Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dyre mærker. Er det blot mærkerne man betaler for?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Dyre mærker. Er det blot mærkerne man betaler for?
    Sendt: 15 Nov 2009 kl. 22:04
Hej.
Jim spørger om, hvad jeg reelt mener!
Jeg mener grundlæggende, at en fiskestang til en rimelig pris tilfulde opfylder de flestes behov!
Hvis man vil have beundrende blikke fra andre fiskere køber man så en stang til 6000,00 kr.
Jeg tror ikke på, at den i daglig brug er merprisen værd!
Men, den kan være lækker at eje!

Det er kun en opfyldelse af et behov!

Carsten
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 22:13
Hej Carsten.

Det var en ´´navne-skrivefejl´´, det var faktisk Morten der skulle have stået.

Men alligevel Carsten...at jeg har stænger i den prisklasse du nævner her har absolut intet at gøre med at jeg forsøger at påkalde mig andres anerkendelse, eller beundrende blikke, den synes jeg altså at du slipper lidt for let over. ;-)

Om den så er merprisen værd ? Jamen det spørgsmål besvarer du jo faktisk selv.

Og ja....det er mit behov, kan man tænke sig en bedre grund til at eje en sådan ?

Mvh.
Jim.
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 09:58
Hej Jim
Jeg forsøger at fortælle, at én måde at anskue problematikken er, at vores smag for dyrt eller billigt grej er formet af 2 ting:
1. vores viden om æstetik og god smag
2. vores økonomiske formåen

Ad. 1.
Hvis du er vant til at diskutere æstetiske detaljer og dermed formentlig har en interesse for det, vil du typisk vægte sådanne ting højt, når du køber grej.

Ad. 2.
Hvis du har økonomien til at investere i dyrt grej, vil du tilægge økonomien mindre eller ingen værdi, når du køber grej.

Omvendt gælder det, at:
1. Hvis du ikke er vant til at diskutere æstetik, vil du vægte det funktionelle højere end det æstetiske.

2. Hvis ikke du har råd til at købe hvad som helst (og jeg mener virkelig hvad som helst), vil du typisk se prisen som et parameter for dit køb.

Hvis vi tager yderpunkterne - de rige og de fattige - vil deres respektive smag være betinget af disse ting. De rige vil ikke tillægge prisen nogen betydning, for de har jo pengene.

De fattige vil derimod tillægge den betydning, fordi de vil stræbe efter at blive en del af den højere klasse gennem den høje pris, fordi prisen er mindre abstrakt at forholde sig til end en debat om æstetik.

Jeg håber, at det nu giver bedre mening. Mit udgangspunkt for denne tankegang er den franske sociolog Pierre Bourdieu.

VH
Morten
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 11:20
For satan 123 !

Hvorfor er det at de fleste tråde skal tage denne drejning ?
Hvorfor er det folk opfører sig som kællinger ?

I laver jo ik andet end at rette på hinanden, og svine hinanden til ?

Det er fanme ærgeligt, da det er et fedt forum! Vil fanme hellere se på SEV's annoncer end alt dette mundhuggeri.
Ved godt jeg blir sablet ned nu. Men syntes fanme det synd!

Rasmus
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 11:26
Hej Rasmus

Citat:
´´Hvorfor er det at de fleste tråde skal tage denne drejning ?
Hvorfor er det folk opfører sig som kællinger ?´´

Gider du at uddybe, hvad du mener med ovenstående?

/Morten
Til top
S.G Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
msg1979

Tilmeldt:: 28 Okt 2009
Geografisk: Skibhusene
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msg1979 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 11:49
Hov mit indlæd var svar til:
´´Hej kim.

Mit ? til dig er, er der forskæl på en bmw og en lada, ja ik.

Mit setup ligger på ca 11K og det er alle mine klasser om det er til kyst eller Å.

Der er kæmpe forskæld for dem som ved det

Du må da meget gerne prøve sådan et setup (altså mit) hvis du kommer forbi ballerup en dag. Men du skal nok ha sparet lidt op, for når du så køre fra mig, køre du nok ind i butikken og bruger lidt penge

Stang: Winston. Hjul: hardy. bagline: sa gelspon. line: sa trout.

mail mig hvis du vil prøve.

Tight lines . kristian

Green stick ´´

Kan se den kom som svar på selve spørgsmålet i trådforfatter ;)

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 11:53
Hej Morten.

Fin og meget detaljeret redegørelse for et ganske nuanceret synspunkt som jeg sagtens kan tilslutte mig (y)

I din meget fine oversigt vil jeg mene at jeg tilhører ´´afd 1´´ i det at æstetiske detaljer som for andre kan forekomme mindre væsentligt, for mig er en meget vigtig parameter i mit valg af stænger, det er med andre ord helhedsoplevelsen som jeg også er inde på længere oppe i tråden.

Jeg tilhører desværre på ingen måde den kategori hvis økonomiske formåen er så ubegrænset at prisen er uden betydning, hvilket så meget desto mere understreger at mit/mine valg er betinget af de kriterier som jeg nævner.

I min samling har jeg da også billigere stænger som jeg absolut er ligeså glade for, i det at min indfaldsvinkel til at eje og fiske med disse stænger er foretaget udfra helt andre kriterier...hvis du kan følge mig, så for mit vedkommende er det ikke specielt abstrakt at forholde sig til min baggrund for det valg jeg træffer, hvor i mod prisen naturligvis kan være det.
Det er jo også dette spørgsmål som er omdrejningspunktet i hele denne tråd som jeg synes har været hyggelig at følge med i, samt at deltage i.....selv om emnet har været diskuteret til hudløshed.

Mvh.
Jim.

Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 11:56
rasmus bech skrev: For satan 123 !

Hvorfor er det at de fleste tråde skal tage denne drejning ?
Hvorfor er det folk opfører sig som kællinger ?

I laver jo ik andet end at rette på hinanden, og svine hinanden til ?

Det er fanme ærgeligt, da det er et fedt forum! Vil fanme hellere se på SEV's annoncer end alt dette mundhuggeri.
Ved godt jeg blir sablet ned nu. Men syntes fanme det synd!

Rasmus


Rasmus jeg mener at du rammer helt ved siden af!!
Der er sq da ingen der bliver sablet ned eller svinet til i denne tråd. Faktisk syntes jeg at det her er en god tråd, hvor der krydses klinger på holdninger og ved hjælp af argumenter som deltagerne nu syntes er nødvendige i debatten.
At en enkelt lige træder ved siden af.... er ok for mig.

Med hensyn til om grej skal være billigt eller dyrt??? Det er jo i bund og grund smag og behag. Jeg har haft dyrt og billigt grej ind imellem hinanden. Ofte er det billige grej kvalitetsmæssigt på højde med grej i den dyre ende efter min mening, men der er altså et eller andet der gør at man føler sig som ´´åens konge´´ når man står med en Sage stang ved åen, selv om jeg er bevidst om at min Sodiac kan prc det samme.

Jeg er så i øvrigt i den situation at jeg ALDRIG til dato f.eks. har knækket en stang, hverken billig eller dyr. Det som ofte undrer mig er at jeg ofte har set i tråde at folk spørger til reservedele til rigtig dyre stænger som de har knækket, er de dyre stænger i virkeligheden ringere i kvalitet siden de konstant skal byttes på garantien :-)) smiler he he ....
frede
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 14:03
Hej Jim

Ganske enig - der har været flere tråde om pris på grej, men jeg synes, at denne tråd er rigtig rigtig fin, fordi deltagerne argumenterer.

I mange af de tidligere (og sikkert også kommende) tråde oplever jeg, at det handler om at komme med sit statement (á la 'min far er stærkere end din' og 'mærke x er bare det bedste'), men her virker det som om, at vi kommer lidt ind bag problematikken og evner at stille et ret så simpelt spørgsmål til os selv, inden vi svarer. Spørgsmålet er: ´´Hvorfor mener jeg i grunden, som jeg gør?´´

Desuden er det også fedt, at i min opfattelse er en underliggende tone af, at vi ikke skal være enige.
Det gør debatten langt mere nuanceret, og det synes jeg er fedt!

VH
Morten
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 15:09
Morten Larsen skrev: Hej Jim



De fattige vil derimod tillægge den betydning, fordi de vil stræbe efter at blive en del af den højere klasse gennem den høje pris, fordi prisen er mindre abstrakt at forholde sig til end en debat om æstetik.

VH
Morten


- Denne anskuelse holder ikke, da du derved antager; at de fattige alene skulle købe en dyr fiskestang, fordi de gerne skulle ville tilhøre en højere klasse...
- Man køber en evt. dyr fiskestang, hvad enten man er rig eller fattig fordi, at man gerne vil have en god og lækker stang, som kaster godt og ligger godt i hånden, ikke fordi den er dyr men på trods af, at den er dyr - og sådan er det bare, for lystfiskeri er jo en lidenskab.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 16:17
steen kehler skrev: <

- Denne anskuelse holder ikke, da du derved antager; at de fattige alene skulle købe en dyr fiskestang, fordi de gerne skulle ville tilhøre en højere klasse...
- Man køber en evt. dyr fiskestang, hvad enten man er rig eller fattig fordi, at man gerne vil have en god og lækker stang, som kaster godt og ligger godt i hånden, ikke fordi den er dyr men på trods af, at den er dyr - og sådan er det bare, for lystfiskeri er jo en lidenskab.


Hej Steen.

Hvis man lige læser og tolker Mortens indslag i hele sin sammenhæng rigtigt så mener jeg bestemt at hans redegørelse holder vand, i øvrigt er alene den sidste citering jo i sig selv nok til at understrege at hvis man som økonomisk underbemidlet alligevel køber en dyr stang uden at kunne værdsætte den ordentligt, jamen så er det vel et spørgsmål om at opnå anerkendelse bland medfiskere.

Mvh.
Jim.

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 19:20
jim holm skrev: <

Hej Steen.

Hvis man lige læser og tolker Mortens indslag i hele sin sammenhæng rigtigt så mener jeg bestemt at hans redegørelse holder vand, i øvrigt er alene den sidste citering jo i sig selv nok til at understrege at hvis man som økonomisk underbemidlet alligevel køber en dyr stang uden at kunne værdsætte den ordentligt, jamen så er det vel et spørgsmål om at opnå anerkendelse bland medfiskere.

Mvh.
Jim.



Det giver ikke mening, når man taler om lystfiskeri at skulle forsøge at ´´øge´´ ens status ved at købe en dyr fiskestang for, der findes ikke noget der hedder status baseret på, hvor dyrt ens grej er og det netop fordi, at lystfiskeri er en lidenskab... Og hvis man netop skulle tale om status, så er der vel mere status i at have viden om- og iøvrigt fanger mange og store fisk -- dyrt fiskegrej er i sig selv ikke ensbetydende med gode fangster...
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 19:53
steen kehler skrev: <
Det giver ikke mening, når man taler om lystfiskeri at skulle forsøge at ´´øge´´ ens status ved at købe en dyr fiskestang for, der findes ikke noget der hedder status baseret på, hvor dyrt ens grej er og det netop fordi, at lystfiskeri er en lidenskab... Og hvis man netop skulle tale om status, så er der vel mere status i at have viden om- og iøvrigt fanger mange og store fisk -- dyrt fiskegrej er i sig selv ikke ensbetydende med gode fangster... ...


Steen - jeg havde ellers lige vænnet mig lidt til at vi kunne være enige - men den holder ikke her. En ting er hvad der er fornuftigt - en anden hvad der rent faktisk sker derude.

Du kan lige tro der er snobberi så det fløjter - og mange køber sig til ´´status´´ ved at komme med det nyeste nye. Jeg har selv fornøjelse af at have opholdt mig på Fly Festival i Kolding de sidste mange år. At se voksne mennesker stå og klæde om fra cowboybukser og sweater - til sidste skrig af fiskeveste, vadejakker osv - inden de går ind på messen - er da lidt morsomt - men med hvilket formål ? - tjah du ka' selv.

Så længe der har været dyrt og prestigefyldt grej til - så længe er det blevet brugt til at stive nogens ego af - og det giver jo pote. For mange falder jo på halen over manden med prestige-grej/tøj. Samme fænomen kan iagttages på jagt, sportsklubber - ja stort set overalt.

Så at klæder (og grej) skaber folk er vist cementeret utallige gange - og uden at ville forveksles med en anden ´´eventyr- og skrivelysten´´ på dette fora - så skrev H.C. Andersen altså ikke 'Kejserens nye klæder' bare for sjov !

mvh Heinz:-)
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 20:01
Hej Steen

Jo, det holder lige præcis, og det er netop det, jeg argumenterer for.

En lavere social gruppering vil altid forsøge at holde den endnu lavere sociale gruppering 'væk fra sig', og denne distingvering gøres ved at stile mod de højere sociale grupper, og det gør den ved at forsøge at købe sig til det, selv om den ud fra sin æstetiske sans ikke er berettiget til det.

I sagen fiskegrej er der så lavt et udsving prismæssigt, at det i praksis ikke rigtig bliver det store tema. Med andre ord KAN de fleste betale sig fra hvilken som helst stykke grej, hvis de vil, men når diskussionen (som her) går på, hvornår man får tilstrækkelig kvalitet (hvordan det så end defineres) for pengene (hvor mange det så end er), er det et udtryk for folks prioritering. Og denne prioritering er formet af sans for det æstetiske og for den økonomiske formåen.

Enig, det kan være svært at se på fx fiskegrej, fordi priserne trods alt ikke er tårnhøje og at alle varer principielt er tilgængeligt for de fleste. Men når det fx handler om køb af langt dyrere ting, er det denne mekanisme, der kommer til udtryk.

/Morten
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 20:33
Morten Larsen skrev: Hej Steen

Jo, det holder lige præcis, og det er netop det, jeg argumenterer for.

En lavere social gruppering vil altid forsøge at holde den endnu lavere sociale gruppering 'væk fra sig', og denne distingvering gøres ved at stile mod de højere sociale grupper, og det gør den ved at forsøge at købe sig til det, selv om den ud fra sin æstetiske sans ikke er berettiget til det.


/Morten


- Øh!, der er vist noget du har misforstået... indenfor lystfiskeri findes der ikke noget der hedder; ´´socialegrupperinger´´. Lystfiskeri er en lidenskab for stortset alle lystfiskere og dermed vil evt. grupperinger ske som følge af helt andre mekanismer end dyrt grej/penge/sociale vilkår.
At en ´´fattig´´ lystfisker gerne vil have en dyr stang, det er på ingen måde et udtryk for, at personen stiler efter en højere social gruppe - derimod, så er det et udtryk for, at den fattige lystfisker gerne vil have det fiskegrej, hvorved vedkomne han tror, at han kan opnå størst mulig nydelse ved udøvelsen af sin lidenskab.

Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 20:50
Igen, Steen, nej sådan fungerer det ikke set ud fra det sociologiske udgangspunkt, jeg antager.

Det er nærmere den omvendte mekanisme:
Vi er alle hver især i en social gruppering, og gennem vores tilhørsforhold i gruppen formes vores smag og præferencer.

Dette kommer så til udtryk i fx vores prioritering af behov (som Carsten så fint formulerede det længere oppe) - det er det, jeg her kalder vores æstetiske sans.

Som jeg ser det, argumenterer jeg ud fra en generel samfundsbetragtning og forsøger at zoome ind på grejkøb som et eksempel, og du argumenterer ud fra lystfiskeriet som lidenskab/passion/følelse uden at inddrage den sociologiske komponent. Derfor misforstår du mig.

Jeg håber, at du nu er med på, hvad jeg mener, og hvorfor jeg mener, som jeg gør.

VH
Morten
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 22:40
Heinz Gerhard skrev: <

Steen - jeg havde ellers lige vænnet mig lidt til at vi kunne være enige - men den holder ikke her. En ting er hvad der er fornuftigt - en anden hvad der rent faktisk sker derude.

Du kan lige tro der er snobberi så det fløjter - og mange køber sig til ´´status´´ ved at komme med det nyeste nye. Jeg har selv fornøjelse af at have opholdt mig på Fly Festival i Kolding de sidste mange år. At se voksne mennesker stå og klæde om fra cowboybukser og sweater - til sidste skrig af fiskeveste, vadejakker osv - inden de går ind på messen - er da lidt morsomt - men med hvilket formål ? - tjah du ka' selv.

Så længe der har været dyrt og prestigefyldt grej til - så længe er det blevet brugt til at stive nogens ego af - og det giver jo pote. For mange falder jo på halen over manden med prestige-grej/tøj. Samme fænomen kan iagttages på jagt, sportsklubber - ja stort set overalt.

Så at klæder (og grej) skaber folk er vist cementeret utallige gange - og uden at ville forveksles med en anden ´´eventyr- og skrivelysten´´ på dette fora - så skrev H.C. Andersen altså ikke 'Kejserens nye klæder' bare for sjov !

mvh Heinz:-)



Tja!, jeg kender ikke så meget til de lystfiskere, som kun beskæftiger sig med fluefiskeri, men det lyder til, at mange af dem åbenbart ikke har lystfiskeriet som en lidenskab og at nogle af dem har problemer med deres selvværd.... I min verden, så får man som lystfisker altså ikke højere status bare fordi, at man ejer en dyr stang og der findes ikke noget fiskegrej, som kan kaldes for statussymboler - i den lystfiskerverden jeg færdes i, der er det trods alt selvoplevelsen og nydelsen ved udøvelsen af sin lidenskab, der giver een livskvalitet og ikke det at have noget dyrt grej - Hvis en ´´fattigt´´ lystfisker drømmer om en dyr stang, så drømmer han om den fordi, at han tror, at den vil give ham større nydelse ved udøvelsen af sin lidenskab og ikke fordi den er dyr eller fordi ´´nogen´´ kalder den for et statussymbol.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 22:48
Hej Steen

Du er heldig! Det er ikke kun blandt fluefiskerne at den slags florere, bare se på karpefiskerne hvor det giver max streetcred at have dee rigtige farver bidmeldere og det rigtige mærke stænger på den rigtige rodpod...Tvivler på at tingene har ændret sig siden jeg fiskede karper ;-)
Den er der hele vejen rundt, hos spinnefiskere, trollingfiskere, medefiskere, speciemenfiskere, ormebadere etc. selvom det burde være en lidenskab. Men på den anden side, hvis man er forhindret i at udfolde sin lidenskab i det omfang man ønsker, så kan man jo finde trøst i dyrt grej man kan drømme med...

Mvh
Lasse

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 23:51
Her bliver jeg altså nødt til at komme med en lille historie fra det virkelige liv.

En af mine fiskekammerater som har forsøgt at fiske med flue gennem en årrække er til stadighed ikke oppe på et niveau som er til at holde ud at kikke på...at se ham kaste med en fluestang er som at se blinde slås.
Han enten gider ikke, eller evner ikke at sætte sig ind i principperne omkring dette at kaste.

I den kreds af fluefiskere som vi begge færdes i ses ofte en samling af grej som ville gøre Korsholm grøn af misundelse, og gennem mit kendskab til omtalte person VED jeg at hans grund til at købe stænger og hjul i de pebrede klasser, rent og skær udspringer af det uomtvistlige faktum at han ganske enkelt ønsker at blive ´´anerkendt i selskabet´´, ikke at han specielt værdsætter sit grejs kvaliteter.
Dog er det mit indtryk at han alligevel føler en vis ejerglæde, en glæde ved at fortælle om det som tydeligvis overstiger glæden ved at bruge det.

Jeg tror ikke at dette handler om snobberi men slet og ret udspringer af en bundløs uvidenhed.

Nogenlunde sådan tror jeg at en del har det med deres dyre grej, og at det derfor ikke behøver at være socialt relateret.

Mvh.
Jim.

Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 09:56
Hej Kim og I andre

Egentlig spændende diskussion. For mit eget vedkommende går jeg efter hvad der ´´spiller´´, og ikke så meget hvad der står skrevet på stangen. Når det er sagt, vil jeg da gerne stå ved at jeg, når jeg skal have en ny stang/line/hjul, ofte søger hos de mærker som jeg kender i forvejen, og som for stængernes vedkommende, laver stænger med en aktion som passer mig.

Skal jeg udenfor mine vante ´´græsgange´´ trækker jeg på mit netværk for at finde ud af om nogen har et godt forslag til hvad jeg skal prøve /vælge.

At de dyre mærker ikke nødvendigvis er de mange 1000 kr ekstra på prissedlen værd skal jeg gerne medgive. Til gengæld vil de ofte have en bedre finish og service - både før og efter køb.

Når alt dette er sagt (og undskyld jeg måske kommer til at stjæle din tråd, Kim) så kan det være rigtigt forfriskende med en ´´pirat´´ på grejmarkedet. En der kan puste den etablerede grejbranche i nakken, og få dem der trænger, til at oppe sig lidt.
Hvad der derimod ikke er ok er, når man bliver taget på ordet og burde erkende at man måske havde lovet lidt for rigeligt i sine annoncer, at hænge hæderlige og seriøse personer ud ved at så tvivl om deres motiver og bevæggrunde.

Jeg ved ikke hvor mange af jer der har set følgende

- se linket HER

men i min bog er det bare ikke i orden.

Mvh.

Lars
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 10:23
Hej Morten

Interessante sociologiske betragtninger.

Du skriver, at begrebet æstetisk sans dækker over prioritering af behov, hvorefter du i et senere indlæg anfægter berettigelsen af en lavere social grupperings æstetiske sans.
Hvornår er en æstetisk sans berettiget/uberettiget, og hvilke objektive/subjektive kriterier lægger du til grund for denne vurdering?

Mvh
Christian
Til top
Rene Sørup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hundestejlen

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hundestejlen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 10:37
Hej Lars og I andre,
jeg gik ind i det her med åben pande - at give JSB liner - stænger og hjul for at de kunne blive testet af rigtige lystfiskere - og ja, Lars, jeg ved de facto, at der er mange, der købes til at komme med urigtige ´´statements´´ - f.eks. via aftale med en guru...med sådan er det jo i masser af brancher - tænk bare på sportsbranchen! Sidstnævnte gør det naturligvis ikke rigtigere - men at den slags florerer vildere end nogensinde takket være nettet og de mange fora er indiskutabelt.
Og så til mit ´´sure´´ og ubetænksomme brev til Jonas - nej, det er ikke i orden at skrive sådan, det er forkert - jeg beklager MEGET! Min eneste undskyldning var, at jeg havde lagt det stort op med Lars Ågaard - for at blive stoppet allerede den anden aften pga. MASSIVT pres fra de øvrige annoncører. Det kunne man måske forvente, men der var ingen opbakning at hente fra brugerne af dette forum, der to dage før havde sendt mere end tusind mails for at tage del i aktiviteten...det skuffede mig vældigt - og du ved, sårede dyr har det med at reagere lidt utilregneligt. Men at annoncørerne bestemte alt på 123nu.DK, det kunne jeg ikke bære.
Jeg sendte meget grej ud for at få lidt feed back i de dage, men indil videre er det kun Jonas og Lars, der har kommenteret, jo, det var unfair min frustration gik ud over dem.

PS. Jeg kommer gerne ned i jeres kasteklub med vores fluestænger, liner og hjul så folk kan drøfte dyrt og billigt grej - og måske få et indblik i en verden de gerne ville kende, men måske ikke helt kender. Da jeg kender dig ganske godt Lars, håber jeg du vil være tovholder på et sådant arrangement.

Med venlig hilsen,
og tak for kurs-korrektionen :o)
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 10:59
Kære Svend Erik

Tak for din hurtige tilbagemelding. Din undskyldning/forkalring er taget til efterretning. Jeg har ingen baggrund for at vurdere behandligen af dig og dit firma i relation til nærværende side.

Når jeg gik ind i debatten, skyldtes det udelukkende at jeg fik opfattelsen af. at du direkte gik efter manden (mændene) i stedet for efter bolden.

Og for lige at tydeliggøre, så har jeg, Lars, ikke kommenteret dit grej, da jeg ikke har haft noget af det i hånden/prøvet det imodsætning til Lasse(som prøvede en af jeres liner).

Mht. arrangement med kasteklub er du desværre nødt til at snakke med en fra bestyrelsen (du kan finde dem på - se linket HER ). Jeg er kun menigt medlem. Om de vil deltage kan jeg ikke garantere dig, men jeg ved en ting, at du kan få en masse brugbar feedback på dine produkter, hvis det lykkes at stable et arrangement på benene.

Mvh.

Lars
Til top
Bjarne Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nielsen

Tilmeldt:: 16 Aug 2006
Geografisk: Ostjylland
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 12:32
Der var en længere oppe i tråden som havde en fornemmelse af hvad råvarene til en fluestang koster og kunne således godt undre sig over hvorfor nogle fluestænger skulle koste på den forkerte side af 5000 kr.
Det har jeg egentlig også ofte undret mig over. Specielt efter at have prøvet stort set hvad som helst inden fra rimeligt over mellemdyrt til urimeligt. Så stor forskel i kvalitet er der ganske enkelt ikke på stængerne. Et godt markedsføringsbudget kan gøre undeværker. Et af de ypperste eksempler herpå er f.eks Loop (Du læste rigtig: jeg sagde loop. Lad religionskrigen begynde!)

Noget jeg har en lidt særlig indsigt i er flueliner og materiale og proces omkostninger for sådanne produkter. Når du betaler på den forkerte side af 5-600 kr for sådan en har du betalt en himmelråbende uhyrlig overpris set ift. produktions kost (lad nu ikke din uvidenhed tilføje nogle store udviklingsomkostninger). Forholder det sig væsentlig anderledes med fluestænger - næppe.

Naturligvis koster stænger og andet grej det det gør fordi der er et købedygtigt publikum til produkterne og føler disse mennesker sig ikke snydt, så hænger tingene jo egentlig meget godt sammen.
Til top
Rene Sørup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hundestejlen

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hundestejlen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 12:57
Gode Bjarne,
du har ganske ret: efter at have været i branchen i 40 år - og rejst Fjernøsten tynd de sidste par år, kan jeg fortælle dig eksakt, hvordan tingene er i dag (anno 2009):

På et ´´topfluestang´´ til 5.000,- tjenes der minimum en faktor 10 på - fra køb på fabrikken til forbrugeren står med den.

På et ´´topfluehjul´´ til 2.000,- tjenes der minimum en faktor
5 på - fra køb på fabrikken til forbrugeren står med det.

På et ´´topflueline´´ til 1.000,- tjenes der minimum en faktor 10 på - fra køb på fabrikken til forbrugeren står med den.

Det er nu lidt interessant - og måske lidt synd for de små detailister, for det er ikke dem, der skummer fløden.

Med venlig hilsen,
Svend Erik Vardrup
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 13:21
Hej Christian

Det, jeg skriver er, at en social gruppering vil forsøge at holde lavere sociale grupperinger væk fra sig (= de ønsker ikke at blive associeret med de lavere grupper), og måden det gøres på er ved at købe sig til en stil, som sociologisk betragtet tilhører en højere gruppering. Men hvis den selvsamme lavere gruppe forsøger at tale om æstetik med den højere gruppe, vil den komme til kort på et manglende begrebsapparat (mangel på kulturel kapital). Og gennem denne kulturelle kapital er vores behov oftest formet (jf. Bourdieu).

Du stiller et godt spørgsmål - hvornår er en æstetisk sans berettiget/uberettiget - og et forsøg på svar er, at den æstetiske sans er berettiget, når den er i overensstemmelse med den sociale indplacering. Som jeg tidligere nævner, er der i sagen fiskegrej ikke den store praktiske betydning (fordi stort set alle kan købe sig til det, de ønsker), men hvis vi ser på større investeringer, vil du kunne se mekanismen.

VH
Morten
Til top
Rene Sørup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hundestejlen

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hundestejlen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 13:30
Tak for gode og interessante svar - hvad er efter din opfattelse grunden til, at en række mennesker vælger at gøre det præcis modsatte - nemlig ´´snoppe nedad?´´

Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Rene Sørup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hundestejlen

Tilmeldt:: 10 Mar 2009
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hundestejlen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 13:46
Tak for gode og interessante svar - hvad er efter din opfattelse grunden til, at en række mennesker vælger at gøre det præcis modsatte - nemlig ´´snoppe nedad?´´

Mvh.,
Svend Erik Vardrup
Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Martin Nørgaard

Tilmeldt:: 17 Maj 2006
Geografisk: Kolding og Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martin Nørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 15:44
For at sætte det i relation til andre kulfiberprodukter f.eks racercykler og mountainbikes, kan disse erhverves for ca. 10.000-150000. Faktisk kan man få dem for under 10000 kr.

Der bruges meget mere kulfiber og andre komponenter, plus væsentlig flere mandetimer i forbindelse med produktionen af cykler.

Kulfibermåtter koster max ca. 500 kr. og Epoxyen der anvendes koster vel ca. 50 kr. kg.

Ved ikke hvad de andre komponenter koster i forbindelse med at bygge en fluestang. Tror bare ikke at titanium øjer, kork, lak og hjulholder koster noget særligt.

Flueklinger vejer max 100g. Heraf er ca 70% kulfiber og resten epoxy. så 0,7X100 + 0,3X50 = 85kr for en kling.

Jeg siger kun vi betaler klart overpris. Hvordan kan TFO feks tilbyde livsgaranti på en stang til 1500 kr.

Derfor kan dyrere stænger selvfølgelig sagtens være bedre.
Til top
Christian Lomborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Chr

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Florida, Caribbean, Pacific West, Karup, Gaula
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 16:06
Jeg tror man køber lykke !
Hvis man kan det ?

chr

PS: Måske skulle jeg være mindre egoistisk, men på den anden side hvad får jeg ud af det?
Til top
Christian Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Christian P.

Tilmeldt:: 24 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 38
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Christian P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 17:13
Hej Morten

Mere præcist ville jeg gerne vide, efter hvilke kriterier du ranginddeler de sociale undergrupperinger indenfor lystfiskeri?

Mvh
Christian

Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 17:45
Hej Kim Jensen.
Mit sammenligningsbillede i dyrt kontra billigt debatten, er musik.
Jeg har musik i tonsvis både på mp3, og som audio cd.
Mine klare favoritter kunne vel egentlig ligeså godt være brændte kopier istedet for originalen--man kan jo ikke høre forskel
Ligesom med alt muligt andet .
I min sammenligning tænker jeg ikke på det ulovlige, i kopier
blot at det der swinger allerbedst vil jeg kunne tage ned fra reolen og røre/læse fra original coveret.
mvh Klaus.
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 23:33
Hej Christian

Jamen, det kan jeg ikke (ud fra denne teori her). Teorien er et generelt samfundsbillede, og den mekanisme, jeg har beskrevet, kommer til udtryk i vores valg af smag (smag = æstetisk sans), og vores smag er formet af vores sociale gruppering.

Det gælder indenfor alle områder af livet, hvor vi vælger - det være sig lystfiskergrej, kunst, biler, bolig, sportsgrene, uddannelse m.m.

Mine indlæg skal udelukkende ses som et forsøg på at forklare, hvorfor vi ser forskelligt på pris og kvalitet og hvorfor vi prioriterer dette forskelligt.

VH
Morten
Til top
Morten Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mosola2

Tilmeldt:: 06 Maj 2005
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mosola2 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 23:53
Hej Svend Erik

Du nævner ´´en række mennesker´´ - kan du præcisere målgruppen lidt nærmere?

Jeg har ikke en præcis opfattelse af fænomenet ´´at snobbe nedad´´, men mit bud er, at fx Janteloven kunne spille ind; man ønsker ikke at blive stemplet som én, som forsøger at udgive sig for mere end man er.
Et andet bud kunne være, at man helst undgår at være genstand for misundelse og opmærksomhed og derfor ikke ønsker at skille sig ud.
Et tredje bud er, at man er kommet til en erkendelse af, at grejet spiller en mindre rolle i lystfiskeroplevelsen og derfor vælger at lægge større fokus på andre elementer end grejet.

Jeg har fundet en kort artikel, som beskriver fænomenet lidt nærmere:
- se linket HER

VH
Morten
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 21:40
Hej Svend Erik

Jeg går udfra at det er mig du mener når du skriver Lars..

Tomme ord! Hvis din bagvaskelse af Jonas udelukkende var skrevet i frustration, hvorfor pokker er den så ikke blevet slettet igen? Efter adskillige dage toner den stadigvæk frem dernede til venstre....

Det samme gælder dine skriblerier under min anmeldelse af din line, en anmeldelse der er skrevet udfra dine egne lovprisninger:

- se linket HER

Man skal ikke spørge mig om min ærlige mening, hvis ikke man kan klare at få den!

Med venlig hilsen trods alt!
Lasse
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2009 kl. 01:52
Hej Lasse

Jeg er også ret forundret, og var ved at gabe op over det i går, men fandt at det ikke var det værd.
Hvis Hr Vardrup fortsat ønsker at blive ved med at betvivle oprigtigheden bag vores anmeldelser og annoncere med at jeg er en lalleglad idiot uden begreb om fluefiskeri, så er det ikke noget jeg orker at bruge flere kræfter på.

Jeg tror iøvrigt hele miseren såvel som den reelle kvalitet af det anmeldte produkt, efterhånden er ret transparent for tænkende brugere af dette forum. Ikke mindst i kræft af din glimrende anmeldelse.

Sov rigtig godt
Mvh
Jonas

There is no greater fan of fly fishing than the worm.
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres