Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

For kort runningline

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: For kort runningline
    Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:25
Citat: karupfiskeren

Citat: EsbenL

Du har ikke skrevet om hvor den skal anvendes og hvilken tykkelse,men SA har lavet nogle på 36 meter bla. sharkskin som jeg selv bruger og er meget tilfreds med.

/Esben
Vedr. S.A Sharkskin - Hvilken kerne har har linen? 

Du kunne jo prøve at trykke på linket med mindre det er for meget Wink

The Ultimate in Long Distance Casting and Minimal Tangling

  • Freshwater and saltwater floating shooting lines
  • For exceptional casting distance
  • Minimal friction gives high speed shooting
  • Braided multifilament core with hard PVC coating
  • SA ID: SA SS 032 for 0.032" diameter and SA SS 035 for 0.035" diameter


Redigeret af EsbenL - 28 Maj 2011 kl. 16:26
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 16:46
Citat: LasseK

Citat: René H.N.

Citat: scott

Hej Rene.
 

Okay, må nok erkende at 60 m er lige i overkanten.

 

Mvh

Jim.
forfang på 3 meter10 meter skydehoved30 meter skydeline10-15 meter baglineokay så 58 meter da Sleepyer ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, og ser da frem til at se den første dansker som kaster samme distancer som Steve Rajeff's absolut bedste kast.. Ved desværre ikke hvad de bedste danskere pt kan præstere, men synes ikke jeg har hørt om nogle af dem kaste over 55 meter Wink



 
Hej Rene

 

Hvor langt er Steve's absolut bedste kast?

Og hvilket grej brugte han Embarrassed

 

Mvh

Lasse


hej Lasse

ja jeg må være dig svar skyldig, efter hvad jeg kan læse rundt omkring er det vel i omegnen af 190 feet med skydehoved klasse 8..

men hvad han har præsteret uden for konkurrence osv har jeg som sagt ingen idé om..

ved bare at 55 meter med kl 8 skydehoved er meget langt, og en del meter mere end distancerne jeg mindes at have set fra dm..

hvad kaster du normalt med 18 gram skydehoved på ca 10 meter under gode forhold og med rygvind??

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:12
Du er stadig længde fikseret Clap
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:18
Citat: René H.N.

Citat: LasseK

 
Hej Rene
Hvor langt er Steve's absolut bedste kast?

Og hvilket grej brugte han Embarrassed
Mvh
Lasse


hej Lasse

ja jeg må være dig svar skyldig, efter hvad jeg kan læse rundt omkring er det vel i omegnen af 190 feet med skydehoved klasse 8..

men hvad han har præsteret uden for konkurrence osv har jeg som sagt ingen idé om..

ved bare at 55 meter med kl 8 skydehoved er meget langt, og en del meter mere end distancerne jeg mindes at have set fra dm..

hvad kaster du normalt med 18 gram skydehoved på ca 10 meter under gode forhold og med rygvind??

 
Hej Rene
 
Kan du ikke give et link til Steve's 8'er kast?
 
Steve plejer ikke at snakke om hans kast udenfor konkurrence, de tæller ligesom ikke Embarrassed
 
Helt rigtigt, DM rekorden for et intermediate 10,6 meter og 18 grams skydehoved koblet til 25lbs amnesia er 40,2 meter sat i Valby parken i 2007 af Rasmus Hansen, København.
 
Og aner det ikke, har kastet længere end DM rekorden under træning, men det tæller ikke før jeg også gør det til DM Smile Og det setup bruger jeg udelukkende der.
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 28 Maj 2011 kl. 17:20
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 17:24
Citat: René H.N.

Citat: scott

Hej Rene.
 
Okay, må nok erkende at 60 m er lige i overkanten.
 
Mvh
Jim.

forfang på 3 meter
10 meter skydehoved
30 meter skydeline
10-15 meter bagline

okay så 58 meter da Sleepy

er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, og ser da frem til at se den første dansker som kaster samme distancer som Steve Rajeff's absolut bedste kast.. Ved desværre ikke hvad de bedste danskere pt kan præstere, men synes ikke jeg har hørt om nogle af dem kaste over 55 meter Wink
Nu skal du jo lige huske på at den distance jeg taler om er i en frisk medvind, dette skal jo retfærdigvis lige pointeres...ellers vil det jo koste nogle meter.
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 18:54
Citat: René H.N.

Citat: LasseK

Citat: René H.N.

Citat: scott

Hej Rene.
 

Okay, må nok erkende at 60 m er lige i overkanten.

 

Mvh

Jim.
forfang på 3 meter10 meter skydehoved30 meter skydeline10-15 meter baglineokay så 58 meter da Sleepyer ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre, og ser da frem til at se den første dansker som kaster samme distancer som Steve Rajeff's absolut bedste kast.. Ved desværre ikke hvad de bedste danskere pt kan præstere, men synes ikke jeg har hørt om nogle af dem kaste over 55 meter Wink



 
Hej Rene

 

Hvor langt er Steve's absolut bedste kast?

Og hvilket grej brugte han Embarrassed

 

Mvh

Lasse


hej Lasse

ja jeg må være dig svar skyldig, efter hvad jeg kan læse rundt omkring er det vel i omegnen af 190 feet med skydehoved klasse 8..

men hvad han har præsteret uden for konkurrence osv har jeg som sagt ingen idé om..

ved bare at 55 meter med kl 8 skydehoved er meget langt, og en del meter mere end distancerne jeg mindes at have set fra dm..

hvad kaster du normalt med 18 gram skydehoved på ca 10 meter under gode forhold og med rygvind??

Selve fluekastet som vi traditionelt ser det her hjemme har jo sine klare begrænsninger fordi at det er for konventionelt, altså ikke særligt udviklet.

De fleste kastere inkl den bedste del formår ikke at opbygge tilstrækkelig kraft i bagkastet samtidig med et voldsomt markant stop uden tailing loops med et rigtigt langt skydehoved, en klart ubetinget forudsætning for at godt fremkast.

I denne opbyggende fase af bagkastet er det tvingende nødvendigt at time sin drifting 100 % således at linebuen bliver fuldstændig skarp og linen nøjagtig har maksimal energi når den vender...det er netop der de fleste falder fra og måske kun får genereret den kraft der skal tilføres for blot at kaste 35 m, i bedre tilfælde op til godt 40 m.

Som bekendt er det jo et faktum at selve fluekastet er forbi når linebuen er rullet færdig, hvilket jo i princippet betyder at en distance på kun 40 m skyldes for lav hastighed, således at linebuen simpelthen ikke når langt nok ud inden den netop er rullet færdig...og kastet er hermed slut.

Som Steve Rajeff forklarer det og som man kan se, så er det netop denne kombination af stop, timing og accelleration som er forudsætningen for de lange distancer som flytter den her hjemme gældende 40 m grænse ganske dramatisk.

Gennem et velanset Amerikansk tidsskrift er det for nyligt kommet frem at nogle af de kendte stangfabrikanter i deres opbygning af den mandril som det færdige fiberklæde bliver rullet på har foretaget en fatal fejlberegning således at den koniske akse ikke er fuldstændigt 100 % centreret, dette har så resulteret at "samlingen" i selve kulfibren (bedre kendt som rygraden) derfor ikke har en bane parallelt med aksen i mandrillen, hvilket desværre har resulteret i at et stort parti stænger som er solgt før december 2010 derfor ovaliserer uhensigtsmæssigt meget under bøjning af klingen, specielt i bagkastet.

Det er vigtigt at bemærke at disse stænger derfor er langt mere skrøbelige og således heller ikke vil være i stand til at frembringe de høje linehastigheder som der kræves for at opnå lange kast, og i øvrigt også vil knække langt hyppigere.

Vær derfor meget opmærksom på denne fejl næste gang du køber en stang, specielt hvis den er fra før dec 2010.

Der er langt mere energi i et godt sammensat setup end de fleste overhovedet kan forestille sig.

Mvh

Jim.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:05
Nå ja forresten, her er linket hvor du kan se den samme forklaring  http://www.youtube.com/watch?v=lv8xFgnnnxo
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:05
hej Lasse

jeg skal se om jeg kan finde linket hvor der omtales kast på 190 feet... ved desværre ikke hvor de officielle rekorder står skrevet..

og ja tit har man jo ikke de optimale forhold til konkurrencerne...

Og Jim ved godt det er i kraftig medvind, men giver den de 15 meter længere end rekorden fra dm??

og husk at trække lidt fra længden på sharkskin linen, da øjet er meget stort og vil lave en del ballade på kastene over de 50 meter..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
kim bernt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lowlevell

Tilmeldt:: 29 Jan 2004
Geografisk: næstved
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lowlevell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:06
hej alle
 
jeg er utrolig glad for mine 30 meter og har meget at lære kan jeg se.
Læs interviewet med steve her
 
 
der står såvel verdens og US rekorder
 
hilsen lowlevell
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 19:21
Underholdende tråd Wink

At påstå at vi her i DK ikke har kastere der kan være med på verdens plan er ikke sandt. Hvis man ser resultaterne fra VM i Norge sidste år http://www.castingforbundet.no/WCflycasting2010/results_wc2010.pdf 
Ja så kan vi jo bla. andet se At Lasse kaster lige op (næsten) med Mr. Rajeff 

Men jeg glæder da mig til at se Jimm brage igennem med en ny kastestil Thumbs Up

Mvh Leif (Der har på skrift at jeg kan kaste et 16 grams skydehover på under 10 meter 43 meter væk http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=2285&page=4 Men selvfølgelig noget længere under træning)LOL


Redigeret af leif!!! - 28 Maj 2011 kl. 19:32
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 20:38
de 72 meter som omtales..

hvad forudsætninger er de sæt under og hvad line setup??

og ja vi har dygtige kastere, og Lasse og flere af de andre er virkelig dygtige...

men har bare aldrig hørt om dansk en hånds kast over 50 meter.. uanset hvilke forudsætninger..

Redigeret af René H.N. - 28 Maj 2011 kl. 20:41
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 20:48
Faktisk har englænderen Hywell Morgan kastet over 80 m med enhåndsstang, men selvfølgelig er det ikke med grej som ligner det vi fisker og kaster med.
Kast over 50 m er absolut muligt.
 
/Jim.
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 21:49
hej Jim
 
har du planlagt din videre karriere
jeg mener der er jo masser af potentiale i det.
man kan vel nærmest snakke om at du har genopfundet fluekastet.
og så er det jo nærliggende at lave kastekurser/film osv.
evt blive sponsoreret af sage-loomis eller en af de andre store mærker.
hvis du spiller kortene rigtigt. så er du jo sikret.
håber virkelig ikke du lader dit talent gå til spildeShocked
 
hilsen Jan
 
som allerede nu er klar til at skrive sig på en liste til et kastekursus
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 22:30
Hej Jan.
 
Vil lige checke posten på mandag først, så må vi se.
 
Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 22:37
Citat: René H.N.

de 72 meter som omtales..

hvad forudsætninger er de sæt under og hvad line setup??

og ja vi har dygtige kastere, og Lasse og flere af de andre er virkelig dygtige...

men har bare aldrig hørt om dansk en hånds kast over 50 meter.. uanset hvilke forudsætninger..
 
Hej Rene
 
51+:
 
 
Og jeg er langt fra den eneste Wink
 
Steve's 72 er sat med 15 meters hurtigtsynkende skydehoved og monofil skydeline fra en platform, samme er Hywell's 80 meters udenfor konkurrence, og Hywell er næppe den eneste der har været deroppe af de store drenge, som sagt regner Steve ikke sine kast udenfor konkurrence for noget Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
duck power

Tilmeldt:: 27 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér duck power Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 22:43
Det er muligt det er langt, men det er godt der ikke er flue på, for den var da ikke kommet med ud, sådan som linen kører henad græsset
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Maj 2011 kl. 22:46
Nej Steve er ikke den eneste....Beer
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 00:24
Citat: LasseK



 
Hej Rene

 

51+:

 


 

Og jeg er langt fra den eneste Wink

 

Steve's 72 er sat med 15 meters hurtigtsynkende skydehoved og monofil skydeline fra en platform, samme er Hywell's 80 meters udenfor konkurrence, og Hywell er næppe den eneste der har været deroppe af de store drenge, som sagt regner Steve ikke sine kast udenfor konkurrence for noget Embarrassed

 

Mvh

Lasse


hej Lasse

før jeg forlader denne tråd har jeg lige et spg mere..

går ud fra at ideen med dine kast med 27 gram skydehoved er for at kunne forøge længden af line i luften før der skydes line og derved give de sidste meter.

hvis vi tager udgangspunkt i dm setup, vil en klasse 5 stang vel kunne bære mere skydeline uden for topøjet end en kl 8.. hvis der ses på disciplinen kast med skydehoved...
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 00:30
Hej Rene
 
27 gram er hvad vi bruger til VM, og du må lige omformulere dit andet spørgsmål, fordi jeg forstår ikke hvad det er du spørger om?
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
hartmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svampebob

Tilmeldt:: 09 Feb 2007
Geografisk: DJURSLAND
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svampebob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 01:55
lasse karlsson hvorfor skriver du hele tiden  "det gør vi andre" jeg gør sku da ikke   ..... "KLOGEÅGE
 
karsten andersen til dig:du får ikke mine hemmeligheder det er kun til den dybeste inderkreds men for satan mit hår og mit kast DET KØRER FOR MIG !!!
og jeg fanger fisk ....ikke mælkebøtter Dead -andehoved uden øjneSmile nu med
smart ikke!!!!!!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 02:21
Citat: svampebob

lasse karlsson hvorfor skriver du hele tiden  "det gør vi andre" jeg gør sku da ikke   ..... "KLOGEÅGE
 
 
Nej, du er heller ikke en af os andre, men en dag lærer du det nok Wink
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 08:04
Citat: scott

Hej Jan.
 
Vil lige checke posten på mandag først, så må vi se.
 
Mvh
Jim.
hej Jim
ja selvfølgelig
 
hilsen Jan
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 10:27
Citat: LasseK

Hej Rene
 
27 gram er hvad vi bruger til VM, og du må lige omformulere dit andet spørgsmål, fordi jeg forstår ikke hvad det er du spørger om?
 
Mvh
Lasse


kan godt se det er lidt dårligt formuleret..

det jeg mener er at hvis du kaster med 18 gram skydehoved på en klasse 8 stang... Så vil stangen være spændt ordentligt når du har 10 meter uden for topøjet... På et tidspunkt vil du ikke kunne have mere skydeline med uden for topøjet og stadig bære linen inden det falder sammen..

hvis du i stedet kaster det med en klasse 5 stang, vil grænsen for hvor meget skydeline der kan være med uden for topøjet og stadig spænde stangen rykkes nogle meter, og derved give længere kast..

er det korrekt opfattet Confused

Forklaret på en anden måde, hvis du på din 5'er bruger 12 gram, så vil du vel ikke kunne stå og blindkaste med 15-20 meter skydehoved og 10 meter skydeline??

men hvis du sætter 27 gram på, og de kun måler 10 meter.. Så vil du vel kunne spænde stangen med de 10 meter skydehoved og 15-20 meter skydeline eller hvordan..

jeg er bestemt ikke mester kaster, men oplever at jo mere skydeline jeg arbejder uden for topøjet, så når jeg pludselig et punkt hvor det hele falder sammen.. Det kan naturligvis tilskrives mine dårlige færdigheder i fluekast, men vil tro det samme gør sig gældende for selv de bedste..

mvh
René som stadig har 21 meter sharkskin skydeline på hjulet Sleepy


Redigeret af René H.N. - 29 Maj 2011 kl. 10:37
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:06
Hej Rene.
 
Det lyder jo helt sygt !
Jeg tror at dit bagkast mangler fuldstændigt kraft og at dit stop er alt for slattent.
 
Er det ikke ærgerligt at have så meget line som man alligevel aldrig bruger ?
 
Mvh
Jim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:38
Citat: scott

Hej Rene.
 

Det lyder jo helt sygt !

Jeg tror at dit bagkast mangler fuldstændigt kraft og at dit stop er alt for slattent.

 

Er det ikke ærgerligt at have så meget line som man alligevel aldrig bruger ?

 

Mvh

Jim.


der er helt sikkert mange tekniske fejl i mine kast..

men omvendt synes jeg at de fleste kystfluefiskere jeg møder døjer med at nå ud over de 30 meter..

så at jeg kun kaster 25 meter med min klasse 6 tror jeg ikke er så usædvanligt..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:07

Hej Rene.

Det er jeg meget tilbøjelig til at give dig ret i...altså at de fleste kystfluefiskere døjer med at nå ud på 30 m, faktisk vil jeg sige at de færreste af dem man møder sjældent når længere ud end 20-25 m, og helt galt går det hvis der pludseligt blæser bare en smule pålandsvind, så forsvinder fluefiskerne som dug for solen.

Mvh

Jim.

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:17
Citat: René H.N.

kan godt se det er lidt dårligt formuleret..

det jeg mener er at hvis du kaster med 18 gram skydehoved på en klasse 8 stang... Så vil stangen være spændt ordentligt når du har 10 meter uden for topøjet... På et tidspunkt vil du ikke kunne have mere skydeline med uden for topøjet og stadig bære linen inden det falder sammen..

hvis du i stedet kaster det med en klasse 5 stang, vil grænsen for hvor meget skydeline der kan være med uden for topøjet og stadig spænde stangen rykkes nogle meter, og derved give længere kast..

er det korrekt opfattet Confused
 
Hej Rene
 
Hvordan er du kommet frem til den opfattelse? Kan ærlig talt ikke forstå den?
 


Forklaret på en anden måde, hvis du på din 5'er bruger 12 gram, så vil du vel ikke kunne stå og blindkaste med 15-20 meter skydehoved og 10 meter skydeline??

men hvis du sætter 27 gram på, og de kun måler 10 meter.. Så vil du vel kunne spænde stangen med de 10 meter skydehoved og 15-20 meter skydeline eller hvordan..

jeg er bestemt ikke mester kaster, men oplever at jo mere skydeline jeg arbejder uden for topøjet, så når jeg pludselig et punkt hvor det hele falder sammen.. Det kan naturligvis tilskrives mine dårlige færdigheder i fluekast, men vil tro det samme gør sig gældende for selv de bedste..

mvh
René som stadig har 21 meter sharkskin skydeline på hjulet Sleepy
 
20 meter skydehoved som vejer 12 gram er stort set det samme som 20 meter coated skydeline i 0.026", og beklager, men mine evner rækker ikke til at bære 20 meter coated skydeline, og så lige 10 meter mere, hverken på en 9 fods stang der står 5 på eller en hvilken som helst anden pind for den sags skyld Confused
 
Og for god ordens skyld så er det 27 grams hoved knap 17 meter lavet af en 8'er DT'er
 
10 meter og 27 gram vil ikke kunne give mig noget i forhold til at kunne bære et 10-15 meter langt overhæng, upåagtet stangen, og jeg fejler i at kunne se relevansen i forhold til at kaste langt?
 
Som du selv er inde på, så kommer der en grænse for hvor meget overhæng der kan bæres, og det er simpel fysik der ligger bag og nu kigger vi på reelt fluekast og ikke Jim's spas og fjant! Og ekstreme mængder overhæng er ikke lig mere distance på kastet!
 
Mvh
Lasse


Redigeret af LasseK - 29 Maj 2011 kl. 12:19
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Thomas Worsøe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thomas Worsøe Avatar

Tilmeldt:: 17 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thomas Worsøe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:26
Hej Nørder Wink
 
Hvor lange skydehoveder bruger i til de lange kast på kysten, altså fiske kast, kast hvor der fri bane i bagkastet og kun er en let vind ind fra modsatte side?
Et kast med høj hastighed, et snævert skarpt loop, på et langt skydehoved burde vel give det længste kast(når det ikke blæser 30m/s bagfra).
Lasse har du ikke et klip hvor du holder en hel DT'er flyvende og skyder 27-30m?
og har du lidt mere info om VM grejerne et eller andet sted, ellers så øs lidt info ud, stang type # line længde mm Smile
 
Knæk og bræk
Mvh ThomasW
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:28
Jamen Lasse !...hvis dine evner som du skriver, ikke rækker til at bære 20 m coatet skydeline, og så lige 10 m mere, så bliver du nok nødt til at arbejde flittigt med dit bagkast og dine stop...det må være der problemet ligger, og derfor at det kun rækker til omkring 40 m.
 
Mvh
Jim.
Til top
Martin L Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martins

Tilmeldt:: 27 Apr 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martins Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:29
Efter at have læst denne tråd mener jeg at det er tid til omfattende doping kontrol af Danske fluekastere.... 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:32
hej Lasse

tak for forklaringen, troede bære at ekstra gram på skydehovedet gjorde der kunne laves mere overhang i forhold til at have mere slydeline i luften og derved kaste længere...

er blevet lidt klogere og er da sikker på at jeg før eller siden når de før mig magiske 30 meter..

trækker mig ud af tråden før jeg får den kørt helt af sporet..

og tak for tålmodigheden og dine gode forklaringer..

hej Jim
jeg kommer nok de forkerte steder, for kan ikke mindes at have mødt nogle på kysten som smider fluen over 30 meter ud...

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:36
Citat: scott

Jamen Lasse !...hvis dine evner som du skriver, ikke rækker til at bære 20 m coatet skydeline, og så lige 10 m mere, så bliver du nok nødt til at arbejde flittigt med dit bagkast og dine stop...det må være der problemet ligger, og derfor at det kun rækker til omkring 40 m.
 
Mvh
Jim.
 
 
Jamen Jim dog, jeg er imponeret og glæder mig allerede til næste DM Big smile
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:42
Hej Lasse.
 
Ja det gør jeg søreme også...jeg skal nok komme...og kikke LOL
 
Hyggelig hilsen
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:51
Citat: Martins

Efter at have læst denne tråd mener jeg at det er tid til omfattende doping kontrol af Danske fluekastere.... 
Ja jeg har godt hørt rygter om at Danske fluekastere risikerer en uanmeldt dopingkontrol ved stævner o.lign.
Min samvittighed fejler ganske vist ikke noget i det at jeg plejer at indtage 1-2 dåser spinat hver gang jeg træner, og da jeg har trænet så meget gennem de sidste par år er jeg kommet til at hade smagen af spinat.
Derfor må jeg nu nøjes med 1½ l cola og en citronmåne fra Statoil.
 
Og ak ja...alt har jo sin pris så nu må jeg nøjes med iat kaste nogenlunde de samme længder som de gør til DM....sådan kan det jo gå. Cry
 
Mvh
Jim.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 13:49
Hej Jim.

Hvad skal du bruge de lange kast til? Jeg troede at alle fisk omkring sjælland var forsvundet???
Til top
Matt David Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Matt Avatar

Tilmeldt:: 16 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Matt Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 14:41
Gad godt se jeres resultater hvis i var begravet 70 cm ned i jorden!
To blind kast og +30 meter er NOK for det danske kystfiskeri,
hvis ikke for meget.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 15:27
Citat: scott

Hej Rene.
 
Okay, må nok erkende at 60 m er lige i overkanten.
 
Mvh
Jim.

Man skal være mere end almindeligt arrogant, hvis man holder fast i så dårlig løgn ?? LOL
Med mindre du binder en tung sten i enden og bare kaster til, så tror jeg ikke på at du kommer over 50 m, selv med en klasse 8 stang ! Sick
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 18:25

Og man skal være mere end almindelig dum hvis man ikke kan skelne mellem en arrogant løgn og fis og ballade.

Mvh

Jim.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 18:41

Og så lige til orientering...lad nu være at tømme Brugsen for spinat...det hjælper ikke på kastelængden. LOL

Mvh
Jim.
 
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:01
Lige over Approve
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:13
Citat: scott

Hej Lasse.
 
Ja det gør jeg søreme også...jeg skal nok komme...og kikke LOL
 
Hyggelig hilsen
Jim.
 
Tsktsk Jim tænkte nok at det kun var varm luft der lå i dine overvejelser LOL
 
Da jeg overvejer at stille op til DM næste gang kan jeg ikke afsløre min teknik her, men der er ingen tvivl om at der vil kunne tilføres adskillige meter til de distancer som der traditionel kastes.
 
Havde ellers et spinkelt håb om at der var mere end fis og ballade i dine efterspørgsler, ville jo være rart med en af de påståede superkastere der dukkede op, men de kommer nok aldrig længere end tastaturet Embarrassed
 
Tak for grineren Big smile
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:17
Citat: Matt

Gad godt se jeres resultater hvis i var begravet 70 cm ned i jorden!
To blind kast og +30 meter er NOK for det danske kystfiskeri,
hvis ikke for meget.
 
Fanme svært at kaste med 70 cm jord over sig LOL
 
Og middelmådighed er nok for de fleste Wink
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:33
Citat: Thomas Worsøe

Lasse har du ikke et klip hvor du holder en hel DT'er flyvende og skyder 27-30m?
og har du lidt mere info om VM grejerne et eller andet sted, ellers så øs lidt info ud, stang type # line længde mm Smile
 
Knæk og bræk
Mvh ThomasW
 
 
Nope, tætteste er det med en klippet DT postet tidligere i tråden.
 
 
I Seatrout distance bruger De fleste stænger på 9-10 fod med et 7 eller 8 tal over korken, og en nedklippet 7'er eller 8'er line enten DT eller longbelly WF som regel klippet til 25-26 gram for at være på den sikre side.
 
Mvh
Lasse 
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 23:50
Citat: Jabber

Hej Jim.

Hvad skal du bruge de lange kast til? Jeg troede at alle fisk omkring sjælland var forsvundet???
Nej ikke endnu, der er stadig et par stykker tilbage...men de går langt ude.
 
Mvh
Jim.
Til top
hartmann Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
svampebob

Tilmeldt:: 09 Feb 2007
Geografisk: DJURSLAND
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér svampebob Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 01:32
det var sku da et arrogant svar ...men jeg kan også......
DM i mælkebøtte fangst imponerer mig sku ikke .dine kast gør heller ikke.jeg må nok skuffe dig men der er ingen fisk Shocked , noget du nok bliver en del overrasket over er at man fanger fisk HELT INDE VED LAND OGSÅ!!!!! hold da op den var ny hva  ??? men for ikke og overbelaste dit hoved for meget i dag med  guldkorn må jeg nok hellere holde
ps NEJ JEG BLIR OG ER IKKE SOM DIG ,,,gudskelov
mvh bob
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 18:32
Citat: svampebob

det var sku da et arrogant svar ...men jeg kan også......
DM i mælkebøtte fangst imponerer mig sku ikke .dine kast gør heller ikke.jeg må nok skuffe dig men der er ingen fisk Shocked , noget du nok bliver en del overrasket over er at man fanger fisk HELT INDE VED LAND OGSÅ!!!!! hold da op den var ny hva  ??? men for ikke og overbelaste dit hoved for meget i dag med  guldkorn må jeg nok hellere holde
ps NEJ JEG BLIR OG ER IKKE SOM DIG ,,,gudskelov
mvh bob
 
LOLLOLLOLLOLLOLLOLLOL
 
Originalt kan man ikke kalde det, men det er jo sjældent troldens kendemærke Clap
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Bo Svarre Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svarre Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svarre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2011 kl. 14:58
Citat: scott

Tænkte på om nogle herinde har et bud på en coatet runningline som er ekstra lang, da jeg kun kan finde dem i 30 m længde.
På forhånd tak.
 
Mvh
Jim.
 
Ha ha Jim super joke og sikke mange du har fået til at hoppe i med begge ben, lidt ærgeligt den ikke har nået at runde 100 indlæg Clap.
 
Henrik Nielsen, Lars Ligaard og jeg har igennem flere år snakket om at lave stort set samme joke her på forummet, når vi sad og nød en god Ron Zapaca rom de mørke vinteraftener i Svaneke, vi vidste folk ville gå helt bananas LOL
 
Mvh
 
Bo
Til top
Leif Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
leif!!! Avatar

Tilmeldt:: 05 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif!!! Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2011 kl. 18:07
     Bump



Ja lad os da få denne tråd op på 100 indlæg, så alle bliver glade Clap Clap

Så vil jeg sidde og vente på at der kommer et joke indlæg omkring melorme med jordbær smag, selvom det jo nok vil være en smule politisk ukorrekt. Men hvad gør det når bare vi har det sjovt LOL   Confused

Mvh Leif
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2011 kl. 20:48
98
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jun 2011 kl. 20:48
99
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down