Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Konstruktion af fightbutt

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Konstruktion af fightbutt
    Sendt: 15 Nov 2009 kl. 12:13
På den næste stang, jeg skal til at bygge, er det planen at konstruere min egen fightbutt af tre korkringe. Jeg er gået lidt i stå, fordi jeg ikke lige kan se hvorledes jeg skal slibe den. Jeg kan ikke montere den på stangen og slibe den som med håndtaget. Kan nogen hjælpe?

Jan
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 12:24
Hej Jan

Se Niels Vestergaards bog :

- se linket HER

M.v.h.
Carsten
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 13:50
Hej Jan,

Lim dem sammen.

Tag noget malertape og sæt det stramt om spidsen af et 4 mm bor. Korken på. Ind i boremaskinen med kalorius - og så kører det.

Man kan godt nøjes med at lave det håndholdt med boremaskine i den ene hånd og slibepapir i det anden.

Når den er færdig, kan du forsigtigt udvide hullet med et bor, så det passer til klingen - men lad være med at bore igennem...

Claus
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 13:52
Tak Carsten, men der er ingen hjælp til mit problem.
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 13:55
Hej Claus, jeg har selv tænkt i den retning, men synes, at det ser ud til at blive lidt ustabilt. Når du har prøvet det, så skal det have en chance. Og ja, det ville være en rigtig dårlig idé at bore helt igennem !!

Jan
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 13:56
Hej Jan.

Smid mig en mail omkring det setup til fightbutt, så tror jeg at du kan fåen hurtig løsning, evt. ring, så får vi en faglig snak:-)

Mvh
P.K.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 14:38
Hej Jan,

Det er min oplevelse, af korken sidder rigeligt stramt til at man kan slibe den. Når jeg udvider hullet, plejer jeg at lade det være lidt for lille, så det går stramt over klingestykket. Så sidder det hele fint.

Det skal dog siges, at den håndholdte metode er bedst, hvis man vil have en butt med relativt rene linjer. Hvis den skal være meget buet kan det være en fordel at få spændt boremaskinen fast, så man har to hænder til at styre slibepapiret med.

Claus
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 16:42
Hej Claus

Jeg vil prøve det og har ikke nogen problemer med at spænde boremaskinen fast, det gør jeg i forvejen når jeg sliber håndtag.

Jan
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 17:01
Hej Jan.
Læs denne lille artikel jeg har lagt herpå Forum:

- se linket HER

Med denne opstilling har jeg lavet flere stænger, også fightbutts.
Fightbutt laver jeg, som Claus også er inde på, ved at sætte en bitholder i boremaskinen, og udvidde med malertape så butt'en sidder fast. Med lidt snilde kan det lade sig gøre at få den til at rotere uden for mange svingninger. Gør det EFTER du har slebet inder-diameter til klingen.

Brug sandpapir, og læg ikke for meget pres under slibning. Med den rette korn-størrelse (80-120-240-600) kan du få et meget flot resultat.

Har du ikke gjort det før, så lad mig give dig det råd at du øver dig på et par fightbutt's af billig-kork, inden du kaster dig udi den endelige butt.
Er du staidig i tvivl, så er jeg, og andre, klar med hjælp og råd :)

/Jan
stangbyggernørd
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2009 kl. 17:30
Hej Jan

Tak for svar og tilbud. Jeg bruger selv en hjemmelavet opstilling til at slibe håndtag v.hj.a. boremaskinen, men jeg sliber håndtaget efter det er limet på stangen. Jeg har derfor brug for noget andet til slibning af fightbutt. Jeg anvender under alle omstændigheder dit råd om at øve mig lidt først.

Jan
Til top
Mikkel Ussing Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikkelu Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkelu Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 19:48
Hej Jan.
Kan tilslutte mig Jan 'stangbyggernørd's' metode med et bitholder.
Den har ontrent diameteren til de fleste enhåndsklinger (der bruges med butt), og har en fin længde til at det sidder stabilt.

/Mikkel Ussing
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2009 kl. 23:21
Hvad er dit problem? Skal fightbutten kunne tages af? Hvordan har du tænkt dig det færdige resultat?
Jeg monterer/limer de tre ringe, hjulholderen og håndtaget på klingen, hvorefter det slibes. Husk at vikle malertape om hjulholderen, for ikke at ridse den. Også stangen får et par omgange malertape for at undgå ridser. Bunddubben laver jeg af en dubsko til indvendig montering i rør i passende diameter. Den skæres af så du kun bruger de nederste par mm. Hvis jeg ønsker at montere sort skum som bunddub limes dette på de tre korkringe, og det slibes på en dorn som tidligere beskrevet i andre indlæg.
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 08:59
Hej Lars

Nej, fight butt'en skal ikke kunne tages af, men hvis jeg monterer den på stangen, kan jeg ikke komme til at rotere stangen og dermed slibe fight butt og håndtag. Jeg vil have den sidste ring lukket (ikke med hul helt igennem), så det svarer til dem man kan købe.

Jan
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 09:00
Hej Mikkel

Rart at høre at andre kan få metoden til at fungere - jeg vil helt sikkert forsøge metoden.

Jan
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 18:11
Hej Jan

Side 27 ??

M.v.h.
Carsten
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 18:36
hej jan

jeg monterer korkringene med huller hele vejen igennem ned til enden af stangen, når så jeg har ´´drejeslebet´´ håndtaget og butten færdig. klasker jeg en round gummikork for enden (jaja klasket, eller sat forsigtigt på)
og limer sagerne sammen. dernæst tilpasser jeg gummikorken så den flugter overalt med butten. det er ikke så vanskelligt.
gummikorken som ´´bunddub´´ er jeg glad for, den holder godt og den er også lidt skridsikker at holde om.

en enkel stang har jeg monteret igen med korkringe helt ned til enden af klingen, så har jeg tilpasset en lille korkprop så den passer inde i klingen, limer det sammen og afslutter det i hånden (men på pudsemaskine). det bliver altså med en lille ring(klingen) i, det ser faktisk fint ud - og jeg kan godt lide tanken om at man kan se at klingen går helt igennem.

mvh hcg
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2009 kl. 19:45
Den første metode du beskriver har jeg også overvejet, men har været lidt bange for, at den nederste ring bliver ustabil, fordi den ikke har kontakt med klingen. Hvad limer du den med? Normalt anvender jeg almindelig trælim til korken.

Jan
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 08:30
Hvordan monterer jeg stangen, så jeg kan dreje den rundt og slibe fight butt'en????
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 08:32
jeg har aldrig brugt andet en araldit (som det vist ikke hedder mere)

jeg har bygget stænger i 25 år - og jeg har aldrig haft et håndtag der knager under belastning

det tror jeg skyldes limen

mvh hcg
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 09:05
Hej Jan

Du sætter en prop i til sidst og sliber den i hånden efter
at du har slebet resten af håndtaget på normal vis.

Et alternativ, som jeg selv benytter, er at påmontere
håndtaget i et rundbor
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 09:45
Hej Carsten

Sidste idé svarer jo til nogle af de andre forslag, og det har jeg tænkt mig at prøve. Tak for hjælpen.

Jan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres