Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluehjul til bonefish

 Besvar Besvar
Forfatter
Eigil Horn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gilson

Tilmeldt:: 14 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gilson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluehjul til bonefish
    Sendt: 09 Jan 2012 kl. 21:11
Hej
Jeg skal til Los Roques og forhåbentlig fange bonefish. I den forbindelse kommer jeg til at skulle opgradere mit fluehjul. Jeg regner med primært at gå med en TFO BVK #7. Er der nogen af jer der kan anbefale et godt hjul? Jeg har overvejet at købe brugt, men det er lidt en jungle.
Enhver hjælp påskønnes
Vh Eigil
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2012 kl. 21:21
Find dig et kvalitetshjul med en god, solid bremse, såsom Danielsson LW 6nine eller FW 5eight, eller lignende. Billige composit fluehjul, som ofte er tilstrækkelige til hvort hjemmelige kystfiskeri duer ganske enkelt ikke til bonefish! Vælg desuden et hjul der kan holde mindst 200 meter bagline...
God tur derover! Har selv været på LR og det er bare fedt!Tongue
 
MVH Kasper
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jan 2012 kl. 21:22
Hej Eigil
 
Følgende hjul kan klare mosten og har den nødvendige kapacitet (efter egen erfaring)
  • Danielsson LW5 6-9
  • Nautilus NV 6/7 eller NV G7
  • Bauer Rogue 4
  • Abel Super 7 eller Super 8

Sidstnævnte er selvfølgelig noget tungere end de øvrige, men kan skaffes til fornuftige priser, da der er tale om udgåede modeller på f.eks. Ebay.

Der skal kunne være 150 meter bagline på (alm. 20 lbs), så skulle der være plads nok, hvis du putter gelspun bagline på.
 
Og en sidste ting selvom det måske ikke er nødvendigt at nævne det. Husk at skylle dit grej ekstra godt når det har været i brug. Tropisk saltvand er meget mere hårdt ved grejet end man tror.
 
God tur
 
Lars
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 09:02
Hej eigil
Jeg har et Hardy sirrus allwater nr 1 helt nyt til 1500kr inkl backing. Det kan klare mosten , et hjul man ikke ser så tit.
Ny prisen var 2900kr
vh christian
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 10:02
TFO BVK er en meget let stang, så naturligvis skal have et meget let hjul. Hold dig fra composithjulene, men kig nøje på vægten, så derfor skal du også holde dig fra Abel. Danielson/Loop har nogle gode bud, men endnu lettere er Waterworks, men de koster også en del.
Jeg tager til Los Roques i februar, måske ses vi. Du kan kende mig på en Helios monteret med Waterworks og iført en grøn linekurv ;-)
Til top
Tommy Silberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Silberg

Tilmeldt:: 22 Jan 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Silberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 11:23

Et lidt billigere, men også gennemtestet (af undertegnede) alternativ til LR bones vil være et Vision XLA. De er næsten altid til at finde på bud, og kan holde nok backing samt klare mosten.

Ellers stemmer jeg for Danielsson LW 6nine
Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 11:24
Lars kan også kendes på en meget grim lyserød bøllehat med legionær skygge i nakken. Det er et syn der skal opleves.
 
Att. Lars: Jeg tror sgu jeg er kommet til at glemme at putte Mini Puffs i æskerne til dig. De bliver lige eftersendt. God tur.
For mit vedkommende blev det ikke til en striper tur men i stedet 14 dage i Florida hvor der bl.a. skal jages snook og redfish i stedet. Ikke noget dårligt bytte synes jeg.
Caspar
Til top
Eigil Horn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gilson

Tilmeldt:: 14 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gilson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 11:24
Tak for rådene. Jeg har mest kigget på lamson litespeed 3x eller Danielsson, men har lidt svært ved at finde mening i Danielssons system. Jeg har også overvejet et Pflueger president/Fenwick ironhawk, som reserve, men måske pengene er bedre givet ud på en ekstra spole til en #10 line, hvis jeg får skaffet en billig stang til det. Er det urealistisk at finde et hjul der kan magte både #7 og #10?
@Christian, jeg tygger lige lidt på den.
@ Lars, ja det kunne være skægt at mødes. Vi rejser 3 feb over Paris.
Du kan kende mig på stripperen ved min side ;-)
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 11:36
Citat: Caspar Hansen

Lars kan også kendes på en meget grim lyserød bøllehat med legionær skygge i nakken. Det er et syn der skal opleves.
 
Caspar
Jeg vil godt understrege, at det ikke er en bøllehat, men at den er grim, vil jeg ikke argumentere imod. Den er MEGET grim, men er det ikke derfor at mænd fisker eller spiller golf, så kan de tage noget rigtig grimt tøj på uden at konen brokker sig.
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 11:43
Citat: Gilson

@ Lars, ja det kunne være skægt at mødes. Vi rejser 3 feb over Paris.
Du kan kende mig på stripperen ved min side ;-)
Vi kan næppe undgå at mødes, for det er jo ikke ligefrem en millionby vi skal bo i Wink, så vi ses iført fluestang eller Mojito eller Polar øl
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fisher

Tilmeldt:: 11 Dec 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisher Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 13:39
Hej Eigil
 
Skal lige fortælle at hjulet er i farven champagne og meget let
vh christian
 
 
Til top
Eigil Horn Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Gilson

Tilmeldt:: 14 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gilson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 21:59
Jeg hælder til Danielsson l5w 6nine, tror i det kan håndtere tarpon, permit og lign. også?
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 22:18
Citat: L_Matthiessen

Citat: Caspar Hansen

Lars kan også kendes på en meget grim lyserød bøllehat med legionær skygge i nakken. Det er et syn der skal opleves.
 
Caspar
Jeg vil godt understrege, at det ikke er en bøllehat, men at den er grim, vil jeg ikke argumentere imod. Den er MEGET grim, men er det ikke derfor at mænd fisker eller spiller golf, så kan de tage noget rigtig grimt tøj på uden at konen brokker sig.
Hej Lars
 
Os, der har set dig UDEN hat, vil til enhver tid forsvare din ret til at
gå med bredskygget hat hele døgnet Smile
 
Godt tur og K&B
 
VH Carsten
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jan 2012 kl. 23:37
Hej Eigil
 
Det kommer så sandelig an på hvilken størrelse fisk du går efter. Hvis vi snakker babytarpon jo så måske, men til de rigtige tarpon (dvs. fisk over 5-8 kilo) kan jeg næsten garantere at du ender med et tomt og måske også udbrændt hjul. Der er du nødt til at gå op i størrelsen på hjulet både f.s.v.a. kapacitet og bremse styrke.
 
Det er muligt at du, hvis du er ekstremt dygtig/heldig at du kan lande en større fisk på et 6-nine hjul, men du risikerer at trætte den fisk så meget at det kan være svært for den at overleve bagefter, og det er vel ikke meningen??
 
Til tropiske fisk i den "rigtige størrelse" snakker vi min. 250 meter bagline gerne mere. Har selv brugt Abel i str. 10 og det syntes jeg var lidt i underkanten.
 
Mvh.
 
Lars


Redigeret af Enken - 10 Jan 2012 kl. 23:38
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down