Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Torsk/turbåd

 Besvar Besvar
Forfatter
Adem Abduloski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Adem A

Tilmeldt:: 02 Jun 2011
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Adem A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Torsk/turbåd
    Sendt: 13 Jun 2011 kl. 19:09
Hej folkens, jeg skal snart ud til Øresund med en fiskekutter, og mine spørgsmål er

1. Hvilken nylon Line klasse skal jeg have på mit fastspolehjul 0.30 mm, 00.35, 0.40 eller 0,45

2. Er der en bestemt pirk der er god eller, bare en tilfældig, og hvor mange gram?

3. Hvilke nogen ophængere er bedst, blæksprutte eller nogen andre?

Håber i kan svare på dem.

M.v.h Adem
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nikolaj K. Pedersen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolaj K. Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 20:01

Torsk på Øresund er mange ting.. Bulefiskeri på dybt vand, bulefiskeri på lavt vand, drivfiskeri på dybt vand, drivfiskeri på lavt vand

 

Prøv at være lidt mere specifik

Til top
Adem Abduloski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Adem A

Tilmeldt:: 02 Jun 2011
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Adem A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 20:14
Jeg aner ikke hvad det er, det er første gang jeg skal ud med fiskekutter, så jeg ved ikke hvad det er.
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 21:00
Hej Adam.
 1. Nu hvor du skriver at du bruger fastspolehjul ville jeg bruge 0.30 fletline (ville aldrig bruge nylon da det er for elastisk) hvis du skal fiske med tungere pirke  (300-500 gram). hvis du skal fiske med mindre pirke ville jeg max bruge 0.20 (hvilken størrelse er det fastspolehjul ?)
 
2. Bare en tilfældig pirk. På lavt vand 100-200 gram og på dybt op til 500 gram. Personligt foretrækker jeg kun en ophænger, da flere vil sænke pirkens fart gennem vandet.
 
mvh frede
 
Til top
Jesper Georgi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Georgi

Tilmeldt:: 02 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 266
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 21:05
Hej!
 
Hvis det er den ganske almindelige halvdages tur i weekenden fra Helsingør, eller for den sags skyld hel dag på hverdage, så skal du i alt fald have en 0,40 line på. Personligt ville jeg nok foretrække en fletline.
 
Pirke former og farver er efter min overbevisning en smagssag. Når alt kommer til alt, tror jeg ikke der er den store forskel. Men den der kommer først til bunden, kommer først til torsken. Derfor bruger jeg typisk mere eller mindre runde pirke, som miljøpirken, der går lige ned, og ikke flakser rundt som en bred flad pirk kan gøre det. Selvfølgelig med tungeste ende ned. Det er en rigtig god idé, at udskifte krogene på pirkene, efter du har købt dem. De monteres altid med meget ringe kroge. Der kan være meget strøm på sundet, så min. 300 gr. og en god idé at have både 400 og 500 gr. med.
 
Blæksprutter er fine klassiske ophængere, ellers kan du bruge gummimakker og alt muligt andet. Igen mener jeg, at det hovedsagligt er smag og behag.
Til top
Adem Abduloski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Adem A

Tilmeldt:: 02 Jun 2011
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Adem A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 21:06
Jeg kan sige at fastspolehjulet er stort, jeg ved ikke hvor jeg kan se hvad størrelse det er :)
Til top
Adem Abduloski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Adem A

Tilmeldt:: 02 Jun 2011
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Adem A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 21:09
Tror du ikke at 0.40mm fletline vil blive for tykt og kraftigt
Til top
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 22:11
til pirkefiskeri efter mindre torsk lige nu: linetykkelse afhænger nok af dit hjul... men en tyk line er at foretrække. jeg ville også sige minimum 0,4 - mne ville foretrække 0,5 - 0,6. jeg taler om nylon-line. en pirk på 100-200 gram og en måske enkelt ophænger...
 
hvis du skal kastefiske, skal du bruge lettere grej 
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Adem Abduloski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Adem A

Tilmeldt:: 02 Jun 2011
Geografisk: Ishøj
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Adem A Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jun 2011 kl. 22:34
Ja, jeg ved nu ikke om jeg skal vælge nylon 0.45 eller fletline.
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 12:16
Helt klart fletline, har fisket med 0,35 fletline også til bulefiskeri og det fungerer fint, bare det er noget med en ordentligt brudstyrke..

Nogle turbåde ser gerne at man fisker uden nylonline da det driver mere end fletline, og derved er til gene for de andre fiskere
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 12:48
Hvilken turbåd skal du ud med?
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
LarsHenrik Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mr dropshot

Tilmeldt:: 11 Apr 2011
Geografisk: stevns
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mr dropshot Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 13:01
Hej Adem.
 
Prøv evt let fiskeri efter torskene, de er ikk så store på denne årstid.
 
0,20mm fletline og mellemstore jigs op til 100g. Sænk agnen på bunden og løft langsomt i stangen.
 
Vh
 
Lars
Venlig hilsen

Mr Dropshot
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 13:06
ring til turbåden og hør hvad slags fiskeri skipperen har tænkt sig
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jun 2011 kl. 17:16
Hej Adem.
Gør dig selv, og ikke mindst dine medfiskere en stor tjeneste, kør noget fletline på hjulet. Du kan evt. køre noget nylonline på inderst på spolen, så der er plads til 2-300 m. flet yderst. Du skal bruge noget 0.30-0.35 alt efter fabrikat.
En nylonline der kan holde til det samme, er typisk 0.60 eller mere, det betyder en større overflade som påvirkes af strømmen, og derfor driver linen ind de andres liner. Det er den "bedste måde" at blive u-populær på, og det er jo ikke meningen med en fisketurWink
 
K&B  IJ
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down