Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rat flue mønstre

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rat flue mønstre
    Sendt: 28 Aug 2024 kl. 10:25
Jeg har et projekt under opsejling, jeg vil i nærmeste fremtid, binde den amerikanske lakseflue serie Rat op, på krog og rør.

Nu er det mange år siden, jeg sidst har bundet Rat fluer, og jeg kan se, at i dag er der mange farvevarianter, som jeg tilskriver personlige varianter.

Jeg kan ikke huske, hvor mange Rat mønstre, der er i original serien. De fluer, som jeg har brugt på mine fluebindingskurser, har 6 forskellige Rat, men jeg kan ikke huske, om det er de originale mønstre.

Hvis der er nogen, som ved hvad den originale Rat serie bestod af, så hører jeg gerne om det.

Måske link / henvisning til bøger, eller mønstre med billeder af fluerne, er meget velkomne.

På forhånd tak.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 673
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2024 kl. 10:10
Hej Per

Her lidt historie og bindemønster på Rusty Rat: https://www.youtube.com/watch?v=GKIysaNVp0Y
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2024 kl. 11:25
Tak for linkene.

Jeg kan se, at opfattelsen af, hvad der er originale Rat fluer, er meget forskellig.

Fortolkningen af mønstrene, er så i min verden, et udslag af, at de er usædvanlig gode, og bliver personlig modificeret, til eget fiskeri, noget jeg absolut billigere,Smil

Jeg har for nu små 30 år siden, lavet et par serier af fluemønstre til laks / Havørred / ørred / Stalling, hvor fundamentet var Rat fluerne, men lavet i P.K Fluernes regi.

Nu skal jeg tune mig ind på den ægte vare, og få bundet Rat serien op, i originale mønstre, det glæder jeg mig til, dog havde jeg håbet, at serien var samlet et sted med mønstre og billeder af de originale 15 Rat mønstre, men mønstrene / historierne er spredt over hele nettet, via bøger og film. 

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 361
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2024 kl. 07:36
Hej Per, håber alt er godt.
Jeg ved ikke om der ikke er udviklet på Rat serien gennem årene, både i antal og hvorledes de bindes ?
Her er et bud på Rat mønstre:
https://www.traditionalflies.com/friends/KenLea/RatFlies.html
Ha' det godt Per
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 361
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2024 kl. 07:39
AI siger således:

When referring to "rat flies" in the context of salmon fishing, you're likely asking about a category of traditional or classic salmon flies known as "Rat" series flies. These were popularized by the famous fly tier Roy Angus Thomson in the 19th century. They are typically used in Atlantic salmon fishing. The most well-known flies in the "Rat" series include:

  1. Silver Rat
  2. Black Rat
  3. Green Rat
  4. Blue Rat
  5. Orange Rat
  6. Yellow Rat

These flies often follow a particular style but vary in color and specific pattern to suit different fishing conditions. The original "Silver Rat" is probably the most famous, known for its simple yet effective design using silver body materials to mimic a wide variety of baitfish and attract salmon.

If you were referring to another type of "rat flies," feel free to clarify, and I can assist further!

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2024 kl. 08:38
Hej Jim.

Tak for input.Smil

Min egentlig indgang til at binde Rat serien op, er at binde de originale Rat fluer, og så vidt jeg lige ved, så er der 15 forskellige i den oprindelige serie.

Samtidig vil jeg binde med de rigtige materialer, og her har jagten på påfugl sværd været en kamp, ​​det er udsolgt rigtig mange steder, men jeg har fået fingre i 1. kvalitet i påfugl sværd, så materialerne er på plads.

Nu er Rat fluerne ikke ukendt, idet mange kunder og forretninger, har fået leveret ret så mange, da Rat fluer er rigtig gode, og der fanges godt på.

På mine kurser har Rat mønstrene været flittig i brug, nem at binde, og kan laves på alle typer endegrej, enten krog eller rør.

I dag er en søgning på nettet, lig mange forskellige varianter af Rat mønstre, også interessante, da det er lokale, der laver dem, men varianterne, tager jeg senereBlinke

Mvh Per Karlsen.








Til top
Kenneth Dexter Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kdexter

Tilmeldt:: 23 Nov 2006
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kdexter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2024 kl. 09:10
Der er flere artikler på nettet om Rat-fluerne og historierne om dem, men jeg finder heller ikke dem alle samlet et sted. Du kan evt. prøve at melde dig ind i div. (classic) fly-tying facebook-grupper og se om ikke en eller anden ligger inde med noget, det er mit bedste bud. God jagt, håber det er noget der kommer os alle til gode hvis du engang får samlet mønstrene :-) 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1748
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2024 kl. 09:34
Hej Kenneth.

Selvfølgelig, er sådan privat mønstersamling er til delingSmil

Jeg har nu rodet med fluer siden 1960, og har især til mine fluebindingskurser og mine bidrag på hjemmesider / bøger / messer osv. lavet en masse private tavler / mønster hæfter, som selvfølgelig er tilgængelig, det kræver bare en ønskeseddel sendt til min mail, så tager vi en snak / diskussion omkring det.

Alle de ting jeg har lavet er på amatør basis, der er ikke professionel hjælp tilknyttet, det er ren "hjemmefusk", dog med en grad af kvalitetBlinke

Jeg ligger stadig inde med Cd'en " MED FLUE PÅ KYSTEN HISTORISK SET", på skiven ligger mange mønstre / hæfter. Skiven kan erhverves ved betaling af porto!

Skivens indhold findes også, som PDF filer, så kan man selv klippe og klistre, der er ikke copyright på min CD, den er frit tilgængelig.

Mvh Per Karlsen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down