Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Købt: Eka fiske lommekniv noget værd ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Købt: Eka fiske lommekniv noget værd ?
    Sendt: 12 Maj 2016 kl. 17:14
jeg ville høre om nogle har erfaring med det mærke, og hvis så hvilke ? mange af modelerne er på tilbud til ca 300kr på cdon pt så jeg overvejer køb modelen jeg har kigget på er eka swede 10
kan du anbefale andre mærker der kan fåes til ca den pris vil jeg meget gerne høre om dem også


Redigeret af Ronny73 - 14 Maj 2016 kl. 07:21
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 08:16
Hej Ronny

Jeg har i flere år brugt en EKA Fishblade, íkke en fordekniv, men en kniv hvor bladet kan svinges rundt så man har enten er filetkniv eller en bugåbner. Den har holdt skarpheden rigtig godt. EKA Swede 10 er formentlig lavet af samme type stål.
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 13:27
hej. kan de tåle saltvand, eller skal man skylde dem i fersk vand efter brug ? min abu fiske kniv var der rust på efter 1-2 ganges brug. den var så også meget billigere
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:35
Citat: Ronny73

hej. kan de tåle saltvand, eller skal man skylde dem i fersk vand efter brug ? min abu fiske kniv var der rust på efter 1-2 ganges brug. den var så også meget billigere


De rustfrie stål varianter man bruger til knive som skal være skarpe, kan ikke i længden tåle saltvand. De skal skylles og holdes rene. Ellers skal du over i A4 stål, men så kan det ikke holde en æg.

Alternativt kan du gå efter en kniv i beta-titanium eller keramik, men det bliver noget dyrere.
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:07
tror jeg holder mig til den swede 10. så må jeg bare skylle den efter brug. det er vel ikke nødvendigt at skille den af for daglig vedligeholdelse ?
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:38
Jeg har en fiskekniv som også er lavet af 12c27 som den Swede 10 du kigger på, den bliver skyllet under vandhanen efter hver tur og efter 8 år er der endnu ikke nogen rust på den..
Men skulle den være rusten efter 5 år er udgiften til en ny overkommelig, så hvis blad profilen passer dig så er det bare købe den..Wink
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:49
super. tak for hjælpen begge 2. den bliver bestilt om 2min, opdagede lige de har 1 20%kode til camping/knive så 252kr med fragt :-)

@Kim det lyder godt, jeg fik lige en flad fornemmelse om der kunne komme rust mellem klinge og håndtag hvis man ikke skruede den fra hinanden, så det var rart at høre man ikke skal tænke på det
Til top
J.KROG Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
f-hunter Avatar

Tilmeldt:: 15 Apr 2016
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér f-hunter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2016 kl. 17:43
Hej Peter
Hvad er Beta-titanium kan knive lavet af dette blive skarpe og holde skæret.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2016 kl. 17:51
Hej J.Krog

Den korte forklaring er at titanium findes i flere krystalformer. Den mest almindelige kaldes alfa. Beta kan i modsætning til de andre hærdes, og kan holde en æg næsten lige så godt som de bedste af rustfrit stål. Titanium bruges til dykkerknive simpelt hen fordi det aldrig korroderer i saltvand. Jeg har i flere år brugt en sådan dykkerkniv, og den er trods hård behandling stadig skarp og helt uden korrosion. Men prisen på sådan en kniv er desværre ret høj.

Mvh. Peter
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Maj 2016 kl. 17:54
Og så skal det lige bemærkes at en titanium kniv er forbavsende let i forhold til størrelsen.

Pas i øvrigt på: nogle "titanuim" knive er bare stål med en tynd belægning. De holder ikke.

Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down