Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skal sportsfiskernes fangster begrænses i fjordene
    Sendt: 02 Nov 2016 kl. 11:57
Citat: Norkær

Niels og Rasmus. Ser man på LF's fangststatistik for de seneste år, er der hver sæson på Furesøen landet langt flere store gedder end for 15-20 år siden! Mon ikke det skyldes biomanipulationen 😊.
Angående LF og C&R så fiskes der vist ikke så meget C&R efter sandart på Tissø...Er det mon pga. sandartens lækre kød 😉?
Helt generelt. Kan det være rigtigt, at vores positive indstilling til C&R ene og alene hænger sammen med de forskellige fiskearters status som spisefisk?
Er det som antaget ovenfor, fisker de fleste forståeligt nok gerne C&R efter gedder, for så godt smager fisken med "y-benene" jo heller ikke.
Aborren fisker de fleste også gerne C&R efter, simpelthen fordi den er beskeden af størrelse og derfor lidt besværlig i køkkenet.
Gælder det derimod sandart, havørred, laks og torsk, er det de færreste, der er vilde med at fiske C&R. 
Er jeg helt forkert på den?


Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 12:12
Hej Henrik

Lad mig lige kommentere på dit indlæg vedr. hvilke præference lystfiskere generelt har for at spise og udsætte fisk.

Jeg vil give dig fuldstændig ret de fleste lystfiskere har et fuldstændig afslappet og sundt/fornuftigt forhold til dyr. Dvs de har ikke nogle etiske kvababelser ved hverken at udsætte eller slå fisk ihjel.
En fisk er og bliver et dyr!

Men derfor er min mening at man samtidigt godt kan tænke i bæredygtig forvaltning af vores fiskevande.

Desværre for mange lystfiskere betyder det at de en periode ikke kan spise deres foretrukne fisk - herved bliver dit indlæg interessant omkring præferencer for fisk.

Men jeg synes derfor det lyder "hult" når samme lystfiskere begynder at bruge "overfladiske etiske argumenter" for IKKE at dyrke C/R . Som du pointere bruges disse argumenter nemlig kun i forhold til nogle arter af fisk....

Derfor lad mig poste et af mine forrige indlæg igen:

_______________________
CITAT RASMUS
PS. Nu skal vi heller ikke glemme at dyreværnsfonden og alle deres fine etiske argumenter bliver serveret på et sølv-fad til "kumme-fryser-fiskerne". Nu kan de gå på "blodrus" og samtidigt være moralske vogtere og smykke sig med fine fornemmelse, holdninger og korrekte etike og moralske reflektioner

______________________________

Til dette svarede du dengang:

CITAT Henrik: Vil du have noget imod at uddybe dit sidste indlæg, Rasmus...forstår det ikke.

-------------------

Jeg håber du nu forstår hvad jeg dengang mente.

Bedste hilsner Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 20:21
Rasmus og NRE. Undskyld, jeg ved, at jeg skylder jer svar på på et par indlæg - eller tre - og de skal nok komme imorgen 😊. 


Men sagen er den, at jeg idag, i den grad, blev grebet af mundheldet "man må så, før man kan høste"! Årsagen var, at jeg faldt over den nye undersøgelse om tysk lystfiskerturisme i Danmark, hvorefter jeg læste lidt i min nye udgave af Sportsfiskeren om forbundets  meget positive holdning til lystfiskerturismen. En flot 6 siders historie. Men samtidig kom jeg til at tænke på forbundets første formålsparagraffer og kom i den forbindelse  til at filosofere over, hvordan en markant øget  lystfiskerturisme kan komme forbundets foreninger og os medlemmer til gode? Jeg kan godt se, at landets forskellige kommuner kommer til at profitere af en øget og udbygget lokal lystfiskerturisme ( samt at vi alle, via de dermed øgede skatteindtægter, vinder lidt ). Men hvad har DSF, medlemsforeningerne og de individuelle medlemmer ud af det?


Medfører et øget antal fisketurister ikke et bedre fiskeri for mig, ja, så er jeg faktisk rigeligt tilfreds med de mange, jeg idag deler mine fiskevande med!


Ikke flere tyskere og polakker med fiskestang for min skyld. MED MINDRE...der er en aftale mellem mit forbund og de af landets kommuner, der planlægger en fiske-turisme-offensiv. En aftale der betyder, at de involverede kommuner investerer i markant bedre fiske muligheder, FØR turisterne strømmer til. Gør kommunerne ikke det, ja, så betyder det jo bare, at vi danske lystfiskere skal dele vores fisk med mange flere...Altså: færre fisk til dig og mig!


"Det koster penge at tjene penge", hedder et godt gammelt mundheld. Men så vidt jeg kan se, kalkulerer turistfolkene lige nu med at tjene store penge på sportsfiskernes mangeårige kæmpe arbejde - uden at investere en klink!


Hænger det virkelig sådan sammen?

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 20:34
Citat: Norkær

"Det koster penge at tjene penge", hedder et godt gammelt mundheld. Men så vidt jeg kan se, kalkulerer turistfolkene lige nu med at tjene store penge på sportsfiskernes mangeårige kæmpe arbejde - uden at investere en klink!

Hænger det virkelig sådan sammen?

Ja, og derfor er jeg og mange andre sjællandske lystfiskere arge modstandere af, at Fishing Zealand er begyndt at lege turistbureau, for det er kun campingpladser, hytteudlejere, o.s.v. der kommer til at tjene noget på det projekt.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 20:38

Hej Rasmus og Henrik, jeg vil runde denne debat af med at sige, at jeg er ret sikker på, at det vil være meget uklogt, hvis vi som lystfiskere indfører et krav om catch and release i udvalgte vande eller på bestemte arter, det vil nemlig være som at vifte med en rød klud foran dyreværns aktivisterne.


Hvis vi i stedet lader det være op til den enkelte lystfisker, om han vil dyrke catch and release fiskeri, så er der et par fuldt acceptable og uangribelige undskyldninger for, at lystfiskeren valgte at genudsætte fisken, og der vil ikke være noget som dyreværns aktivisterne kan hænge deres hat på.


Ved at vi lader det være op den enkelte lystfisker om han vil dyrke catch and release fiskeri, der når vi selvfølgelig ikke op på, at alle fisk bliver genudsat, men de sjællandske søfiskeres fangststatestikker viser, at der ikke er nogen grund til at lave regler, og de få procent som de sjællandske lystfiskere hjemtager, kan sagtens repræsentere krogskadede fisk, som det ikke giver nogen mening at genudsætte.


Det er i øvrigt ren egoisme, når de sjællandske søfiskere dyrker catch and release fiskeri, for det har medført, at i alle de søer hvor der ikke længere er erhvervsfiskeri, der er bestandene af gedder blevet så store, at de erfarne lystfiskere helt rutinemæssigt kan ta' en tur på søen og fange en håndfuld gedder, og som tiden går, så bliver der også flere og flere 'krokodiller' over ti kilo.


Men jeg ved godt, at når det handler om lystfiskeri efter havørreder i de jyske vandløb, så er det helt traditionelt madfiskeri, hvor alle fisk over mindstemålet bliver hjemtaget, og der kunne det jo godt være fristende med nogle regler om catch and release. Det bedste vil dog være, hvis interessen for catch and release fiskeri kommer frivilligt fra den enkelte lystfisker, så det hen ad vejen og helt af sig selv bliver ugleset, at gokke en fisk.


Og så vil jeg sige, at så længe der er noget der hedder fritidsfiskeri med selvfangende redskaber, og erhvervsfiskere der konstant bliver tildelt kvoter som ligger på grænsen for, og i mange tilfælde over grænsen for, hvad bestandene kan tåle, så vil det være tosse-dumt, hvis lystfiskerne begynder at dyrke catch and release fiskeri i saltvand, og vi skal jo som lystfisker ha' mulighed for, at få en friskfanget fisk på middagsbordet.



Redigeret af NRE - 02 Nov 2016 kl. 20:39
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 20:55
Hej Niels

Fantastisk godt indlæg - det har sat nogle tanker igang. Jeg tror dog langtfra jeg er enig i alt hvad du skriver.

Men du har nok ret i noget af din analyse. Jeg blev ihvertfald klogere og vil tænke lidt videre over det.

Bare fortsæt med at debattere med sådan nogle konstruktive indlæg - så vil du opnå respekt på dette forum.

Bedste hilsner Rasmus
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 20:59
Der bliver skrevet utrolig meget af mange på denne tråd, nogen skriver hvis for at holde sig vågen eller måske varm.

f.eks citat af NRE:
"Men jeg ved godt, at når det handler om lystfiskeri efter havørreder i de jyske vandløb, så er det helt traditionelt madfiskeri, hvor alle fisk over mindstemålet bliver hjemtaget, og der kunne det jo godt være fristende med nogle regler om catch and release"

Fakta om at alle over mindstemål bliver hjemtaget er også noget sludder, check lige her:
http://skjernaasam.dk/catchreport/?species=trout   * er hjemtaget
http://www.karupaa.com/dk/index.asp?id=118&aar=2016#journaltop




Mvh. Ejler
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 21:13

Hej Ejler

Ja nu bliver vi Sjællandere jo klogere af de Jyder som rent faktisk deltager i debatten - så NRE har nok fået sin info herfra. Hvis du går lidt tilbage i denne tråd så vil du finde dette indlæg fra Henrik Norkær A.
--------------------------------------

CITAT HENRIK NORKÆR:

"For mange jyder er det helt hul i hovedet at fiske uden at spise det, man fanger"

-----------------------
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 21:24
Hej Rasmus

Ok - men troede ikke det var så overfladisk info man brugte som den rene sandhed.
Jeg aflivede den sidste fisk (en 15 kg. laks) i 1964, ikke fordi jeg ikke fisker da jeg er at finde ved de jyske åer op mod 100 gange pr. år, så hvis mit info bruges er al fiskeri i Jylland C&R
Mvh. Ejler
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 21:24
Her kommer lige et Citat fra Den Etiske Ypperste Præst og Overdommer Kjeld Willerslev:
________________________

CITAT KJELD WILLERSLEV:

"alt sammen for at give dig den besynderlige glæde, at du bilder dig ind, at du er et med naturen, en ægte sportsfisker med magt til at mishandle dyr for din egen glædes skyld"

---------------------------------------------------------
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Ejler Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
EMN Avatar

Tilmeldt:: 26 Nov 2014
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EMN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 21:33
Dette Forum er bare for meget, slut herfra
Mvh. Ejler
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 21:53
Hmm, syntes tråden har taget en underlig drejning, et sammensurium af beskyldninger, talen nedad, og ja jeg tror såmænd, jeg kan genkende et par af deltagerne, i det mindste så står NRE, da heldigvis frem i eget navn.  
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 22:45
Hej Carsten.

Godt at se dig igen her. Ja jeg synes også det var sjovere dengang vi snakkede genetik og ikke etik.

Vi to havde bl.a. en diskussion, hvor jeg påstod at samme problemstilling fandtes i Jylland, hvor der også kan opstå problemer med bl.a. indavlsdepression osv, hvis en population bliver alt for lille. Så derfor skulle du tage bekymringen seriøst - og ikke bare sige det er et Sjællandsk problem. Du ville gerne se noget info - Så jeg lovede dig at dokumentere min påstand og jeg har nu endelig fundet frem til den artikel jeg tænkte på...

Prøv at kopiere hele denne lange link tekst og sæt den ind i din browser - så vil du få link til PDF af artiklen:

http://download.springer.com/static/pdf/802/art%253A10.1186%252F1471-2148-14-122.pdf?originUrl=http%3A%2F%2Fbmcevolbiol.biomedcentral.com%2Farticle%2F10.1186%2F1471-2148-14-122&token2=exp=1478121996~acl=%2Fstatic%2Fpdf%2F802%2Fart%25253A10.1186%25252F1471-2148-14-122.pdf*~hmac=cfa091c412d8b6db4d667ccbccb0fc84786a3501acf7321ee45f43fa91f5254e
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Nov 2016 kl. 22:47
Alternativt er dette link måske bedre - her findes et kortere summary af artiklen:

http://bmcevolbiol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2148-14-122
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 09:36
Hvad er det præcis, de fynske lystfiskere gør, der skaber et så vildt havørred fiskeri ved deres kyster? Er det de fynske kommuners faste million bidrag til udsætning af havørred i åerne? Hvis det er det, hvorfor gør man så ikke noget tilsvarende andre steder i landet. Er det noget DTU bestemmer, eller er det "bare" fynboerne, der er smarte - os andre der er dumme...eller hvordan hænger det sammen...


Jeg fornemmer, at mange med mig godt kunne tænke sig nogen flere ørred på kysten her og nu. Hvorfor kan vi ikke få et havørred - eldorado a la Fyn 😉!



Redigeret af Norkær - 03 Nov 2016 kl. 09:36
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 10:54
Folk som tror at vi på feks Sjælland, kan skabe et kystfiskeri efter havørred, som man har gjort på Fyn, lever efter min overbevisning i en illusion og vildfarelse helt uden fornuftigt rationale.
At man helt fra starten havde et godt koncept på Fyn, skal også ses i den sammenhæng, at øens beskaffenhed er en helt anden end Sjællands. Det er som om at man nægter at forholde sig til det faktum.
Sjælland kommer ikke i nærheden af, at have så mange egnede vandløb som gydevand, så uanset hvor stor en indsats man måtte sætte i værk på Sjælland, vil vi aldrig få et fiskeri som blot minder om det fynske.
Når man nu engang har valgt at gøre tingene på den naturlige måde, må vi bare acceptere, at geologien og naturen ikke har tilgodeset landsdelene ligeligt...vi kommer aldrig til at opleve et kystfiskeri her, som på Fyn.

Mvh
Jim.
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 13:26
Nu handler tråden om noget helt andet, end det den startede med, men Jim, jeg tror desværre du har helt ret.

Jeg tror desværre at Fishing Zealand helt basalt set er funderet i en stor fejlantagelse: Hvis vi får skub i lystfiskerturismen og viser kommunerne/lokalsamfundene at lystfiskerfangede fisk er mere værd end fisk fanget af erhvervs- eller fritids-/garnfiskere, så vil vi nok på sigt kunne få gang i nogle tiltag som gavner fiskene og deres miljø mere. Flere tiltag end i dag og flere restriktioner som vil gavne lystfiskerne og de fisk de fisker efter. Dette bl.a. under henvisning til at det virker andre steder.

Der er bare det ved det, at når man starter med turisme- og markedsføringsdelen af det langsigtede projekt, så viser man jo kommunerne og andre interessenter at det kan lade sig gøre at øge omsætningen under de givne forhold UDEN at man gør yderligere (nye tiltag, øgede omkostninger til naturpleje, flere restriktioner etc.)

Det eneste de lokale lystfiskere har fået ud af øvelsen er at deres lokale fiskepladser får prygl af endnu flere fiskere...

Se bare på Fyn. Ja, de har da øget lystfiskerturismen gevaldigt over de seneste 20 år, og det har for en stor del været på baggrund af først store udsætninger og senere optimering af de mange egnede vandløb de har.
De har vist at det kunne lade sig gøre, at gøre det hele bedre og få flere turister til i off season-perioder og det er jo flot, men jeg tror ikke at det ansporer nogen politikere eller andre beslutningstagere til at gøre en ekstra indsats for naturen - det gør lystfiskerne jo for dem og det går jo fint med de gældende regler for rekreativt fiskeri, så hvorfor skulle de ændres (f.eks.), så en politiker skulle risikere at lægge sig ud med en del af en vælgerskare?

Jeg tror man skal passe gevaldigt på med at bruge en retorik der indbefatter for mange økonomiske termer og mål, når det handler om brugen af naturen i et land som Danmark. Vi har ikke oceaner af plads og der er ikke muligheder for alle mulige firmaer inden for "lystfisker-branchen" hele tiden skal "vækste".
Får man lokket for mange lystfiskere til, så misser man lidt pointen i det der gør lystfiskeriet så sagliggørende for mange af os: ensomheden, ro og fred, ingen stress osv.

Man kan blot tage et smut til Stege Nor for at se hvordan forholdene kunne blive for lystfiskere, hvis ellers turist-folkene fik det som de ville - det er et galehus.

Knæk og bræk
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 14:23
Der er måske noget om det, du siger, Jesper. Jeg frygter også lidt at drengene i turistbranchen tromler lystfiskerne 😢. Det er nu ellers mit klare indtryk, at de lystfiskere der er engageret i turist- projekterne på Sjælland - og nu også i Vestjylland - er tændt af begejstringens hellige flamme. Dygtige folk der virkelig gør alt, hvad de kan. Men måske skulle de kræve mere af kommunerne og turistforeningerne fra dag 1...Der må kroner og ører på bordet, til en markant bedre lokal fiskepleje, så vi kan se at turistfolkene og kommunerne ikke bare vil nyde, men også er parate til at yde!
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 14:26
Er der forresten nogen, der ved, hvilke nye turist-projekter, man har planer om at søsætte i det vestjyske?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 14:34
Citat: scott

Folk som tror at vi på feks Sjælland, kan skabe et kystfiskeri efter havørred, som man har gjort på Fyn, lever efter min overbevisning i en illusion og vildfarelse helt uden fornuftigt rationale.
At man helt fra starten havde et godt koncept på Fyn, skal også ses i den sammenhæng, at øens beskaffenhed er en helt anden end Sjællands. Det er som om at man nægter at forholde sig til det faktum.
Sjælland kommer ikke i nærheden af, at have så mange egnede vandløb som gydevand, så uanset hvor stor en indsats man måtte sætte i værk på Sjælland, vil vi aldrig få et fiskeri som blot minder om det fynske.
Når man nu engang har valgt at gøre tingene på den naturlige måde, må vi bare acceptere, at geologien og naturen ikke har tilgodeset landsdelene ligeligt...vi kommer aldrig til at opleve et kystfiskeri her, som på Fyn.

Mvh
Jim.


Det er ingen skade sket ved at kigge nærmere på ørredkortet - http://kort.fiskepleje.dk

På Sjælland er der altså muligheder for at forbedre bestandene rigtigt mange steder.
Og ja, der er dårlig tilstand de fleste steder. Men potentialet er bestemt til stede til at sikre bedre lokale stammer.

Nogle ørreder vandrer langt. Det gælder også om at sikre deres overlevelse - kystnære ørredgarn bør udfases.





Redigeret af dannevang1 - 03 Nov 2016 kl. 14:48
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 14:47
Willy. Skønt med et både positivt, optimistiskt og konkret indlæg 😊!
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 16:07
I den netop publicerede undersøgelse foretaget af Københavns Universitet vedr. tyske lystfisketuristers ønsker i forbindelse med en fiskeferie i Danmark, fremgår det klart,
at 57% af de adspurgte er fangst-orienterede og helst vil ha' store chancer for at fange fisk hver dag!
24% af de adspurgte satser mest på naturoplevelsen, mens 19% satser på at fange en stor fisk!
I dette nummer af Sportsfiskeren er der også focus på fisketurismen, men modsat ovenstående konklusion, mener artikelforfatteren i Sportsfiskeren, at de undersøgelser der findes i forbindelse  med fisketurister og deres interesser klart peger på, at "det at fange en fisk oftest ikke er det vigtigste."

Bare denne forskel i opfattelsen af hvad fisketurister der kommer til Danmark ønsker, ikke kommer bag på nogen...
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 16:38
Endnu mere tankevækkende bliver mit seneste indlæg, hvis det kobles sammen med den konstatering i artiklen om fisketurisme i Sportsfiskeren, i dette nummer, hvor der står "I en radius af 400 kilometer fra Skjern bor der omkring 10 millioner mennesker. Det giver cirka halvanden million  lystfiskere". Hvis nu mange af dem tager på fiskeferie til Danmark, på grund af naturen, ja, så må vi nok regne med en vis nedslidning langs søer, åer osv.. Men hvis nu næsten 80% af dem kommer for at fange EN FISK HVER DAG - eller EN STOR FISK - ja, så står vi godt nok med et problem, der vil noget!
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 16:48
Hvis folk brugte samme energi på at hjælpe med at forbedre de sjællandske vandløb som de bruger på at sidde på dette forum og kloge den og svine andre til, ville ørredbestanden i det sjællandske givet vokse eksplosivt. Blot en privat betragtning :)

Redigeret af Per Gade - 03 Nov 2016 kl. 17:15
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:07
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:17
2 x Per. Undskyld, jeg ønskede ikke at fornærme jer eller andre. Hvis I ikke kan se, at det problem jeg påpeger, er væsentligt, ja, så beklager jeg virkelig 😢.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:29
Jeg tror også Sjælland har stort potentiale. Tænk bare på Susåen og alle dens bi-åer hvor stor en ørred bestand der er mulighed for her.
Problemet på Sjælland er i modsætning til Fyn, at her findes flere fjorde med snævre passager hvor garn kan sættes.

Fx Fladsåen der er masser af gydebanker men ingen fisk - de bliver snuppet i garn i fjorden. Samme problem i Mern å osv. osv...

Fint at satse på turisme - men hvis der skal være plads til turister er der ikke også plads til så mange garn, politikere må overveje hvor der er flest penge at hente....

Jeg tænker man kunne overveje at Fritidsfiskere skal løse døgnkort - der er vel meget rimeligt. En lystfisker fisker gennemsnitlig et par timer om måneden. Imens der er garn i vandet nat og dag konstant. Så selvom fritidsfiskertegn er lidt dyrere - så får de også MEGET mere fisketid for pengene. Lad dem købe dag/uge kort som de skal sætte på deres garn - også lettere at holde øje med og få overblik hvor meget der egentlig fiskes.

Moderne teknologi skal også hjælpe os - lovpligtigt GPS transmitter i garn kombineret med drone overvågning osv...
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:41
Citat: Norkær

2 x Per. Undskyld, jeg ønskede ikke at fornærme jer eller andre. Hvis I ikke kan se, at det problem jeg påpeger, er væsentligt, ja, så beklager jeg virkelig 😢.

Undskyld, Henrik. Det var nu ikke lige dig, jeg tænkte på, for saglige debattører, der ikke slynger om sig med vilde påstande og skaber splittelse mellem lystfiskere, er i min verden helt OK. Jeg synes bare, der er lidt for meget mudderkast her. Det er ikke ikke så konstruktivt, og så tænkte jeg, at energien måske var bedre brugt ude i den virkelige verden.

I weekenden er der f.eks. dette tilbud til friske, sjællandske og mønske lystfiskere. Det er den sjællandske "grusbande", der inviterer:

"Vi mangler stadig lidt folk til projektet på Møn i weekenden i Hårbølle Bæk. Det er hjælp til selvhjælp for alle de lystfiskere, der fisker på kysten i området, idet Hårbølle Bæk kan levere en masse smolt, som jo vokser sig store og flotte på sigt.
Kig forbi Grusbandens hjemmeside"

Ja, det kunne måske være hyggeligt og velgørende at gøre noget godt og konstruktivt ved problemerne - så kan man jo debattere videre ude ved gydebankerne :)

Hilsen
Per


Redigeret af Per Gade - 03 Nov 2016 kl. 17:43
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:45
Vise ord. Vise ord 😉!
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:48
Rasmus. Nu du er på banen, ved du så noget om, hvad de tyske fisketurister ønsker? Du synes jo at være meget godt inde i tingene. Måske kunne du rede et par tråde ud?
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 17:52
Godt ord Per.

Jeg er helt enig.

I forhold til C&R bør vi stå sammen og sige det er OK - vi skal ikke køre ud af den debat som dyre-fanatikere bruger - vi skal ikke engang acceptere deres præmis - Blot sige NO-GO.
C&R vil altid være en del af sportsfiskeri i et eller andet omfang (fx undermålere osv). Hvis man har et etisk problem og dårlig samvittighed med C/R. Bør man efter min mening ikke være lystfisker.
Desuden så kommer vi heller ikke nogen veje ved at kaste med mudder. Fx selvom jeg ikker dyrker trolling, bule eller medefiskeri. Ja så behøver jeg ikke kaste med mudder i den retning. Brug energien et andet sted - kritiser erhvervsfiskere, fritidsfiskere eller politikere - ja der er sgu nok folk man kan kritisere - der er ingen grunden til at samle på fjender. Lad os derfor lade være med at finde fjender i egne rækker.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Henrik Norkær Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Norkær

Tilmeldt:: 27 Okt 2016
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Norkær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 18:11
NRE og Rasmus. Da jeg tidligere skrev, at C&R efter min mening bedst kunne betragtes som en slags første trin i en tretrins-raket vedr. hjælp til de trængte bestande af rovfisk i vores forurenede søer, mente jeg såmænd bare, at bestandene af rovfisk lider mindre, hvis vi ikke "gokker" dem, men fisker C&R 😊.

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 18:16
Ok tak for det. Jeg har nemlig haft den oplevelse at du og andre på dette forum har været efter mig - med alverdens etisk moralisering. Blot fordi jeg i nogle fiskevande i begrænset periode mente at C/R er løsningen.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 19:03
Citat: Norkær

Hvad er det præcis, de fynske lystfiskere gør, der skaber et så vildt havørred fiskeri ved deres kyster? Er det de fynske kommuners faste million bidrag til udsætning af havørred i åerne? Hvis det er det, hvorfor gør man så ikke noget tilsvarende andre steder i landet. Er det noget DTU bestemmer, eller er det "bare" fynboerne, der er smarte - os andre der er dumme...eller hvordan hænger det sammen...

Jeg fornemmer, at mange med mig godt kunne tænke sig nogen flere ørred på kysten her og nu. Hvorfor kan vi ikke få et havørred - eldorado a la Fyn 😉!

Hvis du/I går ind på web.archive.org og tjekker de gamle versioner af http://www.seatrout.dk - så kan du/I konstatere, at den 25.9.1998, der gik Fyns Havørredeldorado i luften med et website, som jeg havde produceret sammen med Steen Ulnits - se flg. link:


https://web.archive.org/web/20001204171700/http://www.seatrout.dk/


Og derfor kan jeg med sikkerhed sige, at Fyns Havørredeldorado blev grundlagt med massive kystudsætninger, og det var virkelig mange fisk der hvert år blev udsat.


Det var Fyns Amt, en række fynske kommuner og lokale turistinteresser som spyttede i kassen, og der blev årligt udsat for 2-3 mill kroner smolt rundt langs Fyns kyster.

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 19:21
Citat: scott

Folk som tror at vi på feks Sjælland, kan skabe et kystfiskeri efter havørred, som man har gjort på Fyn, lever efter min overbevisning i en illusion og vildfarelse helt uden fornuftigt rationale.
At man helt fra starten havde et godt koncept på Fyn, skal også ses i den sammenhæng, at øens beskaffenhed er en helt anden end Sjællands. Det er som om at man nægter at forholde sig til det faktum.
Sjælland kommer ikke i nærheden af, at have så mange egnede vandløb som gydevand, så uanset hvor stor en indsats man måtte sætte i værk på Sjælland, vil vi aldrig få et fiskeri som blot minder om det fynske.
Når man nu engang har valgt at gøre tingene på den naturlige måde, må vi bare acceptere, at geologien og naturen ikke har tilgodeset landsdelene ligeligt...vi kommer aldrig til at opleve et kystfiskeri her, som på Fyn. 

Fyns Havørredeldorado som i dag kaldes Hvørred Fyn, er ikke og har aldrig været baseret på naturlige vilde havørreder fra fynske vandløb, projektet er helt afhængig af massive udsætninger af smolt, nu om stunder bliver de dog ikke udsat direkte på kysten, men i det yderste stykke af de fynske vandløb.


Men det er korrekt, at den store tilstrømning af lystfiskerturister har medført, at de fynske kommuner er blevet langt mere fokuseret på plejen af vandløbene, da de naturligvis håber på, at det på lang sigt kan minske behovet for udsætninger.


Men som det er lige nu, så bliver der hvert år lavet store udsætninger af havørred smolt, som er betalt af de fynske kommuner og turistinteresser, og det er vel at mærke fisk, som bliver udsat oven i den pulje yngel og og smolt, som bliver betalt af fisketegnsmidlerne.


Og der vil sagtens kunne skabes de samme muligheder for kystfiskeri efter havørreder her på Sjælland, det er blot et spørgsmål om, at øge den mængde havørred smolt, som bliver udsat i de sjællandske vandløb.



Redigeret af NRE - 03 Nov 2016 kl. 19:22
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 19:27
Citat: Woolly Bugger

Nu handler tråden om noget helt andet, end det den startede med, men Jim, jeg tror desværre du har helt ret.

Jeg tror desværre at Fishing Zealand helt basalt set er funderet i en stor fejlantagelse: Hvis vi får skub i lystfiskerturismen og viser kommunerne/lokalsamfundene at lystfiskerfangede fisk er mere værd end fisk fanget af erhvervs- eller fritids-/garnfiskere, så vil vi nok på sigt kunne få gang i nogle tiltag som gavner fiskene og deres miljø mere. Flere tiltag end i dag og flere restriktioner som vil gavne lystfiskerne og de fisk de fisker efter. Dette bl.a. under henvisning til at det virker andre steder.

Der er bare det ved det, at når man starter med turisme- og markedsføringsdelen af det langsigtede projekt, så viser man jo kommunerne og andre interessenter at det kan lade sig gøre at øge omsætningen under de givne forhold UDEN at man gør yderligere (nye tiltag, øgede omkostninger til naturpleje, flere restriktioner etc.)

Det eneste de lokale lystfiskere har fået ud af øvelsen er at deres lokale fiskepladser får prygl af endnu flere fiskere...

Se bare på Fyn. Ja, de har da øget lystfiskerturismen gevaldigt over de seneste 20 år, og det har for en stor del været på baggrund af først store udsætninger og senere optimering af de mange egnede vandløb de har.
De har vist at det kunne lade sig gøre, at gøre det hele bedre og få flere turister til i off season-perioder og det er jo flot, men jeg tror ikke at det ansporer nogen politikere eller andre beslutningstagere til at gøre en ekstra indsats for naturen - det gør lystfiskerne jo for dem og det går jo fint med de gældende regler for rekreativt fiskeri, så hvorfor skulle de ændres (f.eks.), så en politiker skulle risikere at lægge sig ud med en del af en vælgerskare?

Jeg tror man skal passe gevaldigt på med at bruge en retorik der indbefatter for mange økonomiske termer og mål, når det handler om brugen af naturen i et land som Danmark. Vi har ikke oceaner af plads og der er ikke muligheder for alle mulige firmaer inden for "lystfisker-branchen" hele tiden skal "vækste".
Får man lokket for mange lystfiskere til, så misser man lidt pointen i det der gør lystfiskeriet så sagliggørende for mange af os: ensomheden, ro og fred, ingen stress osv.

Man kan blot tage et smut til Stege Nor for at se hvordan forholdene kunne blive for lystfiskere, hvis ellers turist-folkene fik det som de ville - det er et galehus.

Knæk og bræk

Jeg er meget enig, og det kan næppe siges meget bedre…Thumbs Up

Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 20:03
Citat: Per Gade

Hvis folk brugte samme energi på at hjælpe med at forbedre de sjællandske vandløb som de bruger på at sidde på dette forum og kloge den og svine andre til, ville ørredbestanden i det sjællandske givet vokse eksplosivt. Blot en privat betragtning :)

 

Det er meget nemmere sagt end gjort, der er kun en håndfuld vandløb på Sjælland, hvor der foregår lystfiskeri, og de er allerede velforsynede med gydegrus.


Alle de andre vandløb er på en eller anden måde uinteressante eller uegnede til lystfiskeri, og når lodsejerne ikke har nogle indtægter fra lystfiskere som lejer fiskeret, så er de heller ikke motiverede for, at der kommer nogen rendende og hælder grus i åen, det kan jo nemt medføre, at det forringer åens vandafledningsevne, så deres marker bliver oversvømmet.


Og ved et større vandløb i mit lokalområde, der er lodsejerne konstant på dupperne for at gravet åen dybere og bredere, og de vil med næb og klør modsætte sig enhver snak om genslyngninger og gydebanker, med mindre de får tilbudt rigtig mange millioner i erstatning.


Men der er jo et koloenormt efterslæb på tildelingen af fiskeplejemidler til Sjælland, så der kunne jo passende bruges en 10-20 mill kroner på en naturgenopretning af Værebro Å. Den er i øvrigt 'Kongens lakseå'. det er derfor der en kronet laks i Ølstykkes gamle herreds segl.


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 20:07
Citat: Rasmus Elvekjær

Ok tak for det. Jeg har nemlig haft den oplevelse at du og andre på dette forum har været efter mig - med alverdens etisk moralisering. Blot fordi jeg i nogle fiskevande i begrænset periode mente at C/R er løsningen.

Jeg mener kun, at det er forkastligt, at bruge catch and release til, at arrangere en fiskekonkurrence på en fredet bestand af brakvandsgedder.
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 20:36


Men der er jo et koloenormt efterslæb på tildelingen af fiskeplejemidler til Sjælland, så der kunne jo passende bruges en 10-20 mill kroner på en naturgenopretning af Værebro Å. Den er i øvrigt 'Kongens lakseå'. det er derfor der en kronet laks i Ølstykkes gamle herreds segl.


[/QUOTE]

Ja, det lyder som et helt rimeligt beløb at bruge på det projekt. Men hvorfor stoppe der. Måske skal samtlige fisketegnsmidler allokeres til denne opgave, der helt klart er af national betydning. :) 






Redigeret af Per Gade - 03 Nov 2016 kl. 20:50
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:08
Hej Per

Det der med at de er rige i Nordsjælland er ikke altid rigtigt...


Den fattige mand, er ikke kun den som kun ejer lidt, men den som begære mere

Redigeret af Rasmus Elvekjær - 03 Nov 2016 kl. 21:11
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:13
Citat: Rasmus Elvekjær

Hej Per


Den fattige mand, er ikke kun den som kun ejer lidt, men den som begære mere

Kære Rasmus. Som du kan se har jeg slettet en stor del af mit indlæg, da jeg ikke ønsker at være polemisk. Man skal altid tænke sig om, før man trykker SEND, men det næstbedste er at redigere :) - ikke fordi jeg ikke mente det, jeg skrev, men fordi jeg ikke ønsker at gå ind på den bane.

Vh
Per
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:15


Og der vil sagtens kunne skabes de samme muligheder for kystfiskeri efter havørreder her på Sjælland, det er blot et spørgsmål om, at øge den mængde havørred smolt, som bliver udsat i de sjællandske vandløb.

[/QUOTE]

Niels nu er det jo ikke sådan, at man blot tæppebomber et vandløb med smolt for at kompensere for et manglende antal egnede vandløb.
Så vidt jeg ved, så foretager DTU Aqua hvert syvende år en bestandsanalyse at hvert vandløb, og når dette vandløb opfylder kriteriet "selvproducerende", så stoppes udsætningerne.
Vi som lystfiskere, har selvfølgelig et naturligt ønske om en stor bestand af havørreder ved kysterne, men biologernes succeskriterium er en ganske anden.
På Bornholm og Fyn har man langt flere egnede vandløb ift areal og kystlængde end vi har på Sjælland, og derfor vil det i sagens natur aldrig kunne lade sig gøre at producere en ligeså stor bestand her, med den nuværende udsætningspolitik.

Mvh
Jim.
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:21
Hej Per.

Jeg var også lidt overasket over at læse det fra dig;)
Men jeg er helt enig med dig- både enig i det du havde skrevet - men også enig i at det nok var godt at redigere;)

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:35
Citat: scott

 Niels nu er det jo ikke sådan, at man blot tæppebomber et vandløb med smolt for at kompensere for et manglende antal egnede vandløb. 

Det er jo netop det man har gjort, og til dels stadig gør ovre på Fyn.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Nov 2016 kl. 21:40

Hej Per Gade, fisketegnesmidlerne er faktisk en brugerbetaling, det står højt og tydeligt i loven, og derfor er det ikke rimeligt, at DSF har været med til at anbefale og arbejde for, at fisketegnet skal være en særskat på lystfiskeri, som hovedsageligt skal bruges til, at forbedre fiskeriet i de jyske åer.

Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 00:28
Citat: NRE

Hej Per Gade, fisketegnesmidlerne er faktisk en brugerbetaling, det står højt og tydeligt i loven, og derfor er det ikke rimeligt, at DSF har været med til at anbefale og arbejde for, at fisketegnet skal være en særskat på lystfiskeri, som hovedsageligt skal bruges til, at forbedre fiskeriet i de jyske åer.


Kære NRE. Så må jeg konstatere, at du læser loven gennem et ganske særligt filter. Der står der nemlig ikke et ord om brugerbetaling i fiskerilovens § 61, der omhandler anvendelsen af fisketegnsmidlerne. Her er ordlyden:

§ 61. Midlerne fra lystfiskertegn og fritidsfiskertegn anvendes til

1) fiskepleje, herunder til udsætning af yngel og sættefisk samt foranstaltninger og forskning, der i øvrigt har betydning for reproduktion, vækst m.v. af fiskebestandene, og

2) administration og information om fiskeplejen og om lystfisker- og fritidsfiskertegnsordningerne.

Stk. 2. Midlerne kan desuden anvendes til kontrol med overholdelsen af reglerne for lyst- og fritidsfiskertegn.

Og det uddybes i § 62 om fiskeplejen - stadig uden et ord om brugerbetaling:

§ 62. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udarbejder for en periode af ét eller flere år en plan for fiskeplejen og anvendelse af indtægterne fra lystfisker- og fritidsfiskertegnet. Ministeren skal tilstræbe, at den samlede fiskeplejeindsats tilgodeser alle vandområder og et bredt udsnit af fiskearter.



Redigeret af Per Gade - 04 Nov 2016 kl. 00:32
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 10:13
Citat: Per Gade

 Kære NRE. Så må jeg konstatere, at du læser loven gennem et ganske særligt filter. Der står der nemlig ikke et ord om brugerbetaling i fiskerilovens § 61, der omhandler anvendelsen af fisketegnsmidlerne. Her er ordlyden:

§ 61. Midlerne fra lystfiskertegn og fritidsfiskertegn anvendes til

1) fiskepleje, herunder til udsætning af yngel og sættefisk samt foranstaltninger og forskning, der i øvrigt har betydning for reproduktion, vækst m.v. af fiskebestandene, og

2) administration og information om fiskeplejen og om lystfisker- og fritidsfiskertegnsordningerne.

Stk. 2. Midlerne kan desuden anvendes til kontrol med overholdelsen af reglerne for lyst- og fritidsfiskertegn.

Og det uddybes i § 62 om fiskeplejen - stadig uden et ord om brugerbetaling:

§ 62. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri udarbejder for en periode af ét eller flere år en plan for fiskeplejen og anvendelse af indtægterne fra lystfisker- og fritidsfiskertegnet. Ministeren skal tilstræbe, at den samlede fiskeplejeindsats tilgodeser alle vandområder og et bredt udsnit af fiskearter.

Hej Per Gade, du bekræfter jo mit udsagn om fisketegnet, for det står helt præcist i loven, hvad fisketegnsmidlerne skal anvendes til, og det gør netop, at det er en brugerbetaling for nogle specifikke ydelser. Havde fisketegnet været en skat, så havde det været det politiske flertal, som til enhver tid beslutter, hvor og til hvad pengene skal bruges til.


Problemet er kun, at DSF har misbrugt deres plads i det rådgivende §7-udvalg til, at få afgrænset de mulige anvendelsesområder for fisketegnsmidlerne, så der næsten kun kan bevilges penge til udsætninger af fiskeyngel i vandløb og udlægning af gydegrus.


Og havde det ikke været for fritidsfiskernes og ferskvandsfiskeriforeningen repræsentanter i det rådgivende §7-udvalg, så ville der ikke blive anvendt penge på udsætninger af åleyngel og pighvar.  


Det er da også fuldstændigt vanvittigt, at DSF har accepteret, at DTU-Aqua æder halvdelen af fisketegnsmidlerne, og det kan da kun skyldes en pishusaftale om, at DSF afstår fra at kritisere DTU-Aqua's rov på fisketegnsmidlerne, mod at DTU-Aqua til gengæld leverer nogle biologiske begrundelser, som 100% støtter DSF's ønsker til anvendelsen af den anden halvdel af fisketegnsmidlerne.


Men bare rolig, der kommer til at ske noget, der er tre større sjællandske lystfiskerforeninger som netop har meldt sig ud af DSF, og efter hvad jeg har hørt på vandrørne, så er der flere foreninger, som har en udmeldelse af DSF på dagsordnen, når de her i de kommende måneder, skal afholde den årlige generalforsamling.



Redigeret af NRE - 04 Nov 2016 kl. 10:16
Til top
Per Gade Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Per Gade Avatar

Tilmeldt:: 10 Feb 2001
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Gade Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 10:40
Kære Niels. Du lever i en anden verden end mig. Jeg må fastholde, at der ikke står et ord om brugerbetaling i loven - og at du læser den som en vis herre fortolker bibelen. Men fred med det. Det betyder bare, at jeg desværre heller ikke kan have megen tillid til, at der er realiteter i resten af det, du skriver. Som jeg tidligere har skrevet er du tilsyneladende meget optaget af at skabe splittelse mellem landsdele og lystfiskere - og det er ikke en frugtbar og heller ikke en seriøs tilgang, hvis du spørger mig. Men held og lykke med din enmandskamp mod DSF og DTU - og lystfiskere i andre landsdele end det flommefede og forkælede Nordsjælland (hov, nu kom jeg alligevel til at skrive fy-ordene). Venlig hilsen Per 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NRE

Tilmeldt:: 18 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 527
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NRE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 11:10
Citat: Per Gade

Kære Niels. Du lever i en anden verden end mig. Jeg må fastholde, at der ikke står et ord om brugerbetaling i loven - og at du læser den som en vis herre fortolker bibelen. Men fred med det. Det betyder bare, at jeg desværre heller ikke kan have megen tillid til, at der er realiteter i resten af det, du skriver. Som jeg tidligere har skrevet er du tilsyneladende meget optaget af at skabe splittelse mellem landsdele og lystfiskere - og det er ikke en frugtbar og heller ikke en seriøs tilgang, hvis du spørger mig. Men held og lykke med din enmandskamp mod DSF og DTU - og lystfiskere i andre landsdele end det flommefede og forkælede Nordsjælland (hov, nu kom jeg alligevel til at skrive fy-ordene). Venlig hilsen Per 

Hej Per Gade, ordet brugerbetaling behøver jo ikke at være nævnt i loven om fisketegnet, det er helt tilstrækkeligt, at det kun er lyst- og fritidsfiskerne som skal løse et fisketegn, og at indtægterne fra fisketegnet er øremærkede til nogle lovbestemte formål. Det er nemlig definitionen på en brugerbetaling…

Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Nov 2016 kl. 13:18

Vedrørende Fisketegnsmidlerne har jeg følgende kommentar

Helt enig at det er forkert at lystfiskere betaler for forskning og rådgivning på DTU Aqua osv. I Sverige er den slags på Finansloven og budgettet bliver langt fast for mange år af gangen og der er bred enighed på tværs af partierne at det er vigtigt. I Sverige er holdningen at naturforvaltning er en vigtig del af det Svenske samfund.

I Danmark ved vi jo godt at politikere til højre for midten er ligeglade med naturen. Da de har magten på skift, så hver gang en borgerlig regering har magten bliver budgettet for naturforvaltning skåret fuldstændig i bund, miljø lovgivning ophævet osv...

Det er naturligvis umuligt at lave naturforvaltning uden et videngrundlag. Derfor må lystfiskere betale for forskning og rådgivning.

Lystfiskere må også igennem frivilligt arbejde lave naturgenopretning, vandløbspleje osv osv. Altsammen opgaver som enten burde udføres og betales af de personer som tidligere ødelagde og profiterede på naturen. Alternativt burde staten betale for den slags opgaver - igen er lystfiskere pålagt at lave frivilligt arbejde samt betale for opgaver som i virkeligheden er et samfundsproblem og opgave.

Men hvem er det som profitere på lystfiskernes penge og arbejde, igen = erhvervs- og fristidsfiskere.

Forskning, rådgivning, naturgenopretning og fiskepleje er de vigtigste opgaver og de kan ikke spares væk, så ja vi må og skal betale indtil vi får overbevidst politikerne at det er deres ansvar. Disse opgaver kan ikke prioriteres væk. Udsætninger er mindre vigtigt set i det lys. Men ja det ville da være skønt hvis vi kunne bruge flere penge på udsætninger, men budgettet er ikke stort nok. Så enten må vi sætte prisen på fisketegn op, eller også må staten tage ansvar og stå for udgift til forskning, rådgivning, naturgenopretning og fiskepleje.
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down