Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

enhånds- eller tohåndsstang bedste for begynder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Mads Tillebeck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads.Tillebeck

Tilmeldt:: 20 Jul 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads.Tillebeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: enhånds- eller tohåndsstang bedste for begynder?
    Sendt: 22 Jul 2011 kl. 11:17
Ja, hvad er mest hensigtsmæssigt i begyndelsen? At fiske med en enhånds- eller en tohåndsstang?
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 11:21
det kommer helt an på vad du skal fiske med ikke ;) vis du skal fiske i skjern å hele året ville jeg starte med en 2 hånds men skal du fiske i en mindre å efter stalling ville jeg  vælge 1 hånds
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Mads Tillebeck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads.Tillebeck

Tilmeldt:: 20 Jul 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads.Tillebeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 11:27
Hvordan er stængerne forskellige? Kaster enhåndsstænger mere præcist mens tohåndsstænger kaster længere?
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 11:42
2 hånds kaster længer med større og tunge fluer her hjemme bruger vi kun 2 hånds i større åer pga. fluer der er lidt tunge og store og vind og støre fisk. mens vis du fisker i p&t der er de for tunge så der bruger vi 1 hånds. om der forskel på hvor præcist 2 hånds er aner jeg ikke men kan kun forstille mig det noget med at øve sig nok på at gøre det præcist. så hvor vil du fiske 
Mvh.
Thomas klausen
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 11:43
Mvh.
Thomas klausen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 12:24
som de andre er inde på, kommer det jo helt an på hvad du skal fiske efter og hvor du skal fiske..

i Skjern å vil jeg foretrække 2 hånds stænger, det samme i de større jyske åer.. Evt en let 2 hånds eller switch hvis der fiskes efter mindre fisk..

skal jeg derimod fiske i de små åer vi har heroppe som er 2-3 meter brede, ja så ville jeg altid foretrække en 1 hånds..

så køb ud fra dit behov, brug lidt tid og penge på et kastekursus og du er godt i gang.. Det med at vælge ud fra hvad der er nemmest og lære bider dig selv i halen senere hen Wink


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Mads Tillebeck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mads.Tillebeck

Tilmeldt:: 20 Jul 2011
Geografisk: Skanderborg
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mads.Tillebeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 13:06
Jeg vil tro at jeg både vil fiske fra kyst, små åer, sø og større åer. Ja, en stor mundfuld! Er det eneste rigtige at have flere stænger til dette formål?
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 13:24
hej mads. du får masser af velmente råd her på siden ,men hvis du starter med en 1½ håndsstang  også kaldet en switch stang de ligger på en 10-11 fod og ligger fra ca. # 5 og op til # 8 og som det siger så har du begge hænder på stangen og kan som følge heraf meget bedre styre linen både i åen og på kysten ,jeg har selv praktiseret både 1½ hånds og tohånds både på kysten og åen i mange år.mvh. leif.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 13:44
Citat: thomas klausen

det kommer helt an på vad du skal fiske med ikke ;) vis du skal fiske i skjern å hele året ville jeg starte med en 2 hånds men skal du fiske i en mindre å efter stalling ville jeg  vælge 1 hånds

Stalling er fredet Wink
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 13:49
Citat: Mads.Tillebeck

Jeg vil tro at jeg både vil fiske fra kyst, små åer, sø og større åer. Ja, en stor mundfuld! Er det eneste rigtige at have flere stænger til dette formål?

9 fod #6 eller #7 stang kan klare opgaven til de beskrevne steder du vil fiske.

Men flere stænger er klart en fordel.

Jeg har:
9" #5 til åen,søen og stille dage på kysten.
9" #6 kyst og gedder i søen/åen
11" #7 til Karup å og sommer fiskeri i Skjern å
12,6" #8/9 til bla. skjern å 

/Esben

Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 17:31
Hvis jeg var dig, ville jeg starte med enhånds. For at lære det grundlæggende med kaste-dynamik og ikke for at snyde sig selv for at lære om doppelt-trækket. Enhånds er muligvis lidt sværere at starte med tror jeg. Men det er ikke skade til at lære det på den hårde måde.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 17:37
Hej Mads,
uden at det skal lyde nedladende på nogen måde så virker det som om du er nybegynder på flueområdet - korrekt ?
I så fald må du møllen igennem som alle os andre - låne bøger på biblioteket om fluegrej, sammensætning og fluekastet - kurser er også uvurderligt.
Grejet kommer du til at købe i spandevis hen ad vejen - det er uundgåeligt.
Start med en 9 fods kl. 6 stang i rimelig kvalitet, gode liner og spar på hjulene. Meld dig på kursus og få det lært fra starten på en ordentlig måde.
Tohånds kan du føje til senere - det er enhånds du får brug for i starten og til det meste af det fiskeri du beskriver. Men får du bacillen kommer der snart mere grej til.
Men først - lån bøgerne og sæt dig ind i emnet - så er resten meget nemmere :-)
Knæk og bræk
Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down