Hej
Mit setup er for tiden en G.loomis Eastfork 10 fod #6. Jeg har ændret
hjulholderen således, der kan skrues en lang fightbut på, a la Guideline switch.
Dertil har jeg Købt et brugt Danielsson FW med ekstra spole. På den ene spole har jeg en alm WF F 6 til bla. tørflue efter HØ, som jeg vil eksperimentere lidt med. På spole 2 er der skydeline/skydehoved. Af skydehoveder har jeg et tungt 8,5 m på 17 gr - et 8 m på 15 gr - en klump på 4 m på 8 gr, hvorpå jeg kobler Rio Versitips, med forskellige synkehastigheder på fra en anden line, som jeg bruger på noget andet. Dette setup vejer ca 16 gr og er samme længde ca. 8-8,5 m uanset synke variant. Jeg kan kaste "gråspurve" i blæsevejr med det grej. Der er heller ikke den trælse kasteeffekt, som hvis en polyleader blot kobles på en alm. line med alm spids.
Med dette setup, kan jeg stort set dække alle mulige/umulige situationer i de fleste danske HØ åer og jeg kan have det hele i lommerne. Tit slæber man mere grej med, til forskellige situationer og man gider ikke tage det med ned til åen og så får, man ikke lige hentet det hvis der er for langt op til bilen.
P.s Du har brug for, at kunne lave korte vinkelrette og lidt nedstrøms præcise kast, med både små og store fluer, i vind der af og til driller. Din stang skal være lang nok til, at kunne nå ud så egen bred, kan affiskes og linen/fluen styres. Der er selvfølgelig forskellige meninger om, hvor langt fra kanten man skal gå, så fisken ikke skræmmes. Jeg mener at 10 fod et optimalt valg, de fleste steder i Karup hvis man går roligt. Det skal også være rart at gå med. Jeg har også en 11,6 #7 tohånds til brug visse steder.
Jeg er ikke storfanger i Karup, men har haft respons fra fisk flere gange. På ca. 20 besøg er det blevet til 1 stk. på land og 1 stk. mistet. Så på det grundlag er jeg ikke ekspert. Jeg fisker derimod, med folk som har kommet i åen i flere år og har prøvet noget forskelligt fluegrej.
Vh Jesper