Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ens reglsæt for vestvendte åer

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ens reglsæt for vestvendte åer
    Sendt: 31 Dec 2011 kl. 15:00
Citat: bjar1525

Citat: FD

Citat: bjar1525

det er da underordnet med. om man så skulle midste lidt flere fisk i løbet af året grundet fx ingen modhager - det gavner bestanden - du kan glæde dig over at den tabte fisk er på vej op og lave flere fisk - du har jo haft den sjove del ud af det, med fighten, sålænge det varede.  nu kender jeg ikke forholdene i ribe å - men i varde har vi en del flere laks end havørred - og det er da bare rart at vide, at havørreden også vinder på de nye regler - hvis anbefalingerne bliver gældende.
vi skal jo trods alt bare nyde det ved åen - ikke leve af det
 
godt nytår derude


Jeg kunne så passende vende det 180 grader og sige det samme.

Tak for forslagene om hvad "man kan glæde sig over" ...men prøv venligst at forstå at ikke alle definerer glæden og værdien ved lystfiskeri på samme måde som du gør!
 
jeg ved det finn, jeg ved det - jeg har i egen omgangskreds personer der er temmelig harme over at de ikke må tage de fisk med hjem som de vil - jeg kan jo ikke gøre meget andet end at drille dem med at de er madfiskere og så tænke mit


Hahaha Bjarne,

Ja nu tænker jeg så også mit...Ermm men jeg kan heldigvis forholde mig lidt mere nuanceret til tingene. Kan du, eller vil du ikke forstå at vi er mange for hvem det at HAVE MULIGHEDEN for at hjemtage en fisk er tvingende nødvendigt for at kunne have nogen form for glæde over vores hobby?

Dril du bare dem du kalder madfiskere ...jeg gætter på at en del af dem absolut ikke pander alt legalt ned de fanger, men bare , som jeg, betragter det som et nødvendigt element at have muligheden for at nedlægge en fisk.
Jeg synes det er for letkøbt ikke at ville nuancere sig lidt, og vise lidt repekt for de forskelligheder der er blandt lystfiskere ...jeg føler f. eks. ikke trang til at kalde dig og ligesindede for "frelste C&R dyreplagere" ...for sådanne tanker bunder normalt i uvidenhed og manglede empatiske evner.

Dette her udstiller meget godt hvorfor lyst/sportsfiskerene samlet set aldrig formår at stå sammen om noget som helst, og ikke vil forsøge, ad kompromisernes vej, at nå løsninger der tilgodeser flest mulige samt generer færrest mulige ...DET er sørgeligt


Redigeret af FD - 31 Dec 2011 kl. 15:46
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 15:35
Citat: bjar1525

Citat: Henrik Christensen

Hvorfor lave nye stramninger når bestandende stiger(undtagen de steder hvor der udelukkende satses på laksWink)
Alt skal dreje sig om laks... Se bare i varde og Skjern å, der bliver der lavet fangstbegrænsninger på laks, og det selv om bestanden af havørreder er laaaangt mindre, men skidt med det bare vi kan fange nogle laks, så vi kan sætte dem ud bagefter..
Det skriger jo til himlenThumbs Down
Alle tror,at hvis det gavner laks ja så gavner det også havørreden....
Intet er mere forkert.
Bare vent og se i Ribe å om ganske få år vil den unikke Ribe å stamme være på retur pga. laks. Den bliver simpelhen udkonkurreret af laksen, ligesom den er blevet i Varde og Skjern å.
ER det det som man ville opnå, ja så er man på rette vej....
 
nu er det jo sådan at danmark på ligefod med andre lande der har laksestammer er forpligtet på at beskytte laksestammerne internationalt - de 8 vandløb hvor laksen er naturligt hjemhørende er det af den grund så laksen der overordnet tages hånd om - hvorimod det alle andre steder hovedsageligt handler om de andre laksefisk.
alt andet ville da skrige til himlen. og ja - det har ikke umiddelbart positiv indvirkning på havørredstammen at åerne også er ved at have en betydelig laksestamme - så må du jo glæde dig over at der trods alt kun er 8 lakseførende åer i dk.
Nu kan jeg med alt tydelighed se at du intet kender til Ribe å systemet.
Her kommer laks for 95% vedkommende i sep/Okt/Nov som naturligvis meget farvet fisk. Vil du så have at vi skal udelukkende fiske efter dem i Sep/Okt.
Hvor jeg dog ærger mig over at der blev fundet en lille rest af den gamle stamme.
Dvs. at du mener at bare fordi der blev fundet en lille rest af gamle laks, så skal havørreden bare vige pladsen, for det er jo det du skriver. Giver dig ret, det skriger unægtelig til himlen
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 15:40
For lige at sætte mere fakta på bordet så blev der i 1999 fundet 2 hunlaks som man mener var fra den gamle ribe stamme, men ingen hanlaks....
Hvad gjorde man så??? jo man tog hanlaks fra Skjern å og befrugtede de 2 ribe hunlaks.  Det er kun DCV+DTU der ved dette og få andre som har fået denne viden.
Og dette faktum koster nu den gamle Ribe Å Havørredstammen livet.
Tak for kaffe og tillykke Danmark
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 16:12
Citat: Henrik Christensen

For lige at sætte mere fakta på bordet så blev der i 1999 fundet 2 hunlaks som man mener var fra den gamle ribe stamme, men ingen hanlaks....
Hvad gjorde man så??? jo man tog hanlaks fra Skjern å og befrugtede de 2 ribe hunlaks.  Det er kun DCV+DTU der ved dette og få andre som har fået denne viden.
Og dette faktum koster nu den gamle Ribe Å Havørredstammen livet.
Tak for kaffe og tillykke Danmark


Det ændrer, eller ville ikke ændre noget. I Sneum å systemet og Kongeåen fandt man jo ikke nok genmateriale til at etablere en selvstændig stamme ...men disse systemer er jo i dag blandt de 8 nominerede, med introducerede genetisk ægte danske laks, men fra de andre åer.
...så det var altså ikke det der gjorde udslaget om hvorvidt og hvilke åer der er lakseførende.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Dec 2011 kl. 16:54
                                            
 
                                       GODT NYTÅR
                                         til alle.
 
 
  
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 15:27
jamen finn - du vil gerne at reglerne tilgode ser flest muligt og genere færrest muligt
så tænker jeg jo at vi langt ad vejen er enige - at man fordeler kvoten på flest mulige fiskere hvilket det nuværende oplæg med en fisk pr fisker om året ligger godt op til, når vi taler laks
nuanceret syntes jeg ikke er en generelt egenskab ved din måde at ønske tingene løst på - ej heller empatisk. jeg husker jo tydeligt hvordan du ønsker kvoten i ribe å fordelt - det handlede vist nærmere om mest muligt til de få
men fred være med det da - for det er en fordeling jeg tvivvler meget på i får gennemført - der er jo trods alt i de store masser en rimelig enighed om en forvaltning der er mere retfærdig
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 15:57

Jeg synes faktisk oplægget med 1 laks pr. mand pr. sæson er en hån mod de lysfiskere, som køber årskort til flere vandløb, som bruger mange penge og tid på at komme frem og tilbage etc. Det er ikke dem eller for den sags skyld andre lystfiskeres skyld om laksen overlever eller ej.

Derimod burde man sætte massivt mod laksefiskeriet i saltvand. 1 kg. laks fanget på stang er meget mere værd end 1 kg. fanget i garn. Men lad da bare lystfiskerne i ferskvand stå for igen og lad saltvandet være.
 
I oplægget står der at mange lystfiskere gerne vil have fælles regler. Jeg kunne tænke mig at vide, hvor mange det er. Er det de fleste rundt omkring bordet, eller er det de fleste i foreningerne eller er det bare en fornemmelse DTU har.
 
Mit bud er, at der kan ikke være ret mange lystfiskere, der synes, at de kommende regler  er brugbare:
 
Sæsonen forkortes med 1 måned
 
1 laks pr. mand pr. år
 
orme og krogområdet
 
Jeg kunne forstå hvis laksen var i fare, men den har fremgang overalt.
 
Laksen er til for vores skyld. Vi skal ikke dyrke rovdrift på den. Vi skal passe på den, men den inderholder en samfundsmæssig stor økonomisk værdi både økonomisk og menneskeligt. Der er mange vækstmuligheder i den. Tag eksemplet med Kongeåen. Fjen spærringen ved Jedsted Mølle og så vil penge strømme til lokalområdet. Lystfiskeriet udgør en samfundsmæssig værdi på næsten 3 millarder kroner på årsplan. En lystfisker bruger i gennemsnit 4.000 kr. på sin hobby om året. Staten alene henter næsten 600 millioner kr. hjem om året i moms og afgifter. Lystfiskeriet har en værdi samfundsmæssigt på højde med golfsporten og så skal man ikke lægge hindringer i vejen for udviklingen, sålænge laksen ikke er truet.
 
Hvad bliver det næste forskerne finder på?
 
For mange år siden, da forskerne dukkede op i Ribe Sportsfiskerforening kunne de fortælle, at laksen sagtens kunne leve side om side med havørreden. Den holder vist ikke helt, måske var der en bog på urdo de ikke havde læst.
 
Per
 
 
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 17:29
Hej Alle her !
 
Godt nytår til alle......
 
Til Heine Fausing :
 
Da det jo er dig, som har startet denne tråd vil det klæde dig, at offentliggøre det notat fra DTU-Auga, som jeg ved du nu er i besiddelse af. Bare frem med det her på tråden, hvis du ellers mener noget med dine mange kommentarer. Det er trods alt dig som har efterlyst oplysningerne her........
 
mvh
michael frandsen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 17:34
hej Frandsen
 
skriv en mail til mig
 
salmosalar@live.dk   og jeg sender det til dig
 
Per
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 17:37
Wink
Citat: fransirn

Hej Alle her !
 
Godt nytår til alle......
 
Til Heine Fausing :
 
Da det jo er dig, som har startet denne tråd vil det klæde dig, at offentliggøre det notat fra DTU-Auga, som jeg ved du nu er i besiddelse af. Bare frem med det her på tråden, hvis du ellers mener noget med dine mange kommentarer. Det er trods alt dig som har efterlyst oplysningerne her........
 
mvh
michael frandsen

Øhhh... den er på 31 sider mesterWink
Gør som Per skriverLOL
Mvh
Henrik Christensen
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 17:54
Hej Per !
Du har allerede været så venlig at fremsende mig en mail med notatet vedhæftet. Tak for det !!! Jeg har læst og noteret mig de massive ændringer der lægges op til. Mailen skal blive videresendt i vid udstrækning ! 
 
Hej Henrik !
Ja, 31 sider meget aktuel læsestof for de fleste. derfor mener jeg også, at hr. Fausing fra Tarm burde være manden som offentliggør kopien af notatet HER !
Om det handler om 31 sider eller 2 sider er for mig total ligegyldigt. Jeg opfordrer blot Heine Fausing til at gøre sin tråd "færdig" ved at offentliggøre notatet her, da han jo trods alt har startet denne tråd. Det ville vel være det mest naturlige i min optik.....
 
Til Heine Fausing !
Min opfording til dig står stadig ved magt. Husk på elementer som tidsfrister ang. indsigelser osv. - det hjælper ikke, først at efterlyse nogle svar for så bare at sætte sig på hænderne efterfølgende.......
Tiden løber allerede, der er vist ikke megen tid at spilde...........
 
mvh
michael frandsen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:00
Hmm Bjarne
Nu går vi ind i 4 fiskeår uden modhagere i Skjernåen!!.
Opdeling af kvoten, 175 over 75 cm og 175 under.Fiskedirektoratet besøger åen uanmeldt  og bøderne er m fire cifre pr forseelse.
Kvoteopdelinge har givet en trafik ved åen først på sæsonen(kaotiske forholde), efter de store fisk. Når kvoten over 75 cm er opbrugt daler interessen drastisk , når dem under 75 cm er opbrugt er åen tom for lystfiskere. Det er så det i skal fundere over, om det er værdige forholde for lystfiskere og fisk(?). Den meget stressede stemning det giver første del af sæsonen. Afhængig af hvor lang tid det tager at fjerne den del af kvoten der ligger over 75 cm.Contra de nye anbefalinger fra DTU og kvoter.
 
Dernæst er det selvfølig ikke særlig heldig der ikke er styr på fjorde og kyststrækninger mth garn & tyvfiskeri.Skærped overvågning af Ringkøbing Fjord er fin!, men på DCV-elfiskedag(4/12-2011) kunne man se og høre fiskemester fortælle/vise at stortset alle laks var mærked af garn.Det var måske en sted at sætte ind med en undersøgelse via DTU-fisketegnsmidler og få undersøgt hvad betydning garnfiskeri & tyvfiskeri har for de Danske laksefisk .
 
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:12
Jeg skal gerne  gøre notatet offentligt på dette site...nogle ideer til hvordan jeg gør det?
 
Per
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:23
Ok Frandsen
du kan få den fra pålidelig kildeLOL
den udgave Per Birgertoft har sku være go nok!
rasten er vel fin nok at få vendt her med tanker og meninger i almindelighed,eftersom det ikke er mange informationer lokalt udover dem vi selv opsøger,vel !
Så "angrib"du bare mig,jeg har såmendt samme betingelser som du selv har,Ret dit skyts efter dem som repræsenter SÅS-informationerne, ligesom dem som repræsenter Skjernåen, hvis du mangler oplysninger. Elleres har du din forening du kan henvende dig til,som andre.
Til top
Iver Kloster Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kloster

Tilmeldt:: 14 Jul 2004
Geografisk: Ringkøbing Amt
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kloster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:24
Hej. Du skal bare klikke på ikonet "Fil" og så vedhæfte filen. Vær dog opmærksom på filstørrelse samt formatet. Er også meget interesseret i at læse det famøse notat.
 
Iver K.
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 18:55
Hr. Fausing
Læs nu hvad jeg skriver !!!!
 
Jeg HAR allerede, som jeg også skriver fået en fin mail fra Per med notatet.
 
Jeg synes måske bare at DU som starter af denne tråd skulle være den person som også offentliggør notatet her på tråden.
 
Nogle gange undrer det mig, at visse folk er meget aktive i alle mulige skrivende forums og samtidig "buldrene tavse" når de møder op til generalforsamlinger i deres egen forening.
 
Blot lige lidt til eftertankte Heine....... Wink
 
Du har jo ret i mange af dine betragtninger - mener også du kan være mand nok for at fremme din ellers gode sag og dine gode meninger ved at træde lidt mere i karakter. Det ville vinde gehør tror jeg.... ClapClapClap
 
"Angreb" som du bruger i din formulering, må stå for din egen regning - Det er ihvertfald ikke ment som sådan..... 
 
mvh
michael frandsen
 
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 19:14
Citat: bjar1525

jamen finn - du vil gerne at reglerne tilgode ser flest muligt og genere færrest muligt
så tænker jeg jo at vi langt ad vejen er enige - at man fordeler kvoten på flest mulige fiskere hvilket det nuværende oplæg med en fisk pr fisker om året ligger godt op til, når vi taler laks
nuanceret syntes jeg ikke er en generelt egenskab ved din måde at ønske tingene løst på - ej heller empatisk. jeg husker jo tydeligt hvordan du ønsker kvoten i ribe å fordelt - det handlede vist nærmere om mest muligt til de få
men fred være med det da - for det er en fordeling jeg tvivvler meget på i får gennemført - der er jo trods alt i de store masser en rimelig enighed om en forvaltning der er mere retfærdig


Bjarne, igen viser du, at du ikke forstår mig. Vi to er bare ikke enige, og egentlig burde jeg så lade den ligge her.
Men jeg vil lige pointere over for dig, at du har misforstået mine personlige ønsker om fordelingen af laksene ...åbenbart har du, og en del andre, et presserende behov for at få mig til at fremstå egoistisk og urimelig, hvilket du så her igen forsøger at bilde folk ind.

Bjarne, hør nu godt efter, her er min holdning skåret ud i pap:

Jeg er principielt ligeglad med hvem der fanger laksene, men kvoten bør som vigtigste præmisse fordeles, så den reelt KAN opfiskes.

Og lad venligst være med at tro, at vi skulle være enige langt hen ad vejen, for det viser det du skriver, at vi ikke erWink

Som sagt så kræver det, at kunne se nuanceret på tingene, og med det mener jeg også en nuanceret og rimelig måde at dele på, og din måde at dele på er jeg ikke enig i.
Det jeg mener med det er, at din måde at dele på fordrer, at dem der har mine holdninger skal bankes på plads, hvilket der både praktiseres, og lægges yderligere op til med de nye fælles regler.
Beklageligt du ikke kan se, at min måde at dele på faktisk bunder i at alle går lidt på kompromis, og derved tager mest mulig hensyn til hinanden.




Redigeret af FD - 01 Jan 2012 kl. 19:25
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 19:29
uploads/104838/Notat_om_Regler_for_lystfiskeri_efter_laks.pdf
Her skulle notatet så være...håber det kan læses!
 
per
Til top
Iver Kloster Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kloster

Tilmeldt:: 14 Jul 2004
Geografisk: Ringkøbing Amt
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kloster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 19:43
Fedt Per - 1000 tak !
 
mvh
 
Iver K.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 20:08
Når så forhåbelig rigtig mange har læst de 31 sider, er der så nogen som kan give mig en fornuftig forklaring på, hvorfor der skal yderlige stramninger til når laksebestanden stiger hvert år, med de nuværende regler????
Det ser for mig ud som om, at det drejer sig C&R hele vejen igennem.
Vi er faktisk mange som ikke ser en sport at lege med fisk, men er jægere og glæder os når vi er så heldig at kan tage en fisk med hjem og nyde den med familien.
Nu har rigtig mange lystfiskere restaureret små bække til større vandløb/åer gennem mange år og der bliver gydet på livet løs der hvert år. 
Bestanden af laksefisk stiger hvert år og alligevel skal der trækkes nye stramninger ned over hovedet på os.
Det er helt sikkert ikke måden at få flere ildsjæle til at restaurere vandløb på, det ligger helt fast.
Jeg kunne forstå stramninger hvis bestanden gik ned hvert år, men det er jo netop ikke tilfældet.


Redigeret af Henrik Christensen - 01 Jan 2012 kl. 20:09
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 20:55
Jo DTU-notatet kan godt læses.
Jo, mere jeg læste jo mere gal i skralden blev jeg Thumbs Down. Magen til overbureaukratiseret regelværk skal man lede længe efter. DTU- Aqua er godt på vej til at fjerne poesien i lystfiskeriet og lave det hele til et regeltyrani, af teoretiske hensyn, der hver især skulle øge overlevelsen af genudsatte laks - og til hvilken nytte?
Jeg er stadig af den overbevisning, at det er de fysiske tiltage i vandløbene fjernelse af spærringer, rent vand og gode yngel- og opvækstområder, som er grundlag for at vi kan have en sund laksebestand også uden alle disse "Skjern Å regler". "Koordinationsudvalget for udsætning af laksefisk" tror jeg det blev kaldt, det udvalg som har sat DTU-Aqua i gang. Jeg har i mit amts- og kommunevirke aldrig hørt om dette udvalg, selvom kommuner skulle være repræsenteret. Det er meget betænkeligt, hvis en lille lukket kreds skal sætte dagsordenen for det danske laksefiskeri.
Fint nok at sætte mindstemålet for laks ned fra de 60 cm, da det nu endelig er erkendt at en 50 cm laks ikke er specielt beskyttelseskrævende, men hvorfor ikke gøre noget reelt godt for havørreden og sætte et fælles mindstemål for havørred, helt og laks på 45 cm, det ville hjælpe den trængte havørred og også sikre flergangsgydere blandt helt - og ikke vedtage et fælles mindstemål på 40 cm. Hvorfor 40 cm???? Er der virkelig så mange der gerne vil hjembringe en grønlænder på 42 cm? Igen ser det ud til at beskyttelsen af havørreden ikke vægtes særligt højt selvom det er ørreden, der er trængt. Eller har DTU Aqua fået at vide at en ændring af havørredens mindstemål er "no go"?
 
Har jeg læst rigtigt at der er lagt op til at dobbeltkroge over str. 10 ikke skulle tillades? Det vil i givet fald ændre mit fluefiskeri dramatisk.
 
Jeg har fanget en enkelt laks på str 8 flue som allerede under fighten pulsede blod ud fra gællerne. I stedet for at udsætte en sådan laks, var der fornuft i at den blev aflivet og givet til et velgørende formål, det kunne sagtens administreres gennem en sms-tjeneste. Jeg har det dårligt med at genudsætte ikke levedygtige fisk.
 
Jeg håber inderligt at vi får notatet fejet af bordet og erstattet af nogle få meningsfulde regler, der gerne kan have lokal forankring.
 
Troede man at man havde set det meste indenfor mærkelige lakseregler gennem årene i det Trønderske laksefiskeri hos broderfolket mod nord. kan man konstatere at der tog man fejl, nordmændene er endegyldigt distanceret af DTU.
 
Nej, lad os få det helt ned på jorden. Fjerne laksekvoterne - Fang en laks om året pr mand. Så har man også taget lidt af trykket af det hektiske forårsfiskeri, da man jo så ikke har hastværk med at få en enkelt fisk til fryseren. DTU- Aqua er ved at påtage sig rollen som laksefiskeriet administrator på trods af at det er lokalt ved vandløbene blandt amter, kommuner og lystfiskere bais for fremgangen er skabt og hvor man har fingeren på pulsen.
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 21:12
Henrik , , , ,
se på reglerne i Skjernåsystemet,
og på hvor mange vandplejeprojekter der bliver gennemført.
C&R er simpelthen nødvendighed,eftersom man kun kan hjemtage 1 laks pr mand pr år.
 
Skal der nyt til tråden er "forsøgs åen"v Skjern den ene part`s reglsæt du skal ha fat i,  sammenholdt med DTU anbefalinger, anden part.
Svært at hamle op med fuldtidsansatte og professionelle mod foreningsarbejde i fritiden. Ikke engang DSF som har været med hele vejen i processen!! har skrevet noget eller haft nogen meninger eller holdninger tilgængeligt omkring emnet i almindelighed.Så min egen forsigtige gæt er at "Skjernå-reglerne"kommer til at danne præcedens .
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 21:53
Præcis Heine, og der ligger hele humlen.
Man kan ikke skære alle vestjyske åer over en kam.
I Skjern å kommer der laks i April og i Ribe å i Sep/Okt hvis der kommer regn... eller først i Nov.
Så hele foråret og sommeren igennem skal vi fiske efter disse håbløse regler selv om der ingen laks er, som vi skal genudsætte.
Flot!!
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:02
Vil lige tilføje at i vadehavs rapporten som udkom i 1997 var der en opgang af ca.8.500 stk havørreder i Ribe å systemet.
Det var lige som meget som der var i varde å-Sneum å-Kongeåen-Brede å-Vidåen TILSAMMEN!! Og den er kun steget siden...!
Og her skal vi gå og fiske efter de nye regler i 80% af sæsonen fordi der dukker laks op i Sep-Okt....
Ved næsten ikke om jeg skal grine eller grædeShocked

JacobThumbs Up Vi er fuldstændig enige


Redigeret af Henrik Christensen - 01 Jan 2012 kl. 22:05
Mvh
Henrik Christensen
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2012 kl. 22:31
 
 
Henrik tiden suser afsted, ting kan hurtig blive utidssvarende,
selv " DSF - fiskepleje-politiske visionsplan 2018" havde fin målsætning(prøv at kigge lidt i den) . Regler og restriktioner !! det ender med vi ikke tør fortælle naboen når man hjemtager den ene laks!!
 


Redigeret af hlf - 01 Jan 2012 kl. 23:02
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 10:47
finn - det med enigheden var nok lidt ironisk - for jeg ved at vi langt fra r enige. det undre mig lidt med den retorik du bruger - er vi andre ikke enige med dig så er det fordi vi ikke vil nuancere og indgå kompromis.
hele oplægget fra dtu er et kæmpe kompromis - stod det til eu projektformidlerne skulle der ikke landes en laks før end at åerne ver selvproducerende på et bæredygtigt niveau. ser man på interessegruppens størrelse som gerne vil beskatte laksen i de 8 vandløb og så ser det iforhold til den potentielle størrelse på bestand i de 8 vandløb - så vil det til al tid være nødvendigt at have restriktioner i disse vandløb for at dk kan overholde internationale forpligtigelser
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 11:14

per

jeg undre mig lidt over at du mener laksen er til for vores skyld ??
jeg ser det som at det er en truet art, grundet vi mennesker.
 
forestiller du dig at fordi man vægter to istedet for en art - så er der vupti det dobbelte gydemuligheder i vandløbet - selvfølgelig bliver der kamp om standpladser og gydepladser - men det er jo ikke værre end, at hvis havørredbestanden ikke er bæredygtig - så må der jo ligeledes restriktioner på fiskeriet efter denne.
det hjælper ikke at være vred på dtu over dette - det er en konsekvens af lovgivning hvorved dk har fået nogle forpligtigelser. om dette så er positivt er jo en smagssag, jeg syntes ihvertfald om at man vil varetage laksen også, da havørreden har så megen fokus alle andre steder end de 8 vandløb der er berørte.
 
 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 11:28
Citat: hlf

Hmm Bjarne
Nu går vi ind i 4 fiskeår uden modhagere i Skjernåen!!.
Opdeling af kvoten, 175 over 75 cm og 175 under.Fiskedirektoratet besøger åen uanmeldt  og bøderne er m fire cifre pr forseelse.
Kvoteopdelinge har givet en trafik ved åen først på sæsonen(kaotiske forholde), efter de store fisk. Når kvoten over 75 cm er opbrugt daler interessen drastisk , når dem under 75 cm er opbrugt er åen tom for lystfiskere. Det er så det i skal fundere over, om det er værdige forholde for lystfiskere og fisk(?). Den meget stressede stemning det giver første del af sæsonen. Afhængig af hvor lang tid det tager at fjerne den del af kvoten der ligger over 75 cm.Contra de nye anbefalinger fra DTU og kvoter.
 
Dernæst er det selvfølig ikke særlig heldig der ikke er styr på fjorde og kyststrækninger mth garn & tyvfiskeri.Skærped overvågning af Ringkøbing Fjord er fin!, men på DCV-elfiskedag(4/12-2011) kunne man se og høre fiskemester fortælle/vise at stortset alle laks var mærked af garn.Det var måske en sted at sætte ind med en undersøgelse via DTU-fisketegnsmidler og få undersøgt hvad betydning garnfiskeri & tyvfiskeri har for de Danske laksefisk . 
 
jo men det bliver jo svært at styre - hvis man fx gav 12 fisk over og 12 fisk under 75 cm fri pr mnd. og problemet vil jo være det samme - bare at det er de første dage i måneden der stresses . jeg ser ikke de store alternative, hvis man gerne vil sprede beskatningen på laksen i størrelsesorden.
 hvis du modtager en bøde fra fiskeridirektoratet - så har du jo også gjordt dig fortjent dertil - uanset bødens størrelse - det klinger hult hvis vi til stadighed kritisere fiskerikontrollen for ikke at agere over for ulovlige garn o.s.v men at vi ikke ønsker de kontrollere os. drømmesenariet er vel at vi på havet - kysten/fjordene og i åerne ikke kan sparke od frem for fiskeridirektoratets folk sådan lidt sat på spids
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 11:46
Mener ej Finn er vred på DTU!!!
men mon ikke toget er kørt alligevel Bjarne,
DTU er kun en del af det hele , DSF har også en "visionsplan 2018" som er i mine øjne meget sammenhængende med DTU-anbefalingerne!!, dog har vores forbund ikke taget højde for "visionsplan 2018 reglsæt", så spørgsmålet er om ikke reglsættet/anbefalinger har været sat på skinner for længst. Ikke lang tid til høringssvaret skal være tilbage , 12 januar!!!(noget urimlig tidsfrist) Som jeg ser det med en forsigtig gæt, er lystfiskerene sat ud af spillet omkring indflydelse på DTU-anbefalingerne (?)
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:12
Citat: bjar1525

  det undre mig lidt med den retorik du bruger - er vi andre ikke enige med dig så er det fordi vi ikke vil nuancere og indgå kompromis.


SuuuukUnhappy
Så prøver lige at gentage mig selv, og se om det hjælper:

Det jeg siger er, at "JERES" måde at dele på, og gå på kompromis tvinger visse grupper til at miste næsten alt der giver dem værdi.

Min måde fordrer kun at ALLE må gå lidt på kompromis.

Det som "I" ikke forstår, er de værdier der ligger i fiskeriet for os, og derved bagatelliserer eller fornægter i deres eksistens ...og i træder på nogle af de ting der giver os værdi.
Vi der kan nuancere forstår heller ikke jer ...men VI RESPEKTERER jeres ret til at dyrke C&R fiskeri, og kunne ikke drømme om at forhindre jer i det ...altså selvom vi ikke forstår det, eller ønsker at dyrke det.

Du er ikke enig med mig, og jeg er ikke enig med dig ....forskellen er at du vil påtvinge mig en hel masse, og fortælle hvad "jeg må lære at nyde" ...
Det er meget patroniserende, og viser at du ikke kan/vil nuancere og gå på kompromis i forhold til det DU gerne vil...

....Kort sagt: Man behøver ikke at være enige for at tage hensyn ...jeg kan godt glæde mig over en C&R fiskers lykke ved det fiskeri han elsker ....det er her du kommer til kort Bjarne, for du vil bare give mig en klods om benet, og komme med hånlige bemærkninger om "madfiskeri" osv.

Prøv nu lige og læse det jeg skriver ...det er på dansk, og der står ikke noget mellem linjerne!


Redigeret af FD - 02 Jan 2012 kl. 12:18
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:16
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:25
jeg ved ikke hvad finn er ?
hvis man bevidst forsøger at sætte den demokratiske process ud af spil - så er det jo bekymrende. ang. tidsfrist er det urimelige i denne jo kun at stoffet ikke er formidlet videre - hvor er forbundet i dette?
vi må jo formode at forbundet repræsentere os - også i denne sag - med god vilje.
forbundet har jo heldigvis laksen som en topprioritet - jeg er ikke bekymret.
 
jeg undre mig lidt over - at mange ser reglerne som et modspil
alternativet var jo en totalfredning på laksen - og så kunne der ikke fiskes overhovedet på de lakseførende strækninger - hvilket både ville ramme lakse/havørrdfiskerne samt hvad man ellers gad begive sig til åen efter på disse stræk.  det er stadigt lovgivning og ikke dsf eller dtu der har gennemført fredning af laksen.  der er så forhandlet dispentationer igennem, og det er fx dsf og dtu vi kan takke for dette - de har lykkedes at stykke oplæg til regelsæt sammen som har gjort det spiseligt for de lovgivende at vi fisker i disse åer på vilkår der tager vare på laksen. 
jeg for min del er jo kun bekymret for, at man ikke varetager lakse godt nok, i et forsøg på at tilfredsstille foreningerne/lystfiskerne - for at optimere kortsalget.  
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:28
besked 128 var så til heine
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:37
Bjarne  ,  ,  ,  ja lakse er topprioritet
Rasten ku jeg godt være bekymret for i særdeleshed , eftersom jeg ikke kan læse deres
holdninger og meninger nogen steder angådende trådens emne.
Og selvfølig er jeg tilhænger af DSF i almindelighed. 
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:45
finn - der er da intet i de regler der har eksisteret eller oplægget til nye regler - der siger du ikke må gå ud og fange dig en laks eller nogle havørreder, du er begrænset af en kvote ja, men alt i dispentationerne der er lavet for at vi har muligheden for fiskeriet går jo på netop at muliggøre tingene for dig og alle vi andre
 
finn - hverken du eller jeg har tid at diskutere til enighed - vi ligger så langt fra hinanden holdningsmæssigt - at vi nærmest ikke taler samme sprog - så være hilset og gå i fred.
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 12:51
Citat: bjar1525

finn - der er da intet i de regler der har eksisteret eller oplægget til nye regler - der siger du ikke må gå ud og fange dig en laks eller nogle havørreder, du er begrænset af en kvote ja, men alt i dispentationerne der er lavet for at vi har muligheden for fiskeriet går jo på netop at muliggøre tingene for dig og alle vi andre
 
finn - hverken du eller jeg har tid at diskutere til enighed - vi ligger så langt fra hinanden holdningsmæssigt - at vi nærmest ikke taler samme sprog - så være hilset og gå i fred.


I lige måde Bjarne ....og at du nu igen totalt misforstår mit budskab, mine holdninger og mine ønsker til fremtiden, er lige så meget mine manglende formuleringsevner, indrømmet

K&B i 2012
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 13:39
Hej Bjarne,
når jeg skriver og mener at laksen er til for vores skyld, så skal man forstår det på den måde, at laksen, udover at være fiskenes Konge og den smukkeste fisk, så tjener den et formål: nemlig som fritidsinteresse for mange mennesker verden over. Ikke at forstå på den måde at man skal skal slagte og dræbe hver en laks man møder. Det handler om at leve i pagt med naturen - laksen er en truet dyreart, men den er i stor fremgang. Der findes ikke noget større end at genudsætte en laks...
 
I Ribe havde vi laksestop i 5 år og herefter en kvote på 90 laks til hele å-systemet - det kan vi godt acceptere, men laksen har en samfundsmæssig værdi og vi er da godt dumme, hvis vi ikke undnytter det. Hvis det ikke var for lystfiskerne, så var her ingen laks i Danmark. Jeg tænker tit på de mange mennesker, der førhen brugte weekenderne efter sæsonen var afsluttet på at elfiske moderfisk. Det arbejde foregår også i dag, men nu bruger de ikke så mange weekender, da der er mange flere fisk.
 
Vi skal da udnytte den resurse laksen er, både økonomisk og rekreativt....
 
Jeg mener også, at bare fordi forskerne siger noget, behøver man ikke bare bøje hovedet, fordi de har mere studiegæld end os andre - nogle gange må der også andre vinkler på.
 
Per
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:00
Citat: bjar1525

 jeg undre mig lidt over - at mange ser reglerne som et modspil
alternativet var jo en totalfredning på laksen 


Jeg undrer mig over at nogen så ukritisk bare æder hvad de får serveret!

Jeg undrer mig også over at så mange lystfiskere ikke forstår, at biologerne først og fremmest varetager de biologiske hensyn.
Vi lystfiskere skal selvfølgelig være en KONSTRUKTIV modpol til biologerne og naturfredningsfolkene. Ikke ment, som at vi skulle have helt modstridende interesser, men som at vi skal søge de kompromiser der selvfølgeligt er biologisk forsvarlige, og samtidigt, i videst mulige omfang, generer brugerne (lystfiskerne/sportsfiskerne) mindst muligt!
...Og det er her man har fejlet, efter min og mange andres mening: Man søger at få lavet fordummende, firkantede og ufleksible regler, der kun erkender eksistensen af C&R laksefiskere ved Skjern å systemet, og derved næsten glemmer mange andre grupper, som eksempelvis natflue havørred fiskere, på mildest talt knapt så lakseførende lokaliteter.
...Disse gruppers interesser varetages jo åbenbart hverken af DSF eller myndighederne ....og selvfølgelig ikke af biologerne, for det er faktisk IKKE deres opgave! (selvom de jo åbenlyst ikke lader chancen gå fra sig, til at blande sig i de samfundspolitiske aspekter af det rekreative fiskeri ...men det jo en anden historieErmm)


Redigeret af FD - 02 Jan 2012 kl. 14:48
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 14:31
Finn Thumbs Up
Clap
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 18:03
Finn også Clap herfra.
Det gælder om at vurdere hvad der biologisk er nødvendigt og ikke gribe efter selv den mindste ubetydelige indsats, der helt ude på tredje decimal måske i visse situationer har en lillebitte effekt på laksebestanden. Man skal efter min mening også som rådgiver være i stand til denne sondring mellem væsentligt og uvæsentligt.
 
Nu er det også sådan at selv ikke naturvidenskabelige artikler altid rummer den skinbarlige og endegyldige sandhed og forsøg der er lavet med en fiskeart ikke altid kan overføres til andre arter. Jeg lagde mærke til i DFU-notatet, at i det omfang der blev henvist til at fiskeri på forårslaksene kunne være storlaksenes endeligt ikke var ledsaget af referencer Wink 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 18:46
Citat: Jakob Larsen

Finn også Clap herfra.
Det gælder om at vurdere hvad der biologisk er nødvendigt og ikke gribe efter selv den mindste ubetydelige indsats, der helt ude på tredje decimal måske i visse situationer har en lillebitte effekt på laksebestanden. Man skal efter min mening også som rådgiver være i stand til denne sondring mellem væsentligt og uvæsentligt.
 
Nu er det også sådan at selv ikke naturvidenskabelige artikler altid rummer den skinbarlige og endegyldige sandhed og forsøg der er lavet med en fiskeart ikke altid kan overføres til andre arter. Jeg lagde mærke til i DFU-notatet, at i det omfang der blev henvist til at fiskeri på forårslaksene kunne være storlaksenes endeligt ikke var ledsaget af referencer Wink 

Rigtig god og forståelig måde du her beskriver det påThumbs Up

Og præcis det du bemærker i dit sidste afsnit, har både jeg, og en del jeg har talt med, bemærket og undret os over ...det lugter lidt som om nogen vender tingene på hovedet, og prøver at finde argumenter for den konklusion man i forvejen har besluttet sig for, og det er jo ikke en særlig videnskabeligt metode ...jeg mener, bare fordi det er videnskabsmænd der benytter denne taktik, gør det den ikke mere rigtigt eller saglig...Ermm


Redigeret af FD - 02 Jan 2012 kl. 19:06
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Torben Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nebrot

Tilmeldt:: 20 Jan 2010
Geografisk: Tarm / Skjern
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nebrot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 21:44
det er nok det bedste der er skrevet i debatten,, naturen, fiskegrejet, fiskevennerne, jagten, fordybelsen ved at gå alene ved åen, hugget, fighten af fisken, nedlæggelse af byttet og fortæring af samme), alle sammen er UUNDVÆRLIGE og hvis det var den holdning som kunne præge lystfiskeri så var der nok ikke så mange problemer, og der ville nok også blive passet på naturen og fiskebestanden. mvh torben
Til top
Jørgen Frost Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Asafrost Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Asafrost Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2012 kl. 23:50
Nu har jeg læst Notatet igennem et par gange og også tråden her i sin helhed. Jeg mangler dog nogle flere lystfiskere der synes Notatets anbefalinger er den endegyldige sandhed.
Bl.a. står der ved Tabel 3 Ens fiskeregler ved alle danske laksevandløb - anbefalinger fra DTU Aqua: Emnerne er formuleret så de indfrier lystfiskernes ønske om ens og mere enkle regler for laksefiskeriet i de danske åer.
-Jeg erindrer ikke at have ytret et ønske om sådanne regler, men det er der åbentbart mange andre der har. Ja, nogle i Koordinationsgruppen for udsætning af laks har, men de skal vel ikke repræsentere alle lystfiskere i de vestvendte åer? Hvor er I henne og hvorfor har I ønsket disse regler?
 
Derudover er Notatet fyldt med fejl (De vestjyske vandløb og vadehavsåerne har nogle af landets svageste ørredbestande). Øhhhhh - Ribe å har da en temmelig stærk havørredstamme..
Og diverse kildehenvisninger til gedde og bass fiskeri kan vel ikke nødvendigvis overføres til laksefiskeri i en dansk å.
 
Kan vi ikke få en bestandsanalyse for hver enkelt å og et mere nuanceret mål for hvornår åerne er selvproducerende. Det er fint nok at skrive at bestandene er i fremgang og målet er at laksen kan klare sig uden hjælp, men hvor langt er vi i dette arbejde? Bliver det realistisk at målet opfyldes - eller?
 
Mvh Jørgen
 
Til top
finn grann kjær frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
finn g.frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn g.frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 00:39
Så sandt, så sandt Torben !
Har netop læst notatet, og de kære specialister lader til at tro, at kun et kompliceret regelsæt, vil forhindre os i at slagte al laks vi måtte være heldige at møde. Jeg har fisket i 50 år og har genudsat vældig mange fisk ... for tynde, for mørke eller har haft nok. Men at UDGANGSPUNKTET er at man tænker C&R, virker anstødeligt og uetisk.
Jeg finder dog tanken om længere fredning for logisk, og gerne længere end foreslået. Logisk hvis en fisk er truet bør man ikke blot fiske løs på den og så kompencere ved genudsætning. I notatet konkluderes der jo at en vis mængde laks, under alle omstændigheder går tabt, uanset regler. Godt nok ville jeg da ikke være glad for en længere fredning, men det ville uden tvivl være langt mere effektivt, som beskyttelse af bestanden ! Til gengæld ville vi kunne klare os uden et virvar af begrænsninger.
Hvor truet laksen p.t er i eksempelvis Skjernå kan selvfølgelig diskuteres, men skal der regler til så hellere kortere sæson. Med en sæson fra maj til midt september i Skjernå ville vi slå flere fluer med et smæk : mange hundrede laks ville slippe for en tur til afkrogning/fotografering. Det ville spare nogle af de værdifulde store forårsfisk, en masse nedfaldsfisk og farvede fisk ! Vi ville have de bedste måneder med, næsten kun, blanke fisk og kvoten kunne måske dække hele sæsonen.
Pyh ha dette er vist ikke lige populært hos alle Smile Mvh Finn
Til top
bjarne jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bjar1525

Tilmeldt:: 19 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 311
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjar1525 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 01:30
Citat: FD

Citat: bjar1525

 jeg undre mig lidt over - at mange ser reglerne som et modspil
alternativet var jo en totalfredning på laksen 


Jeg undrer mig over at nogen så ukritisk bare æder hvad de får serveret!

Jeg undrer mig også over at så mange lystfiskere ikke forstår, at biologerne først og fremmest varetager de biologiske hensyn.
Vi lystfiskere skal selvfølgelig være en KONSTRUKTIV modpol til biologerne og naturfredningsfolkene. Ikke ment, som at vi skulle have helt modstridende interesser, men som at vi skal søge de kompromiser der selvfølgeligt er biologisk forsvarlige, og samtidigt, i videst mulige omfang, generer brugerne (lystfiskerne/sportsfiskerne) mindst muligt!
...Og det er her man har fejlet, efter min og mange andres mening: Man søger at få lavet fordummende, firkantede og ufleksible regler, der kun erkender eksistensen af C&R laksefiskere ved Skjern å systemet, og derved næsten glemmer mange andre grupper, som eksempelvis natflue havørred fiskere, på mildest talt knapt så lakseførende lokaliteter.
...Disse gruppers interesser varetages jo åbenbart hverken af DSF eller myndighederne ....og selvfølgelig ikke af biologerne, for det er faktisk IKKE deres opgave! (selvom de jo åbenlyst ikke lader chancen gå fra sig, til at blande sig i de samfundspolitiske aspekter af det rekreative fiskeri ...men det jo en anden historieErmm)
 
jo finn, men det er en af de steder vi ikke ser ens på tingene, du vægter friheden til at tage en fisk med hjem højt - i mine øjne for højt. jeg vægter de biologiske hensyn højt - i dine øjne for højt
ja - du har da ret i, at i vores lokal område er det laksen der har dfs fokus - men i resten af det ganske land er det jo havørreden
dsf og andre er jo låst i deres ageren - for det bliver jo svært at få eu midler til nyt natur genopretning og forsvare de midler vi har modtaget - hvis ikke vi viser god vilje til at overholde forpligtigelser og ansvar.
jeg personligt syntes, at i perioden op til at man har en bæredygtig bestand, ville det være mere på sin plads at frede vandløbende totalt - for så at sætte ind med en kvote, der regulere beskatningen til de anbefalede 10-20% fulgt af en udemokratisk beslutning om garnforbud i vadehav og vestvendte fjorde + randers fjord bestandigt.
så det er da godt det ikke er mig der skal bestemme Wink
 
lige en episode fra det vand jeg har min gang ved
nørholm gods har en vandmølle de har restureret efter tilladelse fra statlig myndighederne - de mente så, at når de havde fået tilladelse til at resturere denne - havde de også fået tilladelse til at køre den - varde kommune er jo ikke de snueste - så de sagde god for at nørholm gods måtte køre den.
der kom så en pæn henvendelse fra statslig myndighed til varde kommune - at hvis denne beslutning fra kommunes side ville afstedkomme at eu ville kræve de tilskudsmidler tilbage fra staten som de havde putte i projektet - så ville regningen lande på bordet i varde byråd - vandmøllen står bomstille.LOL
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 10:46
Citat: bjar1525

Citat: FD

Citat: bjar1525

 jeg undre mig lidt over - at mange ser reglerne som et modspil
alternativet var jo en totalfredning på laksen 


Jeg undrer mig over at nogen så ukritisk bare æder hvad de får serveret!

Jeg undrer mig også over at så mange lystfiskere ikke forstår, at biologerne først og fremmest varetager de biologiske hensyn.
Vi lystfiskere skal selvfølgelig være en KONSTRUKTIV modpol til biologerne og naturfredningsfolkene. Ikke ment, som at vi skulle have helt modstridende interesser, men som at vi skal søge de kompromiser der selvfølgeligt er biologisk forsvarlige, og samtidigt, i videst mulige omfang, generer brugerne (lystfiskerne/sportsfiskerne) mindst muligt!
...Og det er her man har fejlet, efter min og mange andres mening: Man søger at få lavet fordummende, firkantede og ufleksible regler, der kun erkender eksistensen af C&R laksefiskere ved Skjern å systemet, og derved næsten glemmer mange andre grupper, som eksempelvis natflue havørred fiskere, på mildest talt knapt så lakseførende lokaliteter.
...Disse gruppers interesser varetages jo åbenbart hverken af DSF eller myndighederne ....og selvfølgelig ikke af biologerne, for det er faktisk IKKE deres opgave! (selvom de jo åbenlyst ikke lader chancen gå fra sig, til at blande sig i de samfundspolitiske aspekter af det rekreative fiskeri ...men det jo en anden historieErmm)
 
jo finn, men det er en af de steder vi ikke ser ens på tingene, du vægter friheden til at tage en fisk med hjem højt - i mine øjne for højt. jeg vægter de biologiske hensyn højt - i dine øjne for højt
 


Hmmm Bjarne...

Igen må jeg så bare sige at dit forsøg på at få mig til at passe ned i en af dine kasser slår lidt fejl. Dit ræsonnement her er simpelthen for firkantet.

Jeg vægter friheden i mit lystfiskeri meget højt ...fordi friheden simpelthen er lig med lysten, for mig ...forstår du hvad jeg prøver at sige?
Jeg vægter også biologiske hensyn højt, ligeså højt som alle de andre elementer i lystfiskeri ...altså alle de elementer jeg tidligere har beskrevet, uden at den liste dog var endegyldig eller fuldstændig.
Jeg synes faktisk ikke at du vægter de biologiske hensyn for højt (som du jo påstår jeg skulle mene!?) ...men du prøver at sætte lighedstegn mellem biologiske hensyn og stive ufleksible regler, der kun har den effekt, at de generer en masse mennesker! Mange af de nye regler er kun administrative bekvemmeligheder eller nærmest falliterklæringer. Andre har socialpolitisk og foreningspolitisk karakter og andre igen savner et seriøst biologisk argument.

Det er på disse punkter vi taler forbi hinanden Bjarne, fordi du ikke vil erkende de forskelligheder og den kompleksitet der er ved de 8 berørte vandløb, samt blandt de lyst/sportsfiskere der færdes der. Bliv du bare ved med disse kluntede forsøg på at få mig til at fremstå snæversynet og egoistisk ...det er noget der opstår hos dig selv (og måske også et par andre), fordi du ikke vil forholde dig til helheden i det jeg prøver at sige ....altså det fænomen jeg kalder at være unuanceret.

Jeg sakser lige det som Jakob Larsen skrev ind her. Det er pissegodt skrevet og jeg er helt enig ....dvs. det er faktisk også min holdning. Sammenhold det venligst med de egenskaber du prøver at tilægge migWink anyway, Jakobs tekst kommer her:

Det gælder om at vurdere hvad der biologisk er nødvendigt og ikke gribe efter selv den mindste ubetydelige indsats, der helt ude på tredje decimal måske i visse situationer har en lillebitte effekt på laksebestanden. Man skal efter min mening også som rådgiver være i stand til denne sondring mellem væsentligt og uvæsentligt.






Redigeret af FD - 03 Jan 2012 kl. 16:44
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 15:40
Hmm finn(Frederiksen)
spare afkrogninger/foto ved kortere sæson,gemme forårs laksen !!
Det er valgfrit om man vil tage fisken Finn,man behøver ikke at tage nedfaldsfisken!
jeg er ikke enig i dine betragtninger,udover nedfaldsfisken som har gjort sin gerning, burde fredes.Eftersom det er ærgeligt at se de radmagre fisk, pille de gode fra kvoten.De store er jo netop dem som folk rejser hertil for. Med den bestand af laks vi hermed har opnået,ikke uden grund!! med kvotefiskeri og 1 laks pr mand pr sæson,skulle vi så ikke ha den fornøjelse at kunne fiske på laksen!!!
Den er ikke engang en supertruet fisk!halloOuch
 


Redigeret af hlf - 03 Jan 2012 kl. 16:13
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 16:27
Citat: hlf

 
Den er ikke engang en supertruet fisk!halloOuch

...Rigtigt Heine, jeg frygter også mere det er lystfiskeren der gå hen og bliver en truet artWink
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
finn grann kjær frederiksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
finn g.frederiksen Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2011
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finn g.frederiksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 18:24
Giver det ikke sig selv Heine ? Ved en kortere sæson er der færre fisk der blir kroget og fightet.... må vi vel kunne gå ud fra? Jeg tror at selve fighten er skadelig ved så store fisk ? Jeg synes det der foregår nu, er både at ville blæse og ha mel i munden på en gang. Jeg forestiller mig at en kortere sæson, ville kunne fjerne stort set ALLE andre regler .... det er vel et helt rimeligt regnestykke. Hvis 6-700 laks slet ikke blev fanget i Skjernå, ville jeg stole på lystfiskerens alm moral i forhold til at forvalte resten. Jeg ved af i hvertfald en her på tråden, som kunne genudsætte en laks for 20 år siden ... da den virkelig var truet ... men ikke regelbelagt !
Men tak skal du ha Heine, for at ha startet denne, øjensynligt, vigtige debat ! Mvh Finn
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2012 kl. 20:24
Finn Dahlin,
er vi som lystfiskere ikke allerede en væsentlig truet art!!!!
Syntes godtnok DTU-anbefalingerne beviser hvor meget indflydelse vi har som lystfiskere i almindelighed . Eftersom vi har præcedens-regler i Skjernåen allerede! , hvad skulle så tale for at der bliver taget hensyn til de forskellige vandløb , med deres forskelligheder (?) Undre mig over at DSF intet har skrevet omkring emnet , troede de var "lystfiskernes talerør".De har haft en mand med i hele processen fra DSF!!. Går processen ikke for hurtig (?)
 
Til top
 Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down