Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man få et forfang så min Line kaster bedre?

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kan man få et forfang så min Line kaster bedre?
    Sendt: 25 Jun 2013 kl. 21:23
Hey fluenørder.
Jeg har et lille fluehjul med en flydeline på. Det er hverken et skydehovede eller noget fancy.
Det virker som om der intet vægt er i Linen, så den er lidt svær at få ud. Mit spørgsmål er så om man kan købe et forfang af en art som giver den lidt vægt i enden men som stadig erflydende? Altså et forfang inden mit taperet flurocarbon forfang.. Håber i ved hvad jeg mener :)
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 21:27
er linen samme klasse som stangen?
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 21:40
Det ved jeg faktisk ikke.. Det er en der er købt for nogle år siden hvor jeg intet forstand havde på det :(
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 21:44
Hej Casper

Tag de yderste 9 meter af din flueline og rul den op i en løkke og vej den på en vægt.
Det giver en ide om hvor ca. din line klasse ligger.
Hvis spidsen på din line er meget tynd på et langt stykke inden den bliver tykkere og tykkere så vej de første 10 meter.
Og hvis den tynde spids er mere end de 10 meter skal du vende linen om.
Jeg har selv prøvet at fiske med bagenden af en WF line, og det er ikke ret let
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 22:22
Jeg tror ikke en gang det er en wf line. Mener den er lige tyk hele linen.
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 22:28
Hehe lyder lidt som om det bare er en skyde line

Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 23:23
Muligvis :) men kan man gøre noget ved det eller hedder det ny line?
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jun 2013 kl. 23:26
hvis det er en skydeline skal du have et skydehoved på der passer til stangens klasse, og så et forfang til at slutte af
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 11:00
Citat: mahon

Hej Casper

Tag de yderste 9 meter af din flueline og rul den op i en løkke og vej den på en vægt.
Det giver en ide om hvor ca. din line klasse ligger.
Hvis spidsen på din line er meget tynd på et langt stykke inden den bliver tykkere og tykkere så vej de første 10 meter.
Og hvis den tynde spids er mere end de 10 meter skal du vende linen om.
Jeg har selv prøvet at fiske med bagenden af en WF line, og det er ikke ret let

HAHA. Det lyder som lystfisker spas?
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:02
Citat: CasperRH

Jeg tror ikke en gang det er en wf line. Mener den er lige tyk hele linen.


Hej Casper,

Prøv at rulle hele linen ud og se om den vender rigtig.
Bliver den tykkere jo mere line du har taget af, vender den forkert.
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 12:45
Ok det må jeg lige hjem og prøve senere. Fik det sat på i en forretning den gang for flere år siden så det ville da komme bag på mig hvis den vendte forkert, men man ved selvfølgelig aldrig :) tak
Til top
Laurids Bruun Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kvindemin

Tilmeldt:: 06 Jul 2010
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kvindemin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 15:13
Efter som det er flere år siden du fik den, kunne det være en DT line (dobbelt taperet) der er påspolet. I så tilfælde, vil den være lige tyk hele vejen men tapere ud den sidste lille meter i hver ende.                          
Hilsen
Laurids
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 16:27
Tråden er et godt eksempel på, hvad en DSF-instruktør kan klare på under to minutter.
Bliv medlem af DSF og støt dansk lystfiskeri og dermed dig selv.
K&B for en god sommer.


Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 16:52
Den taperet i begge ender så det er sikkert en DT Line som du skriver. Så tilbage til mit spørgsmål kan man få et flydende forfang som vejer lidt så det er til at kaste med eller skal jeg have ny line på?
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 17:05
Undskyld, men gør nu som allerede foreslået, se at få vejet linen, så kan du jo hurtigt få et praj om, hvorvidt der er en rimelig sammenhæng mellem stang og line ! Smile 
Det hele handler jo i bund og grund om linens vægt udenfor topøjet, resten er teknik...Wink
Til top
Laurids Bruun Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kvindemin

Tilmeldt:: 06 Jul 2010
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kvindemin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 17:21
DT linen brugte man i sin tid til tørflue fiskeri, men er efterhånden et sjældent syn. Det er ikke en line der er beregnet til lange kast. Jeg tror ikke du får noget ud af at montere et andet type forfang. Til almindelig fluekast  vil jeg købe en WF line i den dyre ende af skalaen, lad de billige ligge, du mister bare lysten til at fluefiske. Billige liner skyder ikke så godt, caotningen er dårlig, de har hukommelse så de kommer til at ligne en lang proptrækker, det er bare nogle af ulemperne ved billige liner.

Hilsen
Laurids
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 17:30
Citat: CasperRH

Den taperet i begge ender så det er sikkert en DT Line som du skriver. Så tilbage til mit spørgsmål kan man få et flydende forfang som vejer lidt så det er til at kaste med eller skal jeg have ny line på?


Hej Casper

Nej det kan man ikke. Som allerede foreslået, så prøv at veje linen så du kan finde ud af om den er for let og så du har et udgangspunkt for en eventuel ny line.

http://www.affta.com/wp-content/uploads/2012/01/fly_line_weight_specs.pdf

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 17:33
Det vil jeg prøve. Mange tak for hjælpen :)
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 17:44
hvad er det dog for noget!!!  dt. er da fine liner til å fiskeri, lægger sig fint og diskret på vandet  .  og  der er vel ikke nogle åer herhjemme der kræver kast på  47en halv meter.  eller hvad!?prøv at tjekke det ud!  så er den ene wf  for meget det ene eller det andet,     danske åer =  ala. karup,     og deslige=  dt.liner.  mvh.Ouch
Til top
Laurids Bruun Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kvindemin

Tilmeldt:: 06 Jul 2010
Geografisk: Christiansfeld
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kvindemin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 18:01
Bevares SteenSmile DT liner er skam fine, men det ændrer ikke at de er et sjældent syn efterhånden og at de ikke er beregnet til længere kast. En WF line er mere allround. 

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 18:08
   aften   hvad er "længere  kast_?  er 15 m ikke et godt  nok hvis det ligger hvor det   fisker rigtigt...
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 18:10
Citat: kvindemin

Bevares SteenSmile og at de ikke er beregnet til længere kast.  


Hej Laurids

Jeg kaster nu længere med en DT end med en WF

Mvh
Lasse


Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down