Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af stang og hjul (kystfiskeri)

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til valg af stang og hjul (kystfiskeri)
    Sendt: 01 Mar 2016 kl. 12:54
Hej.

Jeg står i den situation at jeg vil til at igang med at fiske igen. En af mine store hobbyer fra før i tiden som jeg desværre har negligeret de seneste år. 
Nu har jeg så endeligt fået opfyldt en af mine barndoms drømme, nemlig at bo tæt på kysten så nu er der ikke længere nogen undskyldning!

Fiskeriet vil udelukkende være efter havørred. 

Jeg har fået kikket mit udstyr igennem og må sande at jeg får brug for et nyt hjul + stang. Mit budget er cirka 1500 kr.

Stangen skal gerne være på 9 fod og jeg tænker en kastevægt på 10-30 gram vil være passende, muligvis 5-25 eller 7-28. 

Hjulet skal kunne bruges til fiskeri i saltvand og skal kunne fiske effektivt med flet liner. En lang holdbarhed vil selvfølgeligt være klart at foretrække.

Jeg har søgt højt og lavt og mit bedste bud indtil videre er følgende sæt fra jagt og fiskeri magasinet (se nederst til højre)

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/images/fiskeri/annoncer/jf-hh-8-x-fiskes%C3%A6t-opslaga4-marts2015).pdf

Et sæt fra shimano, beastmaster stang og sahara hjul. Hvordan lyder det i jeres øre? Nogle som har erfaringer med denne stang og/eller hjul?

Stangen i dette sæt tænker jeg skal være den på 9 fod og en kastevægt på 10-30 gram.

Hjulet fås i størrelse 2500 eller 4000. Jeg havde som udgangspunkt tænkt mig at gå efter et i størrelse 3000 da jeg tænker at 2500 er for småt og 4000 for stort. Men er det nu også tilfældet? Hjulet kan i størrelse 2500 holde 100 m 0,25 line, det lyder ikke af meget syntes jeg. Omvendt kan størrelse 4000 holde 175 meter 0,35 line hvilket er hele 840 meter 0,16 fletline! Men jeg kan vel spole noget nylon line på først som bagline i stil med det man gør som fluefisker? Hvilken tykkelse skal jeg i så fald bruge? 0,30-0,35?

Jeg har også dette sæt i tankerne:

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat406-Spinnes%C3%A6t/side3917-Shimano-Deluxe-Spinnes%C3%A6t.html

Håber i kan hjælpe mig her da sæsonen står for døren og jo før jeg kan få bestilt, jo før kan jeg komme afsted til kysten. 

På forhånd tak for hjælpen :)


Redigeret af SalmoTruttaTrutta - 01 Mar 2016 kl. 12:56
Til top
David Christoffersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
David C

Tilmeldt:: 19 Feb 2016
Geografisk: Ballerup
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér David C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2016 kl. 16:48
Du kan sagtens bruge str. 3000. Jeg personligt synes ikke at et 4000 hjul er for meget. Men det er jo en smagssag. I forhold til linen, der skal lidt nylon line på før fletlinen. Synes måske fu bør overveje hvor tyk line du vil have på. Synes at 0.35 lyder af MEGET. jeg bruger selv 0.19 og det er mere end rigeligt synes jeg. Har i hvert fald ikke oplevet problemer med det indtil videre. Ved ikke hvor langt du kan kaste. Men 175 bør være rigeligt, og hvis du så tager en tyndere line på kan der også være lidt mere på spolen.

Håber du kunne bruge svaret.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2016 kl. 17:02
Hej David, tak for svaret!

Jeg tror du misforstår en del af mit indlæg. Jeg ved netop af erfaring at et hjul i størrelse 3000 ville passe fint men Sahara hjulet som jeg har kik på fås kun i størrelse 2500 og 4000 (i det kit som jeg er mest lun på). Jeg blev derfor i tvivl om 2500 ville være for småt og 4000 for stort. 

Så du bruger 0.19 mm nylon line som bagline? Hvilken størrelse fletline binder du den så sammen med? Jeg ville tro at jeg skulle op over den ofte anvendte 0.25 mm nylon line (kyst, havørred) når nu den udelukkende skulle bruges som bagline men ved ikke noget om det :) Jeg mente ikke at jeg ville bruge 0.35 mm line som andet end bagline, tænker at "brugs linen" skal være omkring 0.16 mm fletline.

