Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Norge 2010 regler.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Norge 2010 regler.
    Sendt: 01 Dec 2009 kl. 22:44
steenlarsen.net skrev: Hej Niels Åge,
Fjeldstrækningen af Lainio elven er deroppe hvor kun de ekstremt langtvandrende laks finder op - det er næsten 600 km fra havet og næsten 600 meter over havet.
Men har nu selv haft ganske godt laksefiskeri deroppe alligevel og kender andre som har haft endnu bedre.
En ganske stor elv skriver du? Var der flom da du var der?
Og hvad finder du er en mere normal størrelse elv??
Jeg har fanget mine laks deroppe på enhånds og finder det ikke svært at dække pladserne.

Lainio elven er meget mere end fjeldfiskeriet - den er 266 km lang det det og faktisk en ret god lakseelv og ganske billig at fiske og laksene ganske store.

Efter min opfattelse så er Nordsverige ganske overset - men tror også at det som Norge ´´udvikler´´ sig yderligere, bliver en ganske interessant laksedestination.

Hvis jeg skulle fiske laks billigt og med god plads i venlige omgivelser efter større laks så bliver det Nordsverige - jeg kunne ikke drømme om at tage til Norge længere!!!
Gider ikke blive tørret og blive betale for æren af fiske i vand som engang var godt - gider ikke være ´´lukket inde´´ på en kort strækning´´ og gider ikke møde masser af laksefiskere hele tiden!

MVh.


Steen


Hej Steen,
Du har helt ret, Norge er altså ikke særligt attraktivt længere, ikke på grund af at der skal sættes fisk ud igen og andre begrænsninger, men antallet af laks pr. tur/uge er blevet meget lavt.

Men jeg mener altså, som jeg tidliger skrev, heller ikke at Lainio er et godt alternativt. Der hvor jeg fiskede, var ganke rigtit et godt stykke oppe i systemmet, men der var ingen steder hvor man kunne krydse elven i waders, så stor er elven altså, selv på det som du kalder fjelvand, for jeg fiske ca. det samme stykke elv, som du også fiskede i din film (dvd#3) Der hvor vi fik at vide at laksefiskeriet startede (vi havde lokale guides på) var elven ok stor og kunne sammenlignes med Staburselvens midte styk. Efterhånden som vi driftede nedstrøms blev elven bred, meget bred og sine steder et sykke over 100 meter bred. Dem jeg fiskede med, fiskede også i Norge, og mente at de hvis de havde een uge til rådighed, så ville de bestemt ikke vælge Lainio elven, og det var altså svensker jeg her talte med. De var fluefiskere og kunne fortælle, at der kom fisk op i elven, og de ofte kom i flokke. Var man på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, kunne der blive taget fint med fisk, men herefter var det tomt og fiskene havde fordelt sig på et meget stort stykke vand. De kunne også fortælle, at virkelig mange fisk blev taget på den nederste 1/3 del af elven og fanget fra båd med harling.

Men naturen er vidunderlig og det er absolut en stor oplevelse, som jeg kunne unde de fleste, men noget super laksefiskeri, det kunne hverken de lokale eller de tilrejsende berette om :-)

Et andet lille indspark i debatten, så synes jeg at laksefiskerne burde interessere sig for Grønland. Gankse vist ikke laks, men fjeldørreder. De er heller ikke store som laks, men stærke og smukke og så er der mange af dem og de kan fanges på let grej og i overfladen. Det giver god lir og så bliver naturoplevelsen langt størrer.

Gode fiskehilsner fra

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 23:37
Enig med Niels Åge

De Nordsvenske elve er enorme i længden og på de nedre dele i bredden.

Det er paradis og helvede på samme tid og noget helt andet end , du kan købe fiskekort der dækker enorme områder, men som niels skriver er det få pladser der giver fisk og oftest i korte perioder. Der skal slides for fiskene medmindre man rammer rigtigt og det er der endda mange lokale der ikke gør.

De lokale slider også for fiskene. Skal man køre bil langs elvene på egen hånd løber det hurtigt op så en uges fiskeri kan hurtigt blive som en nål i en høstak.

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 23:38
Hej Niels Åge,
du har ramt en dårlig uge - som det sker for så mange på laksefiskeri overalt.
I må have haft ekstremt højt vand - for normalt er der faktisk masser af steder man kan krydse over på den øverste del af elven og ellers kan man jo bare tage gummibåden over!
Jeg skal selvfølgelig ikke sidde her og prale med fangster hverken egne eller andres fra Nordsverige. Men tro mig der er faktisk godt fiskeri deroppe - og der er masser af fiskeri fra land både i Lainioelven og sågar i Torneelven.
En ganske god del af de laks som jeg har kendskab til fra øvre Lainio bliver taget på temmelig korte kast - og dem som du så i Lainiofilmen blev taget så tæt inde under land at vi gik på land og ikke for tæt på vandkanten for at skræmme fiskene.
For mig betyder det ikke noget hvor stor elven som jeg fisker er, bare jeg kan dække fiskene fra land eller udvadet.

Steen
Ps: glad for at du nød naturen i det mindste.



Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 00:09
steenlarsen.net skrev: Hej Niels Åge,
du har ramt en dårlig uge - som det sker for så mange på laksefiskeri overalt.
I må have haft ekstremt højt vand - for normalt er der faktisk masser af steder man kan krydse over på den øverste del af elven og ellers kan man jo bare tage gummibåden over!
Jeg skal selvfølgelig ikke sidde her og prale med fangster hverken egne eller andres fra Nordsverige. Men tro mig der er faktisk godt fiskeri deroppe - og der er masser af fiskeri fra land både i Lainioelven og sågar i Torneelven.
En ganske god del af de laks som jeg har kendskab til fra øvre Lainio bliver taget på temmelig korte kast - og dem som du så i Lainiofilmen blev taget så tæt inde under land at vi gik på land og ikke for tæt på vandkanten for at skræmme fiskene.
For mig betyder det ikke noget hvor stor elven som jeg fisker er, bare jeg kan dække fiskene fra land eller udvadet.

Steen
Ps: glad for at du nød naturen i det mindste.


Hmmm... Der er forskel på at tage op selv og prøve sig frem i de store elve på egen hånd og så på at komme som journalist/filmmand og blive ført frem til pladserne.

(Jeg så min ven Lars Munk i teaseren til den ene film, og var det ikke rødingfiskeren Jacob Jonasson der også var heldig at være der i den rigtige uge, i Fiskefeberfilmen var du sammen med en der havde fisket der mange år også, eller ?)

Laksefiskeri er let når det hele klapper, men det gør det ikke altid og bestemt ikke altid i Nordsverige.
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 09:46
Du har fuldkommen ret Rasmus,
der er forskel!

Men omkring mit fiskeri gætter du og tager fejl!

Fra min første tur i 1998 har jeg aldrig fisket Lainio elven sammen med en guide men sammen med danske fiskekammerater og har også haft nulture på elven.
Men har selv været med til at finde pladserne deroppe.
Min ven Torsten (fra Fiskefeberfilmen) havde da vi havde vores første tur sammen fanget 2-3 laks i hele sit liv - så nogen ekspert er han vist ikke.
Mens jeg immervæk har fisket laks i 30 år.

Og i den omtalte filmtrailer for den nye film med Lars Munk og Jakob, var det dem som fiskede- ikke mig - jeg stod stort set bag kameraet. Og det var første gang de deltagende foruden Lars fiskede på Kengisbruk og alle fik deres første Torneelvs laks.

Kengisbrug er som et så logisk som et typisk norsk vald - efter en dags gennemgang af pladserne kan man ikke fiske forkert!

Lars er fiskeguidekoster DKk 2500,- pr. dag (kan deles af 4 fiskere) og kan naturligvis hyres af alle!
Var det for øvrigt ikke sådan du fik din indføring i Lapland - sammen med guider og lokalkendte da du kom med på din første journalistrejse derop for en del år siden IK?

Men forskellen på Nordsverige og Norge er at svenske laksefiskere generelt er meget hjælpsomme!

Knæk & Bræk


Steen


Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 12:39
Henrik - Valdøyan/ borten og losen, mener ik jeg gav mere end 300 i døgnet i uge 27 2007.


Rasmus Bech - som skal være laksebums fra uge 24 til uge 30 i norge....
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 14:05
det er vel ikke verdensklase fiskeri - tænker at der er ret så mange mennesker på Borten Losen ! Men ja der fanges da en del fisk og der er enkelte ok partier enig!
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 18:06
Steen:
Det virker som om vi er enige, uden lokalkendskab er man lidt på bar bund i de store elve i Nordsverige som førstegangsbesøgende, hvis det er laksefiskeriet man er efter.

Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Dec 2009 kl. 18:31
Rasmus:
Jo det er vi enige i - men der er ingen grund til at tage afsted uden kendskab - Men hvorfor skulle man det - der er masser af information at hente før man tager afsted eller deroppe, enten hos kortsælgerne, campingpladser/overnatning, fiskeguider, turistkontorer, andre fiskere eller - søg på nettet. der er masser af finde og man skal bestemt ikke køre forvildet rundt langs med de mange kilometer fiskevand.
Deroppe er fiskerne ikke særligt hemmelighedsfulde. Som Lars Munk siger det: Det er hyggeligt når man møder andre fiskere så har man nogen at snakke med!


Steen

Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down