Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korteste WF Klump

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Korteste WF Klump
    Sendt: 15 Jun 2013 kl. 12:59
hep ..
 
skal have en ny WF #7 line .. men jeg vil have en med en super kort klump til en 1-hånds stang .. har tidligere fisket med Loop's, men jeg syntes de er blevet rigeligt dyre .. hvad alternativer er der ?! gerne 8 m eller under ..
Til top
jesper poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laine

Tilmeldt:: 18 Mar 2011
Geografisk: kbh ø
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 13:11
Der er jo vibe 65 fra vision. Kender den ikke selv, men det blir næppe kortere Wink
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 13:11
Et par af de helt korte kunne være

Royal wulff ambush
vision vibe65
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 13:13
Citat: laine

Der er jo vibe 65 fra vision. Kender den ikke selv, men det blir næppe kortere Wink

Det skulle lige være denne http://www.flylineshop.com/barrio-mallard-wf.html og så er den billig! Wink

Mvh
Henning
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 13:34
Ambush linen er fantastisk til åen. 
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 14:09
Citat: EsbenL

Ambush linen er fantastisk til åen. 
den ser interesant ud, hvor køber du den - synes ikke jeg kan finde den i Danmark?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 14:29
Har du overvejet, at få splejset et skydehoved og en runningline sammem?

Det havde jeg, og jeg fik det lavet hos Peter Falkenberg, hvor jeg sendte mit skydehoved og min runningline over, og fik det sat sammen.

Det betyder nu, at jeg til mit kystfluefiskeri har nøjagtig det hoved i den længde og vægt, der passer til mit temperament og grej, og jeg er super tilfreds med den opsætning, til mine Sage stænger.

Til mit tørfluefiskeri, har jeg alle dage brugt hele liner en DT eller de nye typer WF, men jeg ville gerne have et tørflue setup, til lidt hårdt vejr, og jeg tog chansen, og fik sat et kort 14g. skydehoved på en runningline, der matcher hovedlinen, og til min store overraskelse, er det setup perfekt til tørfluefiskeri i meget tilgroet vandløb, og i lidt hårdt vejr.

Nu kan man jo selvfølgelig lave sine splejsninger selv, men det Peter Falkenberg laver er bare 100% i orden, og til en pris, hvor jeg ikke gider og rode med det selv.

Mvh
P.K.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 14:52
vibe 65 fra vision@ ser super fin ud, men syntes 600 kr. for en flueline er mange penge .. men den virker yderst interessant ..
Royal wulff ambush@ jeg har lidt svært ved at gennemskue hjemmesiden eller nærmere præcis, beskrivelsen til de forskellige Ambush liner .. hvordan skal det forståes ?? og hvilken af dem ville svare til en alm. WF #7 .. syntes nogle af dem kaldes TT ?! .. hvor får man dem, og så har jeg lidt svært ved at se hvor lang klumpen er på dem ?
Bario@ syntes den bliver for lang i forhold til de specs de står angivet til.
Per@ Ja, har godt tænkt på det, men gider det ikke .. og så kritisk er jeg heller ikke, da jeg bruger et helt andet setup til kysten, og det jeg har til kysten fungerer perfekt for mig derude .. men ellers en god ide!
Til top
Nils Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nils Jørgensen 2

Tilmeldt:: 06 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nils Jørgensen 2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 15:11
Scientific Anglers SBT er rigtig god. Klumpen er kun 7,6 meter men har en lang fronttapering. Skydelinen er også tyk så den har efter min menning og erfaring den bedste presentation sammenlignet med andre kortklumpsliner jeg har prøvet. Jeg synes synes flere andre er umulig at styre under praktisk fiskeri og de flasker i nedslaget.

Mvh

Nils
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 15:14
Citat: moesby

Citat: EsbenL

Ambush linen er fantastisk til åen. 
den ser interesant ud, hvor køber du den - synes ikke jeg kan finde den i Danmark?


http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat19-Flueliner/side2125-Lee-Wulff-Ambush.html

Size                     @ Length            Grain Weight

TT-4-F                @ 18’                           195

TT-5-F                @ 18’                           215

TT-6-F                @ 18’                           235

TT-7-F                @ 20’                           265

TT-8-F                @ 20’                           290

TT-9-F                @ 24’                           350

TT-10-F               @ 24’                           400

TT-11-F               @ 24’                           450

TT-12-F               @ 25’                           500

TT-13-F               @ 28.5’                        550

TT-14-F               @ 29’                           600

det er længden i fod og vægt i grains

1 fod er 30,48 cm og 1 grain er 0,06479891 gram Wink

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 15:26
Citat: René H.N.

Citat: moesby

Citat: EsbenL

Ambush linen er fantastisk til åen. 
den ser interesant ud, hvor køber du den - synes ikke jeg kan finde den i Danmark?


http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat19-Flueliner/side2125-Lee-Wulff-Ambush.html

Size                     @ Length            Grain Weight

TT-4-F                @ 18’                           195

TT-5-F                @ 18’                           215

TT-6-F                @ 18’                           235

TT-7-F                @ 20’                           265

TT-8-F                @ 20’                           290

TT-9-F                @ 24’                           350

TT-10-F               @ 24’                           400

TT-11-F               @ 24’                           450

TT-12-F               @ 25’                           500

TT-13-F               @ 28.5’                        550

TT-14-F               @ 29’                           600

det er længden i fod og vægt i grains

1 fod er 30,48 cm og 1 grain er 0,06479891 gram Wink


mange tak :-)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 15:42
Citat: Ørde

 
Bario@ syntes den bliver for lang i forhold til de specs de står angivet til.
Per@ Ja, har godt tænkt på det, men gider det ikke .. og så kritisk er jeg heller ikke, da jeg bruger et helt andet setup til kysten, og det jeg har til kysten fungerer perfekt for mig derude .. men ellers en god ide!

Barrio er da ikke lang, klumpen alene er 15' = 4,57m, dertil fronttapering (som du kan klippe af hvis du synes) på 10' = 3,05m - det er da kort! Wink
Til top
jesper poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laine

Tilmeldt:: 18 Mar 2011
Geografisk: kbh ø
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laine Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 15:51
Hej henning. Regner man ikke hoved som 33 ft på mallard ? Så hellere slx - den har jeg og den er fantastisk
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 16:17
Citat: laine

Hej henning. Regner man ikke hoved som 33 ft på mallard ? Så hellere slx - den har jeg og den er fantastisk

Jeg er ikke sikker, men jeg mener klumplængden normalt opgives uden fronttaperingen.
SLX linen har jeg også kun hørt godt om, men det er en lidt anderledes line.

Jeg har endnu ikke selv prøvet linerne fra Barrio, men til de priser skal de da prøves engang. 
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 17:20
jeg tog nemlig også og lagde alt andet end runningline sammen, og så gik ud fra at det måtte være "klumpen" .. deraf jeg syntes den var lidt lang ..
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 17:49
Hej P.K
Jeg vil bare syndes at idén med skydehoved og running line hopper af sporet når det sættes sammen så man ikke kan skifte hoved over til evt. synke el flydene line 

Men det jo en smag sag 
Approve
Tight lines
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 18:07
Hej Tom.

Nu kunne det så godt være, at man kunne få noget, som passer 100 % til ens setup, og der evt. var både skydehoveder og runningliner i overskud, og man simpelthen ikke har behov for at skifte, når setuppet er på plads.

Det vel ikke anderledes end en WF line, den kan så ikke få skiftet hoveddelen, hvad der heller ikke er nødvendig, vis det spiller sammen.

Så er det egentlige spørgsmål, hvor mange skifter skydehovet på kysten? jeg gør ikke, men i å og elv, ja der har jeg behov for at skifte, og har mange forskellige skydehoveder.

Mvh
P.K.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tomelp

Tilmeldt:: 22 Jun 2012
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomelp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 20:01
Du har helt ret i P.K. ved godt at det ikke bruges synkelier så meget ved kysten
 
Tight lines
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2013 kl. 20:22
Til gengæld kan man have brug for at skifte mellem forskellige vægtklasser skydehoveder alt efter hvilken klasse stang man anvender. Jeg bruger lige nu for eksempel et 14gram skydehoved til min #6. Jeg har planer om at skaffe et 16gram til min #7. Hvis jeg havde splejset min runningline med 14gram hovedet, så ville jeg skulle have en ny runningline og en ny spole oveni før at jeg kunne bruge det, så man kan hurtigt gøre det dyrere end det er nødvendigt. Men man tager alligevel ikke på kysten uden ekstra hjul og liner, så et hjul mere skader jo ikke
Hilsen Kim.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 09:31
Hej Kim.

Nu har jeg jo lagt mærke til, at du i dine indlæg er meget omkring gode råd til dit grej, og jeg kan se, at du skifter linevægt temmelig meget.

Jeg har også lagt mærke til, at du i min verden ligger lidt for lavt i dine vægte.

Jeg bruger eksempelvis 14g. til kl.4 - 16g. til kl. 5/6 - 17g. - 19g. til kl. 7.

Mine en stænger er meget forskellige, men jeg har indkredset klasserne / vægtene til Orvis - Sage og RST.

Stængerne er fra 9 - 11' og er beregnet til kyst - å og elv.

Mit valg med en sammensplejset liner, er sådan, at vægten passer over flere klasser, og så kan jeg bruge de stænger, der nu er aktuelle, uden at skulle have ekstra spole eller andet skydehoved med.

Det er jo heldigvis sådan, at moderne stænger spænder over meget større vægtområde end man tror, og det betyder at man ved praktisk fiskeri, vil få øje for at en højere vægt i de fleste tilfælde giver et bedre kast, også i møgvejr.

Der jo nok en grund til, at de gamle instruktører anbefaler, at gå en klasse op, når talen er på AFTM standardliner

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 16 Jun 2013 kl. 09:36
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 13:03
Citat: PK


Der jo nok en grund til, at de gamle instruktører anbefaler, at gå en klasse op, når talen er på AFTM standardliner

Mvh
P.K.


Kunne være spændende at vide grunden, når nu de dygtige instruktører generelt ikke siger det   

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 15:56
Hej Lasse.

Jamen det er du da lige manden, der kan svare på det

Mvh
P.K.
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 16:08
Hej Ørde.

Loop linerne er ikke blevet dyrere de sidste 3 år, hvis du ikke kender vores EVOTEC liner måske skulle du prøve denne, hos en af vore forhandlere:

http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/839/1/

Den koster kr. 520,- hvilket ikke er dyrt for en god lineWink



Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 21:25
Suk hvor jeg savner de gode gamle LCE, til enhånds. Undskyld off topic..,

Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 21:32
Hej Jesper.

Det er altid godt at mindes gode tider, og hvis jeg nu siger at de kommer igenWink
Er der jo ikke kun gode minder, men også noget godt at se frem til igenSmile
Med venlig hilsen
Michael Ladefoged
FluefiskeriKursus.dk
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2013 kl. 22:43
Citat: Michael Ladefoged

Hej Jesper.

Det er altid godt at mindes gode tider, og hvis jeg nu siger at de kommer igenWink
Er der jo ikke kun gode minder, men også noget godt at se frem til igenSmile

Fantastisk jeg glæder mig allerede Big smile
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2013 kl. 00:52
Citat: PK

Hej Kim.

Nu har jeg jo lagt mærke til, at du i dine indlæg er meget omkring gode råd til dit grej, og jeg kan se, at du skifter linevægt temmelig meget.

Jeg har også lagt mærke til, at du i min verden ligger lidt for lavt i dine vægte.

Jeg bruger eksempelvis 14g. til kl.4 - 16g. til kl. 5/6 - 17g. - 19g. til kl. 7.

Mine en stænger er meget forskellige, men jeg har indkredset klasserne / vægtene til Orvis - Sage og RST.

Stængerne er fra 9 - 11' og er beregnet til kyst - å og elv.

Mit valg med en sammensplejset liner, er sådan, at vægten passer over flere klasser, og så kan jeg bruge de stænger, der nu er aktuelle, uden at skulle have ekstra spole eller andet skydehoved med.

Det er jo heldigvis sådan, at moderne stænger spænder over meget større vægtområde end man tror, og det betyder at man ved praktisk fiskeri, vil få øje for at en højere vægt i de fleste tilfælde giver et bedre kast, også i møgvejr.

Der jo nok en grund til, at de gamle instruktører anbefaler, at gå en klasse op, når talen er på AFTM standardliner

Mvh
P.K.

Hej Per.

Jo jeg skifter en lille smule, men mest efter om det er #6 eller #7 jeg står med. Jeg har WF line(r) i både flyde og intermediate og de vejer alle forskelligt. Nogen er på trods af at der står #7 på indpakningen i den lette ende, men jeg vejer ikke linerne hos forhandleren før jeg køber, men tror på det der er oplyst hos fabrikanten, men det er desværre ikke altid at den holder.

Men jeg synes det er en spændende snak, da jeg jo går meget op i det. Jeg har såmænd også kastet med en Sage One #7 der var et 18gram skydehoved på. Det føltes rimelig godt på græs, men jeg har oplevet at min Sage One #6 har føltes lidt "overlinet" bare med en Zpey ultimo #7 wf line der vejer 15.5gram. Nogen ville sikkert smide et 16 gram skydehoved på og være glad. Jeg tror det kræver lidt mere eksperimentering før jeg er helt sikker i min sag.

I forhold til at du synes jeg bevæger mig i de lette klasser ifht. mine stænger der kan jeg kun sige at jeg køber som regel en #7 line til min #7 stang og en #6 line til min #6 stang. Fabrikanterne har hver deres idé om hvad der skal stå hvad på. Guideline Coastal linen i #7 vejer 17gram. Zpey Ultimo #7 15.5gram. Zpey Unique #7 vejer 16gram. Zpey Unique compact #7 17gram. Det er en jungle.

Det er jo heldigvis sådan, at moderne stænger spænder over meget større vægtområde end man tror, og det betyder at man ved praktisk fiskeri, vil få øje for at en højere vægt i de fleste tilfælde giver et bedre kast, også i møgvejr.

Ja det er jo nok bare at prøve sig frem.
Hilsen Kim.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2013 kl. 17:17
Jeg bestilte den hjem fra USA. 425 kr alt inklusiv. 
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2013 kl. 13:58
Citat: EsbenL

Ambush linen er fantastisk til åen. 

Har jeg forstået det rigtigt, at den fåes i en (klump/runningline) flydende/flydende og en intermdiate/flydende ??? og at klumpen er omkring de 6 m. inkl. alt .. self foruden den del som er runninglinen ?!
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2013 kl. 14:19
Er der i øvrigt nogle af jer der har prøvet flg.

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 10:12
bump 
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 12:59
Hej Ørde, så samler jeg op

Mht. permanente samlinger af skydehoved og skydeline, er de specielt fine til fiskeri i ’stillestående’ vand som fx ved kysten, P&T og lignende hvor fluen skal fiskes helt ind til støvlesnuderne. Der er rart at slippe for loop til loop connections ind gennem øjerne efter hvert kast. I strømvand er det ikke et problem, da man normalt fisker ind til lidt før samlingen. Altså at man ved specielt større vandløb har hele skydehovedet uden for topøjet (indtil der er fisk på).

Esben skriver at Ambush linen er fantastisk, og det kan jeg til en vis grad give ham ret i. Ved de mellemstore åer, som man normalt ikke kan gå ud i, og som er omgivet at vegetation, er det en fin line.

Linen lægger op til underhåndskast, så hvis man ikke ønsker dette, er linen ikke optimal.

Personligt synes jeg, at linen har lovlig meget Skagit præg, hvilket gør den en smule ’fortung’. Det er fint til fx geddefluer, men ikke fra bulefluer og ned til mindre og lettere fluer. Den er m.a.o. efter min mening ikke i balance, og det går ud over både distancen, præsentationen og ikke mindst den lethed, der bør være i et kast. Her må man desværre i gang med at klippe/klistre et hoved selv.

Nu er Vejle jo til at finde, så hvis du har mod på at prøve fx en Ambush line #7, finder vi ud af noget.

Mvh
Jørn
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 15:28
Tusinde tak for updaten Jørn .. det giver lidt klarhed omkring det fremtidige linevalg .. jeg er dog stadig i tvivl om en enkelt ting .. fåes den både i en flydende/flydende og flydende/intermediate udgave ? med den korte klump ?

Det var et flot tilbud Jørn, og det kan meget vel tænkes at jeg tager dig op på det .. så kan vi jo tage en tur i åen .. jeg giver dig lige en pb hvis det bliver aktuelt ..


Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 16:41
Hej Jørn.

Det er jo rart at hører, at det ikke er helt tosset med permanent samling af skydehoved og running line.

Det er netop min vurdering, at mit natfiskeri er generet af lyden af samling, som tumler igennem topøjet, og det er derfor, at jeg er glad for den fine, næsten lydløse overgang, der kan skabes, ved en flot splejsning.

Nu er det, som skrevet, ikke kun, samlingen der har min interesse, men jeg kan se fordelene i, at ens skydehoved er nøjagtig tilpasset ens brugstænger, og jeg mener absolut, at det er en fordel, at skydehovedet er tilpasset de stænger man har, som favorit.

At man så ikke kan skifte skydehovedet, er vel ikke et problem, det er jo ikke anderledes med WF liner, og jeg har så vurderet, at jeg ikke behøver, at skifte skydehovedet, under praktisk fiskeri.

Fin debat i øvrigt, gode infos, tak for det, lad det brede sig til resten af forummet

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 20 Jun 2013 kl. 16:42
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 16:53
Citat: PK

Hej Lasse.

Jamen det er du da lige manden, der kan svare på det

Mvh
P.K.


For dælan da Per, jeg er ikke så gammel

Havde nu håbet på at du kunne svare, de par gamle instruktører jeg har arbejdet med anbefalede at bruge samme nummer line som det nummer stangdesigneren havde skrevet på stangen generelt. Så når nu du skriver at de gamle instruktører anbefalede at +1 på det nummer så blev jeg nysgerrig, for det er vel ikke den med at det er nemmere at smide et plaster på et åbent sår end at sy skidtet så det heler ordentligt vel?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 16:59
Citat: Ørde

Er der i øvrigt nogle af jer der har prøvet flg.


Yup, altså ikke det der plastik værktøj, det ser ellers smart ud, men permanet samling yup.
Den han viser i klippet kan med god fordel laves med begge liners kerner, altså dobbelt. Og istedet for en tackling, så smelt linerne sammen, det giver en rigtig god overgang, og udgangshullet fra kernen bliver lukket igen.

http://www.sexyloops.com/articles/smoothconnections.shtml

http://www.sexyloops.com/articles/smoothconnectionsrevisited.shtml

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 19:14
Citat: LasseK

Citat: PK

Hej Lasse.

Jamen det er du da lige manden, der kan svare på det

Mvh
P.K.


For dælan da Per, jeg er ikke så gammel

Havde nu håbet på at du kunne svare, de par gamle instruktører jeg har arbejdet med anbefalede at bruge samme nummer line som det nummer stangdesigneren havde skrevet på stangen generelt. Så når nu du skriver at de gamle instruktører anbefalede at +1 på det nummer så blev jeg nysgerrig, for det er vel ikke den med at det er nemmere at smide et plaster på et åbent sår end at sy skidtet så det heler ordentligt vel?

Mvh
Lasse

Kaste instruktør vs kaste instruktør. Uhada, frem med popcorn og danskvand.
Hilsen Kim.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 19:37
Citat: PK

Har du overvejet, at få splejset et skydehoved og en runningline sammem?

Det havde jeg, og jeg fik det lavet hos Peter Falkenberg, hvor jeg sendte mit skydehoved og min runningline over, og fik det sat sammen.

Det betyder nu, at jeg til mit kystfluefiskeri har nøjagtig det hoved i den længde og vægt, der passer til mit temperament og grej, og jeg er super tilfreds med den opsætning, til mine Sage stænger.

Nu kan man jo selvfølgelig lave sine splejsninger selv, men det Peter Falkenberg laver er bare 100% i orden, og til en pris, hvor jeg ikke gider og rode med det selv.

Mvh
P.K.


Ja, liges som med børn er det sjovest at lave det selv. Plejsningerne behøver ikke at være så svært. F.eks kan man fint bruge flettede nylon som nedenfor. Det bruger jeg under design fasen.



Når jeg er tilfreds med vægt og stivheds fordelingen, laver jeg en mere elegant løsning. For liner med non-strecht kerner med PU coating smelter jeg tingene sammen som her:



Samme metode kan bruges til at smelte poly-forfang I forskellige densiteter, så man får den perfekte overgang, både hvad angår vægt og friction, som her:



Hvis linerne er med dacron kerner, så kan man flette dem inde under coatingen, som her: Dette setup har være brugt til gedder, hvor det har rettet et par kroge ud og sprunget mange 0.50 mm nylon forfang.

For liner med nylon kerner holder jeg mig til flettede nylon.

Hvis det skal være simpel og vi skal holde os til trådens emne, så kan et kort skydehoved på en 15-20 cm med vægten forrest, og en meget stiv bagtapering være sagen. Det kræves meget få blindkast, og her handler det blot om at have så lidt modstand i underlinen som muligt. Det er ingen sag at kaste 50 meter med et rule kast. Husk ikke at have for meget overhæng. Man kan evt. bremse skydelinen lige inden hovedet lander for at rette forfang ud. Nedenstående hoved er på ca. 15gram, og det vil passé til en stang med en stivhed på 150-180 IP.

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2013 kl. 23:42
Jeg prøvede dog "smeltetricket" bare ved at lave et loop, jeg havde dog lidt problemer med at jeg kunne trække loop'et fra hinanden,og så blev jeg lidt betænkelig. Er det ganske normalt, fordi at enden ikke er "støbt" ind i coatingen, eller er det fordi mine "smelteevner" ikke er perfekte endnu ?
 
PK@ Du har fuldstændig ret .. rigtig rigtig god hjælp og fede ideer ..
Lasse@ Nej, plasticværktøjet ser siiindsygt smart ud .. har været lidt på kig efter det, men har ikke fundet det endnu .. så skulle det dukke op i dine hænder, må du godt droppe en melding ..
Chan@ laver du ikke en side med et par skarpe billeder, det ser dælme interessant ud, din fremgangsmåde!!
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 01:29
Ørde.... Jeg kan kun anbefale dig at tage imod Jørns tilbud. -Inden at du køber noget som helst...
Jeg kender Jørn rigtigt godt og jeg vil tro at det her ender ud med en løsning som du ikke engang drømmer om og som ligger ret langt fra de muligheder som du kan finde på markedet. -I hvert fald hvis du fisker med underhåndskast med en enhåndsstang!
Jeg kan supplere med at jeg fisker med et helt specielt setup, designet udelukkende til underhåndskast, lige efter Jørns opskrift. Efter at jeg er gået over til dette system, fisker jeg næsten aldrig med almindelige liner mere. Det er ganske enkelt genialt!
 
Mht debatten omkring faste samlinger vs loops. Jeg foretrækker loops, ikke bare for at kunne skifte skydehovedet, men måske nærmere for at skifte runninglinen. Runninglinen slides meget hurtigere end klumpen, så det giver god mening at kunne skifte den ud. I øvrigt foretrækker jeg monofile skydeliner og her er det særligt relevant. -Tror heller ikke at det er let at lave en permanent samling med en monofil line...
 
 
Mvh Mik :-)
 
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 08:50
Citat: Ørde



Chan@ laver du ikke en side med et par skarpe billeder, det ser dælme interessant ud, din fremgangsmåde!!


Hej Ørde

Desværre har jeg ikke værktøj til at gøre billederne skarpere. Hvis du har svært ved at se hele billedet med din browser, så kan du bare gemme dem først. Højre klik på billedet og vælg "gem billed som...". Det kan være at de bliver skarpere med fotofremviser eller ligende program.

Chan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2013 kl. 12:08
Citat: Ørde



Jeg prøvede dog "smeltetricket" bare ved at lave et loop, jeg havde dog lidt problemer med at jeg kunne trække loop'et fra hinanden,og så blev jeg lidt betænkelig. Er det ganske normalt, fordi at enden ikke er "støbt" ind i coatingen, eller er det fordi mine "smelteevner" ikke er perfekte endnu ?


Hvis du trækker den "forkerte" vej kan man godt trække coatingen fra hinanden, men hvis hvis man kan få det til at gå op ved at trække den vej der normalt er pres på, så skal man øve sig mere
En løkke der er lavet rigtigt er stærkere end kernen på de fleste liner.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down