Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Linevægt, Method 7126

 Besvar Besvar
Forfatter
jensg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jensg

Tilmeldt:: 14 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Linevægt, Method 7126
    Sendt: 08 Nov 2015 kl. 15:46
Hej fluefolkens

Er der nogen af jer, der har praktisk erfaring med linevægt til underhåndskast med en Method 12,6'er klasse 7?

Kender flere, der bruger 31-32 gram på 8'eren, fordi Method'en er født kraftig.

Følgende den logik, skulle 7eren kunne slæbe 28-29 gram?

Tak for input

Jens :-)
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2015 kl. 16:14
27'ish gram.
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 04:35
Måske vil denne pdf fil kunne hjælpe dig. http://www.rioproducts.com/RIO-Spey-Line-Recs.pdf
Christian M. larsen
Til top
jensg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jensg

Tilmeldt:: 14 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 11:26
Tak d'herrer...

Amerikanske anbefalinger, inklusive Rio's, er konsekvent i den alt for tunge ende til kasteriet på vores breddegrader, efter min ringe mening.

Derfor er det rart med praktiske erfaringer til at sætte en ramme...

Jens :-)
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 14:03
Hvorfor kræver kasteriet "på vores breddegrader" lavere vægt end hvad Rio f.eks. anbefaler?
Til top
jensg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jensg

Tilmeldt:: 14 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 14:16
Aner det ikke Jacob... :-)

Men jeg synes altid de amerikanske anbefalinger ligger over, langt over tit, hvad jeg ser folk omkring mig bruger. Og den debat har så vidt jeg husker også kørt herinde et par gange i tidens løb.

Til Method 7126 anbefaler Rio fx til et scandi set-up mellem 29 og 33 gram (til skagit naturligvis endnu tungere), hvor du anbefaler 27 gram.

vh Jens
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2015 kl. 14:32
Rio anbefaler også de 27g som deres "A" anbefaling hvis du kigger på deres side. Scandi versitippen i #7 vejer nemlig 27g. Tcx'eren i 7126 fungerede også glimrende med samme vægt.
Til top
Per Søndergaard Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PerR Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2013
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PerR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2015 kl. 20:26
Citat: jensg

Hej fluefolkens

Er der nogen af jer, der har praktisk erfaring med linevægt til underhåndskast med en Method 12,6'er klasse 7?

Kender flere, der bruger 31-32 gram på 8'eren, fordi Method'en er født kraftig.

Følgende den logik, skulle 7eren kunne slæbe 28-29 gram?

Tak for input

Jens :-)


Hej Jens
Jeg ved ikke om du kan bruge dette. jeg skiftede i sommer min
Hardy Angel 2 12"6`#7 til Sage One 11"6´. I forbindelse med at jeg købte den nye, prøvede jeg også Sage Method 11"6 alle 3 stænger kastede med 21g WF, den eneste grund til at det ikke blev Method var at jeg synes den var en smule for hurtig for mig. med tanke på at min Hardy kaster fortræffeligt med 21g tror jeg du vil opleve det samme med den stang du tænker på at købe. Noget andet er at du vil kunne kaste længere med den lette line og at den vil gå nemmere gennem vinden, når du får brug for det.
Knæk og Bræk
Per

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2015 kl. 09:14
Citat: Jabber

Hvorfor kræver kasteriet "på vores breddegrader" lavere vægt end hvad Rio f.eks. anbefaler?

kunne det tænkes at det er fordi skandinaviske kastere er dygtigere end amerikanske?

mik
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2015 kl. 12:11
Man kan tænke sig mange ting men det er nok en svær påstand at føre bevis for.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2015 kl. 12:18
Citat: mikkell


Citat: Jabber

Hvorfor kræver kasteriet "på vores breddegrader" lavere vægt end hvad Rio f.eks. anbefaler?

kunne det tænkes at det er fordi skandinaviske kastere er dygtigere end amerikanske?
mik


Næppe

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down