte
-Ejeren af Campingpladsen + ansatte

Alle de, vil græde i stedet.

Når krydset skal sættes næste gang i Norge, må vi håbe at lokalbefolkningerne sætter deres kryds dér hvor vildlaksen forvaltes bedst. Jeg tror det!
Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2015 kl. 22:02
alle de omtalte ,,grædeemner,, tror jeg kun græder med det ene øje ,for uden den kæmpe vigtige og store lakseproduktion er der ikke nogen der har råd til at være hverken kunde eller turist deroppe . . . den lakseproduktion er så enorm og vigtig det næsten ikke er til at forstå !! feks friske tal 2015 : uge 11 -17700 TONS ,uge 12 19500 TONS ,altså over 37 millioner kg farmlaks på 2 uger ,de øger 5-15 procent om året og verden skriger på mere . . .
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2015 kl. 23:17
Nu har jeg forsøgt mig med en henvendelse til COOPS´s kontaktperson indenfor etiske aspekter af varesortimentet Brian Sundstrup:

"Jeg må indrømme at COOP´s salg af norsk opdrættet laks strider mod en række etiske principper.

Den norske produktion har vokset sig så stor at miljøkonsekvenserne er dramatiske. Den norske vildlaks er mange steder truet af sygdomme fra opdrætslaksen, men ikke mindst fra de parasitter (lakselus) som spredes fra havbrugslaksene til de små vildlaks. Nordmændene er tilsyneladende med på at produktionen kan ske på bekostning af vildlaksen http://www.nord24.no/Regjeringen_vil__pne_for___la_hver_tredje_villaks_d_-5-32-21822.html 

Jeg vil opfordre COOP til at tænke etikken ind i praksis og stille krav til de norske lakseopdrættere. Der er i dag produktionssystemer, der gør det muligt at producere laks uden negative effekter for vildlaksen.

I Hvide Sande og Hirtshals er sådanne systemer i brug.

Jeg vil håbe COOP kan se perspektivet og behovet for at indtage en kritisk holdning til den norske havbrugsproduktion."
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2015 kl. 01:19
Citat: janus w

det er altså norske burlaks til hele verden for over 55 milliarder kr vi her er oppe imod ,dansk boycot kan højst få dem til at grine -og hvorfor starter vi ikke i egen baghave : intet land i verden er da mere gennempint og gennemsyret af gylle ,men derfor boycotter vi jo ikke dansk svinekød 

Helt enig omkring landbruget svineproduktion/kvæg/mælk osv. same sh*t different name i Dk... og i øvrigt hvad med det danske regnbueørredopdræt ? Man må feje for egen dør osv. ... der er mange problemer og pengestærke interesser her i Norge, men også mange kræfter der arbejder for vildlaksen... og der er stadig mange vildlakseelve med god opgang og håb for fremtiden heroppe Wink 

Mvh Rasmus


Redigeret af rasmushansen.com - 28 Mar 2015 kl. 01:26
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2015 kl. 07:52
@Rasmus. Jeg er helt enig i at vi også har problemer på hjemmefronten med både det ene og det andet, men vi står vel ikke i en situation hvor lakselus og genetisk forurening spiller nogen speciel rolle ??? Den norske laks er udsat for et pres som er ude af kontrol og med en norsk regering, der bare vil se vækst. Danske firmaer er i front når det gælder landbaseret fiskeopdræt, hvor der kan produceres mange flere fisk indenfor den samme miljøbelastning.

Der er mange der kæmper for den norske vildlaks, men de norske elvejere gør ikke meget..endnu..Efter min mening er det kun et forbrugerpres der kan vende skuden - eller evt. et pres fra EU med vandrammedirektivet som løftestang.

Kunne man fx. tænke sig at man i Danmark gik i gang med rotenon-behandling af et helt vandsystem så alt blev slået ihjel? Det tror jeg hurtigt man fandt ud af at miljølovgivningen nok ikke rakte tilEmbarrassed - Norge er underlagt samme miljølovgivning (Vanndirektivet) i kraft af deres EØS tilknytning til EU.


Redigeret af Jakob Larsen - 28 Mar 2015 kl. 08:14
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2015 kl. 14:28
@ Jakob Larsen. Ingen tvivl om at der er store problemer, men ikke alle steder... 

Rotenonbehandlinger er i forbindelse med Gyrodactulus Salaris, ikke lakselus... 

Undslupne burlaks, lakselus og forureningen fra opdrætsanlæggene er hovedproblemerne, ingen tvivl om det, vi er helt enige... 

mvh
Rasmus
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2015 kl. 15:08
@ Rasmus. Jeg er godt klar over at lakselus bekæmpes ude i havet og G. salaris i ferskvandWink. Det er ikke det jeg forholder mig til. Jeg forholder mig til at Norge ser stort på miljølovgivningen.
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2015 kl. 14:30
Der er nordmænd der er ved at se lyset...Thumbs Up


...men pt. er danske opdrætsindustri vel overlegen på området.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2015 kl. 21:38
Jeg vil betegne det norske samfund så korrupt på dette område, at det kunne være en provins i Nordkorea, Sudan eller Somalia. Staten, politikere, fagforeninger, pensionskasser osv har direkte økonomiske interesser i den syge monkeybizz. Angry. Det er voldsomme kræfter at være oppe imod.


Redigeret af Skarvbassen - 31 Mar 2015 kl. 21:39
Til top
Steen Vad Knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen V Knudsen Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 375
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen V Knudsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2015 kl. 22:57
http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=7587&pic=2d4a49e8738c51e857c7756d05b0131b.jpg

Tag jer tid til at se HELE udsendelsen.
FY for SATAN siger jeg bare Dead
Norsk dambrugslaks er nok noget af det klammeste i verden, tæt forfulgt af Dansk dambrugsørred Nuke som jo i bund og grund lever af det samme.
Velbekomme Danmark.
Hypotetisk spørgsmål. Burde der egentlig ikke stå en affaldstønde mærket kemisk affald ved put søernes rensebord hvis det er så slemt som udsendelsen giver udtryk for?

Ingen art er mere nobel end andre.
Det er manden, grejet og metoden der tilsammen skaber sporten.
www.facebook.com/groups/1411541745820557/
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2015 kl. 15:06
Sidste nyt på havbrugsfronten i Norge. Lukkede flydende anlæg, der pumper dybvand op uden fritsvømmende stadier af lakselus. Håber meget det virker http://www.ilaks.no/klargjor-ecomerden-for-sulefisk/ Thumbs Up
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2015 kl. 21:45
Jakob L :
Hvordan går det egentlig med det danske landbaserede anlæg til laks ?
Synes ikke man hører meget til det ?
- Udover meldinger om kæmpe underskud.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2015 kl. 09:30
BOYCUT NORGE......BOYCUT BURLAKS....NU!
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2015 kl. 09:37





Redigeret af Taonga - 06 Jun 2015 kl. 09:41
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2015 kl. 10:25
Hej Simon.

Mht de danske laks fra landbaserede anlæg er der givet nogle startvanskeligheder, der har ført til underskud. Jeg tror dog stadig på ideen. Nye anlæg er undervejs i Hanstholm. Det skal bare lykkes... 

mvh Jakob
Til top
Palle Johnsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
PJ Avatar

Tilmeldt:: 11 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 82
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2015 kl. 17:52
Hej, problematikken omkring fodret fjernes ikke ved at stoppe kemilaksen ned i landbasserede anlæg.....Men velbekomme til dem der spiser KEMILAKS...
Kun en tåbe frygter ikke haven
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down