Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SÅR PÅ GEDDER

 Besvar Besvar
Forfatter
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: SÅR PÅ GEDDER
    Sendt: 09 Nov 2009 kl. 16:59
HEJ.
JEG UNDRE MIG OVER AT DER ER BIDSÅR, PÅ ALLE DE GEDDER (4KG+) JEG FANGER OM EFTERÅRET. JEG FORBINDER BIDSÅRNE MED LEGEN I FORÅRET, MEN BURDE DE IKKE VÆRE VÆK NU, ELLER I DET MINDSTE SÅ HELE AT DE IKKE BLØDER?
KAN LIGE NÆVNE AT JEG FISKER I FLERE JYSKE SØER MED RIMLIGE TÆTTE GEDDE BESTANDE. OG DET ER DET SAMME OVER ALT.
HÅBER ET PAR LYSE HOVEDER HAR SVARNE :-)

THOMAS
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 18:00
Caps Lock knappen sidder ude til venstre på tastaturet nogenlunde midt på...

Hvis det er enkelte store sår kan det muligvis være skarv, oplevede det på Esrum Sø for en del år siden da der var en stor skarvkoloni i nærheden. Flere gedder havde store åbne sår eller ligefrem kødlunser hængende.

Bidmærker fra andre gedder er oftest en del mindre sår/rifter/skrammer...
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 18:09
Tjaaa. Den køber jeg sgu ikke. Så igår en stor flot dame på 102cm knap 9kg en på 98cm 2stk på 70cm fuld af rifter og gamle ar. Der findes ikke en gedde (eller anden fisk)her i landet der er så stor at den skal leve af meters fisk. Det kan være at de kæmper om æde pladserne Hvad ved jeg.
/Thomas
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 19:24
Hvis det ligner store røde plamager/områder er kunne det være ´´geddepest´´ en Pseudomonas sp. infektion. Den ses oftest i lavvandede søer med mange gedder. Geddens imunforsvar kan når vand temperaturen kommer under 10 grader bekæmpe infektionen, dog tager det noget tid, jeg har fanget fisk med denne infektion helt hen i febuar og marts. Dog er det normalt væk i løbet af december.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 19:39
´´Bidsår´´ på så mange fisk i +4 kg.s størrelsen på denne årstid stammer nok enten fra rovdyr så som; odder, mink, havørn, fiskeørn, skarv eller fra garn.

Hvis du har nogle foto af de ´´bidsår´´, så vil det nok være meget lettere at fastslå årsagen.
Til top
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 22:44
Har prøvet noget lignende i en sø med en MEGET tæt bestand af gedder, i denne sø er der højst 3,5m. på det dybeste.

Så det lyder da som om Kaspar Wendelin har ret i hans udsagn.
(y)

Ps. I den samme sø har gedderne i 8kg.'s klassen også sår. ;-)

Mvh.
Clemens
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 00:44
Ser også skader på størstedelen af de fisk vi tager, der er desværre for langt imellem dem over 6 kg, så kan ikke rigtigt sige noget generelt om de størrelser. Men en del har de der røde plamager, hvor de nærmest mangler alle skællene og andre flossede finner og rifter eller åbne sår. Har også fået en del med en eller flere løsrevne gellestråler. De klarer sig åbenbart ok alligevel, de er pænt sejlivede de gedder :)

Den pseudomonas infektion de kan få ser den ud ala den her:
- se linket HER ?

Er selv ret i tvivl om hvad de forskellige skader skyldes, men de fleste man får i senvinteren eller tidligt forår inden legen, er generelt meget flotte og uden de store skavanker.

Tror personligt, det er en kombination af mange ting og nok ret forskelligt fra vand til vand. Men ville da være spændende at høre om nogen har noget fakta på emnet?
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 01:18
Hvis hele bestande og størrelsesgrupperinger af gedder i danske vandsystemer er ramt af sår, så er det typisk forårsaget af maller eller havørn.

Mvh
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 09:07
Så stor er hverken havørne eller malle bestanden i DK.:-( Jeg oplever mest ´´bidsårene´´ om vinteren og oftest omkring gat/rygfinne.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 09:27
Hej Thomas.


Sikke en masse forklaringer, folk er vel nok kloge uden at have set et billede.
Forestil dig at du ringer op til lægen og fortæller om et udslæt, du får noget medicin, du bliver mere syg endnu.
Der skal billeder på bordet, ellers kan man bare snakke løst og i tåge.

Kaspar skriver dog noget interessant som jeg ved lidt om.

Lad os se nogle billeder.

Fik selv 9 fisk søndag og der var 4-5 der havde det.

Vh

Lars
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 12:00
Havde hvad??? - bidsår eller bakterie-angrebne hudlæsioner???, - der er jo stor forskel på de to ting - og i den forbindelse er det jo forvirrende, hvis folk omtaler bakterie-angrebne hudlæsioner som bidsår.
Til top
Mikkel Nagy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nagy187 Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 196
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagy187 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 12:04
Vil gætte på de havde det kaspar skriver om..
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 12:28
Nemlig
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 16:04
Hej Og tak alle sammen.
Jeg er nu også mest til kaspars forklaring da det er nogle meget lavvandet søer jeg fisker i. jeg har skrevt til gutten der fik gedderne, om han har nogle tydlige fotos af gedderne, som jeg så kan vise jer.
/Thomas
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 16:23
SÅ ER DER ET FOTO I BUNDEN... FLOTTE FISK HMM;-)
Til top
rasmushansen.com Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Hansen

Tilmeldt:: 02 Maj 2005
Geografisk: Skandinavien
Status: Offline
Beskeder: 383
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 16:56
Det ligner (som forventet) ikke bidmærker fra andre gedder.

Hælder også mest til Kaspers bud...

(Som tidligere nævnt er bidmærker fra andre gedder oftest flere rifter/sår/skrammer, man er som regel ikke i tvivl).

I gydeperioden hvor fiskene opholder sig på lavt vand kan der også være voldsomme skader fra bla. rovfugle (har selv fanget en del i Lapland sandsynligvis med sår fra fiskeørn og de ser ikke godt ud).
Til top
Mikkel Nagy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nagy187 Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 196
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nagy187 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 18:37
Hmm... Hvor ser jeg de fotos.. Kan ikk finde dem?
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 18:45
Hejsa,

måske det var en idé at kontakte Kaare Manniche Ebert hos DSF og spørge ham til råds.

Mail: kme@sportsfiskeren.dk

Det kan være han har et godt bud på hvad det kan være.

MVH
Søren

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 19:11
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres