Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WF-line til de danske åer

 Besvar Besvar
Forfatter
Jonas Thorborg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jonas thorborg Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jonas thorborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: WF-line til de danske åer
    Sendt: 01 Jul 2011 kl. 15:35
Hej Forum.
 
Jeg står og mangler en flydende WF-line til natfiskeri efter HØ, jeg går med en Hardy Demon # 6. Har overvejet en Rio Outbound Short i samme klasse men er bange for, at den vender for hurtigt pga den kraftige front tapering.
 
Hvilke liner går I med, og har I nogle anbefalinger? Big smile
 
MVH Jonas
 
 
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 16:06
På min Demon #6 spiller en RIO Dart #7 perfekt.

Mvh Ole, Sj.Odde.


Redigeret af OKA - 01 Jul 2011 kl. 16:11
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 16:16
Jeg vil anbefale en Rio Gold i samme klasse som stangen, det er simpelthen en fantastisk allround flueline, der også kan bære en forholdsvis stor flue, hvis det skulle blive nødvendigt.

mvh
Allan
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 16:22
Loop opti stream #6 Thumbs Up
Til top
Mikkel Hald Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Mikkel Hald Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2008
Geografisk: Kbh
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mikkel Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 16:57
Rio GoldThumbs Up
Til top
Carsten Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lai Avatar

Tilmeldt:: 03 Jul 2004
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 17:20
Loop opti stream #6 det dur.
Carsten Lai
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 18:04
Jeg går med de samme overvejelser. Jeg bruger i øjeblikket en optistream men synes efterhånden at den korte tunge klump ødelægger præsentationen. Jeg vil over i en wf med en klump på 10-12m
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 19:19
Til top
Hans H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HansH Avatar

Tilmeldt:: 02 Nov 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HansH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 19:28
Loop Optistream #6
 
Eller
 
Loop Evotec 85
 
Er også tilhænger af Rio Dart og Ambush mener det er Teeny der har lavet den, men de to øverste er 1. valget.
 
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 19:41
Guideline Bullet!
Til din 6'er skal du nok bruge linen i #7 - klumpen vejer 15g.
 
Bruger selv en Bullet line i klasse 8 på min 7'er stang og det spiller bare! Der skal kun et enkelt blinkast til, så skyder den elegant afsted.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 20:21
Citat: Jabber

Jeg går med de samme overvejelser. Jeg bruger i øjeblikket en optistream men synes efterhånden at den korte tunge klump ødelægger præsentationen. Jeg vil over i en wf med en klump på 10-12m


Til natfiskeri efter HØ?

Hvor mange gange skal man kaste over 10 meter i dette fiskeri LOL?
Til top
N. R. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
N. Rasmussen

Tilmeldt:: 21 Mar 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 286
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér N. Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:13
Jeg har tidligere brugt en Vibe 85 #6/7 (15g) på min demon #6, og synes den er for tung. Bruger samme line på en loomis glx #7 i dag, hvor den fungere bedre. Har prøvet en Rio Dart #7 på samme stang og det var en super oplevese og super til store fluer. Ville gå efter en dart #6 til din demon til natfiskeri :)

Redigeret af N. Rasmussen - 01 Jul 2011 kl. 21:14
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:33
Citat: Jan Persson


Citat: Jabber

Jeg går med de samme overvejelser. Jeg bruger i øjeblikket en optistream men synes efterhånden at den korte tunge klump ødelægger præsentationen. Jeg vil over i en wf med en klump på 10-12m
Til natfiskeri efter HØ?Hvor mange gange skal man kaste over 10 meter i dette fiskeri LOL?


Hej Jan.

Det ved jeg ikke? Hvad har det med sagen at gøre?
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:39
Jeg har siden sidste sommer brugt Ambush,den klarer alle str fluer Thumbs Up
Skal det ikke være flydende bruger jeg Guideline Tricast Flyde/Hover.

/Esben
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:51
Citat: Jabber

Citat: Jan Persson


Citat: Jabber

Jeg går med de samme overvejelser. Jeg bruger i øjeblikket en optistream men synes efterhånden at den korte tunge klump ødelægger præsentationen. Jeg vil over i en wf med en klump på 10-12m
Til natfiskeri efter HØ?Hvor mange gange skal man kaste over 10 meter i dette fiskeri LOL?


Hej Jan.

Det ved jeg ikke? Hvad har det med sagen at gøre?


Hvorfor købe en line med en klump, der er længere end de kast du skal foretage. Det vil jo i yderste konsekvens betyde at du ikke kan spænde stangen - og så får du i hvert fald ikke den pæne præsentation, der efterlyses Geek
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:55
Citat: Jan Persson


Citat: Jabber

Citat: Jan Persson


Citat: Jabber

Jeg går med de samme overvejelser. Jeg bruger i øjeblikket en optistream men synes efterhånden at den korte tunge klump ødelægger præsentationen. Jeg vil over i en wf med en klump på 10-12m
Til natfiskeri efter HØ?Hvor mange gange skal man kaste over 10 meter i dette fiskeri LOL?


Hej Jan.

Det ved jeg ikke? Hvad har det med sagen at gøre?
Hvorfor købe en line med en klump, der er længere end de kast du skal foretage. Det vil jo i yderste konsekvens betyde at du ikke kan spænde stangen - og så får du i hvert fald ikke den pæne præsentation, der efterlyses Geek


Nu behøver man jo heller ikke hele klumpen udenfor topøjet for at spænde stangen?

Edit: jeg ku også overveje en DT line. Det er lidt samme princip.

Redigeret af Jabber - 01 Jul 2011 kl. 21:58
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 08:54
Godmorgen
er det i en bestem å der skal fiskes i?

vil som udgangspunkt aldrig vælge en line
hvor klumpen er længer end å'en er bred

Vh Tommy


Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 09:10
Tommy, med den logik er det jo bare om, at købe en line med så kort klump som muligt, så kan den bruges i alle åer ;-)

Personligt bryder jeg mig ikke om kort klumpede liner, idet mange af disse liner ikke klarer særligt stort overhæng (ekstra skydeline i luften), uden at kastet bliver meget unøjagtigt. Jeg synes, at longbelly liner er mere flexible med hensyn til mængden af line i luften. Tit har de kortklumpede liner også en meget brat bagtapering, hvilket giver en udpræget "hængselseffekt" i kastet ........ derfor synes jeg, at lang klump og/eller lang bagtapering giver en øget flexibilitet.

Af ovennævnte grunde kan jeg anbefale Rio Gold, Mike Barrio GT90 eller GT140, SA ED, Guideline Highwater og SA GPX kan også være et udemærket valg, selv om klumpen "kun" er omkring 12 meter.

mvh
Allan
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 09:26
punkt 1:
Jeg spurte til vilken å den skulle bruges i da jeg ikke mener
man kan vejlede ordenlig uden at vide dette

Punkt 2:
Jeg kunne selvfølgelig også ha skrevet sådan her
så lang en klump der er mulig, dog aldrig længer
end å'en er bred

til nat fiskeri efter Hø mener jeg seriøst ikke at der
skal skydes line
så overhæng arbejder jeg ikke rigtig i :)

et andet spørgsmål flue str.

Vh Tommy

Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 09:33
Citat: Tommy:)



til nat fiskeri efter Hø mener jeg seriøst ikke at der
skal skydes line
så overhæng arbejder jeg ikke rigtig i :)

et andet spørgsmål flue str.

Vh Tommy


Ok, det er vist smag og behag hvad man vælger, men jeg ser så ingen grund til og bruge en kortklumpet line med en tynd skydeline, når der nu ikke skal skydes line .....

Som nævnt tidligere i tråden, så kunne en DT line faktisk være et fint valg Wink

mvh
Allan
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 09:54
Min næste 6'er bliver givetvis en SA Steelhead. Jeg har 7'eren - og det er en fremragende line, der netop er designet til at håndtere halvstore fluer via en ret kort og agressiv fronttapering. Trods det håndterer den mindre fluer meget fint og elegant. Den er lang i klumpen - men jeg har ærlig talt svært ved at se, hvad det betyder, om det er tynd eller tyk line, der sidder på hjulet, hvis man ikke bruger det... 

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 10:01
fuldstændig enig i smag og behag

Alt andet er underordnet. Å'en (størrelse og omgivelser træer mm) Fluen

Åbenbart kun mig der synes at det er vigtig at
spørge ind til de ting .
der findes så mange forskellige liner med fordele og ulemper
Og alle med deres speciale
mande spørg om råd til en line hvorfor ikke finde
den der passer bedst til hans vand

jeg bruge ikke samme line ved de å er jeg fisker i
stangen kan godt være den samme , men sjælden linen er den samme

Hover å , Vorgod å , Skjern å


Vh Tommy
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 10:47
Ja, det er nok det der med "smag og behag", om man er til kort eller lang klump Wink

Håber ikke, at Jonas blev alt for forvirret .......

mvh
Allan
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 15:33
du kan evt. gå en line klasse under stangen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down