Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Undertøj. Uld/polyester

 Besvar Besvar
Forfatter
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Undertøj. Uld/polyester
    Sendt: 12 Nov 2009 kl. 19:44
Hej.
Det er ikke længe siden, at vi skulle pakkes ind i polyester, for at være korrekt klædt på!
Nu hedder der undertøj af uld.
Det næste bliver måske, at den gamle islandske trøje af uld kommer på banen igen! Den var da suveræn under en anorak!
Når jeg husker 30 år tilbage, havde vi ved ´´mili´´ nogle uldunderbukser, som kunne lynes helt fra hinanden, så man kunne tage dem let på. Det var, set i bakspejlet, suverænt.
Måske kan de fås endnu? Det var værd at prøve hærens overskudslager!
Nu hedder det Smartwool, og koster en formue!
Jeg har så set, at man ved ´´Spejdersport´´ kan få varen med samme specifikationer til den halve pris!
Er ´´plastikbeklædningen´´ et flop, og er de gode gamle produkter, som uld og oilskind, bare det bedste, når det gælder?

Carsten
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 20:03
Hejsa Carsten
Der er desværre nok ikke enkun 1 opskrift på optimal beklædning til flere formål.
Eneste ulempe ved uldbeklædning kunne være dens lange tørretid, da den kan opsuge og holde en del fugt , dog medens den beholder en stor del af dens isoleringsevne.

Og ja træk din gamle sweater på :-)
Nu har Smartwool jo ikke opfundet Merino uld, så der er vel egentlig ikke så meget nyt under solen.

Hvad bruger folk , fra inderst til yderst af beklædning til vores koldeste fiskedage-- uden at nævne mærker blot oplyse materialer lag osv.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 20:08
Som inderste lag er et svedtransporterende lag absolut bedst - jeg bruger bl.a. Underarmur basis-lag :

- se linket HER/
Til top
Kristoffer Holst Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristoffer H Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristoffer H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 21:04
Hej, plastikbeklædningen er ikke et flop. Hvis man skal opnå bedst mulig svedtransportering, er de syntetiske materialer de bedste. De kan dog ikke stå alene, da de ikke giver så meget varme. Den bedste kombination opnås ved at man har et svedtransporterende lag inderst og et varmende lag uden på, og et vind og vandtæt lag uden på igen. Det varmende lag kan enten være syntetisk (fleece eller lig.) eller det kan være uld. Her skal man lige holde sig for øje hvilket vejr man skal ud i. Den primære grund til man har et svedtransporterende lag inderst er at man skal være tør på kroppen, og derfor ikke bliver kold. Samtidig nytter det ikke noget at have eksempelvis bomuld inderst , hvis man har åndbart tøj yderst, da hele formålet med åndbart tøj er at få fugt væk fra kroppen. Når det så er sagt, skal vi lige have det på det rene at åndbart tøj ikke er åndbart når det regner. Da er luftfugtigheden nemlig 100% og vand/sved fortætter og kan ikke komme ud igennem det åndbare tøjs membraner. På samme måde er den del af et par åndbare waders, der er under vandet heller ikke åndbart længere. I disse tilfælde har uld en klar fordel fremfor syntetiske materialer, da det er et proteinstof. Som nævnt længere oppe i tråden, varmer uld selv om det er fugtigt. Det har også den egenskab at det ikke er i stand til at opsuge lige så meget fugt som f.eks. bomuld. Det smarte ved det ´´moderne´´ uldundertøj er at det er ´´afskællet´´ så det ikke kradser og kan vaskes ved 60 grader uden at krympe.
Håber svaret kan bruges.

:-)Kristoffer
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 21:45
Jeg må indrømme at jeg efter at have brugt ´´svedtransporterende´´ undertøj af polyester igennem mange år har jeg fået en åbenbaring :-)

De sidste gange jeg har været på kysten måtte jeg af nød finde noget andet undertøj som lå og samlede støv i bunden af skabet, da mit sædvanlige undertøj ikke lige var kommet i vasketøjskurven og konen ikke denne gang forbarmede sig over mig og lagde det i kurven.

Det jeg havde til at ligge var noget jeg havde arvet men aldrig brugt og det er 100% uld.
Aldrig har jeg haft det så behageligt på en kysttur. der var ikke noget med at hele kroppen kløede efter nogle timer og jeg følte en behagelig varme over hele kroppen.

En ting er sikkert, og det er at mit polyester undertøj bliver slebt med ud i baghaven og brændt på et rituelt bål, for det kommer jeg aldrig mere i. Fremover bliver det uld

Jesper Rasmussen
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 22:17
Kristoffer Holst skrev: Som nævnt længere oppe i tråden, varmer uld selv om det er fugtigt. Det har også den egenskab at det ikke er i stand til at opsuge lige så meget fugt som f.eks. bomuld. Det smarte ved det ´´moderne´´ uldundertøj er at det er ´´afskællet´´ så det ikke kradser og kan vaskes ved 60 grader uden at krympe.
Håber svaret kan bruges.

:-)Kristoffer


Uld kan opsuge 35% fugt af egenvægten før det føles koldt, bomuld 16% og kunststoffer(nylon, polyester og akryl) 8%.

Endvidere er uld åndbar i dampform, men kunststofferne er åndbare i dråbeform.

/Michael
Til top
Kristoffer Holst Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristoffer H Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristoffer H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 22:37
Hej, ja du har ret burde nok have stået at uld kan opsuge mere fugt og stadig bevare sin varmemde evne.

Vil dog mene at det er noget sludder at noget er ´´åndbart´´ i dråbeform. Ånde er vanddamp (gasform), så hvis noget er åndbart er det nødt til at være i dampform. Men hvis du mener at kunststofferne leder vand i dråbeform bedre væk fra kroppen, så ja.

;-)Kristoffer
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2009 kl. 22:57
Kristoffer Holst skrev:
Vil dog mene at det er noget sludder at noget er ´´åndbart´´ i dråbeform. Ånde er vanddamp (gasform), så hvis noget er åndbart er det nødt til at være i dampform. Men hvis du mener at kunststofferne leder vand i dråbeform bedre væk fra kroppen, så ja.

;-)Kristoffer


Det var netop hvad jeg skulle have skrevet ;-)

/Michael
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 08:32
Hej Jesper,

Jeg er helt enig. Uld er det eneste rigtige inderst på kroppen;)
Jeg må tilstå at jeg også bruger kunststof.. men havde jeg råd, ville jeg investere i noget mere uldtøj.. Det kommer nok hen over vinteren..

Jeg synes kunsstof har en tendens til at føles lidt koldt.. Især hvis det er svedigt...

Jeg vil stærkt anbefale alle at prøve polartec som mellemlag.. Der laves både bukser og bluser i denne kvalitet... Det som er fedt er at det er nemt at bevæge sig i og så er det lunt... Se nedenstående eksempel....

- se linket HER


Søren
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 11:06
Go tråd :-)
især for frossenpinden (mig)

Der er da også en klar forskel på ´´den indre Ged´´
I forskel mellem skiundertøj og uld.
Iøvrigt er der jo forskel på kvaliteter.
Det er jo ikke sikkert man får den store sammenligning med det billigste skiundertøj fra føtex og det dyreste uldundertøj fra Grejbiksen.

Er der nogen der har erfaring med syntetisk beklædning i super kvalitet kontra Superkvali i uld ?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 11:34
Hej Klaus

Synes at polyester tøjet virker fint nok så længe vi ikke snakker minus grader i form af desideret vinter men så snart at vandet nærmer sig frysepunktet ja så vinder ulden altså på sin evne til at holde på varmen dermed ikke være sagt at polyester tøjet forsvinder det rykker bare ud som andet lag...


/Søder
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 13:38
Hej Uldtotter(tosser?);-)

En ting der ofte bliver overset mht ulds egenskaber er at en del mennesker har en form for mild overfølsomhed overfor uld. Især hvis man har meget tør hud eller eksem kan uld være en dårlig ide som inderste lag.

Der er altså i hvert fald to grunde til at uld kan kradse:

- Stive fibre der kan ´´stikke´´. Det gør sig OGSÅ gældene for merinould! Forholdet mellem de stikkende fibre i merinoul og alm er ca 1 i merinould for hver gang der er ca20 i alm uld.

- Irritation der opstår pga et stof i uld man kan være mere eller mindre overfølsom overfor

Jeg bruger tit ´´plastik´´ inderst og uld som mellemlag. Især på fødderne der nogen gange klør helt sindsygt hvis jeg har uld sokker på uden en syntetisk liner inderst.

Mvh Jacob

Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 14:43
Hej Jacob
Jeg kan fortæle, at jeg har det lige modsat dig.
Jeg er gennem snart mange vintre blevet behandlet for et tilbagevendede udslæt på kroppen, og min læge har prøvet mange ting. Der er blevet ført lister over, hvornår det startede, og hvornår det stoppede.
Mange slags vaskepulver og håndsæbe er prøvet.
Til sidst fandt jeg ud af, at det havde noget at gøre med mit vinterundertøj. Jeg havde flere slags svedtransporterende undertøj, og ikke fra den billige ende.
Da jeg skiftede ud til ren uld undertøj (Smartwool - ikke for at reklamere) stoppede mine problemer med eksem om vinteren.
Ejner
Til top
Kristoffer Holst Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kristoffer H Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kristoffer H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2009 kl. 16:24
Ok når vi nu linker anyway, kan dette mærke anbefales. Det rigtig smarte veed dette undertøj er, at det er strikket på strømpemaskiner, således er ganske få syninger.

- se linket HER

Lidt mere om det her:
- se linket HER-Woolpower-Ullfrotte-Original

:-)Kristoffer
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres