Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korte skydehoveder på 7,5 - 8,5 meter

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Korte skydehoveder på 7,5 - 8,5 meter
    Sendt: 30 Maj 2011 kl. 07:47
Hej der ude  ...
Jeg står og skal bruge nogle korte skydehoveder  ...
De skal veje 26-28 gram og være ca 7,5-8,5 meter  .... og være flydende 
 
Hvad hvad villle i vælge og klippe og klistre i (Vægt og klasser til og forkorte )  .. eller findes der færdige som er flydende  ?? 
 
Hovederne skal bruges på min Sage tcx 7119 switch  og forholdsvis i karup å  ...
 
På forhånd tak  ....
Steen T
 
 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 07:53
Mærkeligt at Zpeys Compact skydehoveder ikke har en i flydende :-( - De er ellers korte.
Knæk og bræk
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:13

Ja det er ærgeligt  .... har et ubrugt selv men kun i synke 1-2  ... og jeg er i tvivl om jeg ik bare skal sælge det igen ...  får det ikke brugt tror jeg  ...skal være flydende der hvor jeg fisker  ......

Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:18
sjovt det kun er til en hånds de har lavet dem i flydende LOL

men der er jo mange forskellige muligheder, og har selv gode erfaringer med vision ace, det kaster fremragende, så er bare og finde et der er tilpas tungt og klippe ned..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:22
Ja tilpas tungt .....
Det kunne jo være der var en venlig sjæl der vidste hvilken klasse og vægt som jeg kan klippe ned så jeg ender med mit ønskede setup .....
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:55
hej sten. du efterlyser korte skydehoveder. jeg kan fortælle dig at rio skagit er bygget til swicth stænger selve hovedet er kun lidt over 7 meter langt og med en løs spids med enten sinktip eller flydende spids og det kaster fantastisk jeg har ihvertfald ikke prøvet noget lignende.mvh. leif lunde.
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:28
Det lyder jo fantastisk  Leif  ...
Et det rio skagit versitip system du mener eller ..... har prøvet og kikke mig lidt rundt ...  de skagit hoveder jeg fandt var "bare" korte hoveder , men ikke hvor spidsen kunne skiftes ud ...det kunne nemlig være super hvis fiskeriet pludselig skiftede  ..... ellers må jeg købe et alm skagit hoved ...  kan se det letteste er et 27,5 gr på 7,32 meter  .... det er jo lige i øjet ... :) 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:37
Hej Steen,
 
ellers er der denne mulighed, et særdeles velkastende og rørende billigt hoved, der i klasse 11 klippet ned til 26-27 gram  bliver maks 8,5 m langt:
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 09:46
Tak Torben ...
Hvordan regner man egentlig ud hvor meget man skal klipper af og hvad hovedet skal veje for og få den ønskede længde og vægt  på et ønsket hoved .... er der et regnestykke ??
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:08
Hej Steen,
 
ja, det kan være vanskeligt at finde frem til, men heldigvis har enkelte firmaer offentliggjort en tabel eller har en 'online-calculator', f.eks. Guideline:
 
 
Vedrørende det Rio-hoved, jeg har linkede til, ved jeg det, fordi jeg selv går med et, jeg har klippet ned til 29 gram, hvilket giver et dejlig kort hoved på 9,0 m. Hvis du klipper det yderligere 3 gram og endda starter med at klippe en smule af fronttaperingen (men ikke for meget, da det i forvjen er rimelig hårdt taperet i fronten), er jeg ret sikker på, at du ender på ca. 8,5 meter.
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:12
Super .... Tak torben .... jeg må prøve mig frem  ....
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:17
Hej Steen,
 
det var så lidt! Vægt og saks må der til Wink Håber, at du napper et ordentlig dyr. Måske i indgangen til Stenhøllet?
 
Knæk & bræk!
 
Torben
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:21
Scierra Tactical 8/9 26 gram og 9,3 meter eller 9/10  9,7 meter det kan sagtens
 klippes lidt ned

/Esben
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:24
Esben ...så skal det jo nok være 9/10  ....den må jo ikke veje under 26 gr når jeg er færdig  .... :)  ..og tak ....
 
Ja man har jo lov og håbe Torben  ....  :) 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:25
Sjovt .. det var lige hvad jeg sad og fandt frem ..


Personligt er jeg træt af at klippe og klistre. Jeg vil hellere have et færdigt hoved.

Jeg har det flydende i 21g. Det er sjovt nok hvad jeg vælger at hænge på samme stang som Steen :)
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:41
hmmm ..... det virker let ...  jeg er anbefalet 26-28 gr  ... og en længde på 7,5-8,5  ....
men der er jo mange meninger efter hånden ...... :) 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 10:59
Jeg har prøvet den med 24 gram og det var lige i overkanten....
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 11:18
ja kan godt se det åbenbart ikke er nemt med de switch stænger  ..... :)
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Morten Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Morten 1602

Tilmeldt:: 30 Jan 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten 1602 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 12:01
 
Prøv dig frem med vægten.
 
Jeg har en Vision 11,9 DH, hvor den anbefalede vægt er 26 gram.
Til Karup er det, efter min mening, alt for tungt.
 
Jeg kaster max. 15 meter - her passer 19-22 gram perfekt.
Har et kort hoved fra Scierra, flyd-synk 1, på 21 gram, 8,5 meter (så vidt jeg husker) du kan prøve. 
 
/Morten
2982 4834
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 12:03
Mange tak Morten ... og tak for tilbudet ...  men jeg bor på sjælland .... men kører impulsivt til karup i ny og næ .....
Jeg må ud og klippe klister kan jeg godt se på det hele ......
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 19:20
hej sten. mit skagit hoved vejer 23 gram uden spids jeg bruger det på en loomis switch 11 fods # 7 og det funker bare ,min line hedder skagit flight pale orange 350 grains 22 fod jeg har der ud over købt to spidser den ene er flydende den anden er med halvanden fods sinktip
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jun 2011 kl. 23:36

Hej Steen

 

Jeg ved, jeg er lidt sent ude, men sad blot og bladrede lidt da jeg så dit måske lidt usædvanelige spørgsmål.

 

Dejlig stang, du der har erhvervet dig – og jeg forstår godt dit ønske om et passende kort setup med en vægt, der passer til stangen. Du har jo formodentlig valgt en #7 fordi du forventer, at den kan håndtere en linevægt der matcher de fluer, du ønsker at anvende. Hvad den ønskede linelængde angår, kunne nogle jo mene, at den ligger i den korte ende, men hvorfor ikke? Et skydehoved med forfang og tip der tilsammen er meget længere end åen er bred – tja…

Men – inden du begynder at klippe / klistre (hvilket jeg har erfaring for kan være både sjovt men også temmelig bekosteligt) prøv da at lytte lidt til Leif. Tro mig.

DET ØNSKEDE SETUP ER LAVET.

Leif peger på Rio’s Skagit liner, og jeg vil da gerne udbygge det med Skagit Short. Disse bygger på et 20’ langt flydende skydehoved (altså ca. 6m). En line som Sage (blandt andre liner) anbefaler til netop denne stang i 425grains (27,54g). Dertil kommer jo så en flydende – eller synkende Versileader (forfang) på fx 8 - 10’. Her får du jo således mulighed for at tilpasse dit setup til dit fiskeri.

Se link:  http://www.flyfishusa.com/newsletter/091310/

 

Men, blot endnu en munter mulighed Wink


K&B

Jørn

Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 15:20
Zpey compact har en flydende ;)
Men den er til et hånds ;)
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jun 2011 kl. 16:56
Citat: stewy

Zpey compact har en flydende ;)
Men den er til et hånds ;)
Snak med din onkel om, at de skal få lavet nogle compact i int og flyd til 2-hånds!
Knæk og bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down