Problemet med flet og 1600 SX er at afstanden mellem spole og linefører er meget kort, og lineføreren står stille i kastet. Det gør ikke noget med en glat monofil line, men fletline har svært ved at klare den skarpe vinkel mellem spolens sider og lineføreren. Det giver modstand og risiko for overløb. Jeg håber da at ABU har løst problemet på ZX, men jeg ved det ikke. Sjovt nok har Calcutta lige så kort afstand, men her har jeg ikke haft problemer med fletline.
En af de væsentligste forskelle mellem Calcutta B og ZX er at ZX har bedre frikobling af spolen. Det har betydning ved små kastevægte. Calcutta TE og DC har samme gode frikobling som ZX. Flere lejer gør hjulet lækkert, men betyder ikke så meget for fiskeriet. Calcuttaerne har også en bedre fightbremse, den er smurt med specialfedt. ABUs bremser er som regel tørre og viker forfærdeligt hvis der kommer vand eller olie i dem. Det første jeg gør med et ABU hjul er at adskille og smøre bremsen med dette specialfedt (drag grease, endelig ikke hjulfedt).
Mit 1600SX har magnesium gavle som ikke tåler saltvand. Men ZX og Calcutta har ikke dette problem, og begge har specielle kuglelejer som modstår salt. Så jeg ville ikke være bekymret. Men giv hjulet en let tur under bruseren efter hver tur.
Jeg ville nok foretrække ZX frem for Calcutta 201B. Men foreslår et tredie hjul: Calcutta TE 201DC. Det er lidt dyrere, og efter min mening bedre. Faktisk sætter jeg Shimano's Calais 201 DC allerhøjst, men det er ret pebret, med mindre man kan finde et brugt. Det er ikke fordi nogen af hjulene kan noget som ZX ikke kan, de er alle gode til spinnefiskeri. Men Shimanos DC bremsede hjul er lidt lettere at undgå fuglereder med.
Mvh. Peter