Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kort skydehoved til åen

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Bai Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skovsnegl Avatar

Tilmeldt:: 26 Jul 2002
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skovsnegl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kort skydehoved til åen
    Sendt: 26 Jun 2013 kl. 23:20
Jeg er på udkig efter et kort, flydende, enhånds skydehoved til åen. Ca. 7 meter på 18-20 gram.

Har kigget lidt omkring, men synes ikke at kunne finde noget. Jeg kunne selvfølgelig klippe et til, men vil helst købe mig et helt i rette længde.

Er der nogen som har et bud på hvad jeg skal se på?

Vh Anders
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 23:37
Zpey laver nogle på omkring 8 meter ...de kaster fantastisk  ...
http://shop.go-fishing.dk/product/zpey-compact-skydehoveder-1-haands-636/
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jun 2013 kl. 23:53
Kan godt læse hvad du skriver- men hvorfor ikke klippe selv? det er langt de bedste skydehoveder efter min smag. Hvis du gerne vil have bagtapering kan du bruge det gamle "loop trick" med en stor lykke bagtil af kerne ( beskrevet i bättre flugfiske)
mvh
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 00:10
Måske et Wulff Ambush TT8 F skydehoved kunne være en mulighed. Jeg har selv lige bestilt et der skal afprøves denne sæson.
Hovedet er kun ca. 6 m. og vejer ca. 18,7 g. 
Det er så meningen at man selv tilføjer en polyleader der passer til forholdene. 
De er ret så populære "over there". 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 00:51
Citat: Skovsnegl

Jeg er på udkig efter et kort, flydende, enhånds skydehoved til åen. Ca. 7 meter på 18-20 gram.

Har kigget lidt omkring, men synes ikke at kunne finde noget. Jeg kunne selvfølgelig klippe et til, men vil helst købe mig et helt i rette længde.

Er der nogen som har et bud på hvad jeg skal se på?

Vh Anders

Hej Anders.

Henrik Dons er inde på det helt rigtige.
Du køber simpelthen en DT-line # 12 til 79,- , så lander du formentlig omkring 18-20 gram på de 7 m....og så får du oven i købet en chance til i den anden ende.
Men du skal klippe et godt stykke af fronttaperingen (50-100cm) da denne er meget lang. Endvidere har linerne flettet kerne og er derfor rigtig lette at arbejde med.
Jeg har lavet tonsvis af skydehoveder både til mig selv samt venner og bekendte, og det er rigtig kvalitetsliner, helt klart !


God fornøjelse.
Mvh
Jim.
Til top
Tommy Silberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Silberg

Tilmeldt:: 22 Jan 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Silberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 08:02
Vision Vibe 65.
Klump på 6,5m....
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 10:00
Jim du linker så til en WF line, der kan ikke laves 1 i hver ende--

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 10:05
Til top
Peter Falkenberg Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
laksen15

Tilmeldt:: 20 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 81
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér laksen15 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 11:39
Hej Anders

Det hvad du søger findes, prøv at kik på det her.
En kort klump på 6,7m og vægt på 19 gram. Skydehoved kan bruges for sig eller kobles op med forskellige spidser (se billed) så som synk 1-3-5-7 eller bare alm. forfang til aften, eller............

Mvh
Peter

Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 11:52
Med alle de fine korte hoveder der findes i dag gider jeg personligt ikke sidde og rode med at klippe og klistre længere. Jeg går også udenom liner uden færdige løkker.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 12:11
Citat: Jabber

Med alle de fine korte hoveder der findes i dag gider jeg personligt ikke sidde og rode med at klippe og klistre længere. Jeg går også udenom liner uden færdige løkker.

Nææh men det blå hjemmelavede har måske kostet 50kr. Et færdigt skydehoved koster ofte en 3-400kr. Jeg kan sagtens forstå, at folk ikke gider, men det er jo forholdsvis nemt.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 12:16
Det er faktisk nærmest utrolig nemt at lave sit eget skydehoved, og så er man sikker på vægten, hvilket man erfaringsmæssigt absolut ikke er ved at købe de alt for dyre fabriksfremstillede som let kan varier flere gram til begge sider.

/Jim.
Til top
Anders Bai Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skovsnegl Avatar

Tilmeldt:: 26 Jul 2002
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skovsnegl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 21:18
Hej alle

Tak for mange og brugbare svar.

jeg har måske for høje krav, men den korte line må selvfølgelig heller ikke lande for aggressivt på vandet, og det ved jeg jo godt, at mange kompakte hoveder gør.

Jeg har læst lidt om Wulff Ambush, og det lader til at lande hårdt på vandet - ellers et godt bud.

Kan godt være jeg skal ud i DT liner, og det er heller ikke noget problem for mig at lave et skydehoved, tænkte bare, at et færdiglavet må være mere optimalt - fx ift. at lande blødt på vandet, uden lyd og for megen uro til følge.

Peter Falkenberg - hvad er det for et hoved du henviser til?

Løsningen er måske en tilklippet DT med en lang polyleader, netop for at lave afstand fra fluen til det tunge hoved.

Vh Anders
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jun 2013 kl. 23:12
Hej Anders.

Ja de korte og kompakte hoveder lander i sig selv hårdere, bla også fordi at massen er koncentreret på mindre line, her er det vigtigt at "justere" dit skydehoved med et tungere eller længere forfang.
Wulff Ambush er et rigtig fremragende hoved, giv det evt et 12-15` forfang for at tæmme spidsen, så skal du bare se.
Jeg synes generelt slet ikke at de færdiglavet skydehoveder er mere optimale mht at lande blødere og støje mindre, her er fordelen ved selv at lave sine skydehoveder jo netop at du tilpasser længden på din fronttapering så de lige nøjagtigt kan generere den energi som kræves for at vende den givne flue samt forfang.

Personligt synes jeg at mine hjemmelavede monofil-forfang`s strækkeevne er fuldt på højde med de dyre Polyleader-forfang, og alene af den grund at de er langt lettere, lander de også pænere og bremser ikke linehastigheden på samme måde som Poly-forfangene kan gøre, særligt hvis de er for lange.

Mvh
Jim.



Redigeret af scott - 27 Jun 2013 kl. 23:35
Til top
Anders Bai Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skovsnegl Avatar

Tilmeldt:: 26 Jul 2002
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skovsnegl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 13:42
Hej Jim
 
Det er rigtigt, at et selvklippet skydehoved kan tilpasses som man vil have det - der er dog altid risikoen for at klippe for kort - been there done that:) Omvendt gør det ikke så meget hvis det er en DT line til 79,- ...
 
Jeg tror du har fat i noget, ift. at justere skydehovedet med et forfang. Jeg har haft bøvl med turn-over med nylonforfang, så jeg vil prøve en lang, flydende polyleader nu..
 
Jeg fandt faktisk et flydende ACE tohånds hoved i aftes. Det har jeg klippet ned til 18 gram og 6,8 meter. Jeg har bl.a. taget 60 cm. af fronttaperingen, netop pga. mine turn-over problemer, så det håber jeg virker sammen med en lang polyleader.
 
Vh Anders
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 17:08
Citat: scott


Hej Anders.
Ja de korte og kompakte hoveder lander i sig selv hårdere, bla også fordi at massen er koncentreret på mindre line, her er det vigtigt at "justere" dit skydehoved med et tungere eller længere forfang.
Wulff Ambush er et rigtig fremragende hoved, giv det evt et 12-15` forfang for at tæmme spidsen, så skal du bare se.



Enig, der skal et relativt langt og kraftigt forfang til de kompakte skydehoveder. Spørgsmålet er så, om det ikke er bedre med et længere hoved og kortere forfang så den samlede længde er nogenlunde den samme? Det er nok et spørgsmål om optimering. Linesystemer er dog som livet. Det optimale findes ikke, men et godt et findes...

Citat: scott


Jeg synes generelt slet ikke at de færdiglavet skydehoveder er mere optimale mht at lande blødere og støje mindre, her er fordelen ved selv at lave sine skydehoveder jo netop at du tilpasser længden på din fronttapering så de lige nøjagtigt kan generere den energi som kræves for at vende den givne flue samt forfang.
Personligt synes jeg at mine hjemmelavede monofil-forfang`s strækkeevne er fuldt på højde med de dyre Polyleader-forfang, og alene af den grund at de er langt lettere, lander de også pænere og bremser ikke linehastigheden på samme måde som Poly-forfangene kan gøre, særligt hvis de er for lange.
Mvh
Jim.



Ja, og så bliver man klogere af at gøre tingene selv. Giv manden en fisk, og han...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 19:43
Ja Chan, ligesom livet er fluefiskeri og grej tilpasning fyldt med kompromisser, så gælder det bare om at finde de bedste.
Om det er bedre med længere hoved og kortere forfang, kaste mæssigt jo, jeg er ikke tilhænger af korte hoveder da jeg synes at de lange hoveder kaster langt bedre, masser af tid til at linebuen kan rulle samt en helt anden ro over systemet.
Det er dog som om at tilbøjeligheden rundt omkring peger i retning af kortere hoveder da mange kæmper lidt med det hvis de feks vader lidt dybt på kysten.

Næ Chan...det er bedre at give en mand en fiskestang, og han....Tongue

God weekend til dig.

Jim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down