Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smøring og vedligeholdelse af hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Smøring og vedligeholdelse af hjul
    Sendt: 03 Nov 2015 kl. 07:08
Hej lystfiskere

Jeg har netop købt et nyt Shimano Sustain hjul, der skal bruges på kysten.

Kan I hjælpe mig med gode råd til rengøring, smøring og vedligeholdelse af hjulet? Hvad kan jeg selv gøre (og hvor ofte)? Og hvad skal jeg have en professionel til at tage sig af (og hvor ofte)?

Generelt vil jeg helst overlade større indgreb til folk, der har forstand på det :-)

På forhånd tak :-)

Redigeret af ELF - 03 Nov 2015 kl. 07:20
Til top
Morten Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Erbs

Tilmeldt:: 12 Dec 2006
Geografisk: Klarup v/Aalbor
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Erbs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2015 kl. 07:53
Tjah

Jeg har to Shimano Twinpower hjul jeg bruger på kysten. Det ene har jeg fået serviceret ved Shimano én gang, da jeg skulle have en ny bøjle på efter et uheld. 

Det andet giver jeg begge et par dråber olie en gang imellem.

Begge hjul kører optimalt, og har gjort det siden 2006 og 2008. De bliver skyllet under vandhanen efter hver kysttur, og lufttørrer.

Så min oplevelse er, at behovet er minimalt :-)
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2015 kl. 08:07
Super! Er der også erfaringen hos jer andre?

Hvor giver man olie hhv fedt?

Redigeret af ELF - 03 Nov 2015 kl. 08:09
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2015 kl. 08:24
Hej 

Prøv at læse denne artikel, så får du en god ide om hvad der skal smøres:

Ellers så prøv at spørge dem inde i Hvidovresport, der kan du helt sikkert få en hjælpende hånd.

Mvh Nick
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalleinf

Tilmeldt:: 19 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 61
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalleinf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2015 kl. 11:50
Tjek denne side:
http://fish.shimano.com/content/sac-fish/en/home/customer-service/reel-maintenance-instructions.html
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2015 kl. 21:22
Hej ELF

Jeg har et Shimano Areo GT1000 og et Stradic ST1000F, som jeg har anskaffet tilbage i 80'erne, hvor de var Shimano's topmoddeller.

Dengang da jeg købte disse hjul, der lukkede jeg dem op og fyldt gearhuset helt op med silikonefedt, og så har jeg ellers bare passet dem med en afskyldning efter hver kysttur, derefter en hurtig tørring på et varmt sted, og så har de regelmæssigt fået en dråbe olie på alle de bevægelige steder som der er udvendig på hjulene.

Disse to hjul har nu i mere end 30 år kørt upåklageligt på i tusindvis af fisketure, og de virker slet ikke som de er mekanisk slidte, det er kun udvendigt der er en masse brugsspor.

Jeg har et par gange under vejs lukket hjulene op for at tjekke dem indvendigt, men det har været helt unødvendigt, de er stadig fulde af det fedt, som jeg fyldte i dem for over 30 år siden.

Jeg har dog hørt et par branchefolk sige, at moderne Shimano hjul slet ikke er lige så holdbare og slidstærke, som dem de producerede tilbage i forrige århundrede.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ELF

Tilmeldt:: 10 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ELF Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2015 kl. 06:26
Tak for jeres mange gode input. Det lader til, at jeg kan komme langt med skyl efter hver tur + ganske lidt olie efter hver 2 eller 3 tur.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2015 kl. 09:27
Det vigtigste er, at du passer på med, at der ikke kommer sand ind i hjulets bevægelige dele, det kan f.eks. ske, hvis du på stranden stiller stangen op af en sten eller andet, og den så glider ned og lægger sig med hjulet nede i sandet.

Hvis du er så uheldig, at der kommer sand ind i hjulet, så skal du stoppe fiskeriet, og når du kommer hjem, så skal hjulet ha' den helt store tur, hvor du adskiller og renser det efter alle kunstens regler, efter rengøringen skal det naturligvis smøres op på ny.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down