Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havørred Sjælland -

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havørred Sjælland -
    Sendt: 30 Dec 2009 kl. 20:53
simon agerholm skrev: Jesper F ;


Men se nu bare Ole R. - han både forsøger at drille mig, og kaster med tudekiks.. Det er jo for groft;-);-)
Hehe....



Jeg hverken driller eller kaster med tudekiks, som du prosaisk forsøger at fremstille mig;-) Men det er da sjovt at nogen mener jeg bør finde mig en anden hobby, blot fordi jeg mener noget andet end dem selv - det kan du jo fundere lidt over.

Men du har en sær tendens, eller behov for, konstant at fremhæve dig selv og dine bedrifter med fangster af mange og store fisk, og fint nok med mig, men midt i al din iver for at argumentere for naturligt gydende fisk glemmer du bare at du jo åbenbart er så hamrende priviligeret, at du kan afse så meget tid til din hobby - og som følge deraf gode fangster.

Det er bare langt fra alle der kan dyrke deres hobby i det omfang, og jeg møder ikke nogen på min vej langs de østsjællandske kyster, der ´´bare´´ lige går ud og fanger en 5 kilos.
Det lod sig gøre tilbage i 2002-2004, men da kystudsætningerne blev indstillet sluttede festen for alvor, og nu er der sgu langt mellem fisk i den kaliber.

Jeg fisker udelukkende på Stevns, et område hvor chancerne for store fisk er større end noget andet sted i landet, ligesom snitvægten ligger omkring de 2 kilo. Dette faktum til trods, så kan jeg, modsat dig, ikke bare gå ud og fange en 5 kilos, og jeg kan slet ikke love at jeg fanger en i 2010 - dels fordi jeg ikke gider at fiske med tophue i det følgende år, men også fordi jeg anser sådan en udtalelse for at være et udtryk for arrogance og iøvrigt stik mod bedrevidende.

Det ville da være pivlækkert hvis vi kunne have et godt fiskeri alene med bestande af naturligt gydende fisk, men den får ingen mig til at tro på så længe det såkaldt rekreative fiskeri med erhvervsmæssige redskaber (læs: garnfiskeri) er tilladt.

/Ole
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:02
Ole Rådhede skrev: <

Jeg hverken driller eller kaster med tudekiks, som du prosaisk forsøger at fremstille mig;-) Men det er da sjovt at nogen mener jeg bør finde mig en anden hobby, blot fordi jeg mener noget andet end dem selv - det kan du jo fundere lidt over.

Men du har en sær tendens, eller behov for, konstant at fremhæve dig selv og dine bedrifter med fangster af mange og store fisk, og fint nok med mig, men midt i al din iver for at argumentere for naturligt gydende fisk glemmer du bare at du jo åbenbart er så hamrende priviligeret, at du kan afse så meget tid til din hobby - og som følge deraf gode fangster.

Det er bare langt fra alle der kan dyrke deres hobby i det omfang, og jeg møder ikke nogen på min vej langs de østsjællandske kyster, der ´´bare´´ lige går ud og fanger en 5 kilos.
Det lod sig gøre tilbage i 2002-2004, men da kystudsætningerne blev indstillet sluttede festen for alvor, og nu er der sgu langt mellem fisk i den kaliber.

Jeg fisker udelukkende på Stevns, et område hvor chancerne for store fisk er større end noget andet sted i landet, ligesom snitvægten ligger omkring de 2 kilo. Dette faktum til trods, så kan jeg, modsat dig, ikke bare gå ud og fange en 5 kilos, og jeg kan slet ikke love at jeg fanger en i 2010 - dels fordi jeg ikke gider at fiske med tophue i det følgende år, men også fordi jeg anser sådan en udtalelse for at være et udtryk for arrogance og iøvrigt stik mod bedrevidende.

Det ville da være pivlækkert hvis vi kunne have et godt fiskeri alene med bestande af naturligt gydende fisk, men den får ingen mig til at tro på så længe det såkaldt rekreative fiskeri med erhvervsmæssige redskaber (læs: garnfiskeri) er tilladt.

/Ole
Så skete det utænkelige at jeg skulle give Ole ret i en udtalelse. Selv med +120 dage på kysten forventer jeg heller ikke at fange en +5kg på kysten i 2010.(y)
Til top
Frederik Lorentzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Phredz Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 254
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Phredz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:05
Hej Simon
Jeg er egentlig enig i dit håb om en naturlig reproducerende HØ bestand, hvis det så stadigt er muligt at fange en fisk en gang imellem på sjællands kyster, men det burde det vel være, min uvidenhed gør at jeg ihvertfald vil til det møde om havørred sjælland.

Men det om at det aldrig har været nemmere at fange en 5+(i åer) er det ikke bare et naturligt resultat af at der bliver gjort noget så fiskene kan komme op i åerne og at der i det hele taget bliver gjort mere for vores åer nu så der er fisk der vender hjem. Det har vel ikke meget med virkeligheden ude på kysten at gøre, mange af de fisk som du oplever i åen bruger sikkert ikke meget tid nær kysten, den eneste grund til at du kan pille dem ud af vandet er at de skal op og sikre bestanden og sikre at vi ikke behøver at sætte helt så mange smolt ud på kysten længere. Ved el-fiskeri i køge å var gennemsnits størrelsen ikke langt fra 5 kilo, men det er ikke helt det indtryk jeg har af fiskeriet på kysten der støder op til køge. Held og lykke med den der 5+ kystørred jeg har selv fået lavet et lignende løfte, men med udløbsdato imorgen (nytårsaften) og jeg nåede kun lidt over halvvejs:-)

Jeg har aldrig oplevet det gode fiskeri som mange af jer og har faktisk lidt svært ved at forestille mig at fange så mange fisk som i husker i har gjort, men så tænker jeg at det jo trods alt også bare er lystfisker historier:-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:09
Kjeld ; Jeg mener nu ikke at have påstået, at mine fisk blev fanget på kysten - men mon ikke de trods alt har været på kastehold mange gange, og egentlig burde kunne nappes på kysten.

Jeg kender efterhånden en smule til området ved Ishøj/St.Vejle Å - og det er da også dér jeg har tænkt mig at luske ud og fange en 5 kgs. til at drille Ole R. med.

Udsætningerne dernede foretages på en dispensation, og kan nok kun lade sig gøre fordi der ikke er et gydevand i nærheden som disse fisk kan forurene.
Du har helt ret - dét er putfiskeri. Derfor hjemtager jeg også gerne mine fangster fra det vand.

MEN, men, men... Det er IKKE vejen frem, og jeg tror selv du har set hvordan fiskeriet nogle gange foregår dernede... Det har fandme ikke noget med hverken lyst eller sportsfiskeri at gøre.. Voksne mænd med tunge blink med MEGET store 3-kroge som fisker på nogle fisk som blot svømmer forvirrede rundt.

Jeg gider ikke engang sætte procenttal på hvor mange fejlkrogninger der sker - og hvis det virkelig er sådan noget fiskeri vi kan se frem til med evt. fremtidige kystudsætninger - så siger jeg sgu velbekomme:-(:-(

Dog skal det siges at en meget stor del fisker med en ret høj moral, men blodrus ses desværre meget ofte - også fra enddog meget kendte lystfiskere.. Eksempelvis har der været tilfælde hvor ´´man´´ lige monterede en ekstra 3-krog i springringen hvor vi andre hæfter linen....

Havørredfiskeri må gerne være svært, nulture er da en del af charmen...
Vejen frem må da være at vi optimerer vores gydevandløb, og nøjes med at fange hvad det giver os mulighed for... Ellers må i sgu få DSF til at købe og drive nogle putsøer, så fryserne kan blive fyldt;-)
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:19
Ole R ;

Du har ret, jeg har ganske enkelt været priviligeret at kunne fiske når jeg har haft lyst i en del år. DERFOR har jeg kunnet opsøge heldet..
Det er ihvertfald ikke arrogance, men en konstatering af at utrolig meget fisketid, giver resultat.

