Synes I også, at havmiljøet i vore indre farvande skranter gevaldigt.
Det synes jeg. I hvert tilfælde her omkring Fyn, hvor jeg færdes.
Sigtbarheden i vandet er pga. algevækst efterhånden nede på et par meter, hvor den for år tilbage på denne årstid var 3 - 4 meter. Desuden er bunden dækket af et lag af brunalger, så snart man kommer ud over en meters dybde. Disse alger bruger ilt, når de rådner.
For år tilbage var der et helt andet liv i havet. Store stimer af hundestejler, stimer af torsk der jagtede disse tæt på land.Og en hel masse andre arter, som man stort set ikke ser i dag. Læser man gamle fiskebøger, så var det utroligt, hvad de fangede trods deres primitive grej. For mig at se, er der en helt basal mangel på liv i dag.
Jeg er ikke i tvivl om, at det i høj grad skyldes mangel på ilt - selv om trawl og skarver selvfølgelig også tager godt fra.
Jeg er overbevist om, at en meget stor del af problemet skyldes for mange næringsstoffer i vandet udledt ikke mindst fra landbruget - husspildevandet bliver jo efterhånden renset efter alle kunstens regler. Ca. 50% af Danmarks samlede areal bliver brugt til at producere husdyrfoder. Og desuden bliver der importeret ca. 1,5 millioner tons soja til foder fra udlandet. Vores havmiljø kan simpelt hen ikke omsætte de mængder af næringsstoffer, der bliver tilført fra år til år.
Det er rigtig godt, at vi har et landbrug, der kan forsyne Danmark med fødevarer. Men det er absurd, at der på så lille et landområde skal produceres 30 millioner svin til eksport, som vi stort set ikke får en krone for netto. Samtidig med, at det i den grad belaster vores miljø. Det skyldes en forfejlet landbrugspolitik med større og større produktion pga. lavere og lavere priser på verdensmarkedet.
Jeg håber, at vi nu får en ny og mere miljøvenlig regering i stedet for den miljøskadelige og svinevenlige Venstreregering, vi har haft de seneste år.
Det er tragisk, at en så stor ressource, som vores hav er, ligger hen i sådan en sørgelig forfatning.
Knæk og bræk Poul Køhler