Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

landmændene igen

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: landmændene igen
    Sendt: 15 Mar 2011 kl. 20:53
Citat: map

Citat: scott

Ja set ud fra en ren samfundsmæssig betragtning ville Danmark helt klart være bedst tjent med at landbruget blev nedlagt.

 
Mvh
Jim.
 
Er du ikke rar lige at forklare den tungnemme del af tilhørerne hvori de enorme samfundsmæssige gevinster ved at afskaffe landbruget består?
 
/Martin
Jeg kan da nævne nogle stykker:
- Rent drikkevand.
- Ingen multiresistente bakterier.
- Renere miljø.
- Ingen brokkende bonderøve.
- Flere fisk.
 
- Jeg går sgu meget gerne 10% ned i løn, hvis det er det, som skal til...
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 20:58

Mon ikke præcist de samme gevinster kunne fremtrylles hvis vi alle holdt op med at arbejde i morgen? Jeg vil tro at de fleste arbejdspladser og medarbejdere bidrager til ovenst. = altså, vil det være en stor famfundsmæssig gevinst hvis vi alle blev siddende på vores flade i morgen )-:

Særligt den sidste "flere fisk" må forventes at få stor samfundsmæssig betydning idet en del af de brokkende bonderøve kan søge beskæftigelse i den stadigende fiskeriflåde, der forventes at følge i kølvandet på den stigende fiskebestand.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 21:11
De multiresistente bakterier bærer det konventionelle landbrug mere end 99% af skylden for.
Landbrugets brug af sprøjtemidler og overgødning er den i særklasse største trussel mod drikkevandet.
Landbruget står for den i særklasse største andel af forureningen/forarmningen af naturen.
- Så jeg tvivler stærkt på, at det vil betyde noget tilsvarende, hvis 150.000 andre arbejdspladser blev nedlagt.
 
- De brokkende bonderøve kunne jo passende sættes til at genoprette og pleje naturen i de næste 20-30 år - en ren win win situation for alle...
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 22:16
Hvorfor havner dedatter herinde altid i noget hvori folk ikke kan debatere fornuftigt og sagligt....
Selvfølgelig skal landbruget ikke afskaffes men drives på en samfundsmessigt og miljø  forsvarlig måde således at vi ikke ødelægger vores alles sammens miljø....
Hvis dette så indebærer at nogle landmænd må dreje nøglen om ja så er det vel den pris vi alle som del af et fælles samfund må betale...fiskerne har også måttet lægge bådene op fordi det gik dårligt oig finde andre erhverv....


Redigeret af Lange 1 - 15 Mar 2011 kl. 22:17
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 22:36
Citat: map

Citat: scott

Ja set ud fra en ren samfundsmæssig betragtning ville Danmark helt klart være bedst tjent med at landbruget blev nedlagt.

 
Mvh
Jim.
 
Er du ikke rar lige at forklare den tungnemme del af tilhørerne hvori de enorme samfundsmæssige gevinster ved at afskaffe landbruget består?
 
/Martin
Hej Martin.
 
Om du selv tilhører denne del af tilhørerne skal være usagt, men hvis du kan få øje på nogen samfundsmæssige gevinst ved konstant at pumpe penge over i et urentabelt foretagende som i forvejen skylder bankerne og kreditforeningerne mere end 350 mia så har du godt nok en meget alternativ virkelighedsopfattelse.
Vi taler altså om et erhverv som ud over at præstere knapt sølle 2% af Danmarks BNP i værste fald ender med at præsentere skatteborgerne for en regning på hvad der svarer til 10 Storebælts-broer, dertil kommer alle de miljømæssige omkostninger som vi i rig udstrækning er blevet bekendtgjort med.
 
Den rent samfundsmæssige gevinst er sgu da til at få øje på.
 
Mvh
Jim.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 08:03

Jim,

Hvilken rolle spiller landbrugets forhold til realkreditten og bankerne? Så er samfundet også blevet rigere da jeg fraflyttede for nylig - tænker på min gæld til både bank og realkredit?
 
Du får det til at lyde som om 2 pct er en dråbe i havet?
 
