Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cuba, Tarpon på spin

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Cuba, Tarpon på spin
    Sendt: 08 Nov 2009 kl. 22:11
hej rødder

jeg sidder her og får lyster - til at tage til cuba og fiske tarpon, snook mm.
helst sådan noget lagune, mangrove, flats noget, jo mindre både og organisation jo bedre

og det skal være spinnefiskeri, det er det jeg kan - og det er det grej jeg har.

jeg har set en bunke videos på youtube, det ser ud til at være sådan:
turisterne fisker med flue, cubanerne med spin

jeg er meget fristet til bare at tage grejet med og så se hvad der udvikler sig i løbet af en fjorten dages tid

er der nogen der har prøvet det på Cuba (eller Nicaragua, Guadaloupe) eller sådan nogen steder hvor godt vjer kombinderes med pragtfulde fisk på let grej?

kan vi få nogen tips på bordet?

mvh hcg
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 22:42
Hej Hans.

Kig engang her:

- se linket HER/

siden er ikke færdig og skal ikke opfattes som kursusplads, men som lidt info så du og andre interesserede kan se lidt om Cuba. Vi er nogle personer der skal derover i midt Marts.;-)

Flyrejser er blevet meget billige de sidste 2 år, mellem 4 - 6000 kr. tur retur.

LOOP har en Camp/Hotel med egne både og besætning på Santa Maria, jagten går efter store Tarpoon, Boonfish, Snapper, Permit, Barracuda o.s.v. det vælter med fisk, så man tror det er løgn.

Send mig din mail ad. og jeg sender det sidste nye LOOP program fra Santa Maria 350 km. øst for Havana 2010.

Jeg hjælper også gerne med al info vedr. Cuba, for der er også meget andet end fiskeri, når man nu endelig er derovre, det er et fantastisk sted som man ikke kan få nok af

Best
Michael
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 23:01
Du kan starte med at checke charterrejserne her - se linket HER
Det er typisk All Inclusive

Dernæst søg her - se linket HER hvor du kan søge på tarpon omkring Cayo Coco

Der er uanede muligheder, hvor du får svært ved at bruge en formue. Guiderne er billige.

/Michael
Fluefiskerne Vestsjælland
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Nov 2009 kl. 23:07
Hej igen Hans.

Ja nu var jeg jo lynhurtigt ude med Cuba/LOOP:-)

Spinnefiskeri går endnu lettere, medbring selv grej, 9-10-11 fod, måske teleskop 30-50 gr. kastevægt.

Medbring sildeforfang (mange og med ganske små kroge) så du kan fange sardiner som agnfisk.

Kig nøje på Google Earth (download evt. kort) der er masser af flats, mangrove områder. Især Matanza nord på Cuba op mod Florida som syd .

Lej bil når du kommer derover (lille Kia ca.300,- om dagen fri km.), det er let, der findes flere udlejnings firmaer, men de har alle den samme prisliste og tilhører alle Fidel Castro, men så kan du komme rundt.
Du kan fange fisk på blink og wobler på kysten, men agnfisk er NR.1.
Overnat på Casa Paticular (25 CUC = 130,- kr. pr. overnatning for 2 personer) typisk middagsmåltid ca. 15-20 kr.

Kig også her:- se linket HER

Her er masser info om Paradiset.

God jagt
Michael
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 20:44
Tak mikael og mikael

det var blandt andet nogen fine links

nu ved jeg foreksempel at der findes en hel engelsk canadisk DIY fiske bevægelse.

DIY betyder Do It Yourself fiskeri, altså uden både og guider.

og det er ikke helt uproblematisk kan jeg læse - meeen

jeg har faktisk ikke noget imod at betale en guide, for at vise mig hvor fiskene er henne, det jeg ikke er så vild efter er at få hele pakken med (både, hoteller amerikaniseret forplejning og tiptop priser).

tak for linkene, jeg vil gerne have flere tips, mens jeg selv organiserer et kort.

måske er der også noget halvvejs flodfiskeri, hvor der måske også er tarpon ?

er der nogen potentielle DIY fiskere her på sitet?

mvh hcg

Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 21:37
Ha, Ha, Hans;-)

Kan se at du nu er kommet lidt på arbejde.

Egentligt er det simpelt, men også umådeligt arbejdsomt. Øen er over 1000 km. lang, med mange floder, kanaler, søer, og hav hele vejen rundt.
Du skal virkelig forberede dig godt hjemmefra, læs/ download alle informationer og kort hjemmefra.
For når du står på Cuba, får du ikke hjælp nogen steder, selv om du kan Spansk (og det er en alvorlig forudsætning til information) kan det være svært og begå sig ud i fiskeriet, for de fleste Cubaner ved ingenting andet end lige hvad der er lokalt, landet er kommunistisk, og ingen får lov til sådan at rejse rundt i landet uden tilladelse, og slet ikke fordi de en dag lige har lyst at tage ud og fiske i en anden provins..

Der findes ingen grej butikker derovre, så du kan købe ABSOLUT ingenting til lystfiskeriet. Cubanerne bruger grej som familie medlemmer bosat udenfor Cuba har sendt dem, ellers fisker de med håndliner i grov nylon, spundet op på en træspole, med et bly og krog i enden, som de så slynger ud i vandet.

Derfor ALT grej skal medtages hjemmefra.

Du er spinnefisker skriver du.

Til saltvand skal du bruge, stang 9-10-11-12 fod. kastevægt 20-100 gr. blylodder, rustfrie kroge i stærk kvalitet, spunden line der kan tage et træk op til 25-30 kg. Der er altvorlige stærke og store fisk derovre.
.
Sildeforfang, så du kan fange agnfisk (Sardiner)

Så starter du ud i Havana, på Malecon, en mole bygning der er mere end 7 km. lang. (om aftenen når solen er nede er det her det hele foregår, altså ikke fiskeri, hvis du forstår).

Kig efter hvordan de lokale gør og fald i snak med dem.
Har du en pose Cerveza (øl) af mærket Bucanero, eller en flaske Havana Club (rom) som du vil dele med dem er du godt hjulpet. Så kan du næsten opnå familiestatus med dem indenfor kort tid. De er flinke og fortæller dig gerne hvordan de gør, med det ´´sølle´´ udstyr de har.
Husk også en rulle stålforfang, der er mange fisk der har munden fuld af både lange, spidse, og skarpe tænder.

Og for alt i verden arbejdshandsker, f.eks. fra Harald Nyborg.
For nogle af alle de farvestrålende fisk er sgu også bevæbnet, når du nænsomt berører dem springer der knive ud af dem, så pas på fingerne.

Derefter kan du så gå i gang med de 7-10000 km kystlinie der er.
Herefter kommer så alt ferskvandsfiskeriet, så der er rigeligt at gå i kast med for resten af dine dage.

Så god jagt.
Best
Michael;-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 22:02
tak igen

ved du om man skal have et nationalt fisketegn

det skulle man faktisk have da jeg var i costa rica - og det var helt vildt bøvlet at få det - men det gik

i den caribiske ende var (er) der iøvrigt nogen rev, hvor jeg fiskede nogen noget høje G. trevallylignende (men mindre) fisk.

meget underholdende, også fordi der kom pilrokker tøffende forbi i det klare vand - og en enkelt kuffertfisk.

der skal egentlig ikke så meget til

costa rica er iøvrigt dejlig, virkelig venlige folk, men der var lige lidt med at man skulle kunne sige: no soy americanos
ellers så blev al ting til usa priser.
jeg har også fisket peacockbass i amazonas, også her virkeligt venlige folk (det er godt de aldrig kommer til Danmark, hvor smilene ikke sidder så løst)

jeg leder
mest efter steder hvor amerikanerne ikke må eller tør komme, gad vide hvordan fiskeriet er i Iran?

en joke, mine herrer

mvh hcg
Til top
michael hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tomkat Avatar

Tilmeldt:: 27 Dec 2007
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tomkat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 22:17
god tur til Iran der får du gratis kost og husly
Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 00:36
:-)Hans!

Nu SKAL du altså klare dig selv, det er jo også det du selv skriver at du gerne vil(y)

Du SKAL have fiskekort, det er absolut ikke sikkert at du bliver afkrævet at fremvise det, men har du det ikke kan du havne et ubehageligt sted i en uvis periode!:-( det kan være noget skidt hvis din retur billet udløber 3 dage før du atter er ude i frisk luft.

Du kan få fiskelicens i Havana.

Når du er på egen hånd, må du også klare dig selv. En af grundene til at det koster penge at booke en fiskerejse, er jo bla. at der ligger et stort organiserings/opklarings/ kontrakt/ansættelse/anskaffelse af udstyr/både osv. forud for din forespørgelse om fiskerejse.
Det er et både stort arbejde, og ofte en meget stor inverstering forud af rejseudbyder og der er altså kun kunderne til at betale det.

Hvis du vil med os/LOOP er det fluefiskeri :-)

Hvis du vil med andre, må du søge det på nettet;-)

Hvis du vil udforske fiskeriet på egen hånd, ønsker jeg dig god fornøjelse(y)

Det kan afgjort blive en både god og spændende ferie.

Uanset hvad, så god jagt, der er altid dejligt på Cuba (y)


MVH
Michael Ladefoged
- se linket HER/
Til top
Rikard Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rik_J

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rik_J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 07:36
Hej Hans

Vil du løfte sløret for hvordan du fik fat i det nationale fisketegn i Costa Rica?

Jeg skal nemlig 3 uger til costa rica i februar 2010, og selvom det officielle turprogram er noget med zip-lining og nationalparker, så kunne jeg godt finde på at pakke noget af det tunge spinnegrej og så ellers se hvad der byder sig undervejs.

Jeg skal iøvrigt rundt i landet, så jeg får chancen for både at fiske den caribiske side, inde i landet og stillehavssiden. Min økonomi er ikke til noget voldsomt big-game fiskeri, så jeg håber jeg kan finde alternative guider der forhåbentlig ikke koster en formue.

/Rikard
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 20:13
Hej Rikard

jeg tog ind til San Josés eneste fiskegrejsforhandler,jeg kan ikke huske hvad butikken hedder, men den må være til at finde med alle de venlige folk der er dernede. der er iøvrigt en fin butik. her får man at vide at man skal betale penge ind på en statslig bankkonto, det foregår i specielle banker, med kvitteringen i hånden kan man opsøge ministeriet for fiskeri og skovbrug, vist også med et foto af sig selv. så får man et ID-agtigt kort, når først de er kommet sig over forbavselsen.

tungt spinnegrej? hum jeg fiskede i Lago Arenal, der fangede vi en peacoskbassfætter, på max et par kilo. mit kystfiskeri var også temmelig lightspin.

det smukke rev (eller flats) lå ved Cahuita der ligger øst for Limon, det er ude på pynten

vi så men fiskede ikke Tarpon ved los chiles der ligger midt i landet helt oppe ved grænsen til Nicaragua

de bedste hilsner hcg
Til top
Frank Danielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Frank Danielsen Avatar

Tilmeldt:: 01 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank Danielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 21:13
Hey Hans,
Jeg tog min kærest med til Belize i sommers. Hun er vild med at dykke og jeg kan ikke fiske nok og lad mig sige at vi blev meget overrasket. BELIZE ER FANTASTISK!! Prøv at google Ambergris Caye, Tobacco Caye og Glovers reef. De to sidstnævnte er paradis på jord. Tobacco caye er 300 m lang og 200 m bred og er i total rastafari-chillout-style. Jeg fangede ingen tarpons, men så en del under snorkle ture. Min kæreste så en kæmpe stime under et af hendes dyk.
Jeg fik ellers masser af fisk - bla: bones, barracuda, snappers, jackfish, needle fish, og fandeme om jeg ikke krogede en stor sting ray fra havnen i San Pedro - super fedt havde bare glemt hvordan fanden jeg skulle lande den......
Du kan jo kigge lidt på min hjemme side - se linket HER og bare skriv hvis du har brug for info.

mvh.
Frank Danielsen
frankdanielsen@yahoo.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres