Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bekæmpelse af utøj i fluematerialer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bekæmpelse af utøj i fluematerialer.
    Sendt: 27 Nov 2009 kl. 17:20
Mølkugler eller andet godt!

Jeg er på jagt efter et middel til at sikre mit lager af, især rævehaler.

Hvad bruger fluebindere i dag, til at sikre sig mod utøj?

Jeg kender alle de tricks, som hører til, men jeg er interesseret i noget, som sikre opbevaringen af skind og hår i mange sæsoner frem.

Tidlige har jeg, med stor succes brugt mølhængeren Nexa, men det er åbentbart slut nu, min leverandør Matas, er ikke mere leveringsdygtig i Nexa.

Jeg gør opmærksom på, at et evt. alternativt ´´lusemiddel´´ ikke må afgive lugt a la naftalin kugler og andet!

Mvh
P.K.
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 17:29
Hej Per.du kan smide det hele i fryseren,det dræber alt utøj,du behøver at lade det ligge der hele tiden,men bare et par dage imellem,der efter bør du pakke det så lufttæt så muligt.men jeg har mine matrialer i fryseren hele tiden.
vh.thomas
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 17:29
Hej Per.du kan smide det hele i fryseren,det dræber alt utøj,du behøver at lade det ligge der hele tiden,men bare et par dage imellem,der efter bør du pakke det så lufttæt så muligt.men jeg har mine matrialer i fryseren hele tiden.
vh.thomas
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 17:56
Hej Per
Det er nok fordi man i dagens DK, anser ´´møllet´´ for en udrydet art.....
Ellers er fryseren det bedste sted at slå alt andet ihjel...

God week end
Per Hansen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 17:56
Hej Thomas.

Tak for svaret. Det var så lige et af de gamle cowboy trick, som er velkendt her i huset.
Jeg har flere reol meter skind, så en fryser er desværre ikke aktuel;-)
Mvh
P.K.
Til top
Lars Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Larstthomsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 216
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Larstthomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:15
Hej Per,

Vil lige gøre dig opmærksom på at det er en god idé at fryse det 2 gange. Altså en gang i et par dage, så tage det op og skifte pose/indpakning og så lige give det 2-3 dage mere. Så er du sikker, det bruger jeg selv med det materiale jeg får fra mine jægervenner og det har aldrig svigtet.

Mht møl, er de desværre ikke udryddet, kender personer hvis beklædningsgenstande har fået lige rigeligt med udluftningshuller. :-(

Mvh Lars
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:19
Jeg har nu hørt at Single Malt er et forrygende middel - en ordentlig slurk, og så sidde og puste lidt i bindekasse ....;-)
Heinz
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:29
Tror du ikke det er skudskader smiler...nu er vi jo ovre i det hyggelige.....
Per H
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:30
Kære Heinz
Med det lager Karlsen har af skind koster det jo en hel kasse....skulle vi ikke pakke og ride til Haderslev for at hjælpe med at puste....smiler godt.
Per H
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:33
Tak for svarene, jeg gør opmærksom på at de gamle råd omkring nedfrysning og andet er rutine i min verdag, da også er gammel jæger, så er det på plads.

Mit reele ønske en hevisning til, hvor der kan erhveves et middel til at dæmme op for utøj, efter de indledne manøvre med frysning og andet, altså ren opbevaring i fremtiden.
Førhen kunne vi få nogle cederkugler, som blevet revet på råkostjern, det var også brugbart, og for nu mange år siden, var der et middel på størrelse med en mursten, der var helt lugtneutral, men som med garanti slog utøjet ned, dog ville postvæsenet ikke tranportere det i fri dressur, da det var meget giftigt.
Hvad der bruges i pels industrien, ved jeg faktisk ikke, men der kunne vel være noget tiltag her, jeg erindrer noget pulver blandet med savsmuld!

Mvh
P.K.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:33
hej per! et skud fra hoften!!!EXNER/P prøv at se på nettet om det var noget . venligst steen.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:46
Jeg kan sgu ikke være der....smiler
Per Hansen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 18:49
Jørgen Sørensen skrev: Hej Per
En tur i mikroovnen og der er ikke meget som overlever 2min på fuld gas.


Den behandling nedbryder også hårfiberne, da der altid er lille smule fugtighed i organiske materialer.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 19:15
Hej Per, jeg har gode erfaringer med naftalin kugler, lugten forsvinder jo lynhurtigt når først fluen bundet, og den sidste rest er under alle omstændighedder skyllet af, efter de første par kast.

Jeg har også flere store kasser med fluebindingsmaterialer, som jeg har samlet gennem årene, og en gang om året, så putter jeg æskerne ned i et par plastsække, smidder et par naftalin kugler derned, lukker sækkene og lader dem stå i en uges tid.

Og så handler det om, at man meget omhyggeligt sørger for, at nye materialer bliver frosset eller opbevaret i en plastpose med naftalin kugler, inden de bliver tilføjet til samlingen.

Det er også en god ting, hvis man opbevarer hver enkelt stykke pels, nakke, bundt fjer, o.s.v. i hver sin plastpose med lynlås, det gør det næsten umuligt for møl at få adgang til materialerne, og skulle uheldet være ude, så vil angrebet som regel være begrænset til en enkelt pose.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 19:48
Hej Jørgen.

Nej, og pelsen er pist væk, jo det lader til det bliver muntert i aften, både sprut og micro ovn:-)
Mvh P.K.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 19:54
Hej Steen.

Ja, nu begynder det at blive seriøst.

Jeg vil lige høre min lokale dyreklinik, hvad EXNER/P indeholder.
Tak for et seriøst tip!
Mvh
P.K.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 21:58
Hej Per
Lav en reol af cedertræ, møl kan ikke fordrage cedertræ.
Man kan også få cedertræs kugler blandt andet hos gofi.
Michael
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 22:03
Hej Per
Nu er ham Sørensen dæleme svær at putte i ovnen...griner. Den med cedertræskuglerne er da helt OK....ellers må du igang med en 12 -14 kasser Havanesere......
Rigtig God Week end...hvordan går det mmed klassikerne....
Per Hansen
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 22:10
Hej Per.

Ak ja de klassiker! jeg bliver kulret af at se de gamle mønstre igen.;-)
Jeg har heldigvis ikke materialerne mere, meen det frister, mest fordi jeg har rigtig mange gode minder omkring de klassiske mønstre.
I dag er det mere grund modellen, og så historierne, som genopfriskes, og jeg går med tanker om, at rode mig ind i køb af både den klassiske bog + den moderne, men de er jo nok meget svære, at narre fra folk, men jeg må se på sagerne.
Jeg skal snart på efterløn, så der kommer sikkert til at gå rigtig megen tid med at studere de gamle lakse mønstre igen.
Mvh
P.K.
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Nov 2009 kl. 22:45
Jamen så længe du har lyst kan du jo bladre i min bopg, og få spoleret nattesøvnen.

Men hvad med at transforme de klassiske til moderne opskrifter....forøvrigt har jeg lige lavet Sdam 1 på en blank krog...fed flue.....

Den moderne udgave har jeg aldrig set og jeg vil begynde at lede efetr den på QXL og andre steder evt. Amazon....så hvis jeg finde den giver jeg et trut i mailen.....

Klask du bare møllene....

Eller som de der mødtes ved åen....´´binder du fluer....næh jeg klasker dem´´

Sov godt vi høres tastes etc.
Per H
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Nov 2009 kl. 07:07
Med tak for gode råd og spøgefulde indslag omkring bekæmpelse af utøj i vores kære fluebindingsmaterialer, så har en venlig proffessonel sjæl ud i skadedyrs bekæmpelse, linket flg. til undertegnede, og jeg tror, at vi med sindsro kan slutte indlægget her, og godtage at midlerne til at sikre vore materialer er til stede:

- se linket HER

Mvh
P.K.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres