Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Finde der en Hardy stang til multi ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Finde der en Hardy stang til multi ?
    Sendt: 24 Nov 2009 kl. 09:24
Hej
Nogen der ved om Hardy igennem tiden har lavet en spinnestang til multihjul ?
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 09:56
Du mener en triggerstang? Tja det var sgu et godt spørgsmål....men mon ikke de har bygget en sådanne.
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 10:18
Triggerstang?....både og ja og nej.

Jeg mener en spinnestang bygget eksplicit til multihjul.....
det kan så være med trigger eller ej. Det der er vigtigt er, at øjerne passer i størrelsen og så vidt muligt, at multihjulet er placeret korrekt i forhold til øjerne (hvis det kan formuleres på den måde).
Jeg tror ikke Hardy har lavet en stang med trigger, men jeg kan da overraskes :-)
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 10:42
Mig bekendt har Hardy aldrig bygget stangserier til multi - alt den stund at de kun har lavet meget få multi-hjul, og det eneste der solgte nogenlunde var Elarex - som kom frem lige før krigen - og udgik igen i starten af 1960´rne. Et gudeflot hjul i en fatastisk kvalitet. (lidt sjovt havde det centrifugal-bremse - og det kom faktisk 6 år før ABU fik patenteret deres centrifugalbremsesystem på Record 2100 Sport i 1945)

Hardy lavede dog en enkel undtagelse, hvor man havde et meget kuriøst sæt der hed Jock Scott - hvor et nuser lille (og idag rasende dyrt) multihjul blev lanceret i 1938 - og til det lavede man en (vistnok 5 fods) trigger-lignende stang - men hjulet blev aldrig solgt i større antal (som Elarex - alt for dyrt) og i 1952 udgik det igen.

Så skal du have en Hardy stang til multi - må du finde en klinge (eller en ældre stang) og så bygge selv.

mvh
Heinz
ps: Var lige ved at glemme Hardy ´Silex Rex´ et idag uhyre sjældent multihjul, der bare blev lavet i et par år midt i 1930´rne.

Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:00
Jeg har selv 5 hardystænger og de 3 af dem er hjemmebyggede, derudover har jeg 2 stænger som er fabriksbyggede men som jeg har fået bygget om så de passer til multihjul og jeg må sige at kombinationen af multihjul og hardystænger er ,det jeg vil kalde,perfekt.
Og det er jo et rimeligt simpelt indgreb at udskifte øjerne så stængerne passer til et multihjul.
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:00
Tak for den meget flotte udredning Heinz :-)

Tjaaa, bygge selv kunne måske være løsningen. Har aldrig prøvet, men hvorfor ikke.
Ved/kan du liste mit indkøb ? (altså en liste jeg kan bestille ud fra - mål, antal og leverandør).
Det skal være en stang på 10 til 11´´. Kastevægt mellem ca. 20 og 60gr. (plus/minus). Skal fortrinsvis bruges til laksefiskeri.

5 fods stang fra Hardy?...jeg er ret sikker på, at det er den ´´trigger-ligende´´ stang, som jeg købte for 2 år siden (via guloggratis :-) Bruges som pirkestang (er lidt tung, men hold fast, hvor en stang :-)
Vh/Jens
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:06
hej .jeg mener heller ikke. at hardy har lavet multistænger. men nogle af deres surfstænger er til multi. altså med ´´nok løberinge ...mvh.steen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:27
Jens Hagensen skrev: Tak for den meget flotte udredning Heinz :-)

Tjaaa, bygge selv kunne måske være løsningen. Har aldrig prøvet, men hvorfor ikke.
Ved/kan du liste mit indkøb ? (altså en liste jeg kan bestille ud fra - mål, antal og leverandør).
Det skal være en stang på 10 til 11´´. Kastevægt mellem ca. 20 og 60gr. (plus/minus). Skal fortrinsvis bruges til laksefiskeri.

5 fods stang fra Hardy?...jeg er ret sikker på, at det er den ´´trigger-ligende´´ stang, som jeg købte for 2 år siden (via guloggratis :-) Bruges som pirkestang (er lidt tung, men hold fast, hvor en stang :-)
Vh/Jens...


Du kan jo som et af de andre svar også nævner bygge på en ældre klinge - og hvis styrke, 10 fod og Hardy er på ønskesedlen - kunne den legendariske Fibalite 10' være et godt bud - de findes både som brune rene glasfiber og senere i en mørkere udgave. Førstnævnte mener jeg at vide hvor ligger i en stand, som fint kunne bruges til ombyg - hvis det er noget er du velkommen til at slå på tråden 40 75 66 16 i aften - så skal jeg se om jeg kan hitte detaljerne.

mvh
Heinz
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:43
hej 10´´ i fibalite. findes i en no´´1 og no´´2 henholdsvis op til 42g, og en kastevægt. op til63 g. venligst .steen.
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 11:58
Hej...perfekt. Det kan jeg ringer i aften :-)

PS: Har en 8´´ og 9´´ hardy spinnestang - 3 til 12 gr. og 5 til 14 gr. Den gamle brune typer. De stænger er perfekte. Det er samme ´´type´´ stang jeg helst vil have som 10´´ eller 11´´ (ombygget)
Jeg har en Hardy 10´´ glasfiber...blå (20 til 60 gr.). Den er 5 år gammel og er et fejlkøb. Jeg ønsker dog ikke at bygge den om, da jeg ikke bryder mig om det rene glasfiber....går i stykker for det mindste. Bliver dog i sidende stund i tvivl om det er ren glasfiber eller ?
Kender i den ?
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 12:00
Hej

For 10-15 år siden lavede Hardy en speciel stang i Favourite-serien (den kulgrå med lilla beviklinger) som hed Norwegian Salmon og som havde en sort Fuji-hjulholder med trigger. Den var vist 10-11 fod.

Der må kunne findes billeder af den i annoncer i Sportsfiskeren fra den tid, for Hardy lavede også et par andre specialmodeller, bl.a. en særlig kystfluestang. Den er også vist i et nummer af Fiske-Feber i en artikel om geddefiskeri med wobblere - så vidt jeg husker - og jeg tror faktisk, at forfatteren senere solgte stangen her på forummet, hvis det da ikke var på sportsfiskeren.dk.

Nogle af de andre Favorite-stænger kan også bruges til multihjul, f.eks. den på 8,5 fod, som i hvert fald i de tidlige udgaver havde et ret lille øje nederst, men dog ikke trigger-hjulholder.


Mvh Henrik
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 12:27
HEj HEnrik

Har nu været igennem ´´hele nettet´´ og kan ikke finde en Hardy stang der hedder ´´Norwegian Salmon´´ - spinnestang.
Er du sikker på navnet ?
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 13:26
Hej

Ja, det mener jeg helt bestemt den hed. Jeg har set den hos Anton Fiskeri i Haderslev, nu Go Fishing.

Men det var en speciel stang, der sikkert ikke blev lavet i ret mange eksemplarer og som ikke var vist i katalogerne. Prøv evt. at kontakte Jagt & Fiskerimagasinet i Kbh., som vel må have nogle folk, der kan huske stangen.

Jeg er også ret sikker på, at der var nogle store annoncer i Sportsfiskeren, som var indrykket af den daværende importør, Svandsen Sport. De må kunne findes ved at gennemgå de relevante årgange, som nok er sidst i 90'erne.


Mvh Henrik
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 13:56
Jens Hagensen skrev: Hej...perfekt. Det kan jeg ringer i aften :-)

PS: Har en 8´´ og 9´´ hardy spinnestang - 3 til 12 gr. og 5 til 14 gr. Den gamle brune typer. De stænger er perfekte. Det er samme ´´type´´ stang jeg helst vil have som 10´´ eller 11´´ (ombygget)
Jeg har en Hardy 10´´ glasfiber...blå (20 til 60 gr.). Den er 5 år gammel og er et fejlkøb. Jeg ønsker dog ikke at bygge den om, da jeg ikke bryder mig om det rene glasfiber....går i stykker for det mindste. Bliver dog i sidende stund i tvivl om det er ren glasfiber eller ?
Kender i den ?

Hej Jens
Jeg har en gammel svend stående, bygget i 77.
Det er en kl 3, kastevægt 10-40 gram. Type 1204 sp
Den er 310 cm lang, og i brun glasfiber.
Om det var noget

Mvh Bo
Til top
Bo Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kongen12

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kongen12 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 15:40
Hej
Hardy lancerede også fibatuben som er glasfiberstang har den selv med kastevægt op til 60g og 10` dog bygget med ganske alm hjulholder og øjer. Har absolut ingen problemer med at kaste med et multihjul.(6500)
Mine klinger købte jeg dengang i Jagt og fiskerimagasinet i KBH måske de kan hjælpe dig.
Hilsen Bo
Til top
Niels Lassen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Niels Lassen

Tilmeldt:: 10 Jan 2004
Geografisk: Ballerup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Lassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 15:58
Hej alle,

Der blev ganske rigtigt lavet en hel del stænger til det danske/nordiske marked - blandt andet Seatrout spinnestængerne, 2 enhånds flue - Saltwater Seatrout & do. Express og Norwegian Salmon 10' med kastevægt op til 52 gr. med trigger og et kortere håndtag end normalt, angiveligt af hensyn til fiskeri fra båd på Namsen
Farven på beviklingerne på sidstnævnte er svær at se på det på det ´´mini´´ katalog jeg har fra J & F; men på min 12' 6´´ # 9 Danish Edition, er de ´´Black tipped Grey´´.

Mvh.
Niels
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:03
Jens:

Et par ting...Jeg voksede op med Hardy stænger i glas og havde dem fra 6 fod 1,5 tomme - til 10 fod stort set i alle de konventionelle moddeler - og har dem alle endnu...aldrig var der en der brækkede ...på nær den mindste der knækkede i et cykel hjul...men da måtte jeg købe en ny i Sport Centrum i Odense for 315 kr. Ak det var tider....

Jeg fisked dengang stort set kun med multihjul på kysten...og brugte Hardy 8 fod...Modsat 8,5 som havde eller har...en parabolsk helaktion... så havde 8 foden en mere progresiv top aktion eller halvaktion... den egner sig fortrindeligt til multihjul..og tror egentlig også den var tænkt til dette...jeg købte også denne stang som barn..eller ung mand i England..hvor jeg så den i brug med multihjul ved lakse elven Wye...selv fangede jeg mange laks på den dengang - op til 8 kg. En herlig stang - jeg kun kan anbefale...men jeg tror du må på ebay for at finde den...Den laves vidst ikke mere

Med hensyn til Jock Scott sættet fra 30érne Så kan jeg fortælle dig at den særlig stang til sættet er i splitcane med to toppe - med en total længde på 5,6 fod og et separate håndtag i alu. og kork..alle ringe er i agat...den ene top hedder: 1/4 oz. og den anden top er lidt kraftigere: 1/2 oz.. Den tunge havde en anbefalet kastevægt fra: 3/4 - 1/2 oz. Den anden top var kun til lette vægte... Den lette stangen vejede 7 oz. og 2 Drams (Drams: vægt enhed) - Den kraftige top vejer 7 oz. + 3 Drams...

En anden super fin stang til multi... by Hardy er 8.5 fod spin den konventionelle de lavede som et af deres første produkter i graphit....Den ændrede ikke meget udseende igennem tiden...Og havde de karakteristiske kobber beviklinger på det nederste bundøje...noget der også var en del af udtrykket på Marksman splitcane stængerne.....Fra mange år tidligere... Disse 8.5 graphit stænger - er meget holdbare...og jeg kan ikke mindes at have hørt om en der knækkede...

En af min langkastende venner Hr. Otto Pouelsen...har brugt denne stang i årevis...dog ikke kun med multihjul..

Med venlig hilsen

Jesper Fohrmann
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:11
Jeg vil give dig helt ret Morten....Det er en sikker kombination...Hardy og Multihjul...Flere af de ældre glasstænger egner sig ....og ditto kulstænger...Det er dog værd at bemærke at der er en forskel imellem alle originalle Hardy stænger og alle klinger der blev solgt under navnet Fibatube...Nogle var bedre som Fibatube - andre som Hardy...

Men Fibatube lavede klinger for Hardy...det er ganske vidst

Venligst Jesper Fohrmann
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:14
Jens.

Jeg har en brun 70ér 10 fod hardy (jeg har 2) jeg gerne vil bytte med eller sælge....Den er nyyyyyydelig..

Bare skriv

Venlig hilsen

jesper Fohrmann
fohrmann@os.dk
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:18
Jesper Fohrmann skrev bl.a.: Jeg vil give dig helt ret Morten....Det er en sikker kombination...Hardy og Multihjul...Flere af de ældre glasstænger egner sig ....og ditto kulstænger...Det er dog værd at bemærke at der er en forskel imellem alle originalle Hardy stænger og alle klinger der blev solgt under navnet Fibatube...Nogle var bedre som Fibatube - andre som Hardy...

Men Fibatube lavede klinger for Hardy...det er ganske vidst

Venligst Jesper Fohrmann
...


Jesper -
Hardy fabrikerede deres Fibalite stænger og solgte blanks (umonterede rør) deraf navnet Fibatube. Jeg tror også der var stort sammenfald mellem deres stangserier og deres blanks. Nogen monterede rørene på forskellig måde (kortede dem af, lavede længere- eller kortere håndtag, monterede fighting-but osv) så de passede til den enkeltes fiskeri - hvorfor der naturligvis kunne forekomme nogle afvigelser fra de af fabrikken monterede stænger. Ville man lave en stang der lignede en fabriksmonteret - kunne hele sættet faktisk købes - lav din egen model XXX - og så fik man hjulholder, øjer og tråd m.v. i et kit.
mvh
Heinz
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:27
Hej Jesper

Mht. Hardy Fibalite 8 fod på eBay som du skriver - men hvorfor gå over åen efter vand? ;-) :

- se linket HER



Mvh Henrik
Til top
Allan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Allan H

Tilmeldt:: 16 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:28
Norwegian Salmon.

Jeg arbejdede i Butikken fra 95-2010.
Det er fuldstændig korekt at bla Jagt & fiskerimagasinet havede denne stang i 10 eller 11 fod kan ikke lige huske længden.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:47
Henrik L. skrev: Hej Jesper

Mht. Hardy Fibalite 8 fod på eBay som du skriver - men hvorfor gå over åen efter vand? ;-) :

- se linket HER



Mvh Henrik
hold da op!!! ´´guld´´ steen.
Til top
paw holst Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pphh

Tilmeldt:: 03 Mar 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pphh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 18:49
hej jens. jeg har en hardy mooching 10 fod. den har små
øjer. som til multihjul. mvh paw holst.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 21:13
Heinz.

I mine dage som stangbygger ved det hedengangne Pandion i Helsingørsgade/Hillerød - monterede jeg en lang række Fibatube stænger....Både disse sæt men også customised stænger....alle klinger fra Hardy importøren - Da Fibatube jo var navnet på det branch firma eller division Hardy ejede (faktisk ialt 3 divisioner) Fibatube skiftede siden navn til: Hardy Advanced Composite...Alle stænger fra Fibatube var forskellig fra Hardys originale klinger... Nogle på rygrad andre på gods tykkelse... Jeg husker at u-anset valg af fittings - så kunne vi aldrig ramme vægten på de originale stænger... de var bare anderledes..

Hvis du nogen-gang har prøvet at sammenholde eks. Fibatube 8,5 (nå vi nu er i den længde) og Hardy 8, 5 så mærker man en markant forskel...

Et fint lille kunstgreb syntes jeg....Man fik en Hardy stang ved køb af en Fibatube klinge....men alligevel ikke...Sjovt at der ikke er den samme samler-mæsige søgning på disse sjove stænger - Både Hardy og Fibatube ...ja og så er der jo Patek Morton ej at forglemme



Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 21:35
aften det er vel sådan at fibalite er ´´finere / tyndere i godset end fibatuben, sådan har jeg ihvertilfældet set det.. hvis jeg skal rydde op i mine , alt for mange stænger.. er hardy´´erne dem der aldrig bliver solgt. på alle måder enestående. de er holdbare. de kaster suplimt. de ser godt ud. og er fantastiske at ´´køre´´ fisk på.. god føling med små fisk og de store er der masser af rygrad til .at de også med glans klarer den.... mvh.steen . hardy mand.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Nov 2009 kl. 21:45
jens få fat på den gamle brune 10´´ og byg den om ! så fås det ikke bedre!!!
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 06:22
Hej Steen
Det ´´sæt´´ du har til salg....har jeg selv :-)
(både abu hjul og stang - bruger det hvert år fra kysten...har rigtig mange havørreder på samvitigheden)
Vh/Jens
PS: Prisen er fair syntes jeg, men har det som sagt selv :-)
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 06:25
Godmorgen Jesper
Det sker sjældent, men du gør mig misunderlig. Håber du nyder din samling !
Mht. dine anbefalinger....er det ikke for ´´småt´´ til laksefiskeri i Norge. Fisker næsten udelukkende i Gaula og Orkla...store elve.
Du har vel ikke din 10´´ (Multi) til salg ?
Vh/Jens
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 06:28
Hej Paw
Jeg tror vii handlede for et par år siden. Købte en ældre Hardy af dig..6´´, som jeg bruger til pirkefiskeri.
Den 10´´ du har til salg....er den til Multi ?.....vi kan evt. snakke sammen pr. tlf. ?
Vh/Jens

PS: Afstanden fra linen (fra Multi) til det første øje skal vel være den samme....
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 08:47
Hej Jens

Kan godt forstå du savner en Hardy med trigger har selv en 10´´ 10-42g og en 11´´ 15-55g begge bygget på Fibatube kulklinger ....
Tror din eneste mulighed i dag er at kigge på feks Ebay og så finde dig en Perfektion stang og skrælde håndtaget af og så sætte trigger på...

10´´ laves også i en 15-55g udgave og så skal du alt efter om du er til to eller tre delte klinger vælge dette efter min mening er de gamle todelte dem med den bedste aktion men de nye 3 delte passer sevfølgelig bedre ned i bilens bagagerum...

/Søder
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 09:02
hej Henning
Jeg har en 10´´ - 3 delt (de blå der blev bygget for nogle år tilbage......den er meget skrøbelig.
Den ønsker jeg ikke at ombygge selvom det er et fejlkøb (sælges eller byttes gerne (er som ny)).

Jeg ønsker en af de ældre ´´gamle brune´´, som Steen nævner.

Der står flere steder der fåes Hardy med trigger og andet sted at der ikke findes en sådan....øhhhh (Norwegian Salmon 10' ?)
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 09:29
Hej Jens

Den gamle ´´Brune ´´ altså Fibalite ... det er jo en glasfiber stang som du måske kan finde på Ebay som sagt men jeg har ikke selv set noget derinde med den betegnelse som du nævner...

Tror det nemmeste er at finde en og så selv bygge den om med respekt for mærket ....(y)


/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 09:42
steen f. nielsen skrev: < hold da op!!! ´´guld´´ steen. ...





Hej Steen


Problemet med settet er som du skriver man kan købe ´´guld´´ for dyrt Fibalite stænger kan erhverves på Ebay til mellem 3-500kr så det bliver en dyr Cardinal...;-)


/Søder
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 09:55
hej hvis det er mig i mener så har jeg altså ikke noget til salg!!!!venligst. steen
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 11:28
Har fundet følgende - kan det bruges ? (er i tvivl om hvilken vægt - skal være op til 50 til 55gr...
Hvordan foregår en handel via ebay?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180425050826

eller
http://cgi.ebay.com/HOUSE-of-HARDY-9-feet-6inch-2pc-FIBALITE-SPINNING-ROD_W0QQitemZ350283319159QQcmdZViewItemQQptZUK_SportingGoods_Fishing_FishingRods_EH?hash=item518e834777
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 11:40
Jens Hagensen skrev: Har fundet følgende - kan det bruges ? (er i tvivl om hvilken vægt - skal være op til 50 til 55gr...
Hvordan foregår en handel via ebay?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180425050826

eller
http://cgi.ebay.com/HOUSE-of-HARDY-9-feet-6inch-2pc-FIBALITE-SPINNING-ROD_W0QQitemZ350283319159QQcmdZViewItemQQptZUK_SportingGoods_Fishing_FishingRods_EH?hash=item518e834777...


Hej Jens

Du skal op i 10´´ eller 11´´ for at kunne kaste med den vægt og for at handle på ebay opretter du en paypal konto som du kan overføre penge til fra dit plastik kort
Ebay er en auktions side hvor det gælder om at byde højest og du kan lægge max bud på varerne...


/Søder
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:01
Tak Søder :-)

Denne her (Hardy Mooching Rod) er da en 10´´ ?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180425050826

Kender du den ?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:06
Det var så lidt Jens

Nej kender ikke lige precis den nævnte Mooching Rod som også er blevet nævnt tidligere i tråden men det lyder til at være en stang med mange små øjer men vidst uden trigger så der skal nok bygges lidt.... ;-)


/Søder
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:16
Hej Jens

Mooching er en form for trolling/dørgning.
De trollingstænger jeg selv har, egner sig bestemt ikke til at kaste med, alt for slaskede og uden rygrad, og hvis det samme er tilfældet med Moochingstænger, er jeg overbevist om at du vil blive meget skuffet.
Du kan se lidt om hvad mooching er her - se linket HER

Mvh
Henning
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:27
Henning


Fint med dit indspark der lærte jeg noget nyt men ´´Moothing´´ er jo næsten det samme som at ´´Harle´´med klipper på som ide norske elve men ved ikke om det var det Jens skulle have eller om det var en desideret kastestang forstår ikke helt hvorfor det skal være den gamle Fibalite i stedet for de nye i kul som arbejder meget bedre efter min smag men sådan er jo så ... ;-)


/Søder
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:45
hej mooching, stænger er ikke kastestænger!! bare det med at håndtags længden på hardys mooching kun er 49cm.!
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 12:52
Hej Steen


Klart nok....




- se linket HER




/Søder
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 13:09
hej Jens. hvad blev det til med de 10´´ stænger som henholdsvis Heinz.. og Jesper havde i gemmerne? venligst steen.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 18:27
Hej igen

Selvfølgelig er det rigtigt når vi skriver at den findes. Se selv på side 8 i Fiske-Feber, nr. 7, december 2004. :-)


Mvh Henrik
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 19:39
Misforstå mig endelig ikke :-)

Kan du vedhæfte siden eller give mig et link til
Fiske-Feber, nr. 7, december 2004

:-)
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 20:59
der er en 10 fods fibatube (der faktisk ligner en ægte hardy)
på ebay.uk.co
den koster lige for tiden 50 kr

mvh hcg
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 21:32
Hej Jens...

Du kan sagtens købe 10`en...det er 2 altså den helt rigtige til laks....Selv har jeg lagt spinde-udstyret væk for 25 år siden....

Men jeg har fanget mange laks både store og små på 10´eren....Den der er til salg er ikke den jeg brugte - men en min afdøde morfar brugte...men kun ganske lidt..

Du kan skrive til mig på fohrmann@os.dk

Venligst Jesper
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 21:38
Jens:

Denne Mooching ...blev vidst lavet af Hardy særligt til dette fiskeri..

Mooching er en fiskeform fra USA/Canada.... man driver med agn under båden og løfter dem op i vandet - lader dem glid tilbage - løfter igen osv. lidt specielt men vidst meget effektivt...Jeg kunne forstille mig at stangen har en gennemgående forholdsvis blød aktion..

Men jeg ha aldrig prøvet Hardy Mooching...kun set dem

Venligst Jesper
Til top
Jens Hagensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jhagense Avatar

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhagense Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Nov 2009 kl. 21:51
Hej Henning

Jeg har sendt mail til Jesper - spørger til pris og div. info....mangler svar :-)

Heinz ref. til selvbygger....en mulighed jeg dog vil vente med, såfremt det ikke er mig muligt at finde en fix og færdig.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres