Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hackle/vinge Fluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
masimo

Tilmeldt:: 27 Jan 2005
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér masimo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hackle/vinge Fluer
    Sendt: 01 Okt 2015 kl. 20:11
Hej 

Nogen der har, nogle erfaringer om forskellene  på hacklefluer kontra vinge fluer. Tænker her på åfiskeri efter havørred og laks. Ver. vingerne har de skulle være i blødere og blødere materiale for at være mere levende. Hvis man holder  en vinge flue i strømmen kan man se hvor levende fluen "svømmer".

Men hvad med de vingeløse hackelfluer, fluer med kun kropshackle eller feks Uldsokken, hvad betyder noget for fluen her, skal hacklerne være bløde og levende eller betyder det mere at de er stive, for at give siluet og gennemsigtighed. Eller gælder noget helt andet.
Spændt på at høre jeres bud.

Hilsen
Martin
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Outdoors.direct

Tilmeldt:: 31 Maj 2015
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Outdoors.direct Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2015 kl. 14:29
Hej Martin

Det er et super interessant spørgsmål du stiller her.

I min optik er der mange vinkler på spørgsmålet, men i min fluebinding har jeg skåret det ned til, at det er et spørgsmål om to forskellige måder at skabe liv i sine fluer på.

Tanken bag de bløde materialer er, at det skaber liv i selve fluen. Det vil altså sige, at strømmen påvirker de bløde fibre, hvorved fluen så illuderer bevægelse.

Tanken bag de korte og stive materialer er turbulens, og at det er selv fluen og ikke materialerne der bevæger sig.

Disse principper kan naturligvis også kombineres.

Tag en flue som Mongeren, den er bundet med en blød skindstrip med stor bevægelighed med et mudlerhoved. Her skaber mudlerhovedet pga. de kraftige fibre turbulens bagved sig, hvilket øger bevægeligheden i zonkerskindet - resultatet er en meget bevægelig og levende flue. Det vil jeg give Kim Sørensen - det er godt tænkt.

Den samme tendens ser vi i de nye articulated fluer, hvor et stort hoved skaber turbulens, der så igen skaber øget bevægelighed i fluen.

Ideen bag turbocones er det samme, at skabe et punkt bag conen, hvor turbulensen samler sig og skaber liv i fluens vingematerialer.

At det også kan have noget med silhuet, form og transparens at gøre er også meget muligt. Jeg tror dog, at det handler mere om bevægelse end så meget andet. Jeg arbejder personligt med transparens på alle mine fluer (natfluer undtaget - her arbejder jeg mere med kontrast), da jeg tror, det er meget vigtigt.   

Det var tankerne, jeg er spændt på hvor andre tager denne debat hen. Den er både interessant og ret lærerig.

Ronny Lagoni Thomsen


Redigeret af Outdoors.direct - 02 Okt 2015 kl. 14:29
Med venlig hilsen
Outdoors.direct
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down