Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri efter aborre

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri efter aborre
    Sendt: 29 Mar 2011 kl. 08:26

Hej,

Jeg har nu fået mulighed for at fiske i en mellemstor jysk sø ( Grindsted Engsø, 30 ha, gennemsnitsdybde 1,5 - 2,4 m ) - og vil gerne prøve at fange Aborre med fluestangen.
 
Da jeg er helt blank på dette område, vil jeg høre om der er nogle, der vil give mig nogle tips med på vejen - grejvalg, linetype, forfangstype og naturligvis fluevalg samt indtagningsteknik.
 
Evt. link til nogle gode artikler om emnet...
 
Mvh
 
Mads
 
 
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 08:43
lytter lige med her....
Til top
jesper lind Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
smølf

Tilmeldt:: 13 Sep 2002
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér smølf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 09:46
Fisker du fra båd eller land?
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 09:51

Hej Jesper,

Fra land
 
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 10:53
Hej Mads
 
Anvende hvad du har af stang, men hvis du skal ud og købe nyt så er en #5 eller 6  stang et glimrende valg.
Med de vanddybter du har der er en flyde eller intimidiate line et glimrende  valg, jeg ville gå med entenh en WF line eller et skydehoved.
Forfang er ved flydeline omkring 9' med en spids på ca 0,25 nylon.
Hvis du anvender synkeliner kan du fint gå ned i længde, måske 1 meter.
Af fluevalg er RedTag en lille genialitet.
Bind den i alle de varianter der findes:
alm. vådflue, belastet vådflue, tørflue, goldhead og vet en i lidt skrappere farver, men med samme grundmønster. Byt evt. uldhalen ud med marabou, det giver mere liv i fluen.
 
Og så ud og fisk!
 
Og tag og læs Michale Jensens bog "Fluefiskerens nye udfordringer" der er masser af guld og hente!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:13
Hej Martin,
 
Tak for dit svar.
 
Så snart jeg kan slippe for mit arbejde, så vil jeg sætte en Red Tag på min #6 og få pisket noget søvand igennem.
 
Jeg har p.t. Red Tag i str. 6, 8 og 10 - alm. vådflue - har du et bud på indtagningsteknik?
 
Mvh
 
Mads
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:14
Hej Mads !
Fluevalget, skal generelt være lidt større end hvis du fisker fx ørred ! Fluer bundet på en str 6-4 krog, passer glimrende hvis der er lidt større aborre i søen ! Farver som Orange og Rød er suverene, og gerne med lidt livlige gummiben som kan "trigge" hug! Indtagningen skal gerne være med stop og rygvis indtag ! Ikke for hurtigt, da aborren ofte er lidt sløv, og specielt her i foråret ! 
En klasse 5-6, ville jeg også vælge, som det er nævnt ovenfor, men syntes du skulle holde dig til min 9 fods forfang, med 0,24 flourcarbon spids og intimediate line ville være genialt ! (ville dog ikke benytte mig af skydehovede, men derimod en WF line)

Hvad artikel angår, mener jeg der var en artikel på http://fiskogfri.dk/ på et tidspunkt (er ikke helt sikker)

Knæk og bræk med det Smile
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:16
Jeg har selv brugt nymfe greb, men har også forsøgt mig med lange og korte træk, både hurtigt og langsomt, og det virker faktisk det hele. Men nymfe grebet er det jeg bedst kan lide selv, men om det giver flest fisk ved jeg faktisk ikke.
Prøv evt. m,ed et synkende forfang nu, vandet er koldt og fiskene er nok ved bunden.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:17
Hej Stefan,
 
Tak for svar
 
Jeg har faktisk en del Fyggi i forskellige størrelser / farver (Creme, kobber, brun pink m.v.) - måske jeg burde prøve en pink eller creme/orange??
 
Mvh
 
Mads
Til top
jesper lind Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
smølf

Tilmeldt:: 13 Sep 2002
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér smølf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:18
Jeg vil anbefale epoxyfluer i str 6 - 8 evt vægtbelastet i de kolde måneder. Af farver sværmer jeg til skalle eller aborre imitationer, dette kommer dog an på hvilke byttefisk der dominere i den pågældende sø. Om sommeren vil jeg tage fluen ind i små hidsige træk, for at imiterer en syg fisk. Popperfiskeriet kan også være utroligt morsomt om sommeren. Det med at bruge små fluer kan være meget godt efter min mening, men vil man have fat i de lidt større eksemplarer, så gå op i størrelserne, da aborren har en stor appetit og en kæmpe mund :)
Du er velkommen til at komme på besøg her i det sønderjyske, jeg tager i hvert fald på en del ture i maj og juni.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:21
PS: Lige en bemærkning omkring forfang, jeg har aldrig oplevet en forfangssky aborre i de 35 år jeg har fisket efter de små bæster, så jeg ville ikke bruge en masse krudt på det, brug det du har, og er det fluocarbon er det da fint, men alm. nylon kan sagtens gøre det, og længden er heller ikke det store problem da det sjældent kræver delikat presentation af fluen at lokke dem til hug, faktisk brugte jeg som barn at kaste en håndfuld småsten i vandet der hvor jeg ville fiske, det lokkede fiskene til!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:25
Det må være nogle kæmpe fyggi, i de krogstørrelser ;) !
Men i princippet, ville være være guf !
Men det behøver slet ikke være så kompliceret ! Sådanne fluer som er vist her MaraBlonde Master(500p).JPG er super ! Smile
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 11:26
Hej Martin,
 
Jeg følger dit råd, idet jeg udelukkende anvender nylon forfang ved kysten - og det er det, jeg har. Længde/tykkelse er også den du nævner. Så - det starter jeg i hvert fald med.
 
Jeg har dog, fra lidt å-fiskeri, polyleadere - synk/hurtig synk - men det kan komme i anvendelse senere - søen er jo ikke specielt dyb, så jeg starter med Intermediate line #6, nylon 9" og en (måske) lettere belastet Red Tag.
 
Tak til alle for nogle konstruktive svar......
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 13:09
Hej igen,
 
Omend jeg prøver med Martins råd i første omgang, modtages meget gerne flere gode råd / erfaringer....måske endda fra nogen, der selv har prøvet fluefiskeri i Grindsted Engsø - Aborre eller Gedde - Skalle, Suder eller Brasen....jep - har fået fat i bogen "Fluefiskerens nye udfordringer"
 
Thumbs Up
 
Mvh
 
Mads
Til top
emil olesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fiske alstars

Tilmeldt:: 23 Maj 2009
Geografisk: silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiske alstars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 16:31
læs også gerne fluefusk uden fedtfinne. der er masser om fluefiskeri efter gedde aborre sandart og en masse andre fersk og saltvands fisk.
 
 
 
Emil
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Mar 2011 kl. 17:28
Hej mads
aborre fiskeri kan deles op i 2 kategorier.... fiskeri efter fisk på op til ca25cm og fiskeri på fisk derover... Til den første kategori vil jeg anbefale #0-3 og mindre fluer som ovennævnte samt små clouser minnow...
 
Til de større fisk vil jeg anbefale #4-6 afhængig de fysiske forhold... Mht. til fluerne snakker vi fiske imitationer på 8-13cm evt. poppere... classike baitfish fluer, clouser minnow og zonkerfluer er gode valg i de fleste situationer... store aborre er ikke bange for at tage munden fuld og selv landet en aborre på 47cm på en 25cm lang flue...
 
mht. linevalg på de omtale dybder vile jeg vælge flydende, intermediate eller synke1 afhængig af forholdene den pågældene dag samt årstiden...
 
tight lines...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 09:16
Jeg fisker lidt i Engsøen efter gedder. Det første du skal være opmærksom på er de restriktive regler - ingen vadning! Tag hensyn til de mange fodgængere! Flydering forbudt. Modhageløs krog. osv. osv. Overholdelse af disse regler er med til at sikre fiskeriet. Hvis de mange mennesker der går tur, løber og cykler rundt om søen føler sig generet af lystfiskernes aktiviteter, lukker fiskeriet.
 
Men det er ikke noget problem at overholde reglerne - især skal man som fluefisker ALTID se sig bagud inden man kaster!
 
Fra land kan du fiske i vestenden og fra nordsiden samt enkelte steder på sydsiden. Aborrer findes givet over hele søen, men de fleste meldinger peger på vestenden, der er den dybeste del af søen. Her står aborrerne ofte nede ved bunden, dvs. 2½ meter nede. Der tages også aborrer i østenden, der hvor kanalen løber ud. Søen bliver nogle år ret grumset (det skete sidste år), andre år er den klar hele året.
 
Der er mange steder hvor bevoksning hindrer adgang til vandet, derfor fisker jeg gerne fra kajak. Kajakken sætter jeg i vandet ved sejlklubben i vestenden, her er god plads til at parkere også.
 
mvh
Steen
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 09:56
Hej Steen,
 
Jeg er helt klar over reglerne - var ude ved Søren for at få tegnet til søen i sidste uge, hvorfor reglerne er i frisk erindring..
 
Håber faktisk på at få fat i enten en lille jolle eller kajak - hvilket vil være det mest optimale til søen - har ikke lyst til at få en motionsløber eller to på krogen....
 
Kan man evt. leje en kajak af klubben?
 
Og - hvilke fluer har du haft success med dernede til gedder - bruger du flydende line med polyforfang eller...?
 
Mvh
 
Mads
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 12:00
Gedderne fisker jeg mest med flydeline, forfang er et stykke 0.60 med et kort wire-stykke ude ved fluen. Jeg bruger mest Deceiver-type fluer, men andre er glade for flash-fluer. I år skal popper-fluerne også søsættes.
I de dybe partier kan man givet bruge synkeline med fordel.

Klubben har ikke en kajak, og jeg tror ikke de vil investere i en. Klubbens sekretær fisker en del fra pontonbåd, det er også en god mulighed.

mvh
Steen
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 12:23
Hej Steen
 
Uden at kende søen, og af ren nysgerrighed, hvorfor er det så tilladt at fiske fra en pontonbåd og ikke en flydering? Og hvordan sættes grænsen rent praktisk mellem de 2 fartøjer?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 13:18
@ Martin honore.
Virker den der med småstenene ved andre arter, eller har du kun oplevet det med aborre.
Tænkte lidt på om det ville skræmme eller lokke gedden frem fra skjulet.
Til top
Sebastian knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sebben

Tilmeldt:: 23 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sebben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2014 kl. 22:15
Idag fik jeg en ordenligt fangst af en flot aborre taget på en lyserød flue bedre kendt som "flammen" størrelse 4. Fisken vejede hele 1.89kg.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2014 kl. 22:34
Fedt tillykke med sådan en flot fisk ! ;)

Men hvorfor hiver du op i en tråd fra 2011 haha
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Sebastian knudsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sebben

Tilmeldt:: 23 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sebben Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2014 kl. 22:38
Arhh.. Det var ikke lige det jeg så først, og da jeg er ny fluefiskeri med hensyn til aborre, søgte jeg lidt på det og fandt det her. :-)
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2014 kl. 06:19
Jeg kender flere der har fået store aborre som bifangst under geddefiskeriet med store flashfluer (15cm+). Så det kunne være en mulighed. Men kan være en for let stang kommer til kort.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down