Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Norge 2010 regler.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Norge 2010 regler.
    Sendt: 30 Nov 2009 kl. 09:50
Nogen der har hørt rygter om skærpede regler for fiskeriet i 2010. Synes jeg hat hørt rygter og maks 5 laks i sæsonen mv. Ved godt at laksen ikke har de bedste vilkår pt. hvorfor antal fisk nemt kan forsvares, men

Forstår simpelthen ikke, at priserne på valdene kan holdes på disse helt vanvittige niveauer. Men nordmændene venter nok med endeligt at vedtage nye regler til alle kontrakter for vald leje 2010 er underskrevet og betalt som sædvanligt!

Pas på med næste års kontrakter!

Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 10:01
hmm ja det blir sgu ikke billigere selvom der kommer begrænsninger på....

De brude i stedet gøre noget mere ved de havbrug i fjordene... men det er jo nok en lidt større ting som der ikke er nogle der tør røre ved... :-(

/Bjarne
Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 10:02
Hej Henrik !

Ja, der er også rygter fremme om C&R - men ved vi noget konkret ? nej vel !

Tror måske nok at der pågår store diskussioner fylkemændene imellem. De endelige regler kommer nok i sidste øjeblik - det er set før.

Vi kan nok godt slå fast, at norgesfisket aldrig bliver dét det har været, nye regler, nedskæreinger osv. - Det eneste som vi ved kun er gået én vej ( læs: OP ) er priserne.

Jow jow, der er nu skønt i Norge - take it or leave it !

go dag til alle

michael f
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 10:05
Hej Henrik

En evt. regel om max 5 laks pr. mand er da for de fleste til at leve med. Især for os, som fisker på de økonomisk almindeligt tilgængelige steder er 5 laks et rigtig godt resultat. Vi er der jo normalt kun i een uge.
Ellers er reglen om udbud og efterspørgsel også gældende i Norge. Så længe vi er villige til at betale de ´´vanvittige´´ priser, som du ganske rigtigt benævner det, sker der selvfølgelig ikke noget. I den anledning har mit fiskehold besluttet at finde alternativt fiskevand her i landet til vores årlige fisketur i 2010.

Mvh

Karsten
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frankjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 10:45
Hej Henrik
Når du dåner over priserne på fiskeri, er det fordi du ikke forstår, at det er markedskræfterne, der råder.
Dvs. Prisen afspejler, hvad kunderne vil give.
vh
Frank
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 11:03
Frank... jo jeg forstår markedskræfterne ganske fint ( 100%) jeg sætter blot ? ved hvorfor vi lystfiskere bliver ved at betale op for middelmådigt fiskeri (det er vel kun blevet dårligere og dårligere). Problemet er jo at når nordmændene kan blive ved at hive deres tårnhøje priser på vand hjem, så er de ikke mindede for at snakke reele tiltag som kunne sikre laksens fremtid. Kunne tænke mig at 2-3 år med meget begrænsede besøgende i de store elve kunne får sat gang i de sløve norske polittikere som tækkes havdambrug, vandkraft etc! Siger bare vi råber og skriger med munden omkring de problemer vi lystfiskere ser men med pungen betaler vi for at tingene bliver som de er.... Og ved godt den kan vendes om til at vores penge går til noget, men det ser vi vel med al tydelighed ikke er tilfældet - andet en store biler i Norge! ?
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 11:28
@Henrik,

Problemet er bare, at hvis vi som danskere bliver væk fra valdene i Norge - hvad forhindrer så at de grådige lodsejere (og det er de fleste) laver aftaler med Raguse og hans konsortium?

Så er fiskevandet tabt for evigt for almindelige mennesker :-(
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 11:46
Er helt Enig Jan - spørgsmålet er så om Raguse kan holde kunder til hans vald - med de nedadgående fangster? og om han bliver ved at være velkommen ved Gaula - var der ikke noget om en retssag mod ham?

Men kan nemt følge dig Jan... Og det er sgu skønt i trøndelag... :)
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 11:49
og jeg tror, at hvis der politisk i Norge kommer til at ske noget for alvor for vildlaksen så bliver det politisk besuttet hvordan fiskeriet skal bedrives. Og det bliver ikke af raguses konsortium! Bare mit bud?
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 12:04
Henrik skrev: og om han bliver ved at være velkommen ved Gaula - var der ikke noget om en retssag mod ham?



Det tror jeg desværre ikke der bliver nogen problemer med - så længe han bliver ved med at købe vald til overpris, så er han velkommen :-(
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 12:37
Jan uden at det skal lyde som en kritik at dig, for kan godt føle din pointe, men det lyder i mine øre som ´´ hvis de andre må, så må jeg også´´ - svarer til en forkæmper i klima debatten der kører i en gigantisk benzin slugende amerikaner!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 12:42
Det er nu ikke meningen, men jeg ved som et faktum at Raguse har været inde og byde endda meget store penge på ´´vores´´ stykke i Gaula (han har allerede fiskeret på modsat side) - og jeg kender lodsejeren godt nok til, at der ikke skal mange ledige uger til at hele skidet ryger til NFC :-(

Så det er lidt et valg mellem pest og kolera. Betal overpris for fiskeriet - eller forsvind, så får Raguse det.

Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 12:52
Hej

Hvem er Raguse, og hvad er NFC ?

Mvh

Karsten
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 12:56
En stenrig tysker, der køber alt det fiskevand i Gaula, som han kan lægge sine klamme hænder på. Udlejer det så til andre stenrige tyskere og japaner for omkring kr. 20.000 om ugen.

- se linket HER/
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 13:01
Med tanke på finanskrise mm. så kan det jo godt være at de frie markedskræfter også rammer Raugse inden længe?

Han kan vel ikke blive ved med at sælge alverdens (Norges) dårlige fiskevand til rene Kola-priser. Lad os håbe der kommer fornuft i tingene igen

mvh

Nikolai
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 13:15
Jan Persson skrev: En stenrig tysker, der køber alt det fiskevand i Gaula, som han kan lægge sine klamme hænder på. Udlejer det så til andre stenrige tyskere og japaner for omkring kr. 20.000 om ugen.

- se linket HER/


Hej Jan

Tak for svaret. Det er konsekvensen af den manglende politik på området. Det samme gør sig gældende her i landet. Så længe den private ejendomsret til fiskevandet ved vore vandløb er gældende, vil disse situationer opstå.
Mammon er nøgleordet!

Mvh

Karsten
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 13:53
Og nogen gange lejer han også vand ud han ikke har fiskeretten på - har jeg hørt?
Til top
jacobi Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
arne k

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Geografisk: vendsyssel
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arne k Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 15:04
Hej alle, ja money talks!!!!!!!
for mig er det helt fint, da godt fiskevand ellers bliver totalt overrendt.
Vi kan alle ryge 20-40 smøger om dagen x 365 dage om året, der kunne jo blive en rigtig god tur ud af det for de penge.
Eller gør som jeg; Tag på færre ture og betal hvad det koster og fang MANGE fisk. Take it or leave it.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 15:25
Hej Mr. Simmson

Let forståeligt det du skriver. Jeg har blot en anden smertegrænse i forhold til hvad prisen må være på middelmådigt laksefiskeri.
Og så er jeg måske nok farvet af en holdning om, at antallet af fangne fisk ikke er det eneste parameter, som er interessant ved en god laksetur.

Mvh

Karsten
Til top
Jacob Viereck Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
salmonfisher.dk Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2006
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmonfisher.dk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 15:36
Jeg giver dig ret. Hellere en tur mindre og så betal hvad det koster for at fiske på et eksklusivt stykke som ikke er overrendt.
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 15:36
Hej Henrik!
Hvor har du rygterne fra?
Som Bjarne L. skriver burde man gøre noget burlaksene.
Hilsen Jens
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 16:35
Ja Hernn. Raguse er ikke en af vorherres bedste børn....Henrik har ret der var gang i et eller andet med ham, vedr. noget betaling som ikke kom. Men jeg ved ikke mere end det.

Men ach du lieber Raguse...hvad med at leje et stykke af Elben og så prøv lykken der!!!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 16:35
Henrik skrev: Nogen der har hørt rygter om skærpede regler for fiskeriet i 2010. Synes jeg hat hørt rygter og maks 5 laks i sæsonen mv. Ved godt at laksen ikke har de bedste vilkår pt. hvorfor antal fisk nemt kan forsvares, men

Forstår simpelthen ikke, at priserne på valdene kan holdes på disse helt vanvittige niveauer. Men nordmændene venter nok med endeligt at vedtage nye regler til alle kontrakter for vald leje 2010 er underskrevet og betalt som sædvanligt!

Pas på med næste års kontrakter!

...


Ja en ting er sikker, Nordens Grækere det er og bliver nordmænd
:-)
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 16:44
Ja de har opfundet den 5 pattede ko, mere end engang....
Per
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 16:52
Per Hansen skrev: Ja Hernn. Raguse er ikke en af vorherres bedste børn....Henrik har ret der var gang i et eller andet med ham, vedr. noget betaling som ikke kom. Men jeg ved ikke mere end det.

Men ach du lieber Raguse...hvad med at leje et stykke af Elben og så prøv lykken der!!!...




Det er jo lidt interessant:-) Hvis i nu havde røven fyldt med penge som Ragusa! hva ville i så selv vælge, leje Vald i Gaula, eller et stykke bred ved Mossø;-)

Nej lad i ham være i fred, han tager ikke noget af jeres og fiskeriet han bedriver er mig bekendt mere bære dygtig end eks de danskere der ikke kan tælle til 1 laks i døgnet, og dem er der flere af..........

Nuvel er det blevet dyrt at fiske i Norge, vi bliver malket i hoved og røv, men ærlig talt hvis man på en uges fiskeri eller to fanger 5 laks! hvis vi antager at det bliver den ny begrænsning frem for de 10 stk i år...kan man så tillade sig at være utilfreds?

I bund og grund er det vel et spørgsmål om prioritering, folk smider gladelig 5000-6000 efter en stang, men vil ikke betale 300 i døgnet for noget af verdens bedste fiskeri efter atlanterhavslaks.........

Nu var sæsonen i år vel heller ikke værre end set før...........

/CM,

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 17:29
Det er en ufattelig uhensigtsmæssig måde nordmændene forvalter deres fiskeri på. Snart er det hele kørt i sænk pga. lodsejeres profitjagt, lakselus i fjordene og marine opvæksområder uden føde til de små laksesmolt.
Manfred Raguse og Co. lejer fiskeriet ud til nogen få turister. mon ikke der var mere samfundsøkonomi i at det hele blev forvaltet, så flere kom til og presset på vandet blev spredt. Så kan man fo min skyld godt sætte en årskvote på 5 laks.. hvem har iøvrigt brug for flere? Og fri os fra så for det syge argument ´´Jamen , det er jo markedskræfterne der bestemmer´´ ...mere egoistisk og lidet vissionært kan man svært forestille sig lakseforvaltningen kan anskues.
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 17:30
Hej CM!
Jeg ved ikke om Raguse tager noget af ´´vores´´. Men jeg ved at hans gæster, har svært ved at finde ud af, hvor ´´deres´´ fiskeret begynder og hvor den slutter! Om der er forskel på at fange sine fisk på naboens vald eller ikke har evnen til at kunne tælle til eins, skal jeg være usagt.
Hilsen Jens
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 17:34
Som et lille apropos, har jeg netop læst i det seneste nummer af Sportsfiskeren, at den nyudnævnte norske minister med ansvar for bl.a. lakseforvaltningen, selv er medejer af et af de største havdambrug og nr. 10 på listen over de dambrug, hvor flest burlaks undslipper.

Så med hende på posten er der nok ikke udsigt til færre dambrug i den nærmeste fremtid.

Ærgerligt at S ikke blev væltet alligevel ved stortingsvalget for nyligt - for det kunne kun blive bedre med et systemskifte :-(
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 18:31
Jens E. Overvad Jensen skrev: Hej CM!
Jeg ved ikke om Raguse tager noget af ´´vores´´. Men jeg ved at hans gæster, har svært ved at finde ud af, hvor ´´deres´´ fiskeret begynder og hvor den slutter! Om der er forskel på at fange sine fisk på naboens vald eller ikke har evnen til at kunne tælle til eins, skal jeg være usagt.
Hilsen Jens...


Jens E.

Er det noget du har set eller hørt?

Der gælder naturligvis samme regler for ham som alle andre, hvis man oplever situationer som du nævner, ja så er det jo med at kontakte lensmanden for en afklaring.

CM,
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 18:33
Claus Mogensen skrev: <

Jens E.

Er det noget du har set eller hørt?

Der gælder naturligvis samme regler for ham som alle andre, hvis man oplever situationer som du nævner, ja så er det jo med at kontakte lensmanden for en afklaring.

CM,


Hej Claus,

Kan til fulde bekræfte Jens E's indlæg. Har flere gange skændes så det fløjter med Raguses folk når de fisker på ´´forkerte´´ vald.

De er bedøvende ligeglade - det samme er deres dyrt betalte svenske guider (Kent Håkansson fra Mörrum bl. a.)
Til top
Henrik Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HBP

Tilmeldt:: 13 Mar 2007
Geografisk: Hjørring
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 18:53
Det kan godt være at Ragus opkøber alle valdene hvis danskerne bliver væk, men han er vel ikke så dum at han bare betaler hvad som helst, for hvis han står som den eneste med interesse, falder priserne vel???
Håber selvfølgelig at der kommer styr på det i Norge, om ikke for andet, så da for laksens skyld.

Og så giver det alt andet også lidt mere plads ved de fremragende danke vandløb ;-)
Til top
Jens E. Overvad Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jeoj

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeoj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 18:54
Hej Claus!
Jeg har oplevet det flere gange, sidst i uge 27. - Efter vi havde forklaret ´´modfiskeren´´, hvor han ikke måtte fiske, blev vi efterfølgende kaldt truende og uforskammede, i en klage til vores vært. Gæt hvem klageren var?
Til gengæld har jeg kun oplevet venlighed fra Kent H.
Hilsen Jens
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 19:23
Gud ved om hern Raguse har stået i lære hos den hedengangne Joakim Abelsson som huserede her og der for en del år siden, som også havde den taktik med at overbyde gud og hver mand....vi mistede MO valdet lige oven for Støren i Gaula på den bekostning.

...man skulle sgu da tro det.
P
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 19:49
Hvor får du verdens klasse fiskeri til 300 i døgnet?
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 19:52
Jeps... det er lige såden ham raguse og co. agerer de ejer i eget hoved hele elven allerede!
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 19:52
Jeps... det er lige såden ham raguse og co. agerer de ejer i eget hoved hele elven allerede!
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 19:59
Hørt med et halvt øre fra et par NOrdmænd med fingeren lidt på pulsen! skal ikke sige om det bliver til noget, men det er da værd at overveje sit fiskeri hvis man skal være ved gaula i en mdr - 5 laks - ikke meget???
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 20:33
henrik skrev: Hørt med et halvt øre fra et par NOrdmænd med fingeren lidt på pulsen! skal ikke sige om det bliver til noget, men det er da værd at overveje sit fiskeri hvis man skal være ved gaula i en mdr - 5 laks - ikke meget???...


Henrik,

Man behøver vel ikke gokke alt man fanger, ku det tænkes at man praktiserede C&R;-)

/Claus
Til top
Michael Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mjorgensen Avatar

Tilmeldt:: 24 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 309
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 20:49
Jeg har selv fisket i Norge i en del år efterhånden og overvejer da at prøve nye steder i Skandinavien. I overvejelserne er Lainio og Torneälven.

Dette her har fyret godt op under drømmene - se linket HER/

/Michael
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 21:09
Du virker utrolig dygtig og aner ikke hvad jeg fanger og sætter retur Claus! Men igen utorlig dygtig og meget uvidende!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 21:25
henrik skrev: Du virker utrolig dygtig og aner ikke hvad jeg fanger og sætter retur Claus! Men igen utorlig dygtig og meget uvidende!...


Henrik,

Nej jeg ved af gode grunde ikke hvad du fanger og genudsætter da jeg ikke kender dig, men jeg stillede et simpelt spørgsmål om 5 laks med hjem fra lakse tur ikke er nok, og at man jo kan sætte ud igen så man kan fiske videre, i dag er det jo sådan at der må hjemtages én laks i døgnet og 10 på sæsonen.........

Og ærligtalt hvis man fiske først på sæsonen og snit vægten er drøje 10 kilo så er der da nok laks både til jul og påske hvis man slæber 5 med hjem.

/CM,
Til top
henrik Jordt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hjv Avatar

Tilmeldt:: 11 Sep 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hjv Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 21:30
og det er jeg så helt enig i Claus. Men fisker man over hele sæsonen lad os sige 3-4-5 uger... 1 tidlig uge - 2 i sommerperioden med mellem laks og 1 uge i august er 5 fisk eller 8 med til gryden vel ikke sådan vildt overdrevet ? men helt enig imht. tidlige fiskeri!
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 21:45
henrik skrev: og det er jeg så helt enig i Claus. Men fisker man over hele sæsonen lad os sige 3-4-5 uger... 1 tidlig uge - 2 i sommerperioden med mellem laks og 1 uge i august er 5 fisk eller 8 med til gryden vel ikke sådan vildt overdrevet ? men helt enig imht. tidlige fiskeri! ...


Henrik,

Nej set over en hel sæson er det ikke meget, det vil jeg medgive.

Men næsten uanset hvordan forholdene kommer til at se ud i fremtiden så er jeg at finde ved elven, jeg kan ikke komme i tanke om andre steder hvor man kan fiske på fantastiske storlaks til ´´rimelige´´ penge..

/CM;

Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Nov 2009 kl. 23:41
Michael Jørgensen skrev: Jeg har selv fisket i Norge i en del år efterhånden og overvejer da at prøve nye steder i Skandinavien. I overvejelserne er Lainio og Torneälven.

Dette her har fyret godt op under drømmene - se linket HER/

/Michael


Hej Michael,

Jeg har fisket i Lainio elven hvor vi blev fløjet ud med helikopter og raftede ned ad elven i kraftige gummibåde. Dejlig tur med ok fiskeri efter stallinger og meget få ørreder.
Vi så nogle få laks, men efter at have talt med de lokale laksefiskere ved elven, samt nogle ´´turister´´ så syntes de ikke at fiskeriet var overvældende. Det er en mægtig stor elv. Lidt brun også og så er det altså ikke imponerende antal laks der fanges når elvens størrelse tages i betragtning.

Jeg ville ikke satse på denne elv hvis du satser på et godt lakse-fiskeri. Men måske fordi du gerne vil have en naturoplevelse, men statistisk set er chansen for laks langt størrer i en hel del andre elve i Norge. Også selv om det ikke er så godt et fiskeri som tidliger.

Med venlig hilsen

Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 08:12
Nej norge er specielt enig. Men med al den regulering fsva. fiskeriet kunne man håbe på regulering på hvordan man forvalter fiskeriet på elven.... nu må vi se, de 5 fisk er jo heller ikke fastsat endnu....
Til top
steenlarsen.net Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Larsen Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 11:22
Hej Niels Åge,
Fjeldstrækningen af Lainio elven er deroppe hvor kun de ekstremt langtvandrende laks finder op - det er næsten 600 km fra havet og næsten 600 meter over havet.
Men har nu selv haft ganske godt laksefiskeri deroppe alligevel og kender andre som har haft endnu bedre.
En ganske stor elv skriver du? Var der flom da du var der?
Og hvad finder du er en mere normal størrelse elv??
Jeg har fanget mine laks deroppe på enhånds og finder det ikke svært at dække pladserne.

Lainio elven er meget mere end fjeldfiskeriet - den er 266 km lang det det og faktisk en ret god lakseelv og ganske billig at fiske og laksene ganske store.

Efter min opfattelse så er Nordsverige ganske overset - men tror også at det som Norge ´´udvikler´´ sig yderligere, bliver en ganske interessant laksedestination.

Hvis jeg skulle fiske laks billigt og med god plads i venlige omgivelser efter større laks så bliver det Nordsverige - jeg kunne ikke drømme om at tage til Norge længere!!!
Gider ikke blive tørret og blive betale for æren af fiske i vand som engang var godt - gider ikke være ´´lukket inde´´ på en kort strækning´´ og gider ikke møde masser af laksefiskere hele tiden!

MVh.


Steen
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 12:44
Hej alle,
Nu er jeg ikke selv hardcore laksefisker. Har faktisk aldrig fået en laks på land;-) Det tætteste jeg har været på det, var en laks på omkring 5 kg. som jeg mistede i Gudenåen for et par år siden(blev mistet, da min fiskekammerat forsøgte at lande den i fangstnet):-( Nå men nok om det......... Men jeg kunne da godt forestille mig, at jeg på et tidspunkt kunne finde på at gå lidt mere målrettet efter laks her i DK f.eks. Skjern å osv....Men så kommer jeg, når jeg læser denne tråd, til at tænke på perspektiverne for laksefiskeriet her i DK? Når udviklingen i Norge er gået derhen, hvor det meste er konsortie-fiskeri.........hvad kan man så ikke forstille sig, at det bliver i DK?......Lodsejerene i DK er vel ikke mindre glade for penge end i Norge?? Dagene, hvor man kan gå ind på dagkort.dk og købe et dagkort til Skjern Å, er vel snart talte, i takt med at fiskeriet bliver bedre og bedre.......eller hvad??
Mange hilsner
Michael L.
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 13:04
på en del vand er det allerede sådan! også i Skjernå og Karup!
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 13:05
og der bliver mere af den slags no doubt!
Til top
Steffen Toft Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Steffen Toft Avatar

Tilmeldt:: 20 Jan 2007
Geografisk: Gudenåen og Tange Sø.
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffen Toft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Dec 2009 kl. 14:46
Det er rimelig underordnet, hvor mange laks man kan få lov til at putte i fryseren. Det er langt vigtigere, hvor store fiske- og naturoplevelser man kan forvente.

I fx. skotland er der C&R på de store lakseelve.
Det har betydet mange laks og dermed mange fiske- og naturoplevelser og dermed høje priser.

Nordmændene smadre laksefiskeriet i elvene med kystnært lakseopdræt, hvor havlus dræber smoltene og tamlaksene udvander de vilde laksestammer ved fælles gydning.
Det bliver de ved med så længe lakseopdræt giver 20 gange større omsætning end sportsfiskeriet. Det handler om eksport og liv i kystområderne på Vestlandet.

Jeg holder nok aldrig op med at tage op til den Norske natur. Men måske tager jeg engang riflen med derop, i stedet for fiskestangen.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres