Ja, jeg vil også gerne tilmelde mig koret omkring de manglende opskrifter på hjemmesider, for det er ikke kun her på 123nu, at der mangler opskriften.
Jeg har altid ment, at det er en dårlig vane, at oploade et mønster med et utroligt flot billde, men uden opskrifter, det ikke befordrende, vis man har til hensigt virkelig at dele sine fluemønstre.
Jeg har i rigtig mange år, delt mine mønstre lige fra blade ud i Sportsfiskeri, og på mange hjemmesider efter hånden, og jeg har over flere omgange været efter de bindere, som bidrager, hvorfor de ikke vil slippe opskriften.
I dag er der mange undskyldninger, blandt andet gider man ikke rode med det opskrift halløj, andre vil have en anledning til at fører en til Facebook og en egentlig hjemme side, det er så vel dagens trend.
På hjemme siden
http://www.kystfiskeren.net/, er der utolig mange meget dygtige fluebindings kolegaer, men godt halvdelen af dem, har kun meget flotte fotos af deres fluer, de har alle nævnte undskyldninger for, at der ikke er opskrifter.
Jeg synes det er ærgeligt, at man ikke vil bidrage, mest fordi det bliver en ren gætte konkurance, at bestemme mønsteret ud fra et billed, dertil er der alt for mange fluebindings materialer i omløb.
At fluebindere, som Michael Frödin, så af kommercielle grunde tit heller ikke har opskrifterpå sine fluer, ja det kan jeg bedre forstå, men det ærgre mig alligevel, at "spidserne" ud i fluer og ideer her omkring, ikke vil vidergive deres meget interessante ting.
Den viste white wing akroyd, er du kommet godt efter Allan, men du skal være klar over, at de bindere, som laver fulddressed lakse fluer, er i stand til konstant at give kritik, også ok, det er jo for det meste udstillings fluer de binder, og er iøvrigt utrolig faglig dygtig, men jeg har endnu ikke mødt en ekspert udi fulddressed fluer, der har været tilfred med resultatet, så forvent ikke en glad smiley her, sagt af undertegnet der igennem 12 år, satsede på fulddressed laksefluer, dengang blev de brugt til praktisk fiskeri
Mvh
P.K.
Redigeret af PK - 18 Feb 2013 kl. 08:26