Jeg ved hellere ikke selv hvor langt jeg kan kaste så det må tiden vise. Men ja, 175 meter er rigeligt for det er jo netop med en 0.35 mm line og jeg vil jo bruge de der 0.16-0.17. Hvilket i så fald vil give omkring 840 meter på spolen! Dette bliver jo ret så dyrt, derfor jeg gerne vil have en nylon line på som bagline.
Til top
David Christoffersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
David C

Tilmeldt:: 19 Feb 2016
Geografisk: Ballerup
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér David C Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2016 kl. 17:12
Okay så har jeg nok misforstået lidt af det du skrev. :-S jeg mener at min nylon line er 0.25 eller deromkring også er der 0.19 fletline derefter. Du behøver ikke at fylde spolen helt op, jeg selv har ca 150 meter flet på. Altså jeg bruger et 4000 stradic hjul, og jeg synes ikke at det bliver for stor. Tror også selv jeg ville synes at 2500 blev for lille. Men igen tror jeg det er en smagssag.
Til top
Rune Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dr. Claws Avatar

Tilmeldt:: 04 Feb 2014
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dr. Claws Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2016 kl. 19:50
Problemet med 2500 størrelsen kan være at gearingen bliver hurtigt slidt hvis du bruger endegrej over 20 gram. Så hellere vælge størrelse 4000.
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 07:13
Hej 
Hvor meget regner du med at fiske, et par gange om ugen eller et par gange om året?
\\Nick
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 07:48
Tak for svaret, Rune.

Hej Nick.

Jeg regner med at fiske 1-2 gange om ugen i gennemsnit, set over et helt år. Typisk bliver det nok ture på en 2-3 timer pr gang. 
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 08:02
Hej Igen

Hvis du regner med at fiske så meget som du skriver, så ville jeg anbefale dig at kigge nærmere på et sæt der ligger i den lidt mere kvalitets beviste ende - Er det 100% sikkert at dit budget ligger på 1500 Kr.-?

\\Nick
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 08:17
Hvis jeg kan finde noget som er betydeligt bedre egnet til mine behov til en lidt højere pris så kan budgettet godt strækkes en smule men som udgangspunkt vil jeg helst holde mig under de 1500 kr. Jeg er dog helt åben for foreslag som overstiger budgettet, så kan jeg altid tage den derfra og se om ikke der kan skrabes lidt flere penge sammen.

Redigeret af SalmoTruttaTrutta - 02 Mar 2016 kl. 08:17
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 09:36
Hej.
Først Sahara hjulet synes jeg ikke du skal køb den er ikke god nok du bliver ked af det, jeg taler af erfaring har selv en .

Men inden for dit buget vil jeg anbefale ABU Soren STX, set til 899 kr. hos
www lystfisk .dk det er ABUs tophjul lavet til saltvand, rigtig godt køb.

Med hensyn til stang, prøv Bercly titanium ssgs på 9 eller 10 fod jeg vil anbefale 10 fod hvis du vil fiske med bombada, det er en let langt kastende stang som er rigtig god at fighte en stor havørred med.
den er set hos Sport Dres til 599 kr.

det er to rigtig gode bud på grej som vil gøre dig glad på hver eneste tur uanset om der er fisk eller ikke.

Vil du bruge flet line har ABU hjulet en speciel spole til det så man ikke behøver bagline, som fletline vil jeg anbefale Sufix 832 i 0,15

held og lykke med køb af grej, har du mulighed for det så prøv de hos en grejhandler.

Hilsen Peder
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 09:44
Hej Peder

Vil du eventuelt uddybe hvorfor du har været utilfreds med dit sahara hjul?

Vil du bruge flet line har ABU hjulet en speciel spole til det så man ikke behøver bagline, som fletline vil jeg anbefale Sufix 832 i 0,15

Hvordan fungere denne spole siden at man ikke behøver bagline? Altså, hvad er forskellen i forhold til de fleste andre spoler?

Jeg tager lige et kik på det grej du nævner, tak for oplysningen!
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 10:06
Hej Trutta.
der er to spoler den til flet line er påmonteret gummiringe der gør at fletlinen sidder fast, den anden er bare alm glat og er til monofil line (nylon).

angående Sahara hjulet, jeg synes den køre lidt ujævn den gir sig lidt i akslen på håndtaget, har ikke den bløde gang som jeg er vandt til fra mine lidt dyrere hjul.

hilsen Peder
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
SalmoTruttaTrutta

Tilmeldt:: 01 Mar 2016
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SalmoTruttaTrutta Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2016 kl. 14:02
Okay, tak for info, Peder.

Nu har jeg fået bestilt, endte med at gå en del over budgettet så håber godt nok at jeg bliver glad for mit nye grej.

Jeg endte med en Shimano speedmaster BX på 9 fod og en kastevægt på 10-30 gram.
Der til et ABU Sorøn STX hjul i størrelse 4000 og 120 meter Sufix 832 line i størrelse 0.15 mm. Har desværre ikke råd til at fylde hele hjulet op med denne line på nuværende tidspunkt så det må blive med noget bagline af nylon indtil videre.
Til top
Jacob Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob Andersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2012
Geografisk: Vestfyn
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2016 kl. 09:00
Godt valg!

Især stangen vil du blive meget glad for. Hjulet har jeg ikke kendskab til bortset fra positiv omtale.
Det er helt normalt at fylde det inderste af spolen op med nylonline. 

Knæk og bræk Smile





Jacob
Til top
john jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
johnasnæs

Tilmeldt:: 02 Nov 2010
Geografisk: vipperød
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér johnasnæs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Mar 2016 kl. 00:05
hej er der en her der kender Peter birch christensen i 9520 i skørping ,og vil give mig hans tellefon nr ,eller få peter til at ringe til mig på 20702905 mvh John asnæs jensen ang noget grej køb, tak
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down