Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Danmark er gået elfiskegrasat

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Danmark er gået elfiskegrasat
    Sendt: 25 Nov 2014 kl. 22:51

Er jeg den eneste der synes at der elfiskes alt, alt for meget efter moderfisk af diverse laksefisk? 

Når man ved lidt om hvor lille en restaureringsindsats, der egentlig skal gøres for at fiskene kan klare det hele selv, synes jeg man langt flere steder skal pensionere elfiskegrejet og affinde sig med den fiskebestand, der lokalt er basis for. I stedet kan man bruge krudtet på opsøgende vandløbsarbejde og vandløbsrestaureringer i samarbejde med vandløbsmýndigheden. Det er på vej, men det kan nok speedes op. 

Jeg er klar over at der laves udsætningsplaner, hvor det fremgår hvad der KAN udsættes ikke hvad der SKAL udsættes... 

Det er som om det er tæt på umuligt at tænke den tanke, at vi bør kunne nøjes med at fiske på naturlige og ikke kunstigt boostede fiskebestande. Det er spændende at elfiske og se alle de store fisk, men det er ikke uden omkostninger. 

Hvad ved man egentligt om hvad der rundt omkring kommer ud af udsætningsindsatsen målt som opgangsfisk? I Vestjylland ved man det, når det gælder laks, hvor de udsatte laks alle fedtfinneklippes. Det samme burde man sætte i værk i forbindelse med ørredudsætningerne, ved en prioriteret brug af fisketegnsmidlerne.
Til top
Ole Søndergaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Vormstrupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 11 Dec 2008
Geografisk: Karup Å
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vormstrupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 06:48
Hej Jakob,
 
nej du er bestemt ikke den eneste ! Jeg synes det er tankevækkende man oftest oplever en pro-elfisker holdning, når der i flere vandløb er opnået gode bestande, ved at "risikere" og stoppe udsætninger og køre fuld fart på restaureringer og passageforhold.
 
Men hvad ved jeg, udover jeg har svært at kapere logikken i at fjerne potentielle gydefisk fra vandløb hvor de har placeret sig oven og nedenfor gydebankerne. Jeg har hørt udtalelser fra deltagere i elfiskeri "vi fanger altid hvor der er lavvandet", det kan man så undre sig over.
 
 
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 08:27
Jacob :
Det er noget der tænkes over rundt omkring, selv herovre på Sjælland.
El-fiskeri foregår jo traditionelt på de stræk, hvor det er lettest at fange fiskene (samme sted år efter år).
Man kan påstå, at der elfiskes på afkom af "el-fisk", og på en så lille del af den samlede opgang (tidlig/sen), at man risikerer at udvande den eventuelt lokale stamme.
Man kan kalde det uheldig genetisk spredning...

Men hvad ved jeg ?? Jeg er jo blot en P&T ejer, med begrænset forstand på de bevæggrunde der gør sig gældendeSmile

Min egen oplevelse, efter fiskeri i områder som er KRAFTIGT støttet af udsætningsfisk, er at man nærmest kan stille uret efter deres ankomst/opgang - og det gør da fiskeriet "let", men vel også bestanden ekstremt sårbar overfor forurening, manglende vandføring osv. osv.....
Til top
Lars Skov Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars Skov Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Skov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 09:57
Hej Jakob
Det du bestemt ikke ene om. Eksempelvis skal man d.7/12 elfiske i Hadsten lilleå - som har en stor - men ikke optimal- havørredbestand stort set uden udsætninger. Dette skal ske fordi moderfisk fangsten i Gudenåen som sædvanligt har svigtet. Effekten af den øvelse på fiskebestanden er formentligt meget begrænset - bestanden af havørred i Gudenåen (ekslusiv de 80 % som angives at gå op i lilleåen) er i hvertfald ikke kommet nærmere tilfredstillende de seneste år
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 10:34
Hej Jakob
Der er rigtigt, som du skriver. Det er mange steder blevet til en folkefest, som man nødig vil undvære. Der tænkes desværre ikke nok på, hvad der er det bedste for fiskene.Embarrassed
Jeg læste om el-fiskeriet i Køge Å. Her skulle man bruge 9 liter rogn, men fik kun 7 . Om en af grundene til det dårlige resultat står der, skyldes stor dødelighed i moderfiskene.Embarrassed Om det skyldes dårlig behandling af fiskene ved jeg ikke. Man har så tidligere suppleret op med yngel fra Kolding, for at nå det ønskede antal til udsætning. Det tror jeg ikke er klogt.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 11:43
@Jakob

Du har fuldstændig ret i dine udsagn. Jeg er selv med til at trave 6-8 km opstrøms i Tude Å, for at fiske moderfisk. Mit største ønske er, at åen selv kunne producere mængden af yngel som der er behov for og plads til. Situationen er desværre sådan, at Slagelse Kommunes underleverandører har så dårligt syn, at grødeskæringen/gravningen ødelægger alle muligheder for et sundt miljø i åen. Endvidere vil nedre del af Tude Å, snart blive et geddeeldorado som der vil blive skrevet om i de danske fiskemagasiner
http://www.slagelse.dk/media/4882558/TudeAA-magasin-2014.pdf
Så længe Slagelse Kommune ødelægger åen og havørredernes muligheder for at gyde naturligt, så skal der elfiskes, da der er alt for få gydebanker til de havørreder der vandrer op i åen. Læs fra side 35 så ses det hvilken forfatning åen er i. http://www.fiskepleje.dk/~/media/Sites/Fiskepleje/Vandloeb/udsaetning/oerred/oerred-planer-for-fiskepleje/0401_Plan_for_fiskepleje_i_%20sjaellandske_vandloeb_til_sydlige_Kattegat_og_Storebaelt_2014.ashx

@Simon

Lad venligst være med at generalisere og tro at elfiskeriet på Sjælland, alle steder er så nemt som i Tuse Å. I Tude Å er det 6-8 km der skal elfiskes for at finde den mængde fisk som all bruges.

/Michael
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 16:23
Michael Jørgensen, nu læste jeg ikk hele oplægget fra Slagelse kommune, men det så da ud som om man ville føre åen tilbage til sit naturlige løb, og det kan der vel ikke siges noget til?
Jeg kan tage fejl, men mener at naturligt og oprindeligt er at foretrække?!!
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 16:45
Citat: Rene J.

Michael Jørgensen, nu læste jeg ikk hele oplægget fra Slagelse kommune, men det så da ud som om man ville føre åen tilbage til sit naturlige løb, og det kan der vel ikke siges noget til?
Jeg kan tage fejl, men mener at naturligt og oprindeligt er at foretrække?!!


Kommunen vil lave et stort lavvandet område i stil med engsøen i Århus og Vejle Å. Probleet er bare at de ikke vil sørge for at smolten kan trække ud med mindst mulig smoltdødelighed.

De vil gøre som engsøen hvor stort set alle smolt dør og ikke vil gøre som ved Vejle hvor dødeligheden er minimal
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 16:47
Michael :
Det ændrer altså IKKE det fakta, at en el-befiskning foregår på et meget begrænset område, og i en ganske kort periode.
Dermed får man hverken den helt sene eller helt tidlige opgangsfisk repræsenteret i avlsabejdet.
I lige præcis Tude Å, har jeg selv fanget havørred allerede i juni måned, og også PRÆCIS samtidig med at der blev el-fisket højt oppe i systemet.
Disse fisk kom ikke med i puljen.

Man kan endda mene, at ved at el-fiske de områder, hvor man ALTID kan fange nogle moderfisk, er det en gentagen og selvforstærkende effekt, af genetisk genbrug.
Man kan risikere et el-fiske, avl af el-fisk.... Er det så en naturlig og lokalt tilpasset stamme ???
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 16:48
Hej Alle

Dejligt at vi er enige i at elfiskeri efter moderfisk og yngeludsætninger bestemt ikke er patentløsningen for sunde fiskebestande, men en udpræget nødløsning. 
- Og det med at flytte fisk mellem vandløbssystemer, må betragtes som en genetisk meget tvivlsom vej at gå, som også Lars og Lasse også gør opmærksom på.
Man skal passe på ikke at havne i en situation, hvor det samme gentages år efter år uden man engang imellem standser op og evaluerre på indsatsen..Nytter det vi gør - eller skal vi sadle fuldstændigt om. Det giver altså ringe mening at tage moderfisk på gydebankerne , bringe disse til klækkeri for efterfølgende at sprede afkom ud i helt andre vandløb.
@Michael hvis der ellers er noget fald på Tude Å bør det være muligt at tale kommunen til fornuft og få en strategi for åen, der giver lidt fremdrift. Udlagt gydegrus koster herovre i Vestjylland ca. 350 kr pr. kubikmeter, hvis en entreprenør skal udlægge gruset.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 17:00
Simon
Du imponerer mig med din viden.Clap Har du læst for meget, af det vi har skrevet. Eller er det en viden, du har holdt skjult. Dette er ikke ironisk ment.Big smile
Men det er vigtigt, det du pointerer. Bare der var nogle flere der forstod. Tak.Big smile
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro




Redigeret af lasse hagebro - 26 Nov 2014 kl. 17:01
Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 17:03
Michael, mon ikke der altid har været den slags lavvandede områder ved udløbet af tude Å? Og mange andre åer? Jeg holder stadig på at man skal lave åerne så oprindelige som muligt. Så må bestandssammensætningen også blevet så oprindelig som muligt. Også et mål i mine øjne! Det er jo ikke os, der skal diktere hvordan bestanden skal skrues sammen.
Til top
simon agerholm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
simon agerholm2 Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2009
Status: Offline
Beskeder: 1440
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simon agerholm2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 18:02
Lasse Hagebro ;
Jeg har læst en del om "genskabelsen af det Sjællandske Å-fiskeri", Bestandanalyser fra Peter W Henriksen. og en masse gammel litteratur.
Udfra dette, har jeg så forsøgt at gøre mig et par tanker selv - ikke altid med held, men dog en form for tankevirksomhedWink

Desuden synes jeg der på Sjælland begås den fejl, at "man" tilsyneladende mener at ethvert sted med rindende vand skal indeholde ørreder - nærmest ligegyldigt om vandet løber den ene eller den anden vej... Vi må sgu i mange tilfælde se i øjnene, at vi har kultiveret, drænet, grundvandssænket og pløjet os til rigdom, og at det ikke kan gøres ugjort.
Det betyder ikke, at vi skal undlade at gøre vores bedste, men noget af det såkaldte vand/naturpleje, har altså nærmest form af beskæftigelsesterapi for ørred-idioter.... Skrevet med STOR respekt for det idealistiske arbejde der udføres,,, det er bare ikke REALISTISK, mange steder.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 18:20
Simon
Jeg kender ikke så meget til forholdene på Sjælland. Vi er jo godt forkælede her på egnen.Smile
Jeg mødte for nogle år siden en Kommunal ildsjæl fra Vestsjæland. Det var på vandløbs konference i Vingstedcenteret. Det var en pige. Hun havde fået et godt samarbejde i gang med bredejerne om restaurering. Jeg kunne ikke lade være med at rose hende i pausen. Jeg sagde hun var en gjøv pige. Hun troede, det var noget perverst og blev fornærmet, indtil jeg fik forklaret, det var en kompliment på jydsk.Embarrassed Det at man laver samarbejdet med de lokale i de områder, hvor man får mest ud af det er vigtigt. Der vil jo være områder, hvor det ikke kan lade sig gøre at ændre vandløbene til stenaldertiden. Også på grund af store drikkevands indvindinger. Helt håbløst tror jeg nu ikke det er.Wink
mvh Lasse Hagebro
Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 20:24
Hej Michael,
De engsøer som du skriver om, er ubetinget noget skidt for jeres ørreder. Engsøerne i Århus har været en katastrofe og de to største vandløb opstrøms den ene sø, er stort set helt tømt for ørreder nu. Det er ellers to vidunderlige vandløb med store muligheder.

MEN i det Vandråd jeg har arbejdet (og undskyld jeg lige nævner det, for DSF)  fik vi trumfet igennem sammen med et godt pres i det Grønne Råd, at der nu laves et OMLØB af vandløbene udenom søerne. Det er kun et begrænset mængde vand der nu kommer igennem i fremtiden.

Hvis vandtemperaturen stiger til over 14 grader stopper "smoltvinduet" for ørrederne og de mister evnen til at trække. Derfor er disse engsøer kritiske om foråret, hvor det lave vand let bliver varmere end disse 14 grader.

Skynd dig at kontakte Kaare eller Lars på DSF, de er inde i sagen og vil sikkert gerne være behjælpelig med kontakten til de rette myndigheder. Ellers kan du kontakte mig.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Nov 2014 kl. 23:27
Hej Niels

Jeg har sendt en pm.

Jeg mener at både DSF og DTU er med i hver deres skrivelse til høringen om Tude Ådal, men er ikke sikker, da jeg ikke har det fulde kendskab til sagen.
www.kystfluefiskeren.dk
Til top
Lundberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lundberg

Tilmeldt:: 26 Dec 2006
Geografisk: Korsør
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lundberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2014 kl. 00:01
Kære Alle ..

M.h.t. Jeres skriveri om "naturgenopretning Tude å", - så ER DER FOD PÅ HØRINGSSVAR FRA ALLE INSTANSET OG FORENINGER, - herunder selvfølgelig også det specielle hovedproblem, som gør sig gældende m.h.t. smolt.
Venligst
Flemming Lundberg Petersen
formand Korsør Lystfiskerforening
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2014 kl. 07:00
Hej Niels Åge

Er der ikke også noget med at engsøen faktisk allerede har opbrugt sin kapacitet for tilbageholdelse af fosfor, så den så at sige har mistet sin oprindeligt tiltænkte funktion?

mvh Jakob
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2014 kl. 08:17
Hej Jacob,

Det ved jeg faktisk ikke, men da søen i sin tid blev etableret, var det netop for at reducere kvælstof og fosfor fra de to store vandløb som løber gennem søen. Altså de næringsstoffer som kommer fra et ret stort opland. 

Jeg ved, at de er ved at kigge på dette regnskab forud for det nye omløb.

Du kender jo selv medarbejderne på DTU, som arbejder med sagen. Tror de vil kunne give dig et præcist svar. For mit vedkommende vil det kun blive noget gæt-værk Smile

Med venlig hilsen

Niels Åge 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down