Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af flueline.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af flueline.
    Sendt: 22 Nov 2009 kl. 23:21
Hej.

Jeg skal bruge en wf8 line, linens kasteklump må ikke være for lang, kan ikke styre 14 meter kasteklump.
Min stang er en Shimano Biocraft XT 10' #8. Jeg går primært efter at kaste langt, men jeg vil ikke bruge skydehoved, da jeg synes de ødeligger oplevelsen af linen mere end den gavner.
Jeg fisker primært på kysten/fjorden lige i øjeblikket, men linen skal kunne anvendes all-round.

På forhånd tak.
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 06:43
Hej en WF 4 cast fra Guideline ville være et godt bud den kaster super eller DCC fra Guideline
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 07:11
Scierra's HMT er også et godt bud, klumpen er knapt 11m, bruger den selv på min enhånds #8 og er meget tilfreds med den :)
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 07:42
Hej Kim

Du har tidligere givet udtryk, for tilfredshed med en Loop Multi til din #7, mon ikke den også ville passe dig til otteren ;-)

Mvh
Henning
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 13:56
Der er lidt delte meninger om Scierras HMT line, men det kunne være jeg skulle prøve den af hos grejhandleren. Tak for budet:-)

Henning:
Det er rigtigt, det er en rigtig god line, men jeg prøver at ikke at fastlåse mig på én bestemt line, hvis jeg kan få noget der var tilsvarende lige så godt.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 14:32
jeg ville få prøvet så mange liner som muligt, før jeg bestemnmer mig..

har bestemt intet positivt at sige om hmt linen fra scierra, synes virkelig klumpen på den er alt for lang, til at det er til at styre, og flere som har prøvet den på min stang har haft samme holdning, både nybegyndere, og folk som har fisket op mod 20 år med flue..
Til top
Nikolaj jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
spunk Avatar

Tilmeldt:: 03 Nov 2006
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 90
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér spunk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 14:56
Bare li for at ´´barbere en ged´´, så er der absolut intet kastemessigt i vejen med scierras HMT line. Den opfører sig perfekt, og de 10.7 m er en meget passende mellem længde på en klump, og kan de ikke styres, skal fejlen nok findes et andet sted ;-)

En kortere klump findes på RIO`s outbound short, der ca. er 9 m langt, men husk, jo kortere klump, jo kortere kastelængde :-)
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 15:57
Ja jeg ved der er dem der ikke synes den er god, men som du selv siger....prøv den ;-)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 16:55
Jeg hopper på koret som anbefaler HMT-linen, som jeg bruger meget gladeligt på min kyststænger, både CTS Affinity MX #8 samt TFO TiCr #7, og linen er WF8F.
En så god line at jeg heldigvis har købt en ekstra til reserve.

/Jan
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 19:12
Jeg vil osse forslå den hmt line den er rigtig fed og nem at kaste med. ;-)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 20:32
jeg vil nok give dig ret i, at jeg måske gjorde noget forkert da jeg brugte hmt linen, og tage den del af det på min kappe, men stadig overraskende at jeg på samme stang, bare to dage efter kunne montere skydehoved og gå fra 14 meters kast, til kast på 20+ meter, uden at have været ude og kaste imellem de to gange..

og jeg ved bare at der var en 2-3 folk som prøvede, som heller ikke kunne få det til at spille, og det er folk som har fisket meget med flue, og selv fisker med væsentligt dyrere grej, end jeg prøvede linen på..

men har da Martin Votborg fra brasholt i hjørrings ord for den kan kaste langt, og har også set det på min stang, men smag og behag er forskellig, og jeg bryder mig personligt bare ikke om hmt linen, og har læst en del som heller ikke gør det..

men om en del af forklaringen ligger i at hmt linen er 17 gram, og mit skydehoved er 18 gram kan det selvfølgelig også skyldes, men linen var købt til at passe til stangen, og synes altså ikke den spændte den super godt..
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Nov 2009 kl. 23:56
Mange tak for alle forslagene, jeg var da også lidt fristet til at købe HMT linen, men med tanke på det sted jeg fisker for det meste hvor der er træer tæt på vandet, så skal jeg bruge en line med kort klump. Desværre havde grejhandleren ikke mange alternativer at kigge på med kort klump, så det blev til en Loop Multi WF8F. Det er en lækker line med hvid klump, så den er noget nemmere at se end den klare intermediate. Jeg kan rigtig godt lide intermediate, men jeg besluttede mig for at jeg ville tage den flydende. Jeg vil helt sikkert også anskaffe en i intermediate for at have noget at skifte med.

Er der nogen af jer der fisker udelukkende med flyde line hele året? Jeg fik at vide af en af mine venner at det ikke var noget han ville fiske med før om sommeren, men jeg fangede en god størrelse fisk her til aften, så det beviser jo bare at man kan sagtens fange fisk i koldt vejr med flyde line. :-)

Men for at kommentere den med at jo kortere klump, jo kortere kast. Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Med 9.1 meter klump kan jeg sagtens kaste 20+ meter.
Til top
Bo Svarre Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svarre Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svarre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 08:36
Hvis ikke jeg husker helt galt så er vægten på Scierras liner baseret på at man bruger polyleader som forfang, det giver den sidst vægt.

Desuden skal man huske når man bruger en fuld line, så gælder det om at have så meget line i luften som muligt i blindkastene, da man ikke skal forvente at kunne skyde mere line end 10 - 12 meter udover det man har i luften.

Mvh

Bo
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 16:47
i tilfældet hvor jeg har en greys gla stang, mangler scierra linen lige 1 gram, i at være samme vægt som mit skydehoved..

og nu vil jeg ikke gøre mig klog på fluekastets fysik, men de fleste siger nu at man ikke skal have mere end omkring max 11 meter i luften før man skyder afsted..

Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 16:58
......og så ser vi på DM-kasterne med helline, hvor meget line der er i luften inden der skydes ;)
Ved godt at der er forskel på DM-kast og kyst-kast, men der er flere som går med helliner på kysten, og jeg skyder, og kaster, lige langt med HMT 17 gram som med skydehoved 18 gram, og det er ca. hele linen som ryger ud over vandet.
MEN, godt at du fandt en line som kan bruges til DIG og DIT fiskeri, det er skisme det vigtigste (y)

Tight lines
/Jan
Til top
Jim Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creepy

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creepy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 17:16
Jeg har så omvendt oplevet at flere der har prøvet at kaste med min #8 vision stang med tilsvarende HMT line har været meget overraskede over hvor let de kastede langt med den, om det skyldes at lige den line bare spiller perfekt med min stang skal jeg ikke kunne sige, men jeg er ihvertfald meget tilfreds med linen og det er absolut ikke den sidste jeg har købt af dem ;-)

Men som der så klogt bliver sagt ... det vigtigste er jo bare at finde lige netop den/de liner der passer til en så er det jo i bund og grund hamrende ligegyldigt hvilket navn der står på spolen ;-)
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 17:22
Men jeg er nødt til at have 1½ - 2 meter line ude udover kasteklumpen (som lade zone) før jeg får et godt langt kast. Er det meget normalt? Betyder det at linen er for let? Det er jo en #8 line på en #8 stang der har en god rygrad.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 17:27
Hej Kim

Nej, det er ganske normalt at man skal have mere line ude end lige akkurat klumpen for at få gode lange kast :-)

Mvh
Lasse
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 17:28
Okay, mange tak for hjælpen(y):-)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 17:30
Kim, jeg ved ikke om din line er for let til din stang, eller din kasteteknik lige skal ses efter i sømmene. Men, den længde du skal have udenfor topøje ved kast, skal være lig den længde du laver dobbelttræk med +/- lidt til at ´´gi' ´´ af.
Når jeg fisker med skydehoved, og det gør jeg for det meste, så har jeg ca. en meter skydeline (coated) udenfor topøje.

Der er ikke langt fra Assens til Kolding, så hvis ikke andre byder ind, kigger jeg gerne over til dig ved lejlighed, eller du denne vej, så kan vi også kombinere kastetræning med en tur til kysten. Vi skal dog lige et stykke ind i december før jeg er til rådighed pga flytning, men så er jeg også klar og giver gerne bistand.
Alternativt kan vi mødes på halvvejen, der er masser af vand at lege på :)
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 19:38
Jeg tror jeg holder på det som Lasse siger, da han burde vide det siden han er FFF certificeret.
Til top
jan fensten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jan fensten Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 168
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jan fensten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 19:46
Hej Kim

Det er da et generøst tilbud Jan J. kommer med. Var det mig ville jeg springe til med det samme.

Venligst


Jan
Til top
Kim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
K_Jensen

Tilmeldt:: 08 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 296
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér K_Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 20:20
Dette skal på ingen måde forståes negativt, jeg tager gerne ud og fiske med Jan, men undervisning har jeg til rådighed hvis jeg får brug for det af en meget erfaren fluefisker som jeg kender. Så det vil være ´´spild af penge´´ at give for at en anden skulle undervise, hvis du kan følge mig?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 20:58
....og undervisning modtages nemmest og bedst af en person fra nærmeste kreds, hvis denne kan sin lærdom og undervisningspraksis :)
Mit tilbud var blot et tilbud, da jeg bruger meget tid på både fiskeri og kast, og hjælper andre med deres kast hvor jeg kan. Og da jeg er, for nogle, et ukendt navn, tager jeg det naturligvis ikke negativt at jeg ´´forkastes´´, thi jeg selv for kort tid siden henvendte mig til en for mig bedre kendt person for træning til FFFD-eksamen, end jeg kan finde (og har mødt). Men, personlig præference er bedre end at kaste sig ud i (bogstavelig talt) fremmede mennesker, og det har jeg fuld forståelse for.
Jeg ønsker dig held og lykke med din linen og kast, og måske krydses vore liner og veje engang. Og husk endelig at gøre opmærksom på dig selv, så vi kan referere til denne tråd, og snakke kast, stænger, liner, hjul.........og fiske :)

Mvh
Jan
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 07:33
det er vi naturligvis også enige om..

jeg vil bare give mit besyv med, da det ikke kun var mig som havde problemer med hmt linen..

men vi er enige om at hmt linen er der også mange som er glade for, JC i sæby har solgt mange af dem til meget tilfredse kunder lyder det til, og Brasholt har også kun hørt godt om den...

om de 3-4 frederikshavnere som har prøvet den på min stang, er ligeså vanskelige som mig skal jeg bestemt ikke spå om, men det er jo skønt at få både godt og skidt med før man vælger, men det bedste er nu at få det prøvet på ens egen stang før man køber..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down