Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp Island

 Besvar Besvar
Forfatter
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp Island
    Sendt: 09 Nov 2009 kl. 20:30
Hej alle sammen. ;-)

2 af mine venner og jeg har længe gået med drømmen om island for mit vedkommende siden jeg var helt lille.

Og til næste år vil vi udleve drømmen, jeg vil meget gerne høre fra nogle der har været derhenne og fiske efter ørred, fjeldørred og laks.

Syns det kan være rigtig svært at overskue det hele med planlægning og priser.

Vi kunne godt tænke os at fiske på mellem store elve som Gaula eller orkla. og nogle mindre hvor man rigtig kan se laksen stå.

vi kunne os godt tænke os at prøve med hitch fluer.

søerne skal der bare være godt med ørreder og fjeldørred;-)

Priserne skal ikke overstige 1000 kr om dagen per. person måske en enkelt dag kan den godt.

Så mangler info om elve og søer som vi har en god chance i vi er alle rutineret fluefisker.

Og hvis man skal leje 4w4 kunne jeg osse godt tænke mig nogle af de bedste priser der. og ellers bare lidt hjælp med priser og sådan og hvad man kan lave sådan en tur for så den stadig bliver fed og med masser af fisk.

Det ville være rigtig fedt hvis der var en der ville kontakte mig på mail. og give mig nogle gode råd og tips.

Mvh. Johnny Mail. g.johnny@hotmail.com :-)
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 20:31
Med de 1000 kr mener jeg for at fiske om dagen. ;-)
Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 20:56
Hvis man læser det nye fisk og fri står der man kan finde godt lakse fiskeri for mellem 750-1000 kr om dagen. det osse per person jeg mener 1000 kr. det vil sige 3000 kr om dagen for et stykke elv.

De fleste steder betaler man for 2-3 stænger ikke.?

Og hvis vi finder noget fint fiskeri efter ørred til en 300-500 kr er der så osse noget mere til lakse fiskeri. bare vi ikke overstiger 1000 kr. per. person om dagen i gennemsnit. ;-)
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Scierra-1234

Tilmeldt:: 27 Jan 2008
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Scierra-1234 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 21:35
få lidt inspiration her.

- se linket HER

Det er ikke billigt;-)

Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Nov 2009 kl. 22:20
Er sikker på at Claus Mogensen har nogle tips....

Til top
Johnny larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gogo-fisker Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gogo-fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 16:43
Så håber jeg han gider skrive. ;-) det altid rart med info og hjælp fra venlige sjæle. :-)
Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 19:28
Ørredfiskeriet deroppe kan findes til meget billige penge. Jeg har boet deroppe i et år og der kunne man købe et landsdækkende fisekkort som dækker menge søer og enkelte vandløb rundt på øen. Kortet kunne købes på tankstationer (ca. 500 dkr, dengang i 2006). Ellers er der flere muligheder hos de lokale landmænd der sælger kort til et område. Søerne i højlandet kan således fiskes for ca. 200 d.kr om dagen. Kursen på iskr. var også anderledes da jeg boede der. Vi gav 2000 iskr. og idag er det vel ca. 60 dkr e.l. - måske har de sat prisen op.
I er velkomne til at kontakte mig på caspar_hansen@stofanet.dk hvis i vil have lidt mere info. Jeg kan også prøve at finde et par links til jer hvis i ønsker det.
/Caspar
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 20:03
Hej Casper...jeg håber ikke du bliver fornærmet....men ´´fisekort´´....smiler meget.
Ellers er det spændende info.
K&B
Per
Til top
Caspar Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Hansen Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Hansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2009 kl. 20:58
Hej Per
Ja det gik vist lige lidt stærkt ;-)
Caspar
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 20:43
Hej
Lad mig lige bidrage til forvirringen omkring fiskeri på Island.
Normalt køber man licens til en stang, der så fisker frit i elven. En stang i en nogenlunde elv koster- lidt afhængig af tiden på sæsonen fra ca 2000 kr pr dag og så deropefter. De dyreste er helt uanstændige. Det er ikke usædvanligt at det mindste man kan købe er 2 til 3 dage. Det er billigst først på sæsonen der går fra ca midt juni. Topsæson er sædvanligvis sidst i juli til midt august. Selvfølgelig er der billigere elve, men så er fiskeriet ofte derefter. Hertil kommer ophold. Der må gerne være flere om at dele en stang. Normalt fisker der 2 mand pr. stang. Fiskeriet er reguleret efter danske forhold lidt underlige regler. Man starter kl. 7 og fisker til kl 13. Herefter pause til kl. 16 hvor man starter igen og fortsætter til kl. 22. Imellem disse perioder er fiskeri i elvene forbudt.
Med det budget pr dag i har skal i gå efter at fiske ørred. Der kan købes sæsonkort der dækker en del små søer i indlandet, hvor der kan være et forrygende fiskeri, eller find en ørredelv på nettet. Her skal i dog regne med at skulle leje en 4x4. I skal nemlig køre på lidt dårlige veje for at komme dertil og her går det bedst med firehjulstræk og stor frihøjde. Og en Suzuki Jimny er altså i dette tilfælde ikke en firehjulstrækker der funker.
Ellers er der Thingvellirvatn. der er berømt for de meget store men også svære ørreder.( De kan veje mellem 5 og 10 kg). For at komme herop er det ikke nødvendigt med 4x4
I skal også hjemmefra have jeres grej desinficeret hos en dyrlæge med certifikat og stempel og det hele, blanketten downloades fra det Islandske sundhedsministeriums hjemmeside. Og grejet skal være forseglet når i kommer derop derop, og tro mig tolderne kan spotte fiskegrej på lang afstand. Og er det ikke i orden med papirene kommer grejet ikke med ind. Husk at bestille rejsen i god tid for at få billige flybilletter. allerhelst feb- mar hvis i skal derop om sommeren.
Knæk og bræk. Der venter jer en stor oplevelse hvad i end vælger.
Til top
Klaus Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nybegynderen

Tilmeldt:: 06 Feb 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nybegynderen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 21:01
Hej Ralf...
Kan ikke helt genkende det billede du har af de Islandske elve, det er rigtigt at de ´´rigtige´´ er uanstændigt dyre....
Men syntes nu fint at de billigere elve kan være med.... Jeg var ihvertfald godt tilfreds da jeg besøgte øen.... Fangede ikke noget, (Det kan ikke være min skyld) men så rigtigt mange fisk på mine fluesvingende ture rundt i landet....
Tror det der er vigtigt, er at forespørge sig ved de lokale grejpusher... Det havde jeg stort held med...
De grinte god af mine alt for store fluer.... Men ville rigtigt gerne hjælpe!!!
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 20:53
Hej Klaus
Ja-jo jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men jeg svarede ud fra de forventninger jeg mener at de unge mennesker havde til deres tur. Og det er mellenstore elve af Orkla og Gaula størrelse, hvor de kunne opleve pools hvor de kunne se laksen stå og kaste en riffling hitch ud og se dem tage dem. Sikkert et billede godt inspireret af Henrik Mortensen og andre der jo har udgivet en masse dvd´er med optagelser deroppefra hvor man netop ser den slags ting. Men- desværre er de elve hvor man virkeligt kan opleve den slags ting normalt ikke til at komme i nærheden af for de beløb som Johnny taler om de vil spendere. Tag nu for eksempel Midfjardara som er en af de elve som Henrik Mortensen fisker riffling hitch i på hans dvd´er .Den koster nemt i højsæsonen i nærheden af 10000 dk om dagen. Jeg ved ikke om den er faldet lidt på grund af finanskrisen men jeg tror det ikke i højsæsonen. Den holder jo ikke så mange stænger. 10 tror jeg.
Men man kan da være heldig at få en stang i en nogenlunde elv til fornuftige penge først på sæsonen.
Men når det er sagt har du da fuldkommen ret i at der findes mange ´´ små ´´ elve der til at komme i nærheden af for almindelige penge. Bare i Reykjavik er der 2 lakseførende elve der vel holder 2-3 stænger og som vel giver et par hundrede laks hver på en sæson. Dem kan man finde nogle stykker af fordelt over hele Island på nettet. (Angling Iceland). Her kan man da bestemt have nogle meget fine oplevelser, men der er bare ikke det billede jeg tror man havde forestilt sig når man skal fiske laks på sagaøen. Det er jo det her med polls i spritklart vand propfyldt med hugvillige laks.
Og så ja. Når der bliver sagt at der skal bruges små fluer skal der virkelig bruges små fluer, og lad mig i den anledning bringe en advarsel. Har man først en gang prøvet ar kaste en riffling hitch i vandet, se den skøjte hen over vandet, og så se en laks hæve sig fra bunden og gå op at af tage den er man for evigt blevet afhængig af denne form for fluefiskeri.






Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres