Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gels å

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
masimo

Tilmeldt:: 27 Jan 2005
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér masimo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gels å
    Sendt: 18 Nov 2009 kl. 12:26
Hej

Jeg har gennem tiden hørt lidt om at Gels å er en fin å, men meget lidt.
Er der nogen som har noget at fortælle, i sær om sammenslutningens stykke.
Er interesseret i både steder, fangster, metoder, havørred, stalling og å restaurering, kortsagt er der nogen som har noget intersant om Gels å vil jeg gerne høre.

Mvh
Martin
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 13:06
Hej Martin,

Jeg har efterhånden fisket i Gelsåen i nogle år nu. Åen i sig er meget fin, med god grødevækst.
På strækningen mellem vandkraftværket ved Bevtoft og ned forbi Kastrup enge, til før Enderup skov, er åen meget lige og slår kun få sving. Opstrøms Bevtoft (det øverste stykke) er der fint med sving. Her er åen ikke særlig bred, men der er en fin dybde.

Ved Enderup skov og ´´De 7 sving´´ (det nederste af sammenslutningens stykke), er der ligeledes godt med sving. Her er åen fint bred og dyb!

Over hele sammenslutningens stykke kan der fanges havørred, laks, stalling, bækørred og gedde. Især ved Enderup skov, Kastrup enge og Åbøl fanges der godt med havørreder og nogle laks (laks er dog totalfredet i Ribe å systemet lige pt.). Især nogle dage efter en periode med megen nedbør, er der godt med havørreder på disse stykker.

Bækørred og stalling fanges ligeledes alle steder. De nævnte havørred strækninger holder ligeledes på store stallinger og bækørreder. Steder som Hjartbroskov og opstrøms, ved spejderhytten, er der rigtig smukt og fin mulighed for at fange åens faste beboere.
Det er dog min og andres erfaring, at stallingebestanden er gået ned i de sidste års tid!:-(

Hvis du er rigtig interesseret i havørredfiskeriet, kan jeg anbefale dig at melde dig ind i Ribe sportsfiskerforening. Her har du mulighed for at blive A-medlem og få adgang til det berømte A-stykke af Gels-, Flads- og Ribe å. Her svinger alle tre åer sig utrolig meget, og der er rigtig god chance for havørred! Se evt. mere på - se linket HER

Håber det kunne bruges!;-)

MVH Kasper
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 15:21
Gelså er reguleret over lange stræk. Tilbage i de tørre somre i 76 77 kunne man gå på åbunden overalt (næsten). Ikke så mærkeligt, var de lange lige (regulerede stræk) dækket med grus overalt. De uregulerede var ikke nær så gode gydeområder.

Det harmonerede også meget godt med efterårsfiskeriet i åen. Der var masser af fisk på de lige stræk og færre på de uregulerede.

I en stor å som Gelså, kan fiskene finde skjul overalt. Og jeg har aldrig oplevet flere fisk på de uregulerede strækninger end på de regulerede.

Men de uregulerede er da smukkere.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 16:52
Børge Gynthersen skrev: Gelså er reguleret over lange stræk. Tilbage i de tørre somre i 76 77 kunne man gå på åbunden overalt (næsten). Ikke så mærkeligt, var de lange lige (regulerede stræk) dækket med grus overalt. De uregulerede var ikke nær så gode gydeområder.

Det harmonerede også meget godt med efterårsfiskeriet i åen. Der var masser af fisk på de lige stræk og færre på de uregulerede.

I en stor å som Gelså, kan fiskene finde skjul overalt. Og jeg har aldrig oplevet flere fisk på de uregulerede strækninger end på de regulerede.

Men de uregulerede er da smukkere....


Det var da noget af en påstand...;-)

Så må vi hellere føre alle åer tilbage til lige kanaler, som f.eks Skjern å var før i tiden
HC;-)
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 17:04
Jeg svarede blot Martin på, hvor man med fordel kunne fiske i GelsÅ. Og svaret var: Overalt.

Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 17:09
Jeg har været medlem af to forskellige foreninger, der er med i Gelsåsammenslutningen. Jeg voksede op i nærheden af åen, stykkerne ved Bevtoft og Hjartbro, og har altid elsket åens bækørred og stallingbestand. Jeg besøger den efterhånden sjældent, men dog alligevel altid et par timer et par gange om året, mest grundet nostalgi.

Der har igennem de godt 15 år jeg har fisket den altid været udsving i stallingbestandens størrelse. Altid enkelte gode mellemfisk, men aldrig over 40 cm for mit vedkommende, og heller ikke blandt mine fiskemakkere.

Bækørredbestanden er mere stabil, der er altid mange fisk lige op til omkring 28-29 cm. Fisk over 35 har jeg ikke set i mange år - Det kan dog hænge sammen med min svingende indsats indsats, men jeg tror det faktisk ikke.

Der er langt imellem havørrederne på de øvre stræk, men de der ind i mellem fanges, er fantastiske. Husker særligt for godt 10 år siden, da en bekendt fik en på 5,5 næsten helt oppe ved Immervad bro på en wobler. Satser man alvorligt på havørreder, er strækkene beskrevet længere nede i systemet dog en tand nemmere, nok i særdeleshed grundet grødesituationen på de øvre stræk.

Åen, og de stræk jeg elskede for 15 år siden, er ikke længere helt de samme. I et set med mine øjne misforstået forsøg på naturforvaltning, har man fældet, trimmet, anlagt stier til gæster og lystfiskere og shelters til kanofolket.
De gode stræk, hvor det før var lidt en kamp at fiske, men en stalling/bækker havde en reel chance for at vokse sig stor, er nu nærmest et sagablot.

Og når dette er sagt, har jeg altid været helt uenig i Gelsåsammenslutningens forvaltning af vandet. Man må gokke 5 laksefisk per dag!
Den regel vælger alt for mange lystfiskere at udnytte. Jeg har set både flue og spinnefiskere, dagkortfiskere og medlemmer, med 5 stalling/bækørred i bæltet eller tasken. Det gør det ikke bedre, at mange af disse ofte ligner noget, der er et par centimeter fra at holde målet.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, så forstår jeg ikke de voksne mænd med dyrt grej, der har brug for at hjembringe 5 stalling/bækørreder ´´på målet´´, så jeg opfordrer hermed sammenslutningen til snart at hæve niveauet lidt ;o)

@Henrik - Jeg er vist enig med Børge. De lige stræk i åbent landskab syd for Kastrup overses af mange havørredfiskere, selv om der her er nogle meget oplagte stræk, der kaster godt med fisk af sig - Uanfægtet, at den er lagt i en lige kanal. Syns måske du fortolker folk rigeligt frit med din konklusion ;o)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 17:22
Hej Martin.

Jeg hører til den sjældne race af lystfiskere, der har benyttet Gels å i mere end 35 år, og kunne ret beset godt give dig nogle ret afgørende facts omkring fiskeriet, men som oplæg og svar allerede er nu, så må det vente til en anden god gang, da jeg ser, at det seriøse omkring oplysninger, og facts er ret sparsomt.
Ok, det er så det, men det ville vel være det rigtig sted, at søge oplysninger hos Sønderjysk Sportsfiskerforening, og ikke mindst hos foreningens kasserer, som nok er en af dem, som har størst viden om hele strækket af Gels å / Ribe å.

Jeg håber du får dine oplysninger, og får del i de store oplevelser, som Gels å / Ribe å, kan give en seriøs lystfisker.
Mvh
P.K.
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 17:35
Hej Allan.

Jeg er meget glad for din vurdering af GelsÅ. Mine bedsteforældre stammer derude fra (for over 100 år siden). Jeg har fisket i Kastrup enge siden 60'erne, og jeg har altid fanget mere her end ude på Enderup Skov stykket.

GelsÅ's ulykke var Gelsbro dambrug. På et år var det slut med et fremragende havørredfiskeri. Til gengæld blev bækørredfiskeriet oven for Åbøl af verdensklasse.

Mvh. Børge.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 18:01
Jeg er medlem af 2 forkellige foreninger som har fiskevand ved Gelsåen.
Den ene forening har A-stykket og den anden har B-stykket.
Jeg har fisket der i over 40år, og har min første havørred tilgode på B-stykket, dvs. det regulerede stykke;-)

Men kan sige at Gelsbro dambrug stopper næste med at tage vand fra Åen.
Så opstemningen bliver fjernet næste år, og så må vi jo se om der bliver fanget lige så mange havørreder på B-stykket som på A-stykket...
Dem som tror på det, skal huske at udfylde deres lotto kupon, da de har store chancer for jackpot der.;-)
Kan tydelig se, at flere af jer har første tur tilgode endnu til A-stykket.
Til PK: Du kan jo spørge jeres kasser i Sønderjysk sportsfiskerforening hvorfor han udelukkede fisker på A-stykket, selv om jeres klub slet ikke har fiskeretten der....

Mvh
Henrik
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 18:04
I øvrig fik jeres kasser og hans sønner 15 fisk på de sidste dage inden fredningen i år, og ingen blev taget på B-stykket....(y)

Mvh
Henrik
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 18:22

Hej Henrik.

Nu var det ikke så meget for at fremhæve familie Holms private fiskeri, men mest kasserens viden om åen generelt, som jeg mente, kunne give saglige oplysninger omkring fiskeriet.
Min erfaring med Gels å er iøvrigt på linie med de indlæg, der giver udtryk for forfejlet udsætnings politik, men det har vi måtte leve med, det er jo demokratiet der forhåbentlig vinder, og man påstår, at de nye vinde vil blæse i fremtiden, desværre når jeg ikke se de ændringer, for det tar tid, men så håber jeg, at mine børnebørn for de forhold, som farfar havde, det det gik hedest til, for mine forrygende fiske år i åen, kan man da heldigvis i tage fra mig.
Mvh
P.K.
Til top
ole eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ohe

Tilmeldt:: 15 Okt 2009
Geografisk: midtvest jylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ohe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Nov 2009 kl. 21:29
Hej henrik, det er jo nok ikke uden grund det bliver kaldt Atomaten,stykket neden for dambruget .Det bliver ikke bedre før der er fundet en bedre løsning ved dambruget ,,
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 00:25
Hej

Personligt kan jeg ikke bidrage med nogle erfaring omkring åen...men kan da se at der er et par kompetente drenge der allerede er indover...

Men jeg kan sige at Sønderjylland er et dejligt land :-)

Det som jeg høre er også noget i retning af at åens stalling og bækker er i tilbagegang....Der er flere der har ytret fortvivelse og fustration...Det har vist været et ret dårligt år

jeg syntes det kunne være spændene at høre om der er nogen speciel grund til den tilsyneladene nedgang i bækker og stalling ..... udsætnings politik, overfiskning, for lidt vand mm

Mvh
kent Bille



Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 09:45
hej Ole

Som jeg skrev længere oppe bliver dambruget lavet om i 2010 således at det bliver et recirkulært anlæg.
Jvf. Skov & Naturstyrelsen.
Så bliver fiskeriet helt sikkert godt i ´´kanalstykket´´;-)

Mvh
Henrik
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 09:56
kent bille skrev: Hej

Personligt kan jeg ikke bidrage med nogle erfaring omkring åen...men kan da se at der er et par kompetente drenge der allerede er indover...

Men jeg kan sige at Sønderjylland er et dejligt land :-)

Det som jeg høre er også noget i retning af at åens stalling og bækker er i tilbagegang....Der er flere der har ytret fortvivelse og fustration...Det har vist været et ret dårligt år

jeg syntes det kunne være spændene at høre om der er nogen speciel grund til den tilsyneladene nedgang i bækker og stalling ..... udsætnings politik, overfiskning, for lidt vand mm

Mvh
kent Bille

Jeg må sige, at jeg slet ikke kan følge jeres observationer mht. til stallinger.
Kan sige at når der bliver el-fisket på B-stykket, vælder det i den grad op med stallinger, hvilket jeg selv har set.
Når elektroden rammer vandet f.eks nedstrøms opstemningen i kastrup enge, kommer der flere 100 stallinger op af en gang.... vandet bliver nærmest hvidt af stallinger!
Går man oppe ved spejderhytten ved Hjartbro en sommerdag i lav vandstand, kan man virklig se hvor mange stallinger det er, og hvis man sætter en orm på, bliver den nærmest overfalder af stallinger, hvilket min søn kan bevise.
Så nej, jeg kan genkende jeres synspunkt.
Mvh
Henrik




...
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 11:02
Hej Henrik

Nu syntes jeg det begynder at blive interessant :-)
Igennem sommeren har der rent faktisk været en del forbi
som har givet udtryk for meget dårligt fiskeri efter både Bækker og Stalling

Hvor langtid siden er det siden der er lavet el-fiskeri på stykkerne ?

Jeg formoder da også at det er Stalling og Bækørred som er over mindstemålet at der bliver talt om..

Som du ved er jeg jo tilflytter og har ikke rigtig haft lejlighed til at benyte mig af åen endnu men det var da bl.a en af de ting jeg havde set frem til og derfor har jeg en lille interesse i hvad der sker i og omkring vandløbet

mvh
Kent Bille
Til top
Martin Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
masimo

Tilmeldt:: 27 Jan 2005
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér masimo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 11:19
Hej Henrik

Du taler om elfiskeri på B-stykket.
Bliver der el fisket for analyse af bestand, eller til avl.
Du siger der er mange stallinger, men hvad med havørred og evt laks, er der en bestand eller eller er det sjældne bifangster. Du taler som om du ved noget.

Martin
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 12:36
kent bille skrev: Hej Henrik

Nu syntes jeg det begynder at blive interessant :-)
Igennem sommeren har der rent faktisk været en del forbi
som har givet udtryk for meget dårligt fiskeri efter både Bækker og Stalling

Hvor langtid siden er det siden der er lavet el-fiskeri på stykkerne ?

Jeg formoder da også at det er Stalling og Bækørred som er over mindstemålet at der bliver talt om..

Som du ved er jeg jo tilflytter og har ikke rigtig haft lejlighed til at benyte mig af åen endnu men det var da bl.a en af de ting jeg havde set frem til og derfor har jeg en lille interesse i hvad der sker i og omkring vandløbet

mvh
Kent Bille...


Hej Kent
Jo, jeg er klar over du er en tilflytter;-)
Jeg har selv gennem de sidste 3 år el-fisket på både A og B-stykket(B-stykket da jeg tog el-fiske beviset)
Og nej, det er ikke kun fisk over midstemålet jeg nævner, da vi jo ikke opfisker og måler stallinger...;-)
Kunne godt få lyst til at vise dig forskellen mellen A og B-Stykket af Gelsåen, da det efter min mening ikke kan sammenlingnes mellen en naturlig snoet å og en motorvej...
Men en ting er sikkert, der er masser af Stallinger.
Mvh
Henrik
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 12:44
Martin Simonsen skrev: Hej Henrik

Du taler om elfiskeri på B-stykket.
Bliver der el fisket for analyse af bestand, eller til avl.
Du siger der er mange stallinger, men hvad med havørred og evt laks, er der en bestand eller eller er det sjældne bifangster. Du taler som om du ved noget.

Martin...


hej Martin

Nej, der bliver ikke el-fisket på B-stykket efter avlsfisk.
Og der er i øvrig ikke udsat yngel der siden 2002(undtaget lakseyngel)

Ved lav vandstand har havørreder og laks svært ved at passere opstemningen ved Gelsbro dambrug(bliver ændret i 2010... endelig) Alle havørreder gyder på B-stykket og dens tilløb(laks gyder osse på A-stykket)
Om efteråret når vandstanden er høj, kan de fint passere opstemingen.
Det der er mest uheldig ved opstemningen, er når smolten skal ud igen. Op mod 80%(har jeg hørt) suser ind i dambruget og dør...
Men det skulle gerne være en saga snart.

Mvh
Henrik
Til top
ole eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ohe

Tilmeldt:: 15 Okt 2009
Geografisk: midtvest jylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ohe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 13:40
ja men det er jo ikke første gang de forsøger at lave et omløb, alle de andre gange har det ikke virket ..og med hensyn til udsætninger blev der lavet en raport i tidernes morgen der fortalte at det var spildt med smolt udsætninger oven for dambruget,da det krævede en enorm høj vandstand for at paserer det nuværede,som også er blevet ændret et par gange, husker en gang for mange år tilbage hvor vi fik lov at fiske til d.16 nov og hvor vi i vand til livet oppe ved Bevtoft,der var der mange store fisk,men der havde det osse stået højt imåneds tid .
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 13:58
ole eriksen skrev: ja men det er jo ikke første gang de forsøger at lave et omløb, alle de andre gange har det ikke virket ..og med hensyn til udsætninger blev der lavet en raport i tidernes morgen der fortalte at det var spildt med smolt udsætninger oven for dambruget,da det krævede en enorm høj vandstand for at paserer det nuværede,som også er blevet ændret et par gange, husker en gang for mange år tilbage hvor vi fik lov at fiske til d.16 nov og hvor vi i vand til livet oppe ved Bevtoft,der var der mange store fisk,men der havde det osse stået højt imåneds tid .
...


Hej Ole
Ikke forstået...
Så vidt jeg ved, er der aldrig lavet et omløb ved Gelsbro dambrug, så må det være over 40 år siden.
I vadehavsrapporten(fra 97) står der bla. at alle gelsåen havørreder som gyder i hovedeløbet, gyder på en 2km strækning ved Hjartbro Skov. Dvs. på B-stykket

Mvh
Henrik
Til top
ole eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ohe

Tilmeldt:: 15 Okt 2009
Geografisk: midtvest jylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ohe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 14:13
nej det er det ikke ,,sidder lige med (fiskebestandene i de sønderjyske vandløb,status 2000)der står alt beskrevet om bestand tæt hed og udsætninger , nej der er sket ændringer af flere gange da fiskene ikke ku komme forbi ved dambruget i 90`,
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 15:16
ole eriksen skrev: nej det er det ikke ,,sidder lige med (fiskebestandene i de sønderjyske vandløb,status 2000)der står alt beskrevet om bestand tæt hed og udsætninger , nej der er sket ændringer af flere gange da fiskene ikke ku komme forbi ved dambruget i 90`,...


Ja, men omløbet er det samme som det altid har været, som jeg husker det... eller?

Også liget meget nu, for næste år kommer det væk...!
Og hurra for det

Mvh
Henrik
Til top
ole eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ohe

Tilmeldt:: 15 Okt 2009
Geografisk: midtvest jylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ohe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 15:40
ja ,,heldigvis så kan det være at den bliver rigtig god for det er en skøn å, har selv fået stallinger op til 48cm ude ved hjartbro på tør flue ,
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Nov 2009 kl. 15:51
Fedt!

Vil du løfte sløret for, hvornår den på 48 blev fanget?

Hvis det er ´´i min tid´´ viser det jo bare, at jeg skal tage mig sammen, puste støvet af fluegrejet, og køre nogle flere ture sydover.

ole eriksen skrev: ja ,,heldigvis så kan det være at den bliver rigtig god for det er en skøn å, har selv fået stallinger op til 48cm ude ved hjartbro på tør flue ,
...
Til top
Martin Simonsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
masimo

Tilmeldt:: 27 Jan 2005
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér masimo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2009 kl. 09:29
Hej

Jeg siger tak for jeres indput, det er intersant at læse jeres indslag om Gels å.

Knæk og bræk

Martin
Til top
ole eriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ohe

Tilmeldt:: 15 Okt 2009
Geografisk: midtvest jylland
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ohe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2009 kl. 09:53
det er lidt længe siden ,98. fik flere flotte stallinger det år,både på tør, og nymfe. Stykkerne var fra bevtoft ned til hjartbro,så selv en stalling der blev fanget af en tysker på orm oppe ved møllen på orm 53cm , syntes selv at stykket oppe ved bevtoft har holdt de største stallinger ,men hav ørreder har der altid været langt imellem ...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres