Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny fisker! Nyt hjul! hjælp?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kennie Ch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KCM

Tilmeldt:: 03 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KCM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny fisker! Nyt hjul! hjælp?
    Sendt: 03 Okt 2016 kl. 11:08
Hej med jer ! :) Jeg er ny her på siden.
(spring alt sniksnakken over og gå direkte til emnet, ved at læste den fede skrift længere nede) 

Jeg genoptog min gamle hobby da jeg tidligt på sommeren fangede en regnbueørred meget overraskende da jeg bare sad med en ven ude for en havn, og smed lidt med en abu garcia mo wobler (starlight til dem der skulle være interesseret i det). Det var sgu den der fangede mig og ikke omvendt Wink siden da har jeg brugt mange tusinde kr til udstyr, brugt hele sommeren og da jeg endelig fangede en ørred for en uges tid siden var det en undermåler (taget på en hjemmemalet hugormen)... sådan kan det jo gå... men i min iver da jeg skulle afkroge den fik jeg også dyppet min næsten nye daiwa lexa 3000 i vandet, det var det altså ikke så glad for. Så nu kan det se frem til en omgang service. Min ven der arbejder i en grejbutik solgte mig det hjul og sagde det ville være helt perfekt, desværre må jeg sige at jeg synes det er lidt stort og voldsomt? Jeg synes det ligner noget der egner sig bedre til gedde fiskeri eller lign, men hvad ved jeg også om det, sidst jeg stod med et hjul og stang i hånden var jeg 15 år gammel, det er alligevel også 12-13 år siden nu.

Derfor kigger jeg nu efter et nyt hjul der virkelig kan holde til noget, og samtidig er lækkert at køre med naturligvis, og ikke mindst noget der har et fint lineoplæg. Det kunne være fedt hvis det var et decideret saltvandshjul. Jeg har en 1500-2000 kr at gøre godt med til formålet. Jeg har fået at vide jeg skal holde mig væk fra shimano og okuma, det ene slides for let og det andet kunne man ikke få reservedeletil, eller få reperaret (kan ikke huske hvilket af hjulende der fik hvilke beskyldninger men siden det var fra en ven der arbejder med fiskegrej hver dag lyttede jeg da) Men da jeg er her er det jo også for at få en secound opinion, og overall høre hvad i synes der er godt.

lidt (måske) ligegyldig data:
fiskestang: 9.6 savage gear custom coastal
fiskeriet: langs stevns kyst, også i dårligt vejr (dvs hjulet får sprøjt fra havet) efter havørred. Endegrejet er somregel gennemløbere, af mange forskellige slags.

jeg ved godt man ikke skal dyppe sine hjule i vandet forresten, uanset hvor meget de er egnet til saltvand Wink
 
2bis or not 2tbis
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 11:14
Hej

Jeg tror at Penn Clash kunne være et godt bud
Det får mange fine ord med med, og det er årets hjul ved iCast
http://www.penn-fishing.dk/catalogue/fiskehjul,30767/fastspole-hjul,30768/clash,9717.html
Det er mit næste hjul til kysten
Til top
Kennie Ch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KCM

Tilmeldt:: 03 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KCM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 11:26
Det ser godt nok fornuftigt ud, også til prisen og ja fine ord det får må man sige.
Det ligner da hjulet jeg bare må have.Thumbs Up Tusind tak for hjælpen Nick.
2bis or not 2tbis
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 17:35
http://www.lystfisk.dk/soron-stx-12164515.html

ABU hjul som er til saltvand, et meget lækker hjul som køre rigtig godt og har fin lineoplæg, fås for kun  899,00 kr, jeg synes der er meget kvalitet for pengene, jeg ville vælge str. 30 til kysten og 40 til åen, men vurder selv hvad du synes,  besøg grejhandler hvis du har mulighed, de kan godt ha dem selv om det ikke fremgår af deres hjemmeside.
held og lykke med køb.

hilsen Peder
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2016 kl. 20:43
jeg har stx40, og er meget glad for det,  som jeg læser dit indlæg i 0, skyller du ikke hjul efter brug ? det har de bedst af, uanset om der står saltvands bestandig
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2016 kl. 09:19
Hej Kennie

Glad for at kunne pege dig i den rigtige retning
Jeg har efterhånden været nogle hjul igennem og jeg har også haft Abu Sören STX, i Str. 40 - Det er et OK hjul til prisen, men jeg ville ikke gå ud og investere i det igen (Gav mit til et familie medlem fornyligt, efter ikke at have brugt det i et par år)
Jeg blev hurtigt træt af slør, mislyde & dårligt line oplæg - Og jeg fisker meget med bombarda og her var der en styg tendens til at lave vindknuder.

Jeg gik relativt hurtigt videre til Shimano fælden, hvor jeg har hængt i til fornyligt.
Shimano laver nogle super fede hjul som køre bedre end noget andet, og det virker - Men de skal passe smøres og ikke misbruges.
Jeg tror at du vil blive glad for Clash hjulet med det du skriver, men uanset hvilket hjul du vælger skal det smøres og skylles en gang i mellem

- Nick
Til top
Kennie Ch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KCM

Tilmeldt:: 03 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KCM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 13:56
@Ronny  Jeg skyller det ikke, men jeg tager en våd klud og tøre hen over det et par gange, og til sidst en tør, skal det da helt ind under hanen ? Det fik jeg ellers at vide man kun skulle gøre hvis det havde været helt nede og blive dyppet i vandet, men det kan jo være en misinformation hehe.

@Nick Ishøi  
Jeg tror også clash er et godt bud, jeg har bestilt et nu hos min lokale grejhandler i str 3000 så nu må vi se hvor lækkert det er hehe. Jeg har hørt at det er en god ide at få det smurt igennem allerede når det pakkes op første gang, for at være sikker på det er gjort ordenligt, er det noget i ville anbefalde mig at fortælle min grejhandler at han skal gøre ?  

Jeg har også kigget på lidt billigere abu hjul til 5-900 kr, men det bliver nok som et reservehjul - eller lånehjul til gæsterne, når der bliver lidt penge til det igen. Nu skal jeg jo også ud og finde mig et par billige "gode" vaders inden længe, da de gamle er ..... gamle og slidte, jeg vil helst ikke smide over 1000 kr til dette, nogen råd til et par billige åndbare vaders der ikke er helt ringe ?


Redigeret af KCM - 05 Okt 2016 kl. 13:58
2bis or not 2tbis
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2016 kl. 15:01
Altså skylles, jeg tager min bruser ,sæter den på koldt vand,og giver hjulene nogle sekunder under det, tænker det virker som en god regnskylle, fjerner salt og snavs, bagefter lader jeg det tørrer og pudser det lidt med en klud, hver 3-4 gang får det en smule smørelse, det har jeg gjort 30-40 år nu.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2016 kl. 22:29
Jeg er meget imponeret af et Penn Sargus - det går bedre og bedre for hver gang det bliver brugt (og det gik rigtig godt fra starten)
Mvh
Til top
Kennie Ch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KCM

Tilmeldt:: 03 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KCM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 09:23
@frank pedersen   Det jeg har fået at vide af min ven i grejbutikken der sker når man skyller det voldsomt igennem er at du presser vand ind steder der ikke var vand før (medmindre hjulet har været helt under vand) og derfor mener han at dt skulle kunne gøre mere skade end gavn, f.eks at skylde sit hjul på den måde.
Men han er jo også grejhandler hehe, det kan være han synes mine hjul ikke skal holde længe :P 
2bis or not 2tbis
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 12:12
Joe, voldsomt igennem, det er ikke værre en en god dansk regnskylle, jeg passer både kone,børn og børnebørns fiskegrej, har aldrig oplevet et et hjul er rustet sammen, fisker stadig periodisk med ABU C4 hjul som vi har brugt mere end 15 år både på kystren, i Norge og åer i danmark, Har et sigma der er 30 år gammelt og bortset fra slør i håndtaget , virker det som da jeg købte det, har fanget utallige havørreder på den engang.

Ingen tvivl om at vore Shimano Aernos 4000 ,som vi bruger nu er lækrere som al ny mekanik, og passer også bedre til Laks i Skjern mm, men delvis fordi vi nu bruger tungere agn end de lette blink fra min ungdom.


Problemet med de gamle hjul er at, sliddele ikke mere kan købes, bøjlefjedre ,et knækket håndtag og lignende gør at hjulet ender son reservedele ,ikke hjulet som sådan, men ingen firmaer ligger inde med stumper 15-20 gamle, køb og smid væk er nutidens løsning.



Til top
Michael Kildemand Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kildemand

Tilmeldt:: 07 Aug 2012
Geografisk: Kolding
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kildemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 13:52
Hvad med det nye Shimano Stradic FK hjul? Er selv den lykkelige ejer af hjulet og bruger det til kyst og sø - det kører virkelig godt, høj gearing og meget let. Fik det første af dem i januar måned og indtil nu spiller der bare - fisker ca. en gang om ugen. 

Hvis det bare er i nærheden af det gamle Stradic FJ, så er her en vinder... 

Flere internationale tests roser også dette hjul. 

Kan købes mange steder til omkring 1200,-
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 14:52
100% det nye stradic! Bedre hjul til prisen findes vel nærmest ikke. Jeg har flere venner som fisker voldsomt meget, og det spiller bare det hjul! :D Det får ihvertfald min anbefaling. 

Rasmus
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 18:52
Jeg har 2 nye Exage 2500 til kajak. Det virker som om, kvaliteten er hævet lidt? Selv i et langt kast med 16-18 gr virker de ikke særligt belastet under indspinning. Normalt vil et 3000 eller 4000 være, at foretrække til de vægte. Så de billige kan godt være lidt med der. Et Stradic er jo nok mere lækkert og har jo altid været en rigtig slider.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2016 kl. 18:55
Redigeret



Redigeret af sage - 07 Okt 2016 kl. 20:42
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Kennie Ch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KCM

Tilmeldt:: 03 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KCM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2016 kl. 18:29
Tak for råd alle sammen - Det blev til et penn clash :)  Det køre ikke ligeså lækkert som mit daiwa lexa sh3000 men jeg kan stadig bedre lide det. Jeg føler jeg har langt mere kontrol over hvad jeg laver med det, det er lidt svært at forklare måske, og så er jeg overrasket over hvor let det er - af et penn hjul at være (skulle også være deres letteste hjul nogensinde) Man kan mærke at det er kvalitet man står med, som er lavet til at blive "mishandlet" Jeg er sikker på det hjul vil holde længe, hvis jeg bare passer godt på det.
2bis or not 2tbis
Til top
Jørgen Riddersholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
riddersholm

Tilmeldt:: 14 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér riddersholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Okt 2016 kl. 17:33
Hej Kennie

Hvis du kan lidt udenlandsk, er her (efter min mening) det bedste bud på den rigtige pleje & pasning af et hjul som bruges i saltvand:

https://www.youtube.com/watch?v=t7abva3HqJA

mvh jr

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down