Jeg håber at kunne vise dig en sjællandsk havørred over 5 kg... kan ikke love mere end en nedgænger i den størrelse i første omgang:-)

Herudover synes jeg vi skal søge at holde os til tråden, og undlade det personlige - jo mindre det har relevans..
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:25
simon agerholm skrev:

Jeg kender efterhånden en smule til området ved Ishøj/St.Vejle Å - og det er da også dér jeg har tænkt mig at luske ud og fange en 5 kgs. til at drille Ole R. med.


Kære Simon

Om du så fanger 10 stk. 5 kilos i 2010 så er det ikke noget du kan drille mig med - jeg har fanget min andel af store fisk, så på den konto føler jeg faktisk ikke at jeg har noget til gode. Naturoplevelser i rigt mål kan jeg til gengæld glæde mig til igen og igen når jeg drager afsted, at det så også kaster en fisk af sig ind i mellem er kun en ekstra bonus.

Ser du, jeg er for længst kommet over det stadie i mit lystfiskerliv hvor det hele handler om mange og store fisk.
Jeg vil da med glæde imødese den dag i 2010 hvor du fanger en 5+, jeg glæder mig altid over andres fangster, men i dit tilfælde vil jeg være ekstra glad, mest fordi det ikke må være sjovt at skulle fiske med tophue et helt år;-) Og så kan du jo også få en ide om hvordan det rigtige fiskeri foregår:-)


Havørredfiskeri må gerne være svært, nulture er da en del af charmen...


Altså - nu må du bestemme dig. Nu har du brugt en del spalteplads på at overbevise os om hvor let det er, og nu må det gerne være svært? Er du radikal?

Nulture findes ikke - kun ture uden fisk, husk det.

/Ole
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansenn

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansenn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 21:28
Hej Ole

Jeg kan kun give dig ret..

Jeg fangede også flere flotte havørreder mellem 3-4,5 kg i i årne frem til 2004.. Men da man stoppede udsætningere på sjælland flere steder så kender jeg mange dygtige kystfiskere som før hen fik fisk på 3-5 kg hvert år nu får de sku maks op til 2 kg og de fisker sku lidt mere end jeg gør på kysten også deres fangster er mere en halveret fra 2003-2004.

Men der skal ske noget positivt så vi igen kan få de gode tider tilbage med flotte havørrder i en go størrelse på kysten.

Og det er efter min mening kun gøres med en form for kystudsætningere på sjælland.



Mvh Rasmus Hansen (y)
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 22:01
Rasmus Hansen skrev: Hej Ole


Men der skal ske noget positivt så vi igen kan få de gode tider tilbage med flotte havørrder i en go størrelse på kysten.

Og det er efter min mening kun gøres med en form for kystudsætningere på sjælland.



Mvh Rasmus Hansen (y)


Dette er jeg også bange for at du har meget ret i.

Jim.
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 22:29
Simon

I 2005, ved sidste bestandundersøgelse, blev smoltudsætningerne i vandløb der primært fødder Stevns med store fisk, nedsat med ca. 10.000 fisk fordi den naturlige reproduktion godtgjorde at det ikke var nødvendigt at udsætte flere fisk.
Der bliver frem til 2012 årligt udsat ca 30.000 fisk i de åer der fødder Stevns ( halvårs og smolt).
Der har siden 2005 fra mange hold blevet gennemført en masse vandløbsrestaurerings projekter der fremadrettet vil betyde mange flere store fisk, også på Stevns.
Een vildfisk gør det stadigvæk ud for ihvertfald 15 udsætnings fisk. Vejen frem må derfor være flere vildfisk. Alt andet er sludder!
Lovmæssigt er det sådan at udsætning af fisk skal foretages fra fisk som opfiskes af vildfisk fra de vandløb hvor de ønskes udsættes.
Flere udsætninger af p&t fisk vil derfor betyde at nogle skal få fingeren ud og deltage i elfiskeriet for at kunne fange flere fisk over 5kg. på kystvejen.


Lad os se hvad Kaare har tænkt sig med projektet før vi farer i blækhuset. Måske det bliver godt i sidste ende:-)
Håber du kommer:-)

Venlig hilsen

John Ø.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2009 kl. 22:46
Ja, lad os se hvad Kaare synes at vi andre 55.000 lystfiskere skal.

Mvh
Jim.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 10:57
jim holm skrev: Ja, lad os se hvad Kaare synes at vi andre 55.000 lystfiskere skal.

Mvh
Jim....


Nu kan Kaare vel kun komme med forslag til hvordan der kan komme flere fisk ved kysterne, da det er DTU Aqua som har det sidste ord.
Bare lige for at sætte det på plads.

Men ret sjov læsning i denne tråd...
DSF kommer med en fremstrakt hånd, og med det samme kommer tråden til at handle om hvem der kan fange flest fisk over 5 kg. ved kysten....
Hvor er jeg glad for jeg ikke bor på abeøen, for i har da virklig et problem...

Godt Nytår
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 11:13
Hej Henrik.
Vi er også glade for at du ikke bor herovre;-)

5 Kgs. jeg har den største diller tralalala, skal du bare glemme. der vil også være den slags mennesker i jylland, de findes alle vegne.
Hvis vi nu tager JA kasketten på, så vælger jeg at tro at grunden til at der bliver skrevet så meget er netop fordi det har folks interesse og det enkelte individ har efterhånden fået øjnene op for hvad man kan udrette som forening.
Et glimrende eksempel er Køge sportsfiskerforening, det kæmpe stykke arbejde der er blevet lagt i at etablerer gydebanker begynder at bære frugt og fremtiden ser rigtig lys ud for ørreden i Tryggevælde, køge å og tilstødene åer længere inde i landet.

Om vi skal forebygge i stedet for at helbrede, tager jeg som et positivt spørgsmål, fordi vi er allerede inden mødet enige om hvad det er vi vil.. nu skal vi bare finde vejen.
Her har jeg personligt INGEN kompetencer i hvad der er bedst ej haller flere af mine medfiskere har den nødvendige kompetence, men derfor kan man jo godt udtale sig på baggrund af den viden og erfaring man nu har, det er ret beset ikke forbudt;-)

Heldigvis sidder der nogle kompetente mennesker i dtu aqua og jeg sætter min lid til at Hr. K.M.Ebert og følge nok skal få truffet de rigtige valg.
Godt nytår Henrik
Og kig nu lidt mere mildt på de tossede sjællændere, de mener det ikke så slemt, ofte tror jeg faktisk at det mere drejer sig om at det er jyden der føler sig ramt;-)


/Allan
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 11:20
Kaare har lagt et initiativ og et tilbud ud til os. Enig lad os tage imod det, og det gør vi bedst ved at møde op lørdag d. 30. januar med åbent sind.

Hvis det utrolige skulle ske, at vi har en teoretisk mulighed for at skabe en naturlig bestand af havørred, som kan udmønte sig i et bæredygtigt fiskeri på de sjællandske kyster, så er det naturligvis det, vi skal gøre.

Skal der andre tiltag til, så lad os se på, hvordan det kan gøres.

Men som udgangspunkt, så mød for pokker op den dag, og lad os tage hul på de muligheder, som der måtte være.

I bund og grund handler det om, at vi skal sikre os muligheder for, at vi kan fastholde de lystfiskere, der er på Sjælland og så åbne op for en tilgang af nye lystfiskere.

Dagens unge har et utrolig vifte af tilbud i deres fritid, og skal vi have lystfiskere i årene fremover, så skal der ske noget markant.

Bolden er sat i spil, så lad os samlet arbejde for, at den også kommer i mål.

Det vil sgu være trist, om vi må ende ud i, at lystfiskerne på Sjælland ikke tog imod dette tilbud.

Jeg ved godt, hvor jeg vil være lørdag d. 30. januar. Den dag vil jeg godt investere i dette tilbud.

Godt Nytår.
mvh
kjeld
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 11:40
Henrik Christensen skrev: <

Nu kan Kaare vel kun komme med forslag til hvordan der kan komme flere fisk ved kysterne, da det er DTU Aqua som har det sidste ord.
Bare lige for at sætte det på plads.

Men ret sjov læsning i denne tråd...
DSF kommer med en fremstrakt hånd, og med det samme kommer tråden til at handle om hvem der kan fange flest fisk over 5 kg. ved kysten....
Hvor er jeg glad for jeg ikke bor på abeøen, for i har da virklig et problem...

Godt Nytår


Hej Henrik.

Ja det faldt mig faktisk også for brystet.
I et forsøg på at spore tråden ind på noget mere relavant, nemlig at få nogle tilkendegivelser om hvorledes man oplever kystfiskeriet lokalt ift de tiltag der er gjort, så jeg til min irritation at det hele i stedet endte med en tåbelig diskussion som i virkeligheden lå fjernt fra det faktiske emne, faktisk får man i stedet nogenlunde samme fornemmelse som at smide en håndfuld karameller i en sandkasse og med slet skjult respekt for lokalpatrioismen skal jeg høfligst afstå fra at udtale mig om hvilken landsdel der primært er beboet af idioter.

Godt nytår.
Mvh
Jim.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:02
Godt set Jim, men så er det jo aldeles fint, at vi nu kan få hjælp fra Guds eget land ;-)
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:16
jim holm skrev: <

Hej Henrik.

Ja det faldt mig faktisk også for brystet.
I et forsøg på at spore tråden ind på noget mere relavant, nemlig at få nogle tilkendegivelser om hvorledes man oplever kystfiskeriet lokalt ift de tiltag der er gjort, så jeg til min irritation at det hele i stedet endte med en tåbelig diskussion som i virkeligheden lå fjernt fra det faktiske emne, faktisk får man i stedet nogenlunde samme fornemmelse som at smide en håndfuld karameller i en sandkasse og med slet skjult respekt for lokalpatrioismen skal jeg høfligst afstå fra at udtale mig om hvilken landsdel der primært er beboet af idioter.

Godt nytår.
Mvh
Jim.



Ja tænk en gang, sådan har debatter det jo sommetider med at udvikle sig, og som jeg lige ser det så er der jo netop kommet de tilkendegivelser du henviser til - nogle mener det er let at fange en masse store fisk - andre mener det modsatte.

At det så kommer til at handle om 5+ fisk beror jo på den yderst skråsikre udtalelse om, at det aldrig har været lettere at fange fisk i den kaliber på Sjælland.
I det mindste fik vi da afklaret, at det muligvis er tilfældet i nogle af åerne, men så sandelig ikke på kysten. Hvad er der galt i det? Og hvad er det mere du vil have?


Din afsluttende bemærkning om hvilken landsdel der holder flest idioter er der helt sikkert også forskellige meninger om;-)


/Ole
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:52
Allan Overgaard skrev: Hej Henrik.
Vi er også glade for at du ikke bor herovre;-)

5 Kgs. jeg har den største diller tralalala, skal du bare glemme. der vil også være den slags mennesker i jylland, de findes alle vegne.
Hvis vi nu tager JA kasketten på, så vælger jeg at tro at grunden til at der bliver skrevet så meget er netop fordi det har folks interesse og det enkelte individ har efterhånden fået øjnene op for hvad man kan udrette som forening.
Et glimrende eksempel er Køge sportsfiskerforening, det kæmpe stykke arbejde der er blevet lagt i at etablerer gydebanker begynder at bære frugt og fremtiden ser rigtig lys ud for ørreden i Tryggevælde, køge å og tilstødene åer længere inde i landet.

Om vi skal forebygge i stedet for at helbrede, tager jeg som et positivt spørgsmål, fordi vi er allerede inden mødet enige om hvad det er vi vil.. nu skal vi bare finde vejen.
Her har jeg personligt INGEN kompetencer i hvad der er bedst ej haller flere af mine medfiskere har den nødvendige kompetence, men derfor kan man jo godt udtale sig på baggrund af den viden og erfaring man nu har, det er ret beset ikke forbudt;-)

Heldigvis sidder der nogle kompetente mennesker i dtu aqua og jeg sætter min lid til at Hr. K.M.Ebert og følge nok skal få truffet de rigtige valg.
Godt nytår Henrik
Og kig nu lidt mere mildt på de tossede sjællændere, de mener det ikke så slemt, ofte tror jeg faktisk at det mere drejer sig om at det er jyden der føler sig ramt;-)


/Allan...


Det sætter bare det hele lidt i relief, hvor store problemer i har og især hvorfor der ikke bliver gjort noget ved det..
Og ja, vi føler os ramt, især på det gode kystfiskeri i har i forhold til jyder. Se bare på Isefjoden hvor der bliver udsat over 100.000 stk fisk.
Isefjorden er på størrelse med Als, hvor der bliver udsat 18.000 stk. og så piver i alligevel....!
På fangster.dk bliver 8 ud af 10 kystfisk taget på Sjælland, og alligevel piver i....!
Tak for roserne
Osse godt Nytår til dig
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:55
Kjeld Willerslev skrev: Kaare har lagt et initiativ og et tilbud ud til os. Enig lad os tage imod det, og det gør vi bedst ved at møde op lørdag d. 30. januar med åbent sind.

Hvis det utrolige skulle ske, at vi har en teoretisk mulighed for at skabe en naturlig bestand af havørred, som kan udmønte sig i et bæredygtigt fiskeri på de sjællandske kyster, så er det naturligvis det, vi skal gøre.

Skal der andre tiltag til, så lad os se på, hvordan det kan gøres.

Men som udgangspunkt, så mød for pokker op den dag, og lad os tage hul på de muligheder, som der måtte være.

I bund og grund handler det om, at vi skal sikre os muligheder for, at vi kan fastholde de lystfiskere, der er på Sjælland og så åbne op for en tilgang af nye lystfiskere.

Dagens unge har et utrolig vifte af tilbud i deres fritid, og skal vi have lystfiskere i årene fremover, så skal der ske noget markant.

Bolden er sat i spil, så lad os samlet arbejde for, at den også kommer i mål.

Det vil sgu være trist, om vi må ende ud i, at lystfiskerne på Sjælland ikke tog imod dette tilbud.

Jeg ved godt, hvor jeg vil være lørdag d. 30. januar. Den dag vil jeg godt investere i dette tilbud.

Godt Nytår.
mvh
kjeld...


nemlig Kjeld er meget enig.
I har så mange muligheder, men i udnytter dem ikke...

Også godt Nytår til dig
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 12:58
jim holm skrev: <

Hej Henrik.

Ja det faldt mig faktisk også for brystet.
I et forsøg på at spore tråden ind på noget mere relavant, nemlig at få nogle tilkendegivelser om hvorledes man oplever kystfiskeriet lokalt ift de tiltag der er gjort, så jeg til min irritation at det hele i stedet endte med en tåbelig diskussion som i virkeligheden lå fjernt fra det faktiske emne, faktisk får man i stedet nogenlunde samme fornemmelse som at smide en håndfuld karameller i en sandkasse og med slet skjult respekt for lokalpatrioismen skal jeg høfligst afstå fra at udtale mig om hvilken landsdel der primært er beboet af idioter.

Godt nytår.
Mvh
Jim.
...


Hej Jim
Som jeg har sagt til dig tidligere, burde du være blevet politiker. Super skrevet og vi er meget enig.

Må fiskeguderne være med dig i 2010
Godt Nytår fra Als

Mvh
Henrik
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 13:05
Hej

Bare en lille oplysning til dem, som eventuelt har planer om at deltage.

Det fremgår ikke af linket i det oprindelige indlæg, men af dette link - se linket HER fremgår det, som jeg læser det, at det er ´´en lukket fest´´.

Mvh
Christian
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 13:11
Ole Rådhede skrev: <


Ja tænk en gang, sådan har debatter det jo sommetider med at udvikle sig, og som jeg lige ser det så er der jo netop kommet de tilkendegivelser du henviser til - nogle mener det er let at fange en masse store fisk - andre mener det modsatte.

At det så kommer til at handle om 5+ fisk beror jo på den yderst skråsikre udtalelse om, at det aldrig har været lettere at fange fisk i den kaliber på Sjælland.
I det mindste fik vi da afklaret, at det muligvis er tilfældet i nogle af åerne, men så sandelig ikke på kysten. Hvad er der galt i det? Og hvad er det mere du vil have?


Din afsluttende bemærkning om hvilken landsdel der holder flest idioter er der helt sikkert også forskellige meninger om;-)


/Ole


Hej Ole.

Nej der er faktisk netop ikke kommet de tilkendegivelser som jeg efterlyser.

Omdrejningspunktet for hele denne tråd ER kystfiskeriet på Sjælland, det er dette emne som denne temadag tager udgangspunkt i så i den sammenhæng mener jeg ikke at fiskemoral, å-fiskeri, 5 kgs havørred eller tudekiks er specifikt interessant.

Vi ved jo alle at Sjælland geografisk og geologisk set er af en helt anden beskaffenhed end Jylland, derfor er fokus rettet primært på vore kyster og her var det mit ønske at forsøge at få afdækket hvor stor effekt de selvproducerende vandløb har for kystfiskeriet lokalt, derfor nævnte jeg eksemplet ´´Sdr. Jylland´´.

Mvh
Jim.

Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 13:14
Christian,
jeg har været involveret i oplægget til Kaares projekt, og der meldte Kaare ud, at ALLE var velkommen, men jeg kan godt give dig ret i, at invitatione kan være lidt svær at gennemskue.

Jeg har bedt Kaare om at give en klar udmelding for, hvem ALLE er, men den får vi nok først efter nytår.

Men det kan vel så blive på mandag.
mvh
kjeld
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 13:33
Hej Jim

Fair nok - jeg kan af indlysende grunde kun bidrage med, hvordan kystfiskeriet er i mit lokalområde, og som jeg allerede har nævnt tidligere i tråden så var fiskeriet helt i top i specielt 2002-2004, hvor der både var mange og forholdsvis store fisk. Det gode fiskeri kan formentlig tilskrives virkningen af kystudsætningerne.

Det er sidenhen gået støt ned ad bakke, det er i hvert fald de tilkendegivelser jeg får når jeg taler med folk på kysten. Årsagerne kan være mange, og en af mine egne teorier er den katastrofale mangel på tobis. Jeg ser ikke længere de massive stimer af kystnære tobis som vi så dem for 5 år siden, og deres fravær falder sammen med de ringere fangster.

Det siger sig selv at kystudsætningerne gav et godt fiskeri, men selvfølgelig er det ikke vejen frem i det lange løb.

Men i forhold til Jylland skal vi helt sikkert ikke klage over vores kystfiskeri, så langt er jeg med.

Min største beklagelse i denne sag er, at en stor del af de fisk som foreningernes frivillige har arbejdet for havner i et garn - ofte et ulovligt sat af slagsen:-(

Godt nytår

/Ole
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 14:54
Hej Ole.

Se nu bliver det jo rigtigt interessant !

Jeg har faktisk gjort den samme iagttagelse, nemlig sammenhængen mellem fraværet af netop tobiser og nedgangen i kystfiskeriet.
Da jeg boede ovre på Als kunne der til tider rent lokalt være et rigtigt godt kystfiskeri, men dette koncentrerede sig også udelukkende om lokaliteter med en stor forekomst af rejer, og her taler vi om fjordfiskeri.
På den Alsiske østkyst ( Lillebælt) var der også ganske massive forekomster af rejer men ikke ret mange havørreder og det giver næring til min teori om at ørreden på den åbne kyst i større udstrækning søger andre fødeemner.
Hvis tobisens fravær virkeligt bærer hovedansvaret for de faldende fangster på den åbne kyst hvilket jeg også tror, kan det måske bidrage til en afmystificering om hvorfor fiskene simpelthen forsvinder når de efter gydningen går i havet.
Iflg denne teori som vores iagttagelser bygger på, så burde der jo være ret godt med tobiser omkring Bornholm og Fyn for her hænger tingene jo meget bedre sammen...altså mange selvproducerende vandløb = endnu bedre kystfiskeri.

For mig at se kan disse forhåbentligt nært forestående tiltag kun hænge fornuftigt sammen ved at der sker en markant nedgang af fiskekvoterne for de nederste fisk i fødekæden samt en kraftig stramning af reglerne omkring garn, overvågning mv.

Det ville vel være ´´Gøg & Gokke´´ at forestille sig at man på baggrund af et projekt som efter al sansynlighed ender ud med at tydeliggøre at det rekreative fiskeri rent omsætningsmæssigt genererer langt flere midler end erhvervsfiskeriet uden at tilgodese den sammenhængskræft som det i sig selv er tvingene afhængigt af hvis det overhovedet skal have nogen mening, og her må jeg desværre ty til den simple kynisme som i alle andre sammenhænge styrer markedskræfterne, hvis man fra politisk side ikke kan forstå det...så er jeg sgu flov over at være Dansker.

Derfor...lad os håbe at man i DSF samt andre instanser evner at argumentere med tilstrækkelig gennemslagskraft, så kan det godt lykkedes tror jeg.

Mvh.
Jim.

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 17:32
Hej Jim

Ja der er som regel sammenhæng i tingene, og for bare 2 år siden var manglen på tobis så katastrofal at tusinder og atter tusinder af havfugle omkring De Britiske Øer døde af sult fordi deres hovedernæringskilde netop er tobis.

Hvis man læser nyhedsbrevet fra marts 2009 fra Danmarks Fiskeriforening - se linket HER så er der tilsyneladende ikke mangel på tobis i vore farvande, da man har en kvote på 167.000 tons alene i Skagerrak, Kattegat og Nordsøen.

Men det er kystnære tobis der mangler. For 5 år siden stod jeg en aftentime på Stevns og pludselig forsvandt den hvide kridtbund jeg stod på, simpelthen fordi en enorm tobisstime trak forbi. Sammen med disse kæmpe stimer kom der pænt store havørreder, som uden den helt store indsats fyldte bugen til bristepunktet.
Når man fiskede om natten kunne man konstant mærke de små stød på benene fra tobis der bumpede ind i en.

Et sådan sceneri har jeg ikke oplevet siden.

Noget kunne altså tyde på, at det er tobisernes fødeemner der mangler i det kystnære vand, og her skal vi måske vende blikket mod dræbergoplen eller ribbegoplen, som optog mange for 1-2 år siden.
Det var den gople der stort set ødelage fiskeriet i Sortehavet, og biologer har advaret om, at noget tilsvarende vil kunne ske i Østersøen.
Det er som om denne gople er gået i glemmebogen.

Jeg observerede i foråret 2009 en koncentration af disse ribbegopler på 1 meter vand svarende til ca. 5 - 8 individer pr. m3, hvilket må anses for at være ganske meget vil jeg mene.

Disse forhold kan muligvis være en del af forklaringen, jeg ved det ikke, men det må der være andre og mere velbevandrede i vandmiljø der kan svare på.

/Ole
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2009 kl. 21:22
Jeg kan simpelthen KUN se en forøgning af gydebestanden som vejen frem for det sjællandske kystfiskeri - hvis det altså overhovedet står skidt til - hvad jeg vil stille mig noget tvivlende overfor.

De kraftigt øgede gydebestande, og udvidelsen af havørredens udbredelse som Peter W. Henriksen påviste i den store undersøgelse fra 1998-2005 - mener jeg faktisk ikke man kan underkende..

Det går fremad, og på den rigtige måde, nemlig den naturlige!!

Bare tanken om at vi skal opfiske moderfisk til brug i direkte kystudsætninger er i mine øjne en katastrofe.

Dels fordi vi fjerner fisk fra den naturlige gydning (som beviseligt er det der giver resultat)

Dels fordi det i sagens natur må betyde at i vil gå dambrugerne i bedene, de selv samme dambrugere/havbrugere som ofte bliver lagt for had, fordi de forurener af helvede til, og i flere tilfælde har overført sygdomme til vildbestande..
Forøvrigt er det da min opfattelse, at dambrugerne/havbrugerne anvender netop de fødeemner til at opfodre deres fisk med, som i mener mangler i naturen - hvordan hænger det sammen at i så vil støtte et endnu kraftigere indhug i de bestande - for at fodre ´´sportsfisk´´ ??

Skal vi så til at boycote de danske havørred, ligesom det blev foreslået i en tråd at vi skal gøre med de norskeburlaks??

Det ligner sgu da et disneyland for lystfiskere - og det undrer mig nok en anelse at Ole R. ser det som en løsning at dumpe putfisk til enhver - og ellers fortæller hvor lidt selve det at fange en fisk betyder.. Altså udover at det tilsyneladende går ham lidt på, at jeg har været lidt heldig de sidste 5-6 år;-);-)
Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 03:19
Simon(y) til den del der handlede om putfisk.

Jim
Der kan være mange faktorer der spiller ind hvis nogle lystfiskere mangler de lidt større fisk i deres fangststatestik.

Da smoltudsætningerne i det område jeg beskæftigere sig med blev kraftigt reduceret i 2005 vil det uvægerligt tage nogle år før gennemsnittet kommer op for de kystfangede fisk.

I Køge å/Tryggevælde å elfiskede vi sidste år 3 fisk over 10kg. og med en gennemsnits længde på ca. 65cm. må vi konstatere at der i hvertfald i åerne i Køge bugt går rigtig mange store fisk op for at gyde. Det samme var tilfældet med gennemsnits længden i år.
Vi har i år set rigtig store fisk på nyligt anlagte gydebanker. Gydebankerne var voldb..... så vi ved hvad der virker.

Ingen tvivl om at der er noget om snakken. Hvis du fjerner en del af føde kæden vil det automatisk påvirke resten. Altså, hvis trawlerne fanger mange tobis, vil det uvægerligt påvirke de fisk der står over tobisen i fødekæden. Vi kan bare ikke se på elfangsterne/gydegravningstællingerne i åerne (tryggen/køge) at de store ikke er der mere.

Uden noget form dokumentation vil jeg mene garn og specielt bundgarn høster meget.
I 04-05 fangede vi mange +2 kg. i Faxe bugt. Den gang satte bundgarnsfiskeren først net i de fleste af sine bundgarn i juli måned. I 2006 kom der net i allerrede i slutningen af marts. Siden er gennemsnitsstørrelsen og mængden af fisk faldet markant.

Generelt vil jeg mene, at vi vil nå meget hvis vi for nakket de mange ulovlige garn, og for begrænset bundgarnsfiskerne, uagtet bundgarn er en meget miljøvenlig fangstmetode.

Sidst skal vi ikke glemme vores indhug i mængden af fisk.

Der sættes pt. ca. 650000 ørreder ud i vanløbene på Sjælland og øerne hvert år. Da jeg startede mit kystfiskeri, var der langt i mellem fiskene, men der var også langt i mellem sportsfiskerne. Idag møder jeg ofte andre sportsfiskere når jeg kommer på de kendte pladser. Ku være skægt og lave en statestik på hvor meget vi hiver op og sammenholde det med udsætningerne. :-)

Venlig hilsen

John Ø.

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 10:52
simon agerholm skrev:

Det ligner sgu da et disneyland for lystfiskere - og det undrer mig nok en anelse at Ole R. ser det som en løsning at dumpe putfisk til enhver - og ellers fortæller hvor lidt selve det at fange en fisk betyder.. Altså udover at det tilsyneladende går ham lidt på, at jeg har været lidt heldig de sidste 5-6 år;-);-)


Simon

Du bliver ved i samme smøre - prøv nu at læse det jeg rent faktisk har skrevet i denne tråd, og se så om du ikke kan sætte dig lidt ud over den lidt barnlige tilgang til min person, som du jo slet ikke kender.

Jeg fisker en del, og fanger som sådan også det jeg skal i forhold til indsatsen - og jeg er helt ligeglad med hvor heldig du har været og hvor dygtig du er, det rager mig en papand. Jeg anfægter dine udtalelser om, hvor let det egentlig er, og vi har vist også fået fastslået mere end én gang, at fiskeriet i åen og på kysten er 2 forskellige størrelser der ikke med nogen rimelighed kan sammenlignes.

Jeg har konstateret, at kystfiskeriet var bedre end det er i dag da vi stadig havde kystudsætningerne - så vidt så godt.
Selvom du og andre i denne tråd gerne vil fremstille mig som ignorant, så har jeg også her tilkendegivet, at naturlige gydebestande er at foretrække, men det er bare ikke interessant, vel Simon?

Nu er debatten drejet ind på sammenhængen mellem årsag og virkning, og det er da fint at der er store fisk i Tryggevælde å, men det mærkes bare ikke på kysten hvor jeg fisker.
Derfor min reaktion i forhold til dine store armbevægelser og udtalelser om hvor let det er at fange en 5 kilos.

Jeg har hele tiden haft den opfattelse, at der egentlig er fisk nok, men noget har ændret sig de sidste 5 år. Mange (inklusive mig selv) påstod indledningsvis at nedgangen i fiskeriet skyldtes skiftet fra kystudsætninger til mundingsudsætninger, men det giver jo ingen mening da fiskene jo stadig forlader åen og opholder sig i havet en stor del af tiden.
Derfor er det måske blandt fødeemnerne eller manglen på samme vi skal lede efter en væsentlig årsag.

Jeg er ikke ekspert i noget som helst, men jeg kan blot konstatere, at der ikke er den samme mængde kystnære tobis som for få år siden, og der er også langt mellem fisk der er proppet med tobis til bristepunktet.
Sidst men ikke mindst, så har fangsterne ved natfiskeriet i sommermånederne også været for nedadgående, sikkert fordi der ikke er tobis under land.

Der arbejdes kontinuerligt for at skabe naturlige bestande, og sådan bør det også være. Samtidig er det glædeligt at konstatere, at der trods alt er så mange frivillige hænder.
Jeg deltog i el-fiskeriet i Tryggen i 2007 og den efterfølgende strygning af moderfiskene, og der var så mange frivillige at en stor del blot kunne gå rundt og slå skader med en kæp uden egentlig at få lov til at bestille noget;-)

Så kære Simon Agerholm, du kan jo opfatte mit første indlæg som en provokation/reaktion på det nonsens du lukkede ud om hvor let det hele er, for man kan godt blive lidt træt af forskellige statements om, at det vigtigste er genetisk perfekte stammer, og at det så iøvrigt er ligegyldigt om der er fisk af betydning at fange ved vore kyster.

Noget skal der gøres, men hvad har jeg ikke en færdigpakket løsning på. Bestandsophjælpning gør det i hvert fald ikke alene, uanset hvor mange store fisk der huserer i åerne.

Jeg vil dog til enhver tid mene at garnfiskeriet skal begrænses i mest muligt omfang.

Afslutningsvis vil jeg udtrykke mit håb om, at du kom godt ind i det nye år med alle lemmer i behold - du skal jo trods alt ud og fange en kystørred på 5+ inden klokken slår midnat om et års tid;-)
Med den nuværende situation på kysten er jeg glad for at jeg ikke har afgivet det løfte.

/Ole
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 11:28
Ole R ;
Jeg burde nok havde undladt den sidste del, det var unødvendigt - og det beklager jeg. Du har jo selv med at blive lidt personlig, og jeg faldt i den samme rille:-)

Forøvrigt tror jeg vi er helt ude på et sidespor når vi diskuterer kystudsætninger - for jeg kan overhovedet ikke forestille mig at det er dét DSF/DTU har i tankerne.. Forøvrigt var der vel gode grunde til at de udsætninger blev indstillet.

Desuden tror jeg vi ser alt for snævert på lystfiskeri ved kun at se på ørreder..

Som barn fiskede jeg en del med min far og farfar, og flere andre i familien.. Simpelthen måske 5-8 mænd/drenge med hver 2 stænger, efter fladfisk.
Fiskene blev stegt på bål efterhånden som vi fangede dem.

Hvis man ønsker turister (tyskere), er det måske mere den slags fiskeri, som involverer hele familier, man skal satse på.

Forøvrigt var det sådan jeg selv fangede min første havørred, med et bundtackel og regnorm fra farfars kompostbunke - dengang var det nærmest en sensation i familien... Det må have været omkring 1980..

Herudover har vi jo Øresund, trolling på Køge Bugt, mange søer med gedder, og et væld af fjorde og bugte - hvor det næsten altid kan lade sig gøre at fange et eller andet:-)

Sådan en nytårstur hvor man sejler ud fra Kronborg mens solen står op, kan jeg forøvrigt godt anbefale - hold da op hvor er det smukt... Lidt fisk var der også,, torsk, sej og uanede mængder af sild.
Lystfiskeri er jo ikke kun fedtfinner eller fangst, men også hygge og godt selskab.
Til top
ole pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
silde ole

Tilmeldt:: 18 Aug 2009
Geografisk: glostrup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér silde ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 12:09
er der nogen der kan sige mig om der bliver sat fisk ud syd for orø i issefjorden da jeg har hørt at det gør der ikke fx vellerup
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 12:20
simon agerholm skrev: Ole R ;
Jeg burde nok havde undladt den sidste del, det var unødvendigt - og det beklager jeg. Du har jo selv med at blive lidt personlig, og jeg faldt i den samme rille:-)



Jeg prøver at undgå det personlige, men ingen er som bekendt ufejlbarlige, heller ikke jeg, så hvis jeg har været personlig beklager jeg straks.

Jeg vil til enhver tid tillade mig at være snævertsynet når det handler om mit fiskeri - det handler KUN om fedtfinner;-)

Og nej, jeg tror nu heller ikke man har tænkt sig at genoptage kystudsætningerne.

/Ole
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 13:06
Det er lidt træls, at debatten i den grad er drejet over mod to udmeldiger, som kommer fra to helt forskellige verdener. Sådan opfatter jeg det i det mindste.

Simon du taler om store fisk, men mig bekendt er du overvejende Å-fisker, men du udtaler dig om kystfiskeriet.

Ole derimod er kystfisker, og det er det, han udtaler sig om. Derfor tillægger jeg Oles udtalelser den største vægt.

I bund og grund er det bedøvende ligegyldigt, hvad der fanges i åerne, det er kystfiskeriet vi taler om, og så er en personlig Å-fanget 5+ kilos fisk ganske uden betydning, også selvom det må være dejligt at være fangeren.

Simon tag et helt år på kysten, og den 31.12.2010, der vil vi gerne høre dine resultater.

Om kystudsætninger vil blive accepteret i en vis udstrækning, må komme an på en prøve. Foreløbig har man visioner om kystudsætninger i Sydsjælland og Lolland-Falster. Så helt utænkeligt er det måske ikke.

K&B - :-)
mvh
kjeld
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Runge_100

Tilmeldt:: 20 Maj 2005
Geografisk: Isefjorden
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Runge_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 13:33
Så vidt jeg ved sættes der ikke længere fisk ud i Isefjorden, man plejede at gøre det i Maj, men det er efterhånden mange år siden..

Godt nytår til alle, må jeg dog bare fange en fisk på over 2 kilo i år....
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 13:50
Henrik Erichsen skrev: Så vidt jeg ved sættes der ikke længere fisk ud i Isefjorden, man plejede at gøre det i Maj, men det er efterhånden mange år siden..

Godt nytår til alle, må jeg dog bare fange en fisk på over 2 kilo i år....


Omkring lammefjordskanalernes udløb sættes der så vidt jeg ved stadig fisk ud udelukkende for lystfiskernes skyld da der ikke er opgang eller reproduktion.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 14:05
Kjeld ;

Du må da kunne give mig ret i, at hvis det kan lade sig gøre at fange flere og flere ørreder (også over 5 kg.;-)) i åerne, så er der fremgang i bestanden, og mig bekendt opholder havørreden sig langt det meste af året i havet, og særligt de lidt mindre, primært i det kystnære område.

Du har ret i at jeg nærmest udelukkende er å-fisker nu, men kysten var nu mit primære - indtil jeg ´´opdagede´´ å-fiskeriet.

Det er helt ok, at du som formand for Bjørnen er tilhænger af kystudsætninger - selvom de problemer opdræt af fisk medfører, vel også ligger dig på sinde. JEG tror bare ikke det kan lykkes at finde en eneste biolog som kan anbefale kystudsætninger.

Som jeg ser det kan det ikke betegnes som visionært at genindføre kystudsætningerne - nok nærmere et skrækscenario.
Pengene kan gøre mere nytte andetsteds.

Sat på spidsen, mener jeg : At hvis man vil have putfisk, så må man altså køre til en putsø,, hvor skadedyrene er inddæmmet, og ikke til fare for den øvrige natur.

Hele det her ´´projekt havørred Sjælland´´ lugter i mine øjne af at nogle vil søsætte et projekt - og ikke for naturens skyld.

Jeg deltager ikke selv i det førstnævnte møde, da jeg ved hvad det kan komme til at betyde hvis man siger sin mening, og stiller et par kritiske spørgsmål.
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld W.

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld W. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 14:58
Simon,
Få store fisk gør det ikke på kysten, og det har ikke kun med min foreningsstatus at gøre. Det er lige så meget mine ønsker som person.

Men jeg forstår slet ikke din holdning til ikke at deltage, blot fordi du har en mening. Det er jo ligesom det det hele handler om.

Et projekt som dette handler vel i bund og grund om at skaffe fornuftige betingelser for vores hobby. Var det kun for naturens skyld, så ville udgangspunktet jo være et helt andet.

Men kom dog og giv så din mening til kende, påvirk det i den retning, som du ønsker.

mvh
kjeld
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 15:57
.
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 15:58
Henrik Erichsen skrev: Så vidt jeg ved sættes der ikke længere fisk ud i Isefjorden, man plejede at gøre det i Maj, men det er efterhånden mange år siden..

Godt nytår til alle, må jeg dog bare fange en fisk på over 2 kilo i år....


Fandt lige tallene for udsætninger i Isefjorden i artiklen her (Fisk & Fri):

http://fiskogfri.amazezig.dk/Soeg/Artikler/Kystfiskeri---Havrredfest-i-lammefjorden.aspx

23.000 stk. i Tuse Å + munding

47.800 stk. i lammefjorden

De 47.800 i lammefjorden er direkte udsat for lystfiskernes fornøjelse fremgår det af artiklen.

Mvh
Rasmus Hansen

Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 19:34
I øvrigt...
Efter min mening var 90´ernes overflod af havørred på den sjællandske nordkyst ikke det der bør tænkes på som ´´i de gode gamle dage´´ da mængden af fisk var unaturligt stor.

Det var sgu for nemt at fange havørred og derfor blev mange ´´fartblinde´´ og forventer nu at fange fisk på stort set hver tur.

90´erne og de første år efter 2000 gav et boom i antallet af kystfiskere som ikke var der før, fint nok, men mange fik et urealistisk billede af kystfiskeri efter havørred.

Mange af de store/større fisk som blev fanget var enten nedgængere eller forvirrede kystudsatte fisk som havde smidt rognen på anden måde (dem der generelt optræder som store fisk i forårsmånederne, ikke mange er blankfisk) og så de større fisk som fra sensommeren og langt hen på vinteren kom ind nær udsætningssteder og ferskvandsudløb og blev der i deres søgen efter en hjemå som ikke fandtes. Fisk som hvis de kom fra en naturlig reproduktion kun i meget begrænset omfang ville opholde sig langt fra fredningsbælter ved deres respektive hjemå og derfor ikke ville være et potientielt bytte andet end ved rene lykketræf af meget ihærdige fiskere.

Mængden af blankfisk større end 50 cm. var ikke overvældende dengang heller.

Gennemsnitsstørrelsen hænger måske også sammen med fiskepresset som det er i dag. Før satte man fisk ud på smoltstadiet direkte på kysten, i dag sætter man stort set samme mængde fisk ud, men som små fisk oppe i åerne.
Før kunne man fange ørreder med forkrøblede finner omkring målet i mængder, i dag fanger man undermålere med hele finner men med mundskader fra tidligere afkrogninger.

Så snart de er over (eller omkring)målet bliver mange ørreder nakket, men de skal overleve langt flere krogninger i løbet af deres korte liv end dengang de blev udsat som smolt eftersom de bliver udsat som 1/2 og 1 års yngel.

Måske var det tid til at se lidt indad og på mængden af fisk som nakkes. Lidt restriktioner på antallet af hjembragte fisk, hvis vi er 55000 fiskere som vil fiske er der måske ikke fisk nok til at vi bare uhæmmet kan tage havørreder med hjem til gryden og stadig forvente at fange ørreder over målet.

Ved godt at det er provokerende men efter min mening er vi efterhånden for mange om for få fisk og bevidstløse P&T kystudsætninger er jo heller ikke det vi vil have, eller...

Mvh
/Rasmus Hansen
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 790
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 20:00
Henrik Erichsen skrev: Så vidt jeg ved sættes der ikke længere fisk ud i Isefjorden, man plejede at gøre det i Maj, men det er efterhånden mange år siden..


Der bliver skam sat smolt ud i fjorden hvert eneste år, i mange år var det Guden Å fisk (opdrættet på Fyn !), sidste år og igen i år, er det bl.a. Fynske !!

- se linket HER
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole Avatar

Tilmeldt:: 23 Mar 2004
Geografisk: Helsingør
Status: Offline
Beskeder: 79
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 20:16
Før fisketegnet var der frivillig indbetaling til US76 som satte fisk ud der , er der nogen som ved om de stadig eksistere?
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 20:32
rasmushansen.com skrev:

Måske var det tid til at se lidt indad og på mængden af fisk som nakkes. Lidt restriktioner på antallet af hjembragte fisk, hvis vi er 55000 fiskere som vil fiske er der måske ikke fisk nok til at vi bare uhæmmet kan tage havørreder med hjem til gryden og stadig forvente at fange ørreder over målet.

Ved godt at det er provokerende men efter min mening er vi efterhånden for mange om for få fisk og bevidstløse P&T kystudsætninger er jo heller ikke det vi vil have, eller...



Hej Rasmus

Jeg synes da absolut ikke det er provokerende at tale om baglimit, men som jeg oplever det i disse år i mit lokalområde vil jeg nok stille spørgsmål ved nødvendigheden af en sådan restriktion.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set en fisker med mere end 2 fisk i galgen.

Generelt synes jeg at folk opfører sig ansvarligt, og flere af dem jeg jævnligt møder på kysten hjemtager ikke mere end 10-15 fisk på et helt fiskeår, jeg selv inklusive.

Nødvendigt eller ej, så er en begrænsning i antallet hjemtagne fisk absolut en mulighed.

/Ole
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 20:33
Spændende tråd...

Kyst: Jeg har haft et helt fantastisk kystår 2009- en del ture og min del fisk. Men jeg ligger mig i slipstrømmen af Jesper Rosgård og Ole Rådhede - selv med 100+ kystture skal man ikke regne med liige at hive en 5 kgs. For så vidt heller ikke 4 kgs.....

Åer: -Tror egentligt ikke der fanges mere/større end tidligere i de sjællandske åer, faktisk slet ikke. Tilgengæld er der nogen der snakker en hel del mere om deres fangster ;-)


@Simon - helt objektivt uden hverken postive eller negative hensigter - du er også kendt for at mandsopdække fiskeriet, så skal der da gerne falde en fisk af indimellem
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 21:07
Simon:

En fin men nok lidt romantisk udlægning af hvilke fiskeformer der burde kunne trække turister - hermed penge og arbejdspladser.

Problemet er at disse tilgange til fisk er MEGET marginalle - Nedgangen i fisk i indre danske farvande - er til at føle på.

Solopgang gør det ikke - dem der læser fiskeblade vil fange fisk....og de kan ikke alle stå med jer nede i Ishøj havn og omegn.

Om kystfiskeriet står skidt til på Sjælland .... det tror jeg ikke jeg skal udtale mig om - Men Sjælland er stor og livet langs kysterne variere meget - Således også mængden af tobis fra år til år - Men mængde af fisk i alle former er stærkt tilbagegående - faktisk kan jeg ikke komme på een eneste art der er i fremgang i det Nordsjællandske....sådan har det desværre været længe før ribbegoplen....

Jeg tror det er sundt at skille tingene lidt ad - og at vi prøver at diskutere forholdene lidt i etaper.

De mange fremtidsmuligheder der ligger i at skabe et godt fiskeri til glæde for danskere og turister...Både på kort og lang sigt.

Hvilke omstændigheder der former de nuværende muligheder.

Hvilket slags natur-kultur man vil have i fremtiden. Ørne - vildsvin, bæver...ja der er jo mulighed for lidt af hvert - selvom alt landskab i DK - jo nærmest er domesticeret ned på millimeteren.


Til sidst vil jeg lige nævne jægerne igen - de gør det - og har gjort det længe...udsætning af fasaner...det virker...selvom vi nogen gange glemmer at denne kineser ikke høre til i den danske have...

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann





Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 21:15
Jesper Fohrmann skrev: Simon:

En fin men nok lidt romantisk udlægning af hvilke fiskeformer der burde kunne trække turister - hermed penge og arbejdspladser.

Problemet er at disse tilgange til fisk er MEGET marginalle - Nedgangen i fisk i indre danske farvande - er til at føle på.

Solopgang gør det ikke - dem der læser fiskeblade vil fange fisk....og de kan ikke alle stå med jer nede i Ishøj havn og omegn.

Om kystfiskeriet står skidt til på Sjælland .... det tror jeg ikke jeg skal udtale mig om - Men Sjælland er stor og livet langs kysterne variere meget - Således også mængden af tobis fra år til år - Men mængde af fisk i alle former er stærkt tilbagegående - faktisk kan jeg ikke komme på een eneste art der er i fremgang i det Nordsjællandske....sådan har det desværre været længe før ribbegoplen....

Jeg tror det er sundt at skille tingene lidt ad - og at vi prøver at diskutere forholdene lidt i etaper.

De mange fremtidsmuligheder der ligger i at skabe et godt fiskeri til glæde for danskere og turister...Både på kort og lang sigt.

Hvilke omstændigheder der former de nuværende muligheder.

Hvilket slags natur-kultur man vil have i fremtiden. Ørne - vildsvin, bæver...ja der er jo mulighed for lidt af hvert - selvom alt landskab i DK - jo nærmest er domesticeret ned på millimeteren.


Til sidst vil jeg lige nævne jægerne igen - de gør det - og har gjort det længe...udsætning af fasaner...det virker...selvom vi nogen gange glemmer at denne kineser ikke høre til i den danske have...
Venlig hilsen
Jesper Fohrmann


Øh... turister og arbejdspladser ? Det er vist ikke det der er formålet med denne debat, mere bare den ganske almindelige rekreative udfoldelse for sjællandske lystfiskere?

En art har da vist fremgang trods alt, ovenikøbet en vild fisk som der aldrig er gjort noget for rent fiskplejemæssigt, Fjæsingen har været i stor fremgang i de senere år... Men den er der nok ikke så mange der vil fange, og turister trækker den nok ikke.

Når du nævner jægere og fasaner igen er det så fordi du gerne vil have udsatte regnbuer på kysten, eller?

Med venlige hilsener
Rasmus Hansen
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 21:27
Hej Rasmus,
-jeg forstår nu Jespers' indlæg i forlængelse af tidligere - altså både og!!!

-Naturromatik er smukt, blot ikke specielt realistisk under nuværende rammer, fysiske, økonomiske, politiske samt kulturelle. At tro på at sjællandske vandløb skal kunne give fisk nok til antallat fiskere er ikke realistisk.

Ensidige kystudsætninger alenestående er blot put and take med et gran af faunaforurening.

-Men begge dele med kvalitet i både fysiske rammer og fisk er vejen frem, som motiverer til yderligere engagement og yderligere forbedringer af vandløb, nye projekter mm.

-hvis et skridt på vejen er kystudsatte sterile regnbuer/havørreder så folk fanger fisk - fortsætter med at fiske - interesserer sig for miljøet - fint for mig.

Turisme har nu da fyldt en del i denne debat - det kræver ikke megen rul baglæns at finde det nævnt.........

Mvh
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2010 kl. 22:15
Hmmm.....

Jeg tror jeg stopper her ;-)

Men en god diskussion...

Mvh
Rasmus Hansen
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2010 kl. 10:51
Henrik D ;

Dét har du til dels ret i, det kan godt blive til 200 ture om året - til gengæld er turene sjældent over 2 timer.
Blandt andet i kraft af de mange korte ture, har undertegnede + et par medfiskere så også kunne opdage at der visse steder er en fremragende tidlig sommeropgang.
Desuden er det sket mere end en gang at vi har fundet ulovlige ruser og garn i åerne, samt kunnet påvise omfattende fiskedød - hvor biologerne ikke fandt noget (de var nok for tidligt ude)

Herudover ER jeg å-fisker, og har meget tid.. Derfor er jeg også medlem flere forskelllige steder, primært for ikke at ´´fylde´´ for meget ved en enkelt å....

Anyway, det bliver meget interessant at høre hvad det debatterede møde munder ud i - jeg har bare ikke ret meget tro på - at det giver noget som helst, udover en masse udvalg og konsulenter en masse arbejde.

Til top
John Ø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
John Ø

Tilmeldt:: 16 Aug 2005
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér John Ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2010 kl. 11:21
Måske en tanke vær de herrer.
10 - 15 hjemtagne fisk pr. sportsfisker pr. år (iøvrigt nogenlunde sammen antal fisk pr. mand i de kystfiskerkredse jeg kommer i) gange med ihvertfald ca. 25000 sportsfiskere, ud af de påståede ca. 55000 sportsfiskere, giver et rimeligt stort antal hjemtagne fisk set i forhold til hvor mange fisk der bliver sat ud.
Fanger de sidste 30000 bare 2 hver. Såååe
Derudover skal lægges de garn/bundgarnsfangede fisk, og de tager deres store procentdel, som undersøgelser fra bla. Ringkøbing fjord har påvist.
Tager vi så trawlfiskerne oven i, som jo tager en del af de store sildeædere i Øresund/Østersøen såee.
Lægger vi yderligere de mange genudsatte fisk der dør fordi de behandles forkert ved figth, afkrogning og af sårskader, begynder det at ligne noget.
Hvis det så er en mild vinter fiskes der stort set hele året på kysten, hvor det tidligere primært var fra marts til juni og fra august til november der blev fisket af det store flertal sportsfiskere.

Der ligge måske den store forskel på nu og tidligere i antallet store fisk pr. mand pr. år. ;-)

Ska lige på job og vender så tilbage med resten:-)

Venlig hilsen

John Ø.

Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2010 kl. 11:38
John Ø:

Det var sådan set også det jeg ville frem til i mit indlæg fra tidligere...

Jeg citerer lige mig selv:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mange af de store/større fisk som blev fanget var enten nedgængere eller forvirrede kystudsatte fisk som havde smidt rognen på anden måde (dem der generelt optræder som store fisk i forårsmånederne, ikke mange er blankfisk) og så de større fisk som fra sensommeren og langt hen på vinteren kom ind nær udsætningssteder og ferskvandsudløb og blev der i deres søgen efter en hjemå som ikke fandtes. Fisk som hvis de kom fra en naturlig reproduktion kun i meget begrænset omfang ville opholde sig langt fra fredningsbælter ved deres respektive hjemå og derfor ikke ville være et potientielt bytte andet end ved rene lykketræf af meget ihærdige fiskere.

Mængden af blankfisk større end 50 cm. var ikke overvældende dengang heller.

Gennemsnitsstørrelsen hænger måske også sammen med fiskepresset som det er i dag. Før satte man fisk ud på smoltstadiet direkte på kysten, i dag sætter man stort set samme mængde fisk ud, men som små fisk oppe i åerne.
Før kunne man fange ørreder med forkrøblede finner omkring målet i mængder, i dag fanger man undermålere med hele finner men med mundskader fra tidligere afkrogninger.

Så snart de er over (eller omkring)målet bliver mange ørreder nakket, men de skal overleve langt flere krogninger i løbet af deres korte liv end dengang de blev udsat som smolt eftersom de bliver udsat som 1/2 og 1 års yngel.

Måske var det tid til at se lidt indad og på mængden af fisk som nakkes. Lidt restriktioner på antallet af hjembragte fisk, hvis vi er 55000 fiskere som vil fiske er der måske ikke fisk nok til at vi bare uhæmmet kan tage havørreder med hjem til gryden og stadig forvente at fange ørreder over målet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Desuden kan man i Sportsfiskeren på side 49 / lokalrapporten fra nordvestsjælland læse om usædvanlg mange store ørreder i Tude Å og Halleby Å under elfiskeri 2009.
Citat: ´´Jesper Thykjær fra Korsør Lystfiskerforening er lidt bekymret over de mange store fisk: Man kunne frygte at fangsten især udgøres af store fisk der lever langt til havs, mens alle havørreder med kystnær adfærd er opfisket af garn, siger han.´´


mvh
Rasmus Hansen

Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down