Så vidt jeg erindrer så havde vi to også en laang debat om efterløn og husker jeg ikke helt forkert så var du dengang varm fortaler for efterlønnen - er det fordi efterlønnerne bidrager mere til BNP en landbruget?
 
Anyway, jeg fanger stadig masser af fisk på kysten så jeg deler nok ikke dit sortsyn - nogen skal jo have skylden for de vigende fangster, ik' Tongue
 
Nåh, men jeg er ikke ved computeren i dag så vil bare ønske fortsat god debat!
 
/Martin
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 10:52
[QUOTE=BG]"Geniet Jim Jensen mener, at hvis vi bare afliver landbruget, og importerer vore varer fra andre landbrug, der også modtager "støtte", så bliver alt skide fint. Tror  du, at vi undgår at betale til eu, fordi du og andre ikke vil have at danske bønder ikke får samme tilskud som andre af verden bønder?

Slut herfra med dig. Du er helt useriøs."
 
Hej Børge !
Jeg må jo på en eller anden måde ha sat nogle negative følelser igang hos dig, det skal jeg beklage.
For at undgå dette i fremtiden, ville det glæde mig hvis du kunne fortælle mig hvorledes jeg har gives anledning hertil ?
Jeg er ikke her for at finde uvenner eller gøre nogle medfiskeres sure, men vil da gerne i al beskedenhed have lov til at mene noget.
Håber at høre fra dig Børge?
Knæk og bræk derude !
Mvh. Jim
Til top
claus valentin pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
valentin

Tilmeldt:: 23 Feb 2010
Geografisk: lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér valentin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 10:54
nu må vi da håbe de kære landmænd har partikkelfilter på deres køretøjer ellers har de intet at gøre i de københavnske  gader
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:03
Landmændene er i KBH. for at protestere mod regeringens "grøn vækst".
Denne plan er udarbejdet mens "deres" egen minister Troels Lund Poulsen var miljøminister.
Miljøministeriet beregnede sig frem til at der skulle ske en nødvendig reduktion på 31.000 tons, hvilket deres egen minister kaldte "det nødvendige".
Nu er der traktorer i KBH. for at undgå en reduktion på 9000 tons.
De 9000 tons er udtryk for det masive pres landbruget har lagt på den nuværende regering, som altså er gået fra deres egne "nødvendige" reduktionsmål på 31.000 tons til 9000 tons.
Derfor er landbrug og fødevare, som er landbruget største interesseorganisation ikke med i disse demoer, de anerkender det kæmpe skred der har været i reduktionsmålene, og vil derfor ikke med i denne dagsorden.
Men altså igen, det nødvendige bliver endnu engang ikke gjort, og naturen og Danskerne betaler prisen.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:10
Undskyld jeg må lige præcisere, det handler om kvælstof udledning.
 
Generelt er der store problemmer, se lige her:
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 13:30

Nu er jeg bestemt ikke misundelige på landmændende, for oprigtigt talt så tror jeg ikke at de har det for let, til gengæld mener jeg at deres "kreativitet" når det handler om at unddrage sig almindeligt gældende regler foregår helt uden skam, de mener jo utvivlsomt at det nærmest er deres gode ret til at indkøbe tonsvis af "sort gødning".

Fødevareminister Henrik Høegh udtalte i dag til Radioavisen at "noget kunne tyde på" at man havde mere lempelige regler omkring forbruget af gødning og kvælstofudledning i feks Holland og Tyskland...så nu ville man da "kikke på det".
 
Vores igen fuldstændigt inkompetente og komplet uduelige miljøminister Karen Ellemann har stukket hovedet i busken og nægter pnt at forholde sig til sagen, til gengæld vil Danmarks nye supermand Anders Samuelsen fra Liberal Alliance holde en tale på Rådhuspladsen, hvor han vil tilskynde til at man helt skrotter vandmiljøplanen da den efter eget udsagn alligevel ikke hjælper og i øvrigt er for dyr.
 
Så et gæt fra min side lyder på at landbruget ender med at få eftergivet de sidste 9.000 tons.
 
Det ser sgu ikke for godt ud Cry
 
/Jim.
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 14:03
Husk det, når krydset skal sættes næste gang.
Til top
Ole Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ole jensen Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2006
Geografisk: Kolding,Vejle
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 14:52
Confused Hele miljøet lider , godt man hverken er fugl eller fisk
 
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 15:07
Så er det jo bare at få laksebruget ved Ringkøbing Fjord igang så hurtigt så muligt..........Ouch
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 15:34
Øh...ja ?
 
/Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 16:34
Citat: map

Jim,

Hvilken rolle spiller landbrugets forhold til realkreditten og bankerne? Så er samfundet også blevet rigere da jeg fraflyttede for nylig - tænker på min gæld til både bank og realkredit?
 
Du får det til at lyde som om 2 pct er en dråbe i havet?
 
Så vidt jeg erindrer så havde vi to også en laang debat om efterløn og husker jeg ikke helt forkert så var du dengang varm fortaler for efterlønnen - er det fordi efterlønnerne bidrager mere til BNP en landbruget?
 
Anyway, jeg fanger stadig masser af fisk på kysten så jeg deler nok ikke dit sortsyn - nogen skal jo have skylden for de vigende fangster, ik' Tongue
 
Nåh, men jeg er ikke ved computeren i dag så vil bare ønske fortsat god debat!
 
/Martin
Hej Martin.
 
Faktisk et meget morsomt spørgsmål...hvordan i alverden skulle jeg vide hvilken samfundsmæssig betydning din private gæld udgører, med mindre at du ikke ser dig i stand til at få den afviklet.
 
Jeg mener ikke at 2% er en dråbe i havet, men der er i høj grad stor forskel på om man genererer en omsætning af en given størrelsesorden, eller om man rent faktisk tjener penge til samfundet frem for dræne statskassen for midler, så hvilken rolle tror du selv lige at landbruget spiller i den sammenhæng ?
 
Og nej Martin...vi to har ikke haft en "meget laang" debat om nogen efterløn, men det er ganske korrekt at vi havde en tråd kørende om emnet for nogen tid siden.
I øvrigt synes jeg at det er ret utilstedeligt at inddrage efterlønnernes samfundsmæssige gavn ift landbruget i denne tråd, et kynisk og tankeløst menneskesyn som intet har med denne problematik at gøre.
 
Jamen det er da søreme fint at du fanger masser af fisk fra kysten og således ikke rigtigt kan se noget problem...tillykke med det Clap
De vigende fangster som andre af os mere og mere oplever handler jo på ingen måde om at "nogen skal have skylden"...nu lyder du jo som en tøsefornærmet svineavler der aldrig har gjort noget galt.
 
Der var tusindvis af kystfiskere ude i weekenden og mange steder i landet blev der observeret plumret og brunt vand pga af en kraftig opblomstring af skadelige alger...hvem tror du mon bidrager til disse favorable vækstbetingelser ?
 
Det er i hvert fald ikke efterlønnerne.
 
/Jim.
 
 
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 16:34
Citat: jimjensen

Undskyld jeg må lige præcisere, det handler om kvælstof udledning.
 
Generelt er der store problemmer, se lige her:
 
Det samme med roundup det bliver købt i tyskeland, det bliver sprøjtet over hvores spisekartofler inden de kommer op af jorden og bag efter, engang jordmiddel,Dead det gør hvores prins på Schakenborg også, det har vi set i fjernsynet
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 17:26
nu er det ikke kun landmænd der bidrager til forurening i danmark findes der 200000 der ikke har afløb til komunal kloak og en gennemsnits familie udleder ca 135 m3 spildevand om året hvis man ganger det op er det anselige mængder der render ud i dræn og videre ud i åer og søer være sig både kvælstof og store mængder fosfor komunerne skal have spildevands planer klar i år men mange har allerede fået dem udsat i 5 år for der er ingen penge til det så det ser sort ud der også. Med de klima forandringer vi har fået med kraftige rengskyl til følge er de danske rensningsanlæg slet ikke bygget til og i særdeles ikke de steder hvor man ikke har 2 strengs systemer der fosser det direkte i åer ved kraftigt regnvejr bare lidt til dem der mener at det kun er lanbruget der forurener så hvis alle begyndte at betale 5 % mere i skat så kan vi få fejet foran egen dør :-)            mvh peter
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 17:27
200000 boliger
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 18:06
hvad vil jer som har så meget i mod landbruget gøre hvis landmændene ikke ville leje deres fiskevand ud til jer så kunne i kun fiske på kysten og hvis de ikke producerede kød og mælk, så ville det blive meget dyrere og så ville næsten alt svinekødet blive polsk. for hvis landbruget dør så gør den danske økonomi også.
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 18:34
Brian. De kan bare dyrke økologisk så var der ingen problemer, også skulle det være forbudt at bruge gift for os alle
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:04
Efter dagens demonstration på Rådhuspladsen i KBh hvor jeg  var mødt op som moddemonstrant mod de 500 landmænd som var kommet fra hele landet lykkedes det mig rent faktisk at få en positiv dialog igang med nogle af tals landmændene direkte på TV2 news i eftermiddags kl 1615... så der er håb forude for miljøet endnu...de vil hellere end gerne samarbejde med os om miljøet som de jo som de siger det selv lever af ....
/Søder
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:11
De vil hellere end gerne samarbejde med dem der støtter deres sag, var hvad jeg hørte landmændenes repræsentant sige Wink
 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:16
Øhh hvor er det lige jeg har sagt at jeg engyldigt stødter op om deres sag kaalborg ?
/Søder
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:21
Citat: valentin

nu må vi da håbe de kære landmænd har partikkelfilter på deres køretøjer ellers har de intet at gøre i de københavnske  gader


...De fik dog alle en lille hilsen med hjem fra P-vagterne WinkPig
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:24
Slap nu af Lange 1 ;-), det påstår jeg heller ikke at du gør.
Jeg syntes det er super at du talte vores sag idag på live tv, omend jeg hellere havde set vores forbund gøre den slags - men det skal ikke ligge dig til last.
Mvh. Kim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:31
De har fået tilbudet om at jeg kunne fremføre deres holdninger til et samfunds problem og det havde de så ikke et direkte ønske om så derfor er min fremtræden i dag som privat personen Henning Søder men det er jo heller ikke min person som skal debateres i denne så for os så vigtige debat !
Og forøvrigt tager jeg tingene helt roligt kaalborgWink


Redigeret af Lange 1 - 16 Mar 2011 kl. 19:37
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:34
Citat: FD

Citat: valentin

nu må vi da håbe de kære landmænd har partikkelfilter på deres køretøjer ellers har de intet at gøre i de københavnske  gader


...De fik dog alle en lille hilsen med hjem fra P-vagterne WinkPig

Hvad de så ikke gjorde aligevel Finn for de fik lovnig på en eftergivelse eftersom firmaet der administrer denne p-plads havde givet tilladelse til at de skulle parkerer her men "glemt" at fortælle P-vagten dette ....Wink


Redigeret af Lange 1 - 16 Mar 2011 kl. 20:17
/Søder
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:56
Hej Henning.
Jeg er meget enig i at det er en utrolig vigtig sag, der ikke handler om din person.
At forbundet ligefrem takker nej finder jeg meget beklageligt - de tager simpelthen stilling til at de ikke vil deltage, øv!
Jeg har tidligere på dagen spurgt på Sportsfiskerens forum hvordan forbundet repræsenterer os idag, men det lader ikke til at jeg bliver positivt overrasket over det svar de forhåbentlig kommer med.
Det er klart at dialog og samarbejde er vejen frem med landbruget, men jeg har pt. svært ved at se hvad vi har at vinde - det kan jo kun gå ned ad bakke, da vi starter forhandlingerne med vores minimumspris.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:59
Måske det hører hjemme i en selvstændig tråd, men vort forbund er repræsentant for vore lokale foreninger, foreninger der lejer fiskevand af landmændene.
Derfor er de (og mange andre) lunkne i forhold til at indtage en offentlig kritisk holdning.
Men som sagt det kunne måske være en ny selvstændig tråd, hvor dette skulle debateres, det er jo unægteligt et dilema !
Til top
kim petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kaalborg Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2003
Geografisk: løvegadekollegiet
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kaalborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 20:04
Hej Jim.
Du har fuldstændig ret, omend scenariet er grotesk og kvalmende.
Jeg vil dog til enhver tid mene at fælles vandmiljø må komme før lokale fiskevandsinteresser og røvslikkeri, men det kommer også fra en karpefisker på Sjælland ;-)


Redigeret af kaalborg - 16 Mar 2011 kl. 20:07
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 20:21
Jeg vil selvfølgelig pionterer at jeg gjorde de fremmødte landmænd opmærksomme på den nyhed jeg har linket til fra Politikken i nat omkring gødnings skandalen og de 10000 tons "sort" der er solgt ...dette var de meget kede af og fremstod selv intereserede i at komme noget sådant ulovligt til livs en gang for alle...
/Søder
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 20:52
Det mest interessante spørgsmål til landmændene må vel være, hvordan de stiller sig til den dokumenterede forurening som de bidrager med. Altså, om de insistere på at fortsætte med at udlede alt for megen kvælstof til vores våde miljøer ?

Indtil videre siger de bare, at de ikke har råd. Så må næste spørgsmål vel være, hvornår de så tænker sig at ville have råd, nu da de skylder ca. 350 miliader væk, (sådan rundt regnet af 12.500 landmænd (storbønder)).

Jeg synes der bliver stillet for få spørgsmål til det det hele handler om, at vores natur har det så elendigt som aldrig før, og en relativ lille erhvervsgruppe insisterer på at ville fortsætte med at forurene.

Det hele kommer til at handle om penge. Og historisk set har penge og moral aldrig nogensinde været noget som passede særligt godt sammen. Ej heller liberale tanker. Det ses jo tydeligt fra Anders Samuelsen fra Ny  Aliance, som nu så eftertrykkeligt har sementeret at netop dette parti, SLET IKKE har til hensigt at passe på vores natur. Hvor var det trist at opleve et ellers begavet menneske, i den grad tilsidesætte dokumenteret fakta (landbrugets forurening) for at kunne udøve populistiske holdninger så tæt på et folketingsvalg. Øv hvor er det bare trist.

Forsat god debat.
Niels Åge Skovbo
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 01:17
Hej Niels Åge
 
Jeg nåede lige at få det væsentligeste indhold i stemmefiskeren Anders Samuelssons propoganda tale inden jeg røg afsted til studiet og ud fra det jeg hørte har vi vidst hørt det samme...
Med hensyn til til bøndernes hensigter har jeg som sagt den klare forståelse af at de gerne vil have et rent miljø at avle deres avgrøder i og verne om vores fælles arv det var hvad Peter Kier udtalte flere gange til mig både før og under interveiwet på tv
Vi har selvfølgelig også udvækslet kontakt info og jeg forventer fortsat dialog med dem specielt omkring det faktum at man ikke kan direkte sige at deres nitrat/nitrit udledninger gennem vandløb til havet omgående ved nedsættelse nødvendigvis kan måles på væksten af feks ålegræs da mange faktorer spiller ind på væksten af denne såsom vind og øvrige vejrforhold....
Det jeg gødt kunne have haft tænkt mig at høre var hvad Pia Kjærsgaard skulle have sagt for hun var også på slap linie og i alle de år DF har været i tinget har jeg ikke rigtigt hørt om noget konkret miljø tiltag fra deres side....ikke fordi der ellers skal gå for meget politik i denne debat ....
/Søder
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 06:27
Citat: jimjensen

Landmændene er i KBH. for at protestere mod regeringens "grøn vækst".
Denne plan er udarbejdet mens "deres" egen minister Troels Lund Poulsen var miljøminister.
Miljøministeriet beregnede sig frem til at der skulle ske en nødvendig reduktion på 31.000 tons, hvilket deres egen minister kaldte "det nødvendige".
Nu er der traktorer i KBH. for at undgå en reduktion på 9000 tons.
De 9000 tons er udtryk for det masive pres landbruget har lagt på den nuværende regering, som altså er gået fra deres egne "nødvendige" reduktionsmål på 31.000 tons til 9000 tons.
Derfor er landbrug og fødevare, som er landbruget største interesseorganisation ikke med i disse demoer, de anerkender det kæmpe skred der har været i reduktionsmålene, og vil derfor ikke med i denne dagsorden.
Men altså igen, det nødvendige bliver endnu engang ikke gjort, og naturen og Danskerne betaler prisen.
Og så hørte jeg lige i radioen her på vej arbejde, at regeringen vil slække yderligere på de allerede reducerede mål på 9000 tons.
Jeg hørte kun lige dette med et halvt øre, lad os håbe det er en fejl.
Den gode landbrugsminister, ja ham med de årlige tilskud på over 700.000 kr. sagde ellers igår at sådanne trator demoer ikke skulle kunne påvirke en politisk proces, men han har åbentbart ændret synspunkt.
Vi må se, under alle omstændigheder så er det for lidt alt sammen, og hvis man ikke i landbruget får lov at bruge tilstrækkeligt, så finder man øjensynsligt andre veje at få fat i deres kunstgødning og gifte.
Øv, nu må der snart være tid til en forandring.
Mvh. jim
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 06:52
Det er penge der regere,
 
 
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 08:15
Citat: Kurt Petersen

Brian. De kan bare dyrke økologisk så var der ingen problemer, også skulle det være forbudt at bruge gift for os alle
 
Er det ikke lidt af en skrøne, at økologisk drift giver mindre kvælstof end konventionel drift? Økologiske dyr skider hverken mere eller mindre end konventionelle dyr. Konventionelle dyr er fixeret og dermed er der også noget mere styr på kværstofudledningen end hos økologiske dyr, som går frit og hvor gyllen trænger direkte ned i jorden.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 09:09
Citat: ThomasS

Citat: Kurt Petersen

Brian. De kan bare dyrke økologisk så var der ingen problemer, også skulle det være forbudt at bruge gift for os alle
 
Er det ikke lidt af en skrøne, at økologisk drift giver mindre kvælstof end konventionel drift? Økologiske dyr skider hverken mere eller mindre end konventionelle dyr. Konventionelle dyr er fixeret og dermed er der også noget mere styr på kværstofudledningen end hos økologiske dyr, som går frit og hvor gyllen trænger direkte ned i jorden.
Det er ikke en skrøne - ved økologisk drift er der langt færre dyr i de enkelte besætninger og hvis hele Danmarks landbrug blev omlagt til Øko-drift, så ville der blive produceret måske ½ så mange dyr i DK, hvilket jo så ville betyde ½ så meget gylle.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 09:50

Nej, det er ikke en skrøne. Som Steen nævner, vil bare det at omlægge til økologi halvere bestanden af svin i staldene, ligesom den tidligere dalby model omtaler gylle således:

Selvforsynet med energi

 De nye landbrug skal være selvforsynende med vedvarende energi, herunder bioethanol, rapsolie, solenergi og vindmøller.

 Derimod vil biogas ikke være at finde i Dalby. I følge flere forskere, er der en utrolig dårlig økonomi i biogas, som f.eks. fremstilles af gylle. Og forbrugerne vil næppe betale mere for varmen blot for at afhjælpe landbrugets miljøproblemer.

 Gylle passer heller ikke ind fremtidens krav om dyrevelfærd. Husdyrene i Dalby lever i stalde med dybstrøelse og har adgang til græsning. Almindelig staldgødning vil være den vigtigste næringsstofkilde til markerne, da den skaber mere humus og bedre kulstofbalance i jorden. Herved er den vigtige sammenhæng mellem mark og husdyrhold genskabt.

Det kræver selvfølgelig at de nye landboere får undervisning og vejledning i at drive et landbrug. Men den nuværende landbrugsuddannelse dur ikke til de nye landbrugere. Den er meget ensporet. Således skal f.eks. elever på den økologiske landbrugsskole på Kalø modtage undervisning i både kunstgødning og sprøjtemidler. Derfor skal der laves en helt ny uddannelse.

Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 10:00
Længer leve det dnske landbrug....Pinch
 
 
/J
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 10:39
Citat: Stone05

Citat: ThomasS

Citat: Kurt Petersen

Brian. De kan bare dyrke økologisk så var der ingen problemer, også skulle det være forbudt at bruge gift for os alle
 
Er det ikke lidt af en skrøne, at økologisk drift giver mindre kvælstof end konventionel drift? Økologiske dyr skider hverken mere eller mindre end konventionelle dyr. Konventionelle dyr er fixeret og dermed er der også noget mere styr på kværstofudledningen end hos økologiske dyr, som går frit og hvor gyllen trænger direkte ned i jorden.
Det er ikke en skrøne - ved økologisk drift er der langt færre dyr i de enkelte besætninger og hvis hele Danmarks landbrug blev omlagt til Øko-drift, så ville der blive produceret måske ½ så mange dyr i DK, hvilket jo så ville betyde ½ så meget gylle.
 
Fint at få afklaret. Den vinkel havde jeg ikke lige setClap
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:32
og gyllen bliver ikke skredt på engang, men over hele året af økogrisene, hvilket åerne vil kunne håndtere
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 00:27
Citat: map

Citat: scott

Ja set ud fra en ren samfundsmæssig betragtning ville Danmark helt klart være bedst tjent med at landbruget blev nedlagt.

 
Mvh
Jim.
 
Er du ikke rar lige at forklare den tungnemme del af tilhørerne hvori de enorme samfundsmæssige gevinster ved at afskaffe landbruget består?
 
/Martin
der er nogle der har regnet på sagerne her
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 08:05
Jeg bliver nok nød til at svare på alle de spørgsmål der bliver stillet, hvis jeg kan,
jeg ikke akedemiker,
Når man dyrker økologisk så giver man ikke sine marker kunstgødning, man sprøjter heller ikke med roundup, dyrene skal gå frit ud på græs, hvor de har et x antal meter at gå på, for hvert et dyr, jeg mener idag giver man også flydende kunstgødning.
Man har aldrig nogen sinde givet jorden så meget gift og kunst gødning som nu
det er så billigt at man demostrere for an Christiansborg.  
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 09:08
kurt du mener og mener flydende gødning bruges da det gir en bedre optagelse gennem bladmassen så ligger det ikke på jorden hvor det skal opløses og optages gennem rødderne og så er det ikke billigt men røvdyrt og den med at der aldrig er brugt mere end der blir nu det er direkte løgn ved ikke hvor du får dine tal fra men det må være en bog af ældre dato
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 09:51
Jeg håber også på at jeg tager fejl hvad angår kunstgødning, det er altid
et spørgsmål hvad der er rigtigt og forkert i alle sammenhæng, men en hver kan se at hvores miljø lider og at man kun tænker på indtjening
Jeg har haft en landmand i min familie som sagde at man kunne drikke roundup,
det var ikke farligt ,det fik man at vide fra de kemiske fabrikker, man kan ikke stole på noget som helst
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 10:10
kan sige så meget at der er ingen landmænd der sprøjter for sjov for det er vanvigtigt dyrt og de fleste midler i dag er utrolig miljø bevidste
Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 10:35
Ja, det kan man se med den demostration der blev kørt, de vil bare svine hvores natur mere til, der er ingen landmænd af dem der er miljøbevidste

Redigeret af Kurt Petersen - 20 Mar 2011 kl. 16:41
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 11:30
Citat: kraghdet

kan sige så meget at der er ingen landmænd der sprøjter for sjov ..
Næ!, de landmænd der sprøjter, de gør det fordi, at de er forstokkede og snævertsynede bundende i et forældet syn på landbrugsdrift og reelt set er de ligeglade med naturen.... Bæredygtighed i forhold til naturen er fremtiden og en omlægning til økologi er en uungåelighed, hvis den enkelte bonderøv vil have en chance for at overleve i landbrugsfaget, da kravene fra samfundet om at tage mere hensyn til miljøet absolut ikke vil blive mindre i fremtiden.
Til top
peter andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kraghdet

Tilmeldt:: 21 Maj 2010
Geografisk: holmegaard
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kraghdet Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2011 kl. 11:50
har lavet et indlæg på første side om os selv i denne tråd men det er der ingen kommentar til folk har så travlt med at svine andre til herinde at man ikke kan se andet sørgeligt men sandt prøv at ta ud når der er åbent landbrug men det er der jo nok ikke nogen der gør for folk er så satans kloge herinde